Zo vers als het maar kan!!

M

MaikelSmeets

Hallo, Ik ben me een beetje aan het verdiepen in het schotelwereldje.

Ik hoop dat ik nu niet bij de verkeerde forums bezig ben, maar ik heb echter een vraagje: Is de DIGIMAX reciever te adviseren, en dan doel ik op het cardsharen ( of is dat niet legaal).

En is er ook een switch waarbij je ook de kabel van je kabelTV kan aansluiten? Ik heb nl. contactdozen in de muur liggen met 3 aansluitingen erin RV, RADIO, SAT.

Nogmaals , ik hoop dat ik hier op het juiste forum zit, want ik moet de weg wel nog eventjes zoeken hiero ;)

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen THANX

 
Hoi MaikelSmeets, welkom op het satellite FUN board !

Ja, cardsharen is illegaal.

Maar zolang je dat binnenshuis doet, zal er geen haan naar kraaien.

Daarmee bedoel ik dus van woonkamer naar slaapkamer ofzo.

Dan heb je inderdaad switches waarmee je kunt doen wat je vraagt.

Daarbij dien je dan wel geschikte kabel te gebruiken.

De meest in huizen toegepaste kabel is niet geschikt voor digitale (satelliet) tv kanalen.

Dus moet je eerst controleren of je een kabel hebt die daarvoor wel geschikt is, ik raad altijd Belden H125 kabel (of vergelijkbaar) aan.

De switch die je zoekt heet multiswitch, en ik raad je aan daarvoor een actieve versie te gebruiken.

Dat wil weer zeggen dat er een versterkertje ingebouwd zit, wat op zijn beurt weer inhoudt dat het ding een 230 volt voedingsstekker heeft.

De wandcontactdozen die je nu in je huis hebt, filteren de betreffende signalen dan naar de juiste uitgang.

Ik raad het merk Spaun aan, maar dat kost wel de hoofdp[rijs.

Je moet wel een passende schotelinstallatie gebruiken om hier uit te halen wat er inzit.

Dus vertel eens meer over:

  • Merk en type kabel welke je nu in de muur hebt
  • Hoeveel aansluitingen heb je nu (wil je gaan gebruiken)
  • Welke satellieten wil je gaan bekijken (welke zenders)
  • Hoe ziet de schotel installatie die je nu (op het oog) hebt eruit.


Dan kan er een mooi passend antwoord gegeven worden op je vraag.

 
Hallo MAS3,

De kabel die ik in huis heb liggen is Telenet Interkabel PVC6 SI-038/f MASTER, ik weet niet of je dat wat zegt maar het zou de betere kabel moeten zijn in België (vergelijkbaar met Hirchmann).

Verder wil ik de eerste paar jaar op 4 punten een Reciever kunnen plaatsen met ,voor later, een mogelijkheid tot 8 punten (tzt vervang ik dan wel ook de LNB).

Ik zou denk ik Astra 1 en 3 moeten kunnen ontvangen voor de commercieële zenders zoals RTL4,5,7,8 SBS6 enz? Settop pakket?.

Aan een receiver dacht ik de DIGIMAX of de DREAMBOX.

Alvast bedankt

 
Astra 3 heb je in geval van het settopbox pakket alleen nodig voor de lokale zenders, bijv. L1, Omroep Brabant, RNN etc.

Daarnaast zijn er wat themazenders op die positie actief.

De 3 Nederlandse publieke zenders en de commercielen zoals de RTL zenders, Veronica en SBS6 zitten op de Astra 1 positie op 19.2 oost.

Voor wat betreft receivers ligt het er aan wat je wensen zijn en of je bijv. ook nog wat hobbyen wilt en extra dingen zoals bijvoorbeeld interne cardsharing.

 
Hoi Maikel.

Graag iets meer geduld, niet iedereen is op dezelfde momenten op de boards aanwezig.

De telenet kabel met eigen opdruk, zal waarschijnlijk een Hirschmann kabel zijn, als ze m daarmee vergelijken.

Wanneer deze gasten roepen dat ie geschikt is voor digitale tv, dan moeten we dat maar aannemen.

Om de installatie zoveel mogelijk toekomstzeker te maken met de gegevens die je nu gegeven hebt, zou je het volgende kunnen doen:

Neem een schotel waarin je 2 LNB's kunt monteren, voor Astra 1 en 3 (dat moet je dus direkt bij aankoop aangeven, heeft met de montage-ruimte te maken).

Trek per LNB 4 kabels naar je centrale punt (meterkast).

Dat zijn dus 8 kabels.

Hiermee kun je 2 kanten op:

[*]Neem 2 quad LNB's.

Deze hebben per stuk 4 uitgangen, waarop alle soorten signalen die door de betreffende satelliet worden uitgezonden, kunnen worden gezet.

Op het centrale punt kun je 4 DiSEqC switches toepassen zodat je satelliet ontvanger kan kiezen welke LNB er gebruikt moet worden.

[*]Neem 2 quattro LNB's.

Deze hebben per stuk 4 uitgangen, waarop per uitgang 1 soort signaal dat door de betreffende satelliet word uitgezonden staat.

Verbind de 8 kabels nu op de juiste wijze met een multiswitch als deze (klik!).

Ook de kabel van telenet kun je hier op aansluiten.

Sluit alle uitgangen aan op deze multswitch.

Lees mijn verhaaltje (klik!) over LNB's eens door zou ik zeggen.

De eerste mogelijkheid is een stuk goedkoper omdat je de multiswitch niet hoeft aan te schaffen.

Maar het biedt niet exact wat je wel vroeg.

De tweede mogelijkheid wel, maar behalve dat het er imposant uitziet, krijg je er ook een imposant gat van in je portemonnee.

Het is wel de juiste manier om dit uit te voeren.

Mocht je de verwachting hebben ooit nog meer behoefte te krijgen aan satelliet signalen (andere satellieten dus), dan kun je nog overwegen een vergelijkbare installatie te bouwen, maar dan meer modulair (in "losse blokken" dus).

Maar dan ben je dus professioneel bezig en redt je het waarschijnlijk met je portemonnee niet.

Advies voor schotel zou zijn een 80 centimeter versie, veel aangeraden word het merk triax.

Advies voor ontvanger kan ik je niet echt geven, dat is een persoonlijke keuze.

Meestal gooien de mensen gelijk met het woord dreambox, maar er zijn inmiddels genoeg interessante alternatieven.

Digimax zegt mij helemaal niets.

Dit word dus een veel ingewikkelder installatie dan een setje voor 1 kijktoestel, met 8 kabels tussen schotel en centraal punt.

Maar onder de streep biedt het je wel een hoog bedieningsgemak, en heb je onderling geen hinder van wat in de andere ruimtes bekeken word.

Ik hoop niet dat ik je keuze nu nog moeilijker heb gemaakt...

 
Dank je wel, het is me nu duidelijk er allemaal mee kan. Ik ga denk ik toch kiezen voor optie 2 want anders kan ik niet tegelijker tijd de kabel ontvangen en ben ik dus genoodzaakt om iedere keer de kabels om te prikken.

Bedankt voor de tijd en de moeite.

gr Maikel

 
Hallo Heren,

Ik ben nieuw hier en ook nogal nieuw in de satellietwereld, maar ik heb nu enige ervaring met die DIGIMAX: leuk, maar ik krijg het ding niet zover dattie doet wat ik wil.

Even kort: Ik heb de eerste twee (Server en Client) teruggebracht naar de winkel omdat er een hardwarefout in zat (niets werd goed opgeslagen). Nu ben ik aan het stoeien met de tweede set, maar die wil niet tegelijkertijd voor Astra 1 de DiSEqC A en (bijvoorbeeld) B vasthouden voor diverse kanalen. Dit resulteert erin dat ik de Nederlandse zenders kwijtraak en opnieuw moet laten opzoeken als ik de Engelse zenders als ITV enzo wil bekijken en andersom. Nog geen idee wat ik eraan kan doen. Jullie?

Overigens was het verhaal over de LNB's wel heeeel verhelderend. THANKS!

Ik hoor misschien nog wel van jullie.

Groeten,

Bokkie

 
Hoi Bokkie, ook jij welkom op het satellite FUN board !

Jammer dat je je eerste ervaring niet zo heel positief is.

Ik ken die digimax apparaten niet, dus ik weet ook niet of er meer voor te vinden is.

Mar wellicht zijn er settingseditors voor te vinden.

Daarmee kun je dus de instellingen opslaan en vaak ook weer uitlezen.

Dan had je dus een backup van je instellingen kunnen maken en die weer terug zetten in je nieuwe apparaten.

Wat ik ook niet weet is of er een bepaalde grens aan het aantal zenders (vergeet de radio zenders niet) dat je kunt opslaan.

Dat zou de oorzaak van je probleem kunnen zijn, de oplossing is dan het weggooien van de zenders waarin je toch niet geïnteresseerd bent.

Ik hoop dat er iemand is met meer digimax ervaring die je verder kan helpen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan