van UPC naar satelliet met 4 tv's

D

dj61vm

Ben UPC meer dan zat, krijg voorlopig geen digitale tv via de kabel en wil graag over naar de satelliet want naast de kwaliteit spreekt ook het anatal zenders mij erg aan. Probleem is dat er bij mij 4 TV's staan en ik daarnaast graag ook wil opnemen en tegelijk naar een andere zender kijken. Is dat mogelijk en financieel enigzins te behappen?

 
Ja, is alleen een beetje afhankelijk van wat je allemaal wil zien, waar het wil zien en wat je ervoor kwijt wil.

Voor elke tv zou je een ontvanger moeten (heb je ook bij digitale tv van de kabel en digitene) hebben echter kan je sommige dingen ook anders oplossen als de situatie zich ervoor leent.

Hier thuis hebben we (nog) 1 ontvanger en als we op bed tv willen kijken gebruiken we zo'n infrarood video zender/ontvanger echter je kan tegenwoordig mischien wel beter een goedkope ontvanger in de slaapkamer zetten. Dat laatse gaan we ook doen maar omdat we in het verleden geen LNB's (de koppen) gekocht hebben met meerdere aansluitingen zouden we die ook moeten vervangen. Wij hebben een vaste schotel met 3 (straks 4) lnb's maar je zou met astra 1 en 3 goed uit de voeten moeten kunnen. Astra zit nog redelijk weinig maar ik zou nu minimaal altijd een DOU LNB kopen met 4 uitgangen als je toch moet kopen. Ik heb, naast astra1 en straks 3 ook Hotbird (van alles te vinden) en Astra2 (vooral voor BBC 1t/m 4, ITV 1 t/m 4 en nog wat zenders). Ik ben niet van plan alle LNB's met een quad uitvoering te gaan vervangen aangezien je sommige zenders niet overal te "zien" hoeft te zijn want je kan een beetje plannen daarmee schipperen.

Je kan het zo gek maken als je zelf wil en ook flink het geld er tegen aan gooien wat je kwijt wil en dan kan het altijd nog mooier. Zelf ga ik geen TWIN ontvanger voor de woonkamer kopen want als ik iets wil kijken en opnemen doe ik dat wel in de slaapkamer of andersom.

Als je dus kinderen ook tv wil geven op de slaapkamer zou Astra1 (en mischien 3) genoeg moeten zijn en opnemen is denk ik ook niet echt nodig dus daar kan je besparen om bij evt. meerdere LNB's een versie te nemen met minder aansluitingen en ook ontvangers te nemen zonder harddisk erin. Voor elke ontvanger moet je ook een CANALDIGITAAL smartcard hebben maar die kosten geloof ik 1 euro extra p.st per maand meer. Je kan dat laaste ook oplossing door cardsharing maar daar waag ik me even niet aan ga eerst maar kijken wat je wil :tong:

 
Dank voor je uitgebreide antwoord. Als ik het goed begrijp moet ik dus 4 ontvangers waarvan 1 met 2 tuners en eventueel HD(voor het opnemen en tegelijkertijd naar een andere zender kijken) aanschaffen. Kan dat dan met quad LNB of kom ik dan 1 aansluiting tekort? En volgens mij betekent 4 ontvangers ook 4 smartcards aanschaffen a € 80,-- en de abokosten zijn dan voor de 3 extra abo's € 1,-- maand. Zou interne cardsharing misschien een optie zijn?

 
Hoi dj61vm, welkom op het satellite FUN board !

Je gaat er ff hard tegenaan, 5 vragen op je eerste dag ! ;)

Je bent heel enthousiast (leuk !), en ziet dat er heel veel mogelijk is.

Maar sommige combinaties van mogelijkheden botsen enigszins.

Je wil zoveel mogelijk maar wel betaalbaar, wie wil dat niet.

Maar ik heb echt geen idee wat voor jou betaalbaar is, das voor iedereen natuurlijk anders.

Houd ik het dus even bij je laatste vragen hier.

Je denkt nu aan 4 ontvangers waarvan 1 met een HD.

Vanwege die HD denk je ook aan een dubbeltuner.

Dat betekent dat er dus twee aansluitingen voor de LNB aanzitten.

Bij elkaar zijn dat er 5.

Geeft niets, maar moet je wel rekening mee houden.

Ik zal je vertellen hoe ik het hier in huis heb, en het eventueel wil gaan maken.

Op het dak staat een draaibare schotel.

Daarin zit een quattro LNB.

Voor wanneer je door de LNB's de schotel niet meer ziet, zal ik even mijn eigen werk schaamteloos pluggen (klik!); daar vertel ik welke wat doet.

Quattro dus.

Dat betekent automatisch dat er ook een multiswitch is.

Zo'n multiswitch combineert de signalen weer zodat er uiteindelijk geen verschil is met een normale LNB.

Bij mij zit die multiswitch in de meterkast, dus er gaan 4 coax kabels van het dak naar de meterkast.

Vervolgens heb ik in de woonkamer 1 aansluiting, hier in de hobby kamer en ook in de slaapkamer heb ik een aansluiting en op zolder 2 .

Ik kan naar de woonkamer nog een extra kabel trekken wanneer de behoefte daaraan is.

En ook naar de 3e slaapkamer die nu als opslag in gebruik is kan er een kabel getrokken worden.

Op de multiswitch kan ik maximaal 8 aansluitingen realiseren.

Ze zijn er doorgaans met 4,6,8,12, en 16 aansluitingen telkens een stapje duurder uiteraard.

Maar je kan ook een installatie bouwen met 100 aansluitingen als je dat wil.

Dat is dus hoe het hier is (5 aansluitingen niet 100 :rolleyes: ).

Maar ik zou eigenlijk ook wel eens de Astra 3 willen gaan bekijken vanaf elke ontvanger.

Dat kan ook, dan moet ik een nieuwe multiswitch aanschaffen.

Eentje die 2 keer 4 (plus 1) aansluitingen heeft.

Dan kan de ontvanger middels DiSEqC aan die switch doorgeven welk signaal er ontvangen moet worden.

Weer 4 kabels extra naar boven is ff werk maar kan best.

En die nieuwe multiswitch, schoteltje en quattro LNB erbij.

Kost best wel ff een lieve duit.

Maar zo kun je een hele mooie installatie bouwen.

Ligt dan meestal toch wel aan de dikte van je portemonnee of dat het gaat worden, of toch maar iets eenvoudigers.

En de abonnementen.

Tja, daar moet je even heel goed uitzoeken wat er allemaal kan, en ook wat er allemaal mag, want dat hoeft niet noodzakelijkerwijs hetzelfde te zijn.

Zo is dat verhaal over 1 abonnement met een aantal (ik weet niet precies hoeveel) "sub" kaarten wel aan een aantal voorwaarden verbonden.

Die "sub"kaarten zullen je namelijk niets meer bieden dan het net-niet-gratis abonnement, niet te verwarren met het basis abonnement.

Met enig zoeken hier op het board vind je er vast wel meer info over.

CS is eigenlijk meer iets voor de geavanceerdere gebruiker, en enige handigheid met computers is dan zeker aan te bevelen.

En uiteraard moet je ontvanger(s) er ook geschikt voor zijn, al zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Aangezien je al snel op (of over) het randje van de illegaliteit komt, houden we hier wel in de gaten wat er allemaal gevraagd en gezegd word, dus let er op dat je niet over dat randje gaat.

We bijten niet hoor (nee ook die ene tijger niet), maar we houden het graag netjes.

 
Laatst bewerkt:
Hey MAS3,

Dank voor het welkom en de perfecte uitleg. Daar kan ik mee verder! Heb nog 1 vraagje: heb nu een goede HD recorder die aan de "kabel" hangt. Kan ik die recorder ook aan de twin satreciever hangen zodat ik dan geen PVR Twin maar een goedkopere Twin reciever kan kopen?

Thanks! DJ

 
Tuurlijk gewoon via je scart aansluiting gebruiken zoals je nu ook al doet bij dat digitale kabel kastje.

Werkt gewoon het zelfde alleen ipv. ontvanger voor digitale kabel wordt het nu een satteliet ontvanger. Ik ga het zelf ook doen want uiteindelijk zal mijn HD/DVD recorder naar de slaapkamer verhuizen en zo kan ik daar ook wat opnemen.

Hoe het met een TWIN zou werken, die geen HD zou hebben, weet ik niet (bestaan die?). Als ze bestaan dan zal er ook een aparte video out (desnoods in een scart plug gegoten) op moeten zitten voor de "2de tuner" of zo iets dergelijks!

 
Dank voor de reactie. Heb overigens geen digitale kabel maar nog een analoge aansluiting met slechte kwaliteit. Topfield 6060CI is een twin zonder HD en ook redelijk betaalbaar.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan