advies voor een beginner (Dreambox)

F

Focus

Hallo allemaal!

Ik ben helemaal nieuw in de wondere wereld van sateliet-televisie. Op het moment heb ik digitale televisie (kabel) van Casema. Alhoewel dat er op zich best goed uit ziet, ben ik er niet tevreden over. Ik heb vaak storingen; de audio valt achter, smartcard wordt niet herkend, “preview periode is verlopen”errors, decoders die opeens hun kanalen kwijt zijn en opnieuw moeten worden geinstalleerd, niet werkende kanalen en nog meer andere kleinere dingetjes. Verder stoor ik me aan het feit dat ik daar ook nog een 25-30 euro per maand voor moet betalen. Ik heb voor de televisie benenden een uitgebreid abonnement en bij de televisie boven een standaard abonnement.

Toen hoorde ik van iemand dat sateliet televisie vele malen beter was en dat ik daar eens naar zou moeten kijken. Wel werd het advies afgegeven om een Dreambox 600 aan te schaffen vanwege de mogelijkheid tot Cardsharing. Nou ben ik geen domme jongen en kom ik vaak wel uit dit soort dingen, maar omdat het toch om best veel geld gaat qua investering, wil ik graag wat advies van mensen die er veel verstand van hebben.

De situatie is als volgt; 1x woonkamer (42”Plasma ) en 1x slaapkamer (28”LCD).

Als ik het goed begrijp heb ik dan het volgende nodig;

• 2X Decoder

• 100cm Schotel (Triax?) met een LNB met 2 aansluitingen

• 2x een Canal Digitaal basisabonnement

• Alternatieve Firmware en software voor cardsharing

• Een flink aantal meters kabel

Klopt dit een beetje? Moet ik nog ergens rekening mee houden? Kan bijvoorbeeld de slaapkamer TV op een andere goedkopere decoder dan de toch wel wat dure dreambox 600 decoder? Of werkt cardsharing dan niet meer? Moet ik met de schotel nog ergens rekening mee houden? Ik hoef geen TV Timboektoe ofzo te ontvangen, ik kijk voornamelijk discovery kanalen , films, MTV/TMF, Nederlandse zenders.

Alvast bedankt voor het advies!

 
mm tja alles klopt wel zo'n beetje schotel is wel groot zou ook kleiner kunnen 64 cm

en als je dan toch gaat sharen hoef je maar 1 abo van canaldigitaal

verder zou er nog een muursteun of tegelvoet bij komen

tja dan is dat het wel zo'n beetje wat de aanschaf aangaat

edit even te snel hier je moet dus wel tweemaal dreambox hebben zou nog kunnen met andertypen ontvanger die geschikt is voor de kaart share maar in elkgeval geen standaart satelietontvangertje

 
@Focus: Welkom op Satellite Fun!

Inderdaad klopt je verhaal wel een beetje. De Dreambox 600 is eigenlijk de opvolger van de DM500 en geschikt voor een HD (zo'n laptop HD).

Een goedkoper model is de DM500 maar die is of wordt uit de productie gehaald, doch wellicht is hij hier of daar nog verkrijgbaar.

Verder is er een nieuwe ontvanger waarvan we momenteel de ontwikkelingen in de gaten houden waar cardsharing ook op werkt, dat is de Technomate 9100, maar voor zover ik gezien heb is er nog geen echte importeur voor dit toestel in Nederland.

EEN deel van je verhaal klopt echter niet, je schrijft dat je 2x een Canal Digitaal basisabonnement nodig hebt.

Indien je echter van interne cardsharing gebruik maakt, dus een ontvanger op de andere laat inloggen, heb je slechts 1 kaart nodig met basisabonnement en daar kun je de andere ontvanger dan op laten meekijken.

Dat scheelt je dan in elk geval weer 75 euro aanschafkosten van zo'n smartcard.

Let daarbij wel op wat aart44 ook al schreef, dus dat beide ontvangers voor cardsharing geschikt moeten zijn.

 
Hoi Focus, welkom op het satellite FUN board !

Ik heb nog iets aan het voorgaande toe te voegen.

Je schrijft namelijk dat je vooral naar (als eerste genoemd) discovery kijkt.

Dat houdt in dat je documentaires zoals die daar geboden worden interessant vind.

Verder zijn de tv's in je huis redelijk modern, en je geeft ook aan dat je je stoort aan zaken die veel mensen (volgens mij uit onwetendheid) voor lief nemen.

Volgende geldt zeer zeker als je 42" plasma ook nog eens full HD ondersteunt, maar houd er dan ook rekening mee dat je dreambox 600 dat niet ondersteunt.

Met een schotel installatie zoals je die hier beschreven hebt, ben je er bijna, maar nèt niet helemaal.

Met een dual LNB60, zoals Canal Digitaal Satelliet 'm noemt, haal je een LNB in huis die je meer biedt.

Het ding is bedoeld voor een schotel met een diameter van 60 cm ergo de naam.

Maar hij schijnt ook nog OK te werken bij een schotel van zo'n 80 cm (van horen zeggen).

Bij schotels met een grotere diameter werkt ie waarschijnlijk niet meer, het gaat denk ik iets te ver om daar op deze plaats dieper op in te gaan.

Maar met die LNB ontvang je de Astra 1 satellieten, en de Astra 3 satellieten.

Daarmee ontvang je beide Nederlandse "hotspots".

Die Astra 3 positie biedt je als toegevoegde waarde de regionale zenders, en thema kanalen zoals discovery thema kanalen.

Daarvoor heb je wel een passend abonnement nodig.

Ook nieuwe HD zenders zullen daar verschijnen.

Succes met de installatie !

 
hoi,

Je kan natuurlijk ook "gewoon" cardsharen met andere ontvangers dan de Dreambox. Wel moet je dan extra investeren, maar ja dan kan je wel goedkopere ontvangers nemen.

Ik cardshare met SmartWi (draadloos) voor drie ontvangers: Strong 4355, Asscom en de Maxplus. Werkt perfekt. Er is 1 nadeel: het klepje van je ontvanger kan niet dicht omdat deze cards wat langer zijn. Je kan deze card daarvoor wel wat op maat maken maar daarvoor moet je zeer handig zijn met soldeerbout ed.

 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu dus al wat wijzer geworden. Ik heb dus 1 canal digitaal abonnement nodig. Maar wel 2x een decoder, wat ik al dacht. Ik zou me dus moeten richten op de Astra 1 en de Astra 3. Uiteraard zal ik me nog wat inlezen op het forum om nog wijzer te worden. Wel leuk dat er genoeg mensen een nieuweling willen helpen. Mijn dank hiervoor!

 
Geen dank, graag gedaan hoor. Dit forum is net opgericht om elkaar onderling te helpen, zowel nieuwe alsook meer ervaren gebruikers en eerlijk gezegd leren we zelf ook nog regelmatig bij.

Gezelligheid en onderlinge hulp vinden we leuk en belangrijk!:)

Dus graag gedaan!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan