Nokia 9302 (strong 8000) symbol rate

F

FlamingBalls

Dag mensen,

ik ben nogal nieuw in deze sat wereld, dus vergeef me als ik domme vragen stel. Ik heb een 80cm schotel, nokia 9302 ontvanger, single lnb izm een canaldigitaal abbo. Inmiddels de boel met een satfinder uitgericht, signaal sterkte is 3-4. Aantal kanalen ontvang ik perfect, een aantal ook niet (zitten wel in de abbo). Bijvoorbeeld de RTL's. Ik heb al het een en ander onderzocht en nu valt het me op dat alle kanalen die ik niet ontvang een andere symbol rate en fec hebben. Mijn decoder staat ingesteld op symbol rate 22000 en fec 5/6. Kanalen die ik niet ontvang hebben een symbol rate van 27500 en een fec van 3/4. Is dit inderdaad een mogelijke oorzaak? Ik heb al geprobeerd om dit aan te passen in de decoder, maar dat was niet mogelijk. Op de een of andere manier kan ik de symbol rate niet instellen.

 
Je kan dit even proberen als je de ontvanger opnieuw laat scannen in de canal digitaal mode en bij de antenne instellingen onder b horz. even verandert in vert zal hij bij de

nieuwe scan die kanalen wel mee pakken.

Lukt het dan nog niet dan kun je er Strong software opzetten een handleiding kun je vinden bij,

http://www.weethet.nl/dutch/sat_updatestrongsrt8000.php

En dan niet die ouwe meuk van "weet het" er op zetten dat is al een paar jaar oud maar alleen de handleiding gebruiken.

Er moet dan sattracker 3.0 in met de nieuwste EMU patch en SECA 2 patch.

En na alles goed lezen kun je die vinden op de site van Vreeswijk,

http://www.firm-collector.com/

 
Hoi FlamingBalls, welkom op het satellite FUN board !

Als eerste bestaan domme vragen niet (of..??), domme antwoorden bestaan zeer zeker !

Het beschreven probleem is een bekend probleem bij de laatste originele software voor deze decoders.

Het heeft niets te maken met een andere symbol rate en FEC, dat zijn zaken die de decoder tijdens het zoeken aanpast

De opgegeven symbol rate en FEC gelden voor de transponder (zeg maar de zender op de satelliet) waarop het eerst gezocht word.

Deze stuurt de waardes voor volgende transponders naar de ontvanger zodat die weer weet waar (en hoe) te zoeken naar meer zenders.

Overigens, voor zover je er overheen gelezen zou hebben, aart44 geeft al aan hoe je de SR en FEC kunt aanpassen; dat doe je bij antenne B.

Antenne A is een vaste instelling.

 
Okay, bedankt voor de reacties aart44 en mas3. Zal vanavond eens aan de slag gaan. Ben benieuwd, houdt U op de hoogte. Ik hoop dat het lukt zonder software update, ondanks dat het een duidelijk verhaal is is het toch nog redelijk technisch werk.

 
Helaas aart44, het is me nog niet gelukt. Volgende heb ik gedaan:

- menu

- optie 7

- optie 1 (signaalsterkte)

- B (antenne instellen)

standaard komt die met de Astra 1G. Veranderd in overige. Daarna horizontaal veranderd in verticaal. Als ik dan weer terug ga, zie ik dat de signaal sterkte volledig weg valt. Als ik hem weer terug zet op horizontaal, dan schiet de signaal sterkte terug naar bijna 4. Met beide intellingen aan het zoeken geweest (hor en vert, zowel kanalen toevoegen als alles opnieuw zoeken), maar geen nieuwe kanalen. Moet ik nog wat anders instellen of moet ik toch de decoder updaten?

Instelling overige (niet veranderd):

Band KU

Frequentie 12034

Lo LNB 10600

polarisatie Horizontaal/Verticaal

Schak 22 Khz ja

 
je geeft even niet aan welke zenders je pertinent niet ontvangt

misschien dat je dat nog even kunt aangeven

en of je helemaal die zenders niet in de lijst hebt testaan?

of is het beeld gewoon zwart?

of staat de zender wel in de lijst maar krijg je een rode stip (vierkantje) rechts onder in het beeld ?

met die antenne instellingen hoef je niet omteprutsen dat helpt je niks met een singel lnb

de fec en of symbolrate hoef je niet teveranderen dat moet die ontvanger gewoon slikken

zit dit probleem niet eerder in de trent van H/V singaal dan in de symbolrate

test dit ander nog even met een andere ontvanger als je in die gelegenheid bent

 
Daar ben ik het niet 100% mee eens hoor.

Wel dat je ontvanger het zelf moet uitvinden.

Maar wat nou als ie dat niet doet.

Dan kun je dus bij antenne B de juiste instellingen zelf opgeven.

Voor de RTLletjes en discovery gelden de volgende gegevens:

Frequentie: 12344

Pol: H

FEC: 3/7

Symbol rate : 27500

Dit is de instelling van de zender op de satelliet (de transponder), daarmee worden meerdere programma's uitgezonden.

Hier dus RTL 4, 5, 7 en Discovery en national geographic channel maar zelfs nog meer.

Je kunt dus altijd proberen zo te zoeken.

Je hoeft niet op te geven dat het om een andere satelliet gaat (want dat is ook niet zo), zolang je dan maar kunt ingeven waar de ontvanger moet kijken.

Als je daarvoor toch moet opgeven dat het om een andere satelliet gaat, is dat ook niet erg.

Zoals rienk al zei; je stuurt dan een commando naar je LNB die er vervolgens niets mee doet omdat 'ie het niet snapt (helpt dus niks, maar kan ook geen kwaad).

Het andere wat rienk aanhaalt, doet niet ter zake.

Horizontaal of vertikaal gooit hier geen roet in het eten, want alle Nederlandse transponders zijn horizontaal.

Ook de Duitse RTLlen zijn horizontaal.

Wel maakt het wat uit of je LNB wel waterpas hangt want anders kan je ergens tussen horizontaal en vertikaal uitkomen.

Waterpas betekent in de meeste gevallen dat je kabel mooi naar beneden moet wijzen.

Suc7.

 
@Rienk: ik heb de hele lijst van canaldigitaal niet nagelopen, maar de trend die ik zie is dat kanalen met een symbol rate van 27500 en een fec van 3/4 niet ontvang. Nu ik de lijst doorlopp eigelijk geen een, alleen de tussenliggende kanalen met een symbo, rate van 22000 en een fec van 5/6 (dus de RTL's, discovery, animal, MTV's, eurosport enz. niet). En met niet ontvangen bedoel ik dat ze niet in de lijst voor komen, dus geen zwart beeld oid.

@MAS3: ik had het nog een keer geprobeerd om de frequentie op 12343 in te stellen (ipv 12034), maar dat bood ook geen soelaas. Fec en symbol rate zijn zaken die ik volgens mij niet kan instellen. Volgens mij hangt m'n LNB waterpas (kabel recht naar beneden). Anders zou ik toch ook problemen hebben met het ontvangen van ned1 ed? Helaas heb ik niet een andere ontvanger of een kennis die er 1 heeft (zijn allemaal kabelaars).

 
Iemand nog andere tips of ideeen? Zou ik toch de decoder moeten updaten?

 
Ik weet niet welke zenders je precies niet ontvangt, bij een schoonbroef van me was het probleem dat SBS6 er niet op wilde.

Die ontvanger heb ik toen voorzien van nieuwe firmware en daarmee lukte het toen wel.

Zelf heb ik ook geen ervaring met seca ontvangers, maar het zou geen kwaad kunnen hem te updaten.

 
Als het om de nieuwe kanalen gaat op 23 dan is de oplossing heel eenvoudig.

De ontvanger de kanalen opnieuw laten inscannen maar het enige wat je moet veranderen is het schotel nummer.

Dus niet eerst laten zoeken op schotel nummer 1 maar gelijk laten zoeken op schotel nummer 2

Ja zult zien dat zowel de de oude kanalen die op 19 zitten dan wel de nieuwe die op 23 zitten in 1 keer worden ingelezen bij deze ontvangers.

Als er geen lnb voor 19/23 word gebruikt dan wel gewoon schotel nummer1 gebruiken.

Indien er dan kanalen ontbreken zoals vermeld RTL enz dan zal er een nieuwe update op de firmware moeten plaatsvinden. Dit is al een tijd geleden bekend geworden dat bepaalde firmware in deze ontvangers bepaalde kanalen niet in konden lezen.

Verder kun je misschien aangeven of deze kanalen geheel niet in de lijst voorkomen of dat ze gewoon op zwart blijven wanneer je er op afstemt. Indien het laatste zou ik eens via de website van C+ mijn kaart opnieuw actieveren.

 
De kanalen met een symbol rate 27500 (RTL's, Discovery, Animal Planet, MTV's, enz.) komen niet in mijn lijst voor. Krijg ze niet te pakken wanneer ik kanalen toevoeg/opnieuw laat zoeken. Het is me uiteindelijk gelukt om aan een parallelle kabel te komen (tjonge wat kun je daar moeilijk aankomen), ik zal dit weekend me eens aan een udate wagen. Ben benieuwd.

Bedankt voor de reacties.

 
Kleine update: software update was niet gelukt. Ik krijg van de loader software niet de melding dat de decoder gezien wordt. Diverse instellingen geprobeerd (oa printer instelling in de bios), kabels doorgemeten (parallel was goed, 1-op-1) en adere kabels geprobeerd. Toch eigenwijs geweest en geprobeerd om de software te updaten en jullie raden het al: de Nokia is overleden. Nou ja, pech gehad. Ben inmiddels in het bezit van een Sab explorer en ontvang nu alle kanalen.

 
Heb vandaag contact gehad met de importeur van Nokia.

Volgens de technische dienst is er GEEN oplossing voor het probleem van de niet ingelezen kanalen.

Dit wordt veroorzaakt door de beperkte geheugen capaciteit van deze ontvanger. Hij is te oud!

De RTL en SBS6 kanalen liggen aan het eind van de scan en komen dus nooit aan de beurt.

Volgens de meneer van de technische dienst helpt een softwae update ook niet.

Wie heeft er andere ervaringen???

Hoor ze graag.

 
Klinkt leuk (en wellicht enigszins aannemelijk voor de leek).

Overigens ken ik de toenmalige importeur van deze apparatuur ook, en ook de toenmalige techneut die er echt wel wat van wist.

Of dat dezelfde persoon is die jij gesproken hebt, durf ik wel te betwijfelen.

Nokia heeft zich al een hele tijd teruggetrokken uit deze markt, en de apparaten zijn nu onder een andere merknaam te koop, als ze er überhaupt nog zijn.

Ik weet wel hoe je het verhaal van deze techneut die jij gesproken hebt kunt controleren hoor, is helemaal niet zo moeilijk.

Dan doe je een nieuwe scan (waardoor je lijst leeggemaakt word), en doe je dat met de alternatieve antenne installatie.

Dan kun je zoals boven beschreven zelf opgeven op welke transponder 'ie moet beginnen, en pak je dus 12344 H 27500 3/4 als instellingen (ik geloof dat je 3/4 niet hoeft op te geven hier).

Omdat 'ie dan dus gelijk met de juiste instellingen begint, moet ie de RTL transponder dus wel vinden.

Maar zoals je aan mijn verhaal wellicht kan zien, geloof ik er helemaal niets van.

Wel dat het in de software zit.

En ook dat het een geheugen beperking inhoudt.

Maar ik geloof er helemaal niks van dat de RTL kanalen aan het eind van de scan liggen.

Bovendien heeft de topicstarter tot nog toe niet geklaagd over de SBSjes.

De SBSjes hebben ook een symbol rate van 22000 en de daarbij behorende FEC van 5/6.

Die zitten wel een stukje verder in de band (oorspronkelijk net op de volgende satelliet).

Dit is trouwens allemaal terug te vinden op lyngsat.

Het zou dus kunnen zijn dat de software pas een scan doet op een SR van 27.500 aan het einde van de scan maar dat moet je dan kunnen ondervangen door handmatig de "starttransponder" op te geven.

Mij lijkt het dat een dergelijke manier van scannen niet bepaald efficiënt is, maar dat was wellicht ook niet een noodzaak bij de ontwikkeling van die software.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan