Positioner

D

Dovoda

Ik heb een positioner aangeschaft voor mijn schotel omdat ik meerdere programma's wil kunnen ontvangen.

Ik weet alleen niet hoe ik een signaal krijg op bijvoorbeeld Eutelsat of andere satelieten.

Als ik auto scanning doe op Eutelsat dan vind hij geen signaal. Ik heb niet aan de positioner gezeten.

Ik kan wel mbv het menu van de ontvanger de positioner naar oost west noord zuid verplaatsen, maar weet niet welke kan ik op moet.

Dus mijn vraag:

Hoe krijg ik wél een signaal op de overige Sats met behulp van de positioner?

Als ik Auto Scanning doe, draait de positioner dan mee? Of moet ik dat handmatig doen?

 
Hoi Dovoda, welkom op het satellite FUN board !

Je hebt een positioner aangeschaft en aangesloten op je ontvanger.

In het menu van je ontvanger zie je een aantal opties, maar je weet niet goed wat je ermee aan moet vangen, klopt dit ?

Om je vraag zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden, geef je zelf het best zo veel mogelijk informatie op.

Daarmee bedoel ik merk en type van je ontvanger, en van de positioner.

Ik kan je wel alvast vertellen dat als je de Astra als uitgangspunt hebt gekozen voor de afstelling van je positioner, dit niet goed zal werken.

Dus ook de vraag te beschrijven wat je allemaal al gedaan hebt, en hoe.

Zal wel een aardig verhaal worden, maar dan kan men je het beste een passend antwoord geven.

 
Oke ik zal proberen meer informatie te geven.

Ik heb het volgens mij een beetje verkeerd uitgelegd.

Ik heb een rotor gekocht, zodat ik mijn schotel kan draaien richting verschillende Sats. Ik wil dus alles van Astra kunnen ontvangen, maar ook alles van Eutelsat of Hotbird.

Met behulp van het menu van mijn ontvanger kan ik geen signaal zien als ik Auto Scan op bijvoorbeeld Eutelsat. Op Astra is het signaal uitstekend.

Ik weet niet welke kant ik op moet draaien om een signaal op Eutelsat te krijgen. En als ik draai wil ik zeker niet de kanelen verliezen die ik nu heb. Ik wil wel makkelijk terug gaan naar Astra om gewoon weer de Nederlandse en overige zenders te kunnen bekijken.

Mijn ontvanger is een Samsung DSR 9500A CI

Mijn rotor is een Skymaster Rotor DRS 95. (Op de foto de witte achteraan)

Ik heb de rotor aangesloten op de schotel en het draaien gaat prima. Met behulp van het menu in de ontvanger kan ik de schotel laten draaien naar oost, west etc.

Meer heb ik eigenlijk niet gedaan. Ik moet alleen even weten hoe ik een signaal krijg op bijvoorbeeld Eutelsat. Maar ik wil niet het risico lopen dat ik het signaal op bijvoorbeeld Astra totaal kwijtraak.

Als ik nog meer informatie moet geven dan zeg het maar. Ik moet alleen even de goede richting op gestuurd worden omdat ik geen kanalen wil kwijtraken, want ik ben geen professional op dit gebied.

 
Nou dan gaan we het eens proberen het toeval wil dat ik ook nog zo'n ontvanger heb en ik zal hem even aansluiten.

Het is een disqC motor die veel lijkt op de Stab HH 100 je moet je schotel uitrichten op de sateliet die het dichts bij het bij de geografische plaats op aarde ligt dus de longitude von mijn woonplaats is 5.4 oost de sateliet die daar het dichts bij komt is Sirius op 5.0 graden.

Dat is voor de meeste mensen in Nederland en Belgie de juiste sateliet om op uit te richten.

Let er wel op dat alles absoluut waterpas moet staan anders volgt je schotel niet de zogenaamde Clarke-Belt en krijg je de satelieten niet goed een hulp hierbij kan de website van een hobbyist zijn.

Van het usals verhaal hoef je niets van te noteren je ontvanger ondersteunt dat niet die gebruikt disqC 1.2.

Nou als alles uitgericht is dan de ontvanger ga naar menu en LNB settings en onderaan DisqC 1.2 op YES, volgende Positioner settings daar kun je alle satelieten die je wil ontvangen op USER MODE of installer mode zetten maar bij mij staat hij op user mode.

Als je op user mode klikt kun je de motor laten draaien en staat het signaal op de betreffende sateliet op maximaal kun je hem opslaan door op "Store current position"te klikken dan raak je geen kanalen kwijt waar je bang voor bent.

Dus je zoekt eerst bijvoorbeeld de Astra 1 op 19.2 oost daarna de Hotbird op 13 oost en daar tussen zit nog de Eutelsat W2 op 16 oost ik zeg deze volgorde omdat de Astra1 en de Hotbird satelieten zijn die loeihard hier doorkomen.

Als je dan een site als Kingofsat of Lyngsat er bij neemt moet het lukken daar staan de freqenties van alle satelieten.

Jammer dat hij geen usals ondersteunt maar niets aan te doen anders bij usals zet je de latitude en longitude in de ontvanger en die rekent uit waar hij naar toe moet maar niets aan te doen dus opzoeken en daarna de positie opslaan.:headbang:

 
Bedankt voor je reactie

Ik heb niets uitgericht omdat ik wel denk dat de schotel goed staat, ik heb bovendien nooit problemen gehad met ontvangst van kanalen.

Ik heb bij LNB Settings van alle satellieten de DiSEqC 1.2 op YES gezet

Vervolgens ging ik even kijken of er niets is veranderd, maar dat bleek wel zo te zijn. Alle kanalen hebben geen signaal meer.

Ik zal even de LNB Settings van Astra 1 (19.2 E) noteren zoals ik dat in het menu zie:

LNB Power: on

Satellite: Astra 1 (19.2 E)

LNB Lower LO: 9750 MHz

LNB Upper LO: 10600 MHz

DiSEqC Mode: DiSEqC B

Tone 22kHz: Auto

Switch 0/12V: 0 V

Positioner DiSEqC 1.2: YES

En bij Eutelsat W2 is het precies hetzelfde, alleen de DiSEqC Mode staat op Off.

En bij Hotbird staat de DiSEqC Mode op DiSEqC A.

Heb ik iets fout gedaan? Of moet ik de positioner settings nu aan gaan passen voordat ik WEL signaal krijg?

 
LNB Power: on

Satellite: Astra 1 (19.2 E)

LNB Lower LO: 9750 MHz

LNB Upper LO: 10600 MHz

DiSEqC Mode: DiSEqC B

Tone 22kHz: Auto

Switch 0/12V: 0 V

Positioner DiSEqC 1.2: YES

Alleen de disqC mode veranderen naar OFF en dat uiteraard bij alle satelieten de rest staat goed.

En nu moet je sateliet voor sateliet opzoeken en op een zo hoog mogelijk signaal opslaan.

Dus inderdaad naar Positioner settings onderaan naar "User mode" op OK klikken en de sateliet opzoeken en opslaan.

Dat is een heel werkje maar het houd je van de straat.

De Sammy van mij is dement aan het worden hij was al zijn sateliet posities vergeten denk te lang van de stroom af geweest maar de meest belangrijke heb ik weer terug.:rolleyes:

 
Oke, dus ik zet alle DiSEqC 1.2 op YES en alle DiSEqC Modes op OFF

Dat heb ik gedaan, maar nu de positioner settings...

Als ik bijvoorbeeld op Astra 1 de settings instel zie ik het volgende

Satellite: Astra 1(19.2 E)

Load TR: 1/68

Frequency: 10773

Symbol Rate: 22.000 MS/s

FEC: 5/6

Polarity: Horizontal

Menu Mode: User Mode

Als ik op User Mode klik dan zie ik het volgende:

Driving Mode: Continuous

Driving Size: None

Store Current Position

Go to Stored Position

Calculate Sat Positions

En daarnaast een kompas waarmee ik de satelliet kan verplaatsen naar alle kanten. En daaronder de signaal status.

Maar hoe weet ik welke kant ik nu op moet? Ik kan wel 100 naar oost gaan en weer 50 keer naar noord totdat ik een signaal zie, maar dan ben ik volgend jaar nog niet klaar.

 
Ja het kompas moet je hebben en zet er dan in het menu de juiste transonder voor dat is in je menu Load TR waar de Nederlandse kanalen opzitten is 12515 H 22000 dat is de transponder waar NL 1 2 en 3 opzitten en niet de allersterkste van de Astra1 sateliet.

Je moet natuurlijk wel een beginpunt hebben dus dat zoeken zul je toch wat tijd voor moeten uittrekken en voor de motor had je toch ook de Astra1 dus je weet ongeveer waar je moet zoeken.

Anders een kompas er bij nemen of een ander meetapparaat.

Als je de eerste hebt de Astra1 dan ga je als je voor de schotel staat een stukje naar links daar zit op 13 oost de Hotbird opslaan en terug naar Astra1 naar rechts als je voor de schotel staat naar Astra2 op 28 oost daartussen zit weer de Astra3 op 23.5 oost.

Nu staat onder aan de pagina bij http://nl.kingofsat.net/ alle satelieten en kun je vandaar uit verder deze link had ik eerder gegeven maar had toen een foutje gemaakt en de link kwam niet door.

Zorg wel altijd dat je er een werkende transponder voorzet anders kun je zoeken tot je een ons weegt maar krijg je nooit signaal alle freqs kun je op de site vinden.

Hou er wel rekening mee dat je maximaal 4000 kanalen kan opslaan op je Sammy dus TV en radio samen.

Maar @MAS3 heeft je al eerder gezegd als je niet uitricht loopt de motor niet juist langs de Clarke Belt.

 
Wanneer je je schotel vast opstelt, kom je een heel eind in de goede richting wanneer je slechts 3 assen afstelt.

Deze 3 assen zijn de hoogte instelling (hoek van de schotel ten opzichte van waterpas en de paal moet eigenlijk ook waterpas staan), de richting oost / west (in graden ten opzichte van het zuiden), en de hoek van de LNB ten opzichte van waterpas (meestal de kabel recht naar beneden).

Dat is relatief snel klaar, en dat krijgt iedereen meestal ook wel voormekaar.

Maar dan ga je een draaibare installatie afstellen.

En dan heb je ineens een stuk meer te doen.

Ten eerste moet je de juiste hoek van de schotel instellen.

Die hoek is afhankelijk van de plaats waar je je bevindt ten opzichte van de evenaar.

Verder moet je de hoek van de motor ook instellen.

Die stelschroefjes zitten niet voor niets op dat ding (van de foto).

Nu moet je paal zeer zeker waterpas staan anders komt het niet goed.

Je rotor / positioner moet nu op de nul stand gezet worden.

Hiermee zoek je de sirius op.

Hierna zou je set behoorlijk goed moeten staan.

Zo niet moet je alles nog een keer doorlopen, meestal moet je dat toch nog een paar keer doen om alles echt scherp te krijgen.

Op de site die aart44 je genoemd heeft, staat het perfect uitgelegd.

Behalve het kompas zal een waterpas je ook goed van pas komen.

 
Ik heb alles even teruggezet naar de fabrieksinstellingen en de schotel teruggezet naar de oorspronkelijke positie (tussen Astra1 en Hotbird)

Ik heb Auto Scan gedaan op alle kanalen op Astra1 en Hotbird en heb enkele kanalen gevonden die ik al had. Maar hij heeft niet één Nederlandse zender gevonden!

Dit heb ik eerder meegemaakt en toen is dit probleem hier in een plaatselijke winkel opgelost, volgens mij m.b.v een computer. Maar die winkel is er niet meer.

Hoe kan ik zelf de nederlandse zenders terug krijgen? Scannen op Astra1 heeft geen zin, want daar vind hij ze niet. Het signaal is voldoende.

 
Hoe kan ik zelf de nederlandse zenders terug krijgen? Scannen op Astra1 heeft geen zin, want daar vind hij ze niet. Het signaal is voldoende.
Je kunt toch niet de schotel tussen Astra en Hotbird neerzetten en beweren dat je voldoende signaal hebt.

Het kan maar twee oorzaken hebben volgens mij dat je de Nederlandse zenders niet kan vinden,

1. de betreffende transponders staan niet in je ontvanger

2. geen signaal

Dat kun je alletwee snel controleren door in het menu naar installation te gaan en te kiezen voor "Manuel scanning" kies je sateliet Astra en de tweede "Load TR" daar staan al je transponders zoek naar 12515 tot je bij Freqentie 12515 hebt staan dat is de hoofdtransponder van CDS de rest moet er dan zo uitzien,

Freqentie: 12515

Symbol rate: 22000

FEC: 5/6

Polarity: Horizontaal

Staat de transponder in je ontvanger dan kijk je onderop naar het signaal en dan moet bij

Signal Status minimaal twee witte en een stuk of 10-12 gele blokjes staan is dat OK klik dan rechts "Network Search" Yes aan en klik op OK dan zoekt hij alle Nederlandse zenders op.

Als je transponder niet in je lijst voorkomt kun je hem handmatig toevoegen bij Load TR de laatste transponder zoeken en de volgende is "New" en de rest handmatig invullen, dus Freq, SR,Fec, en Polarity.

De optie die de winkel heeft toegepast zal zijn een settingslijst met de computer er in zetten dan staat alles netjes gesorteerd er in, je hebt dan Setedit 9500 nodig en een seriele kabel male-male (geen nulmodem).

Of er nog recente lijsten te vinden zijn weet ik ook niet je zou kunnen kijken bij "Papagen" even Googlen.

Verder heeft het niet erg veel zin er veel verder op in te gaan als je de motor niet uitricht zoals het hoort.:confused:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan