Medio december: één digitaal TV-aanbod voor Zesko-kabelklanten...

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.147
Waarderingsscore
568
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Medio december: één digitaal TV-aanbod voor Zesko-kabelklanten Casema, @Home en Multikabel; 1 januari verhoging standaardtarief

Omstreeks 15 december is het de bedoeling dat er één uniform digitaal televisie-aanbod voor de Zesko-kabelklanten van @Home, Multikabel en Casema zal worden geïntroduceerd. Een blauwdruk daarvan is bij de Zesko-bedrijven inmiddels gereed. Hoe het aanbod er uit zal zien wil het grootste kabelbedrijf van Nederland vooralsnog niet bekend maken. Zesko Holding is bezig met een strategie van het stilzwijgend in elkaar opgaan van de individuele werkmaatschappijen en produkten om uiteindelijk medio volgend jaar een nieuw merk daarvan te presenteren.

Het uniforme ‘Zesko’ aanbod zou volgens ingewijden vooral geënd zijn op het @Home-model. Dit betekent dat de filosofie van Multikabel, waarbij voor het losse digitale basispakket 1,95 euro extra betaald dient te worden, wordt losgelaten. Het geharmoniseerde tarief voor het analoge en digitale standaardpakket zal per 1 januari volgens welingelichte kringen worden verhoogd naar circa 15,90 euro per maand. Thans is dat 15,56 euro per maand. Voor Casema en @Home klanten is dit de derde verhoging in één jaar tijd, aangezien op 1 januari 2006 (inflatie) en 1 juli 2007 (licht) ook al werd verhoogd. Digitale Multikabelklanten gaan iets minder betalen; in één jaar tijd is de verhoging voor de analoge Multikabel-klanten het geringst, waarbij zij aangemerkt dat het Multikabel-smaldeel nog geen 10 % van de totale klantenbase van Zesko uitmaakt.

Voor Casema-klanten betekent het nieuwe digitale televisiemodel dat het aanbod - in navolging van de digitale klanten van @Home en Multikabel - in keuzepakketten zal worden opgedeeld en het huidige Casema pluspakket opgaat in een ‘totaal’ pakket.

In het zenderaanbod staat de positie van de religieus getinte zenders als Family 7, Omega (EO) en Geloven (NCRV). Dit leidde tot politieke commotie uit politiek-Christelijke hoek. In het huidige @Home-aanbod zijn deze religieus-protestant-christelijke kanalen overigens merkwaardig genoeg sinds enkele maanden alleen beschikbaar gesteld in het pakket waar automatisch ook harde pornografische zenders worden meegeleverd.

Opvallend is dat waar de religieuze kanalen ter discussie staan, de harde porno ruim baan krijgt. Vorige week kondigde de homo-pornozender X-MO (van Casema-content manager Marc Putman) haar komst als optiezender aan. Bij Casema zullen de softerotische avondzenders Blue Hustler en Adult Channel plaats moeten maken voor de ‘harde’ 24 uur-erotische zender Hustler TV. Ook de financieel-economische nieuwszender Bloomberg TV alsmede de zeilzender Sailing Channel moeten volgens welingelichte kringen het veld ruimen. Gediscusseerd wordt over de terugkeer (Casema), resp. behoud (@Home) van de pan-europese nieuwszender CNBC Europe en Sky News. Daarnaast is de aangekondigde zender NostalgieNet nieuw in het aanbod en is zo goed als zeker dat een ruim aanbod aan Duitse zenders (RTL Television en de zenders van ProSiebenSat.1 Media AG alsmede SWR/NDR Fernsehen) beschikbaar zal blijven (@Home), resp. komen (Casema/Multikabel) voor heel het Zesko-verzorgingsgebied. Hoe het muzikale aanbod er uit zal zien, is nog niet bekend. Ter discussie staan zenders als MTV Two, VH1 Classic, MTV Base en Performance die thans bij @Home en soms bij Casema te zien zijn. De verwaching is dat grotendeels het aanbod voor Arabieren en Aziaten zal verdwijnen. Wel zal de Arbische versie van Al Jazeera samen met Al Jazeera English beschikbaar komen, resp. blijven.

Duidelijk is dat het totaal aantal kanalen bij Casema waarschijnlijk zal worden uitgebreid, terwijl er bij @Home vooral wisselingen zullen plaats vinden, evenals bij Multikabel. Betrokken zendergroepen blijken bij navraag van DutchMedia zelf (nog) niet of slecht op de hoogte te zijn van de veranderingen en nog niet willen vooruitlopen op de uitkomst van gesprekken. De kabelbedrijven zelf willen desgevraaagd (nog) geen mededelingen doen over het vernieuwde uniforme aanbod, omdat ze ‘eerst de klanten’ willen informeren. Zesko telt ruim 775.000 digitale kabelklanten, waarvan circa 350.000 een ‘pluspakket’ abonnement heeft. In totaal bedient Zesko Holding circa 3,4 miljoen kabelhuishoudens.

dutchmedia

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan