Astra 19.2

B

badboy07

Allen,

Ik heb een Dreambox 500. Pli image er op. Cccam 2.0.10. Rotor aangesloten, 1 LNB. Netwerkaangesloten.

Ik heb volgende problemen.

1.

Wanneer ik naar 19.2 draai op zoek naar singaal ontvang ik dit niet met alle frequenties. Wanneer ik een andere frequentie probeer ontvang ik wel een singaal. Wanneer ik dan op zoek ga naar kanalen, worden de NL kanalen Film1.1, Film1.2, Sport1.1 etc niet gevonden. Er worden dan een aantal duitse kanalen gevonden als ik het goed heb.

Ik heb op internet gezocht naar de juiste Frequentie van bv RTL4 heb op dit frequentie een singaal proberen te zoeken, maar zonder succes.

Ik heb het gevoel dat de schotel niet goed gericht staat, maar dan denk ik waarom ontvangt hij wel een singaal dan op een andere Frequentie.

2.

Soms tijdens het draaien van de schotel loopt deze vast. Dan sluit ik mijn oude receiver aan(geen dreambox) dan kan ik hem weer los draaien. Sluit ik opnieuw de dreambox aan dan kan ik wel weer draaien. Dit gebeurt niet vaak, maar is zeer irritant.

Als laatst nog wat vragen.

De transponder lijsten die je kan downloaden, waar moet je die importeren in je dreambox, welk map. bv \var\etc..

Waar moet je kanalenlijst importeren ?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen alvast bedankt

Hebben jullie hier antwoord op of een oplossing ?

 
Allereerst welkom op Satellite Fun Badboy07.

Om je vragen te beantwoorden zal ik gelijk met de deur in huis vallen.

1.) Inderdaad lijkt me hier dat de schotel niet de juiste positie heeft, anders zou je wel de Nederlandse zenders moeten kunnen ontvangen.

De reden dat je wel een signaal op een andere frequentie krijgt en/of een zender op dezelfde frequentie, is dat op de meeste satellieten toch gebruik wordt gemaakt van een bepaald frequentiebereik. Daarom zie je dus ook bepaalde frequenties op meerdere satellieten terugkomen, alleen dan met andere zenders er op.

Het lijkt er dus op dat je schotel niet goed staat.

2.) Normaliter hoort je schotel niet vast te lopen, maar het zou kunnen duiden op ofwel verkeerde instellingen ofwel een hardwarematig probleem.

Misschien kun je het beste even aangeven hoe je de schotel hebt afgesteld, op welke satelliet je hem ingeregeld en afgesteld hebt en welke waardes je gebruikt in de motor setup om de motor te laten draaien, dus hoe de instellingen daar zijn.

3.) Ik weet niet of er transponderlijsten los te downloaden zijn, maar zoja zou ik daar niet aan beginnen. Wel worden er vaak meerdere namen gebruikt voor hetzelfde.

Kanalenlijst en settingslijst zijn bijv. hetzelfde als zenderlijst. Het kan zijn dat men met transponderlijst ook gewoon een settingslijst (kanalenlijst dus) bedoelt.

Deze komen in het algemeen in /var/tuxbox/config/enigma terecht maar dat is -exclusief- de satellites.xml want die komt weer ergens anders (/var/tuxbox/config meestal).

Het kan een beetje verschillen, de beste methode om met zenderlijsten te werken is door ze gewoon met DreamboxEdit naar je ontvanger te sturen.

DreamboxEdit is in onze downloadsectie gewoon te downloaden.

 
Bedankt voor je antwoord...

Ik ben gisteren nog eens het dak op geklommen en zag dat de coax kabel niet goed was.

Hij maakkte geen goede connectie met de motor. Dit was ook de reden dat hij de ene keer wel draaide en de andere keer niet.

Na het herstellen van de coax kabel. Heb ik goed bereik op Astra 19.2. Heb ook alle zenders kunnen vinden. De moter loopt ook niet meer vast.

Ik zal zoals je aangeeft met DreamboxEdit een favorietenlijst maken, dit is wel erg irritant met al die onnutuge kanalen.

Ik heb hier buiten nog een aantal vragen, maar weet niet of dit in het zelfde topic kan.

1.

De betekenis van SNR\AGC\BER ?

SNR is me duidelijk is het singaal sterkte.

AGC niet. Moet deze zo hoog mogelijk of laag mogelijk.

BER ook niet. Moet deze zo hoog mogelijk of laag mogelijk.

2.

Tevens zie ik vaak "Goto xx" terug komen in topic's en de Dreambox.

Wat is de bedoeling van die functie ? Zelf gebruik ik dit niet, staat uitgevinkt.

Wat zijn de voordelen van het gebruik hiervan.

3.

Ik heb het probleem dat mijn F-Connector telken los raakt door de wind of door het draaien van de motor. Ik ben opzoek naar een goede F-Connector, die je goed vast kan zetten en die niet snel los raakt.

Kan een van jullie mij er 1 aanraden, en wat kan ik nog meer gebruiken omdat te voorkomen. Prijs maakt me niet uit. Zouden jullie het type kunnen noemen mits zo een connector een type heeft of een plaatje misschien.

4.

Ik heb de Pli image op mijn Dreambox. Eerst had ik Gemini, je had in dit image onder de blauwe knop de optie om addons etc te instaleren. Met het Pli image kan ik deze optie niet vinden, kan wel onder de blauwe knop Ccam instaleren, maar tools, skins etc.. Kan iemand mij vertellen hoe en wat.

5.

Tijdens het zappen krijg ik eerst geluid en ong. 3 sec. pas beeld, is dit aantepassen.

 
Ik zal zoals je aangeeft met DreamboxEdit een favorietenlijst maken, dit is wel erg irritant met al die onnutuge kanalen.
Klopt. Wat je ook kunt doen is ergens een mooie draaibare lijst downloaden en dan de favorieten aanpassen. Dat is ook een mogelijkheid.

Ik zal je vragen ook puntsgewijs beantwoorden, dan blijft het mooi overzichtelijk.

1.) SNR is inderdaad SigNalRate, dus signaal sterkte, deze liefst zo hoog mogelijk.

AGC staat voor Automatic Gain Control, maar kun je zien als kwaliteit, althans zo staat het bij andere ontvangers vaak als tweede balk erbij. Kwaliteit wil je zo hoog mogelijk, dus hoe hoger dit signaal, hoe beter de ontvangstkwaliteit.

BER staat voor Bit Error Rate. Errors wil je niet, dus de hoeveelheid (de rate) van het aantal bit errors wil je zo laag mogelijk houden. Deze moet eigenlijk gewoon op 0 blijven en daar niet vanaf komen. Zelfs niet bij een regenbui of het moet al echt hard tekeer gaan. Dan staat echt alles optimaal afgesteld.

2.) De Goto XX funktie is in de motor setup terug te vinden. Je kunt een motor aansturen door zelf satellieten vast te leggen in de motor en/of Dreambox. Maar als je een motor hebt die Usals ondersteuning heeft, dan kun je ook de Dreambox zelf alles laten afhandelen.

Daar zitten 2 voordelen aan.

a.) Je hoeft na bijv. een factory reset of het er in zetten van een nieuw image of als iets anders mis gaat niet opnieuw je satellieten te gaan zoeken en vastleggen. Dus het scheelt werk en tijd.

b.) Je vult 2 codes in, longitude en lattitude en that's it. Schotel draait daarna automatisch aan de hand van de zender die jij kiest in de zenderlijst. Staat deze op een andere satelliet zal de Dream automatisch de schotel laten draaien.

Het werkt dus wat gemakkelijker. De longittude en lattitude zijn nodig van jouw positie, dus van waar je huis staat, er is een site waar je dat kunt opzoeken, staat ook dacht ik in een van de topics vermeld, maar je kunt ook gewoon je TomTom gebruiken en daar de longitude en lattitude gegevens van over nemen.

3.) Indien je F connector steeds los raakt door de wind of het draaien van de schotel dan is dat gevaarlijk aangezien dat sluiting kan veroorzaken. Dit kan je een lnb of zelfs je ontvanger kosten. Reden hiervan is vrijwel zeker dat je F connector te groot is voor de kabel die je gebruikt.

Er zijn twee types op de markt, althans ik ken er 2, eentje voor dikkere kabel en eentje voor dunnere kabel. Van buiten zien ze er vrijwel hetzelfde uit, alleen van de ene loopt de binnenkant in het begin taps toe en is voor de rest ook een stuk smaller.

Ook deze plug wordt er gewoon met de hand opgeschroeft maar laat niet los in de wind of bij het draaien van de motor.

Er vanuit gegaan dat je uiteraard de kabel wel wat ruimte hebt gegeven om te bewegen.

Ik weet niet of je nog een stukje kabel hebt, zoja, ga er anders eens mee naar de handelaar en laat je een goede plug geven of haal even de huidige plug van je kabel af en laat je eentje geven voor dunnere kabel.

Dan moet het probleem over zijn.

4.) Pli gebruik ik zelf niet, vind zelf de Nabilo en de LT veel mooier. Maar ook Pli heeft dat paneel. Zou je even moeten kijken. Ergens onder de blauwe knop structuur, als ik het me goed herinner, kun je een Panel of menu downloaden, staat aangegeven. Als je dat gedaan hebt dan verschijnt wel het benodigde wat jij zoekt.

Misschien dat iemand anders deze informatie iets exacter kan verstrekken want zoals gezegd gebruik ik zelf geen PLI>

5.) Je kunt de optie "enable fast zapping" aanzetten, bij sommige images (geen idee of PLI dat ook heeft) zit dat in het geavanceerde menu.

Vaak heeft dit ook te maken met de codering, bij vrije zenders zou die lange schakeltijd sowiezo niet voor mogen komen.

Bij gecodeerde zenders kan het gebeuren, welke emu gebruik je? Of gebruik je een common interface? Want daar gebeurt dit heel vaak mee.

Als dat het geval is kun je beter de interne kaartlezer gebruiken.

Succes weer.:)

 
Bedankt voor je antwoord...

Vraag 1 en 2 zijn nu duidelijk.

Vraag 3 zal ik even in de winkel nagaan welke de juiste is, kwa dikte heb ik het wel goed, maar op de een of andre manier draaid hij los.

4 Je had inderdaad onder de Blauwe knop donwload menu lijst, ik had niet gedacht dat dat hem zou zijn.

en over 5 zou ik thuis nog even moeten spelen in de instellingen.

 
Nummer 3 zou ik inderdaad even navragen want als hij los draait is het toch niet de juiste plug.

V.w.b. nummer 5 kan het zijn dat PLI die instelling niet heeft, maar met spelen wil het inderdaad nog wel eens helpen, ik ga er dan van uit dat je CCcam gebruikt met de interne kaartlezer.

Een CCcam.prio bestand wil dan ook nog wel eens helpen als je dat erbij zet.

 
De losse connector is waarschijnlijk de goede connector.

De goede voor kabel zoals H125 van Belden of de KoKa (en dan een nummer) van Hirschmann.

Dat is kabel die specifiek bedoeld is voor digitale (satelliet) tv.

Zulke kabel herken je aan de kern ervan:

Als je er een schuifmaat op zet, meet je iets van 1 millimeter.

Dat is dus niet 1 mm2 (millimeter kwadraat) wat gangbaar is als maat voor elektra kabel, want das de oppervlakte van de doorsnede en niet de doorsnede zelf.

Verder is die kabel dubbel afgeschermd.

Heb je kabel met een dunnere kern, betekent dat nog niet dat je geen signaal hebt.

Maar wel dat het niet goed is en de kans is zeer groot dat je veel betere prestaties behaalt als je de juiste kabel gaat gebruiken.

Nog vaker dan dat, word de plug door de doe het zelver gewoon verkeerd gemonteerd.

Daarom beschrijf ik hoe je dat dus het beste doet.

Je maakt ongeveer 8 millimeter van de buitenmantel (kunststof) los van de kabel.

Dan kijk je tegen de afscherming aan.

Die bestaat uit gevlochten koper (al dan niet vertind) draad, en vervolgens een folie die lijkt op aluminium folie.

Die draad kun je terug vouwen over de buitenmantel.

Ook de folie kun je terug vouwen, maar veelal breekt dat spul dan waardoor er weinig van overblijft.

Je mag die folie ook gewoon weghalen.

Dan strip je de binnen isolatie , zodat daar nog ongeveer 1 mm van uitsteekt, de rest is dan dus ongeveer 7 mm kern van de kabel.

Nu kan de plug er op gedraaid worden.

Als het goed is, gaat dat niet erg licht maar als ie er moeilijk op gaat, zal ie er zeker niet vanzelf weer afgaan.

De meeste mensen die er niet eerder mee gewerkt hebben, denken dat bij die laatste stap dat erop draaien te zwaar gaat, en bedenken dan iets anders.

Dat komt dan weer neer op het nog verder verwijderen van de buiten isolatie, waarna de afscherming een stuk terug gepropt word.

Soms word gewoon de hele kabel met afscherming en al tot aan de kern verwijderd en daarop dan de connector gedraaid.

Omdat de afscherming dan vaak nog een fractie uitsteekt, zul je wel signaal ontvangen.

Op die manier kun je in ieder geval de plug er gemakkelijk opdraaien.

Maar daardoor draai je hem er weliswaar op, maar zeker niet vast.

Je kunt m er dan met enige moeite zo weer aftrekken en als ie er echt goed op zit, dan is dat onmogelijk.

Dit is natuurlijk heel gemakkelijk te controleren, en daarom de eerste stap die te nemen is.

 
Black Tiger en MAS3,

Bedankt voor jullie antwoord.

Ik ben gisteren nog eens het dak opgeklommen. Ik had alleen problemen met de kabel die in het rechter poortje van de Rotor ging. De rest zat wel goed vast en raakt ook nooit los. Heb nu ook dat andere kabel opnieuw "gemonteerd". Beetje aan lopen hangen hij leek nu wel goed vast te zitten.

Heb opnieuw naar singaal gezocht. Heb nu op 3 Sats goed singaal.

7.0 , 19.2, 42.0.

SNR ligt bij de ene 95 en de andere 88, maar nooit lager.

AGC ligt ook rond de 90 en 88.

BER heb ik op alle drie 0.

De addons\plugins heb ik ook gevonden ze zaten ionderdaad onder de blauweknop en dan optie menu downloaden.

Fast zapping ook aangezet, dat gaat nu ook goed.

Ik heb alleen een probleem met mijn geluid van de dreambox, deze is zacht.

Alleen er is daar al een topic over zag ik laatst ik zal daar eens gaan kijken voor een oplossing.

Het lijkt mij net of ik met het Pli Image een beter beeldkwaliteit(levenderigekleuren) dan met het image van Gemini, kan dit kloppen ?

Ik gebruik Cccam 2.0.9.

 
Een zacht geluid is me wel bekend met de Dreambox 500 versies, bij de 7000 of 7020 heb ik dat zelf nog niet meegemaakt.

Vermits je het Dreambox volume ook helemaal naar rechts hebt, dus vol open.

Of het kan zijn dat een image betere beeldkwaliteit kan hebben dan het andere durf ik niet te zeggen, lijkt me persoonlijk nogal stug, maar Mas3 is wat dat betreft onze technische man.

Een er zijn uiteraard ook andere gebruikers met technische kennis op dit gebied.:)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan