Ontzettende newbie vraag: Dreambox DM600 -> Ook CAM nodig?

B

BnY

Hallo,

Ik heb echt een ontzettende newbie vraag.

Ik heb gisteren een schotel op mijn dak gezet en even een oude, ongebruikte decoder van mijn ouders gepakt. Ik had al een Canaal Digitaal kaartje gekocht, dus ik d8: Een kwestie van aansluiten en ik heb beeld.

Helaas... Na het activeren van de smartcard bleven de gecodeerde kanalen zwart. (free to air doen het wel) Ik heb de decoder de hele n8 op sbs laten staan, maar zonder resultaat. Het probleem ligt waarschijnlijk bij mijn decoder(een hyundai). Ik denk dat hier geen Mediaguard compatible interface in zit. (Hij laat namelijk ook geen info zien van de smartcard, er staat: Niet beschikbaar. Bij beide sloten.

Om een lang verhaal kort te maken... Aan de decoder heb ik waarschijnlijk niets zonder een CAM Tenzij julli nog met iets slims komen ;) Nu wil ik toch al graag een Dreambox DM600 kopen. Dit lijkt echt een super systeem voor een super prijs! Mijn vraag is nu heb ik als ik een Dreambox aanschaf daarnaast ook nog een CAM module nodig om mijn canaldigitaal card te kunnen gebruiken? Dan zou ik namelijk ook eerst die losse CAM kunnen kopen... Als ik die CAM niet nodig heb met de dreambox, dan koop ik liever gelijk de dreambox...

Alvast bedankt!!!

Note: de huidige decoder is een "hyundai hss 1000IR" klopt het dat ik hier geen "canaldigitaal smartcard" in kan duwen? Of zou dit wel moeten werken?

 
Laatst bewerkt:
Je vraag kan zowel met ja als met nee beantwoord worden.

De hyundai receiver is er een van de eerste orde digitale ontvangers in Nederland.

Daarmee is het voorzien van een ingebouwde IRDETO decoder.

Daar slaat ook de IR in het typenummer op.

De kaart die je van je ouders hebt, is naar alle waarschijnlijkheid een SECA kaart.

Daarmee zal het dus niet gaan werken.

Vertel voor de zekerheid eens hoe die kaart er uitziet (qua kleurtjes dan, want "ze zien er allemaal hetzelfde uit").

In de dreambox heb je geen CAM nodig.

Dat wil zeggen, geen hardware CAM.

Die functionaliteit kan je namelijk ook met software krijgen; je gebruikt dan een zogenaamde softcam.

Dit is echter wel materie voor de gevorderde gebruiker en kan daarmee een behoorlijke afknapper zijn voor een beginner.

Zo moet je bijvoorbeeld je dreambox van een andere dan de originele software voorzien voor je er allerlei trucs mee kan uithalen.

Dan is het wellicht toch een goed idee om er toch maar een aparte CAM in te steken en zo te kunnen kijken terwijl je je de materie eigen maakt..

 
Dit is echter wel materie voor de gevorderde gebruiker en kan daarmee een behoorlijke afknapper zijn voor een beginner.
Ik zou er graag wel bij willen vermelden dat ook de nodige beginners hier al vrij snel middels wat hulp en aanwezige handleidingen er goed mee overweg kunnen.

Wel is hierbij een beetje pc kennis en indien mogelijk ietwat kennis van het aansluiten van een pc (en dus ook Dreambox) op je router een grote pré.

Het flashen op zich van andere software in de Dreambox is niet echt moeilijk.

 
He Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik snap het helemaal... Ik ben wel een newbie voor satelliet tv (terwijl ik een half jaar bij Philips Cryptoworks gewerkt heb :-S, maar met CAMS en ontvangers enzow had ik niets te doen ;) ) Maar van software hacken en linux ben ik niet vies ;) Vandaar ook de keuze voor de dreambox.

Sorry voor de onduidelijkheid maar de smartcard die ik er eergisteren in stak was een nieuwe canaldigitaal smartcard. De settopbox is idd redelijk oud. Ik zal mijn ouders adviseren om een CAM te kopen mochten ze de schotel nog ooit gaan gebruiken!

Ik ga vandaag nog de dreambox oppikken, en dan hopen dat ik morgen TV heb :) Ik zal eerst maar eens een search gaan doen welke firmware en SoftCam software ik nodig heb, maar daar kom ik waarschijnlijk wel uit.

Bedankt!

 
Vandaar ook de keuze voor de dreambox.
Aha, dan ben je technisch wel wat onderlegen. In dat geval.... kijk eens naar de Technomate 9100 Plus of Pro ofzoiets.

Deze kan alles wat de Dreambox ook kan, schijnt zelfs mooier beeld te geven en kost slechts..... ja... je hebt er nog geen DM600 voor. De prijs is namelijk 249 euro.:)

En ook daar kan een HD in.

Nu moet ik wel zeggen dat uiteraard de support voor de Dreambox op dit moment groter is maar met wat ik zo over deze ontvanger hoor, zal dat voor de Technomate ook wel snel komen. Het is in elk geval iets om misschien ook even over na te denken.

Nog niet volop verkrijgbaar in Nederland maar hier is een linkje

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit. Zie alleen dat er wat minder geheugen in zit, zo uit mijn hoofd voor de DM600 96MB t.o.v. deze met 72MB.

Ik ga in eerste instantie voor de Dreambox. (Idd vanwege de beschikbare software) Even de kneepjes van het satelliet hacken leren en daarna is dit wellicht een moeie box voor op de slaapkamer :) (De card interface is trouwens wel erg relaxed!, bij mijn wete heeft de DM600 die niet. maaja gebruik je dit nog als je ethernet hebt?) De dreambox is trouwens ook maar 269 bij cardwriter... Ik kan alleen niet uit deze spec opmaken of er al een Harddisk in zit of niet.

Bedankt voor de tip... Hij staat geregistreerd.

Edit: Overheen gelezen: "harddisk-inbouw mogelijk" dus blijkbaar zit hij er niet standaard in

 
Laatst bewerkt:
Er zit standaard geen harddisk in de Dreambox 600 dat heb je goed gezien, kon ook bijna niet voor die prijs.

De card-interface weet ik niet precies wat je daarmee bedoeld, maar er kan ook een hoop via ethernet, alhoewel die andere ook ethernet heeft.:)

De Dreambox 600 is inderdaad een goede opstap om er even lekker in te geraken, mooie hobbydoos, veel software, dus je kunt veel testen en er komt alleen nog maar meer firmware uit.

 
Hallo, Ik wil even mijn oude topic nog misbruiken...

Ik heb inmiddels een Dreambox DM600 gekocht. Ik heb hem geflashed met een Gemini 4.0 image en via de addon sectie camd3 en cccam gedownload.

Ik kan alleen niet vinden of de dreambox nou mijn smartcard kan herkennen?!?! Ik heb al 2 uur op internet gezocht waar ik deze info zou moeten kunnen zien... Het moet toch zeker mogelijk zijn om te zien of de box de kaart kan uitlezen?

Alvast bedankt! (wederom :laugh:

 
LoL, oude topic, het is pas 2 dagen oud.:biggrin:

Normaliter moet de Dreambox je smartcard herkennen, tenminste met CCcamd moet dat werken. Even er van uitgaande dat je wel een Seca smartcard hebt.

Duw deze in de kaartlezer, als het goed is met het chipje naar beneden. Dan even CAM herstarten en dan zou het moeten werken.

Het uitlezen kan ook, maar dan moet je wat zaken in de configuratie van CCcamd aanpassen.

Daar kun je namelijk ook een poortnummer aangeven, standaard staat dit op 16001.

Ik weet alleen niet meer uit mijn hoofd of de login nu standaard uit of aan staan.

Dan open je de browser op je pc en typt als adres:

http://ip.van.je.dream:16001

En dan krijg je een mooi overzicht, ook een deel waarin je de datum van je kaart kan zien, klik daarvoor helemaal rechts op "entitlements".

Het is me niet bekend of er ook iets bestaat waarmee je via de a/b van de Dreambox de datums van de kaart in de Dream zelf kunt bekijken.

 
Het is me niet bekend of er ook iets bestaat waarmee je via de a/b van de Dreambox de datums van de kaart in de Dream zelf kunt bekijken.
Met PLi Helenite is het Bleupanel = (blauweknop)

dan Softcom instelingen dan gele knop = Kaartinfo

Wel eerst op de zender zetten waar de kaart voor is:cool:

voor Gemini is er vast ook zon mogelijkheid

Gr g@it

 
Tis erg triest maar ik ben gisteravond echt een uur of 4 bezig geweest om die "CCcam" of "camd3" mijn kaart te laten herkennen. Chip naar boven, chip naar onder... De box reageert nergens op. Krijg ik geen popup als ik de smartcard erin duw?

Verder zou ik graag willen weten hoe ik dan CCcam kan instellen? Ik heb alleen een menu-tje gevonden waar ik de zaptijd van de Cam in kan stellen. Tot nu toe probeer ik alles via de afstandsbedieding, maar als het meer gebruikelijk is om een remote shell te openen ofzo??? Of moet ik alles via web-interfaces instellen? Mij ook allemaal goed maar, ik vind het wel raar dat er zo weinig info over dit soort dingen is. (of ik kijk niet goed)

Zou iemand me kunnen vertellen dat ik dit type kaart: http://www.oukacha-satelliet.nl/shop/images/canaldigitaal%20smartcard.bmp Wel met de dreambox kan gebruiken??? Dan weet ik in ieder geval dat ik compatible hardware heb...

Groeten,

Benny

P.S. Ik heb net even zitten lezen op de site van PLi en ik denk dat ik vanavond maar die image ga flashen... Baat het niet dan schaadt het niet denk ik maar... Wat raden jullie aan voor de DM600? PLi, Gemini, andere?

Inmiddels ben ik thuis gekomen en heb ik gelijk PLi geflashed. Deze interface is een stuk helderder. Ik kan gewoon cardinfo selecteren zoals hierboven beschreven...

Waar ik al bang voor was is dus ook waar: Op geen enkele wijze herkent de dreambox dat ik er een kaart in stop! "No card inserted" blijft op het scherm staan :sad::(:sad:

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om met deze: http://www.oukacha-satelliet.nl/shop/images/canaldigitaal%20smartcard.bmp smartcard en een dreambox te werken??? Ik begin er erg aan te twijfelen!!!

***************************************************************

Never Mind! Ik kreeg het weer ten onrechte benauwd. Naast een softcam moet je blijkbaar ook een cardserver installeren! (Dat wist ik helaas niet, en klinkt me ook niet bekend uit de Gemini image waar ik tot nu toe mee gewerkt heb. PLI is in ieder geval een stuk helderder i.m.h.o.)

Hij doet het door "newcs" te installeren.

Allemaal bedankt, nu kan ik gaan hacken :)

groeten!

 
Laatst bewerkt:
Krijg ik geen popup als ik de smartcard erin duw?
Neen, die krijg je niet.

De smartcard die je hebt staat bij CanalDigitaal op de site als Seca2 smartcard dus dat zou verder in orde moeten zijn.

Cccamd instellen kan eventueel, dan zou je via de addons, dan download, dan cam-config en dan cccamd config moeten installeren.

Deze kun je dan via ftp terugvinden in /var/etc van je dreambox, zou evt. ook /usr/etc kunnen zijn. Deze file kun je dan overhalen via ftp en editten, liefst niet met word, wordpad of notepad. Editpad lite is bijv. een geschikte editor.

Met DCC is het ook mogelijk via de ftp funktie, bestand selecteren, dan rechter muisknop en dan "bewerken" of "edit" kiezen als het goed is.

Cardserver? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar cccamd is zowel server als client, dus een extra cardserver heb je daarbij niet nodig. Misschien dat wel de standaard configfile vereist was.

Als het met Newcs werkt is het ook goed, misschien wijkt de DM600 wat cams betreft toch ietwat af van de andere dreamboxen, dat zou ik niet durven zeggen.

Fijn te horen dat het gelukt is!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan