nokia 9500 vindt niet alle transponders op astra en Hotbird

T

twentefan

Hallo alle Nokia DVB 2000 gebruikers,

Ik ben hier nieuw op dit forum, maar ik hoop dat een van jullie mij kan helpen. op dit moment heb ik hier een Nokia 9500 staan met DVB 2000 versie V 1.84.7 (24.05.2001). Deze stond eerst bij mijn dochter, waar het probleem zich voor deed , dar er bepaalde zenders wel in de lijst stonden , naar dat het beeld toch zwart bleef. Bij het zoeken naar zenders op Astra en Hotbird om deze zenders toch weer te kunnen ontvangen , blijkt dat de ontvanger alleen transponders pakt van Astra en dan nog alleen die zenders die in de lage band zitten van de Astra 19.2 dus. Tot aan de frequentie 11686. Bij het zoeken zie je op het scherm dat er transponders worden gezocht in oplopende frequentie maar er wordt niets gevonden totdat bijna de transponder wordt gevonden met de hoogste frequentie en daarna loopt het weer terug en dan pas worden er zenders gevonden in de lage band van Astra. Vreemd is ook dat van enkele transponders , die eigenlijk in de lage band zitten worden opgeslagen met een frequentie in de hoge band ; deze zenders qworden dus 2x "gepakt". Bij het zoeken naar transponders op Hotbird 13 worden ook weer dezelfde transponders als op Astra gevonden.

Wie kan mij hiermee helpen. Alvast bedankt.

vriendelijke groeten,

Twentefan

 
Hoi twentefan, welkom op het Satellite FUN Board !

Zoals jij het probleem beschrijft, lijkt het er op dat je een hardware fout hebt.

Je hebt het over alleen zenders vinden in de lage band, en daarbij ook nog dubbele.

Aangezien je DVB2000 erop hebt staan, kun je wel wat mneer te weten komen.

Want in deze firmware zitten zeer nuttige debug mogelijkheden.

Druk eens op de blauwe knop en ga dan naar 6 - tuner.

Ik heb het niet helemaal in mn hoofd zitten dus het kan zijn dat je eerst met 9 naar geavanceerd moet gaan.

Vul vervolgens eens een aantal verschillende frequenties en polarisaties in.

Zo kun je vaststellen wat er niet goed meer werkt.

Ik vermoed dat je geen horizontale band meer hebt, dus geen 18 volt voeding naar de LNB.

Aan je omschrijving te zien heb je dan wel 13 volt voor de vertikale band en ook 22 KHz.

Aangezien dit in deze nokia's niet met 1 geïntegreerde schakeling gedaan word maar met aan handjevol transistoren, is een dergelijk hardware defect te repareren.

Maar kijk voor je de hardware definitief beschuldigd wel even alle instellingen na.

Als je helemaal rechts kijkt hier op de site, zie je onder andere de downloads sectie.

Daar vind je ook programma's om de kanalenlijsten uit je nokia te halen en te bewerken.

En dus ook weer terug te zetten.

Op die manier kun je eerst alles wat er nu instaat nog even opslaan, zodat je later tenminste nog terug kunt naar wat je nu nog hebt.

Daarna kun je naar hartelust experimenteren met de instellingen.

Als je niet genoeg hebt aan dit antwoord, dan hoor ik dat graag van je.

Geef dan eens een voorbeeldje van de programma's die je nokia wel vind.

 
Hallo Mas3 en Black Tiger,

Mas3 bedankt voor jouw mailtje. Ik heb even verder gekeken wat voor vragen er nog meer waren over de Nokia 9500 en ik las een vraag van jepe op 25-2-01 dat hij geen signaal had, behalve bij het doorlussen. Op dezelfde dag heeft Black Tiger geantwoord, dat er in het "expert menu" na 9-9 het disecq-adres op 10 of 15 gezet moest worden en bij optie 3 "channelmode" ingevoerd diende te worden. Tevens zou optie 7, 22khz, op "band" gezet moeten worden. Dit heb ik opgevolgd en met "snel" zoeken op Astra en Hotbird heb ik bijna alle voor ons interessante zenders gevonden.

ik denk, dat per abuis, enkele digen zonder het te beseffen, in het "expert menu" zijn veranderd.

een klein probleempje met deze ontvanger is , dat soms een geprogrammeerde zender niet gepakt wordt, het beeld blijft dan zwart. Soms helpt het om een zender ervoor of erachter op te zoeken en wachten tot die zender wel beeld geedft ; het lukt dan wel weer om van deze zender het beeld te krijgen. ook doe ik de ontvanger uit en dan weer aan en dan komt het beeld ook wel weer . is dit een bekend probleem en wat is er eventueel nog meer aan te doen.

vriendelijke groeten,

Twentefan

 
Fijn om te horen dat het gelukt is.

Dat probleem met die zenders (soms zwart blijven) heb ik ook ooit gehad met de 9600. Misschien dat mas3 nog een tip heeft om daar iets aan te doen. Ik heb er toendertijd geen aandacht aan besteed omdat het maar sporadisch voor kwam.

En nu heb ik al jaren een Dreambox en staat de 9600 ergens als reserve.:)

 
@twentefan

Ik ga je mijn instellingen geven van mijn D-box (9200s wat volgens mij het zelfde is als jouw 9500) Hier mijn versie: DVB2000 V1.82.0v(20.12.2000) Compiled 2001.12.25 (ver.1.2)

Als je via het expert menu werkt kom je via 9 in je DiSEqC menu

Dan ga je van bovenaf naar beneden de volgende instellingen toepassen:

0 Band

1 Pol

2 Lnb1

3 Channel mode

4 Lnb1

Puk timing: 580

6 (DiSeqC Adrs) 10

7 Band

9 (Burstmode) off

Vervolgens ga je naar General Setup

1 Lnb1 off

2 Lnb2 off

3 Lnb3 off

4 Lnb4 off

5 Lt pos/pol/band

6 com 76800 Baud

Dan heb ik nog wat instellingen voor je submenue voor algemene instellingen (default) , je komt hier door achtereenvolgens via het expert menu op A (de knop die onder de nul zit), vervolgens 9 te drukken in te toetsen via je ab; dan kom je op Defaults.

1 Pal

2 pal

3 normal

4 Bones op on (hier komt mijn naam en avatar vandaan:biggrin:)

5 Radio: 2

6: status Graphic

7 radio

Power up 1

9 (power up) auto

Signal track off

Audo track off

Nu iets voor de FUN: Colours (Als je hiermee gaat spelen raad ik je aan om eerst jouw settings op te schrijven zodat je het later terug kunt zetten!)

Je gaat via je menu naar Display, vervolgens colours; hiervoor geldt:

1 menu

2 menu background

3 zaplist

4 achtergrond kanalen

5 ondertitels

Orig 1998:

ffffe0e0

c3c3d5ff

c7c7eddd

eieie0e0

8181e0e0

Orig 2000:

fefee0e0

cbcbdfe9

c5c5e8df

e9e9e3d7

00000000

Doorzichtig:

f7f7c2e5

1c1c330e

fefee0e0

00000000

00000000

Let op! als je de wijzigingen wilt opslaan moet je terug in je menu, ga naar "A" safe settings! (dit geldt dus ook voor je instellingen die je gemaakt hebt in bv je DiSEqc menu)

Groetjes,

Bones

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@xray69x1

Allereerst welkom op dit board!

Ik begrijp de verwarring: D-box en Dreambox.

De D-box is een Nokia machine en heeft niets met de Dreambox te maken.

Ik raad je aan om je vraag te stellen bij onderwerp Dreambox (kun je vinden onder "ontvangers en software").

Groetjes,

Bones

----- Added 30/9/2008 at 12:27:30 -----

@twentefan

Binnenkort (ik geloof 26 october) begint de wintertijd weer, ga dan naar je Delay/Timer menu (nummer 8 van General Setup)

1 Channel 200

2 Volume 100

3 Key del 150000

4 Key rep 20000

+/- +02 (zet m op 26 october op +01)

Nou nog even de instellingen van mijn Encoder 71xx:

1 SAA Reg 00

2 SAA Val 00

3 Colorbar On or Off

4 Burst Ampl 3c

5 Gain U 125

6 Gain V 175

7 Mode R.G.B.

+/- RCV2 1AC

Groetjes,

Bones

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bones,

Bedankt voor je mailtje ; ik heb direct maar even gekeken en gewijzigd in jouw opgaven waar nodig.

Hierbij de wijzigingen die ik heb doorgevoerd :

disecq menu : 2. bij mij stond lnb 2 ipv 1

general setup : 1. lnb1 stond bij mij op on net zoals lnb2

6. baud : gaat bij mij tot 38400, zo ingesteld, stond op 9600

defaults : bij 7. radio heb je niets vermeld, bij mij was het static (evt. delayed)

signal track en audiotrack op off gezet, stond op on

Kunnen deze veranderingen bijdragen tot minder last hebben van zenders die tijdelijk even zwart blijven ?

Ik hoor graag nog even van je, Bones.

vriendelijke groeten,

Twentefan

 
@twentefan

Zal wel met de verschillende software-versies te maken hebben.

Mijn Defaults menu is als volgt:

1 Mode dec: Pal

2 Mode enc: Pal

3 staat bij mij op Normal

4 Bones: on

5 staat bij mij Radio:2

6 staat bij mij Status: Graphic

7 Radio: Delayed

8 Power up: 1

9 Power up: Auto

A Signal track: off

B Audio track: off

Groetjes,

Bones

----- Added 30/9/2008 at 02:53:38 -----

Kunnen deze veranderingen bijdragen tot minder last hebben van zenders die tijdelijk even zwart blijven ?
Nee, hiervoor zul je PER ZENDER! in je spec-inv moeten sleutelen:

Je gaat naar je Tuner-menu als je op de desbetreffende zender bent; dan zie je onderaan A -spec-inv

Bij jou zul je zien dat ie op Auto staat (je machine "denkt" dan of hij de bitstream moet inventeren)

Je moet even testen of je m op ON of OFF moet zetten (verschilt per kanaal)

Zelf laat ik m altijd op Auto staan omdat ik de software het lekker zelf laat uitzoeken.

Groetjes,

Bones

P.S. als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel van je, maar ik ben geen techneut, dus kom niet met vragen over OHM's e.d.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bones,

Zo heb ik het nu ook ingesteld ; trouwens, ik ben ook geen techneut, maar ik vind het leuk om met de ontvangers bezig te zijn. Ik heb bij mijzelf en bij enkele familieleden en kennissen schotel en ontvanger geinstalleerd, leuk om te doen. Is er nog iets te zeggen over de instelling van Baud 76800 bij jou en de 38400 bij mij maximaal ? Heb geen idee wat dit doet !

De schotel staat bij mij op het dak, heb ik laten doen , want het was vrij hoog, maar ik heb later de schotel twee keer bijgesteld, want soms viel een programma met een regenbuitje weg ; het was wel een beetje gevaarlijk, maar ik heb er nu veel plezier van. Beneden neem ik op met een Technisat met harde schijf en boven heb ik een kleine Technisat STR1 met een mooi alfanumeriek display met veel info over de programma's.

Ik vind Technisat trouwens heel gebruikersvriendelijk en heel makkelijk te bedienen. Mooi is dat je elke maand een overzicht krijgt van nieuwe en vervallen en gewijzigde zenders.

De Nokia gaat eind deze week weer terug naar de familie, want hij functioneert weer prima tot nu, maar de nieuwere ontvangers , zoals o.a Technisat zijn een stuk makkelijker te bedienen.

groetjes,

Twentefan

 
@twentefan

Ik ben blij voor je dat alles gelukt is!

Je andere vraag quote Is er nog iets te zeggen over de instelling van Baud 76800 bij jou en de 38400 bij mij maximaal ? Heb geen idee wat dit doet !

Unquote

Dat heeft volgens mij te maken als je software en zenderlijsten via de computer inlaadt, je moet er dan wel op letten dan je pc dezelfde snelheid heeft als je hebt geselecteerd in je D-box.

(Ik persoonlijk voer alle nieuwe kanalen gewoon in via de afstandbediening, dus die functie heb ik nooit gebruikt)

Het is uiteraard wel vreemd dat ik een hogere snelheid kan selecteren omdat mijn versie ouder is dan die van jou, maar volgens mij komt dat omdat ik een gepatche versie heb van Leuter en Sandokan.

Als je je familie wilt verrassen, speel dan ook een beetje met de kleuren zoals ik al eerder had vermeld, als je alles best vindt laat je het gewoon zo.

Het belangrijkste is dat ie het gewoon goed doet.

Groetjes,

Bones

 
Hallo Bones,

Daar ben ik ook blij om en de kleuren laat ik maar zo, want ze gebruiken de Nokia niet zo vaak. Ook heb ik de tijd nu al vast veranderd, want hij liep een uur achter en dat is een beetje lastig als je de programma informatie wilt lezen. Eind october weet ik dan al hoe het moet !

Ik ben hier heel prettig geholpen en misschien kan ik ook eens iemand helpen ; ik zal binnenkort eens uitgebreid kijken op het forum.

groeten uit een regenachtig Enschede,

Twentefan

 
@twentefan

Graag gedaan!

Groetjes,

Bones

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan