Hoe weet ik of ik Kanaal digitaal kan nemen?

O

Oboema

Beste forum leden,

Ik ben een leek op dit gebied vandaar mijn post. Ik woon en werk sinds kort in Italie maar spreek nog bar slecht italiaans. Ik mis de NL televisie heel erg en wil graag wat nl zenders ontvangen. In het appartementen complex waar ik woon zit een satteliet aansluiting in de muur. Ik heb de kabel aangesloten op een IDsat SR1004 en heb nu 1129 kanalen maar kan geen 'leuke' vinden. Enige NL zender die ik er tussen zie is BVN.

Ik zou graag willen weten hoe ik erachter kan komen of mijn aansluiting geschikt is voor een abbo van kanaal digitaal met Ned 1,2,3 etc.

Het kastje zoekt op Hotbird, Astra 1 met wat getallen erachter en astra 3. In de zoekmodus zie ik dat hij op sommige transponder codes een OK signaal geeft maar bij sommige ok niet.

Alle hulp en info is welkom.

MvG Oboema

 
@Oboema

Welkom op dit board!

Volgens mij is die ontvanger een Free To Air ontvanger (waar je dus geen kaart in kan doen), maar kijk dit even na want ik weet het niet zeker.

Vervolgens denk ik dat de schotel op de Hotbird staat omdat daar heel veel Italiaanse zenders op zitten, maar helaas geen Nederlands pakket (behalve BVN, wat je ook al aangaf).

Informeer of je zelf een schotel mag plaatsen aan je woning, mag dat, kijk dan of je vrij zicht heb op 19,2E (en als het even kan ook op 23,5E daar zitten de regionalen en het thema pakket, maar 19,2E vind ik belangrijker)

Dus als je de schotel mag plaatsen en je hebt vrij zicht op 19,2E, dan kan je aan een kennis van je vragen of hij de smartcard van CDS op zijn/haar naam wil zetten en voor jouw abonnement wil betalen (je betaalt hem/haar gewoon per maand datzelfde bedrag terug)

Als je weer eens in Nederland bent kan je meteen een ontvanger kopen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,

Bones

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 01:11 uur ----------

dan kan je aan een kennis van je vragen of hij de smartcard van CDS op zijn/haar naam wil zetten en voor jouw abonnement wil betalen (je betaalt hem/haar gewoon per maand datzelfde bedrag terug)
Ik bedoel een kennis die in Nederland woont omdat CanalDigitaal alleen contracten aangaat met mensen die in Nederland wonen.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 01:19 uur ----------

Sorry, was wat vergeten dus weer een dubbelpost, sorry.

Kijk even hoeveel Lnbf's ("koppen") er op die schotel zijn aangesloten, als dat het geval is vraag dan even of je ook de Astra op 19,2E kan ontvangen; is dit het geval, dan volstaat alleen een andere ontvanger en de smartcard van CanalDigitaal.

Nogmaals, kijk even of die ontvanger inderdaad een Free to Air ontvanger is.

Nou, volgens mij ben ik nu niets meer vergeten.

Groetjes,

Bones

 
@Oboema eerst nog welkom op het board

Nu denk ik ook dat Bonus gelijk heeft en dat de schotel op de Hotbird satelliet staat gericht.

Volgens mij is er voor jou een prima oplossing dat is een monoblock Astra-Hotbird omdat de Nederlandse zenders op Astra1 op 19.2 oost zitten je gaat dan een paar kanalen die CanalDigitaal op 23.5 oost de Astra3 missen.

Een monoblock ziet er uit zoals het plaatje op de link hieronder als je die mag wisselen van de woningeigenaar moet je alleen de ontvanger instellen op disqC Hotbird op 1 of A en Astra1 op 2 of B.

http://www.abctuning.nl/aashop/shop/images/Inverto_monoblock.jpg

Plaatje is een Inverto maar er zijn meerdere merken.

Je hoeft dan geen eigen schotel en verder aan de schotel niets in te stellen en zoiets moet in Italie gewoon te koop zijn dan kun je testen of alles werkt.

Dus als je een satshop in je Italiaanse woonplaats weet kun je die gewoon gaan kopen anders even Googlen.

Dan de Nederlandse kanalen van CanalDigitaal die zijn gecodeerd dus daar heb je een geschikte ontvanger en een Smartkaart voor nodig plus een adres en bankrekening in Nederland voor het abo geld misschien een familielid.

Als ik Google op de IDsat SR1004 lijkt het inderdaad een FTA ontvanger van het merk Humax te zijn die is geschikt om te testen disqC is aanwezig maar niet om een smartkaart in te stoppen.

Ook zou ik geen goedgekeurde CDS (CanalDigitaal) ontvanger nemen die zijn nog al beperkt waarschijnlijk werkt Hotbird dan niet meer.

 
@Oboema

De oplossing die Aart geeft is inderdaad de beste, de makkelijkste en de goedkoopste.

Groetjes,

Bones

 
Ja daar twijfel ik nu zelf weer aan aan de oplossing met het monoblock het lijkt misschien dat er in het appartment een GSO installatie werkt.

In het appartementen complex waar ik woon zit een satteliet aansluiting in de muur.
Beter dat hij dan eens met de huiseigenaar gaat praten of Astra1 wel mogelijk is anders toch een eigen schoteltje.

 
Bedankt heren,

Mijn ontvanger is inderdaad een FTA ontvanger die niet heel duur was. Via deze manier hoopte ik er inderdaad achter te komen welke sattelieten ik kan ontvangen.

Nu ben ik een beetje wezen spelen met die ontvanger en ik heb in de satteliet lijst de 'hotbird' uitgeschakeld en Astra 1,2,3 aangevinkt en hem vervolgens hierop zenders laten zoeken. Ik heb BVN dan 3 keer in het lijstje staan.

Ik heb de keuze voor twee 'Astra 1 sattelieten'. 1,E,F,G waarop ik wel kanalen vind. Achter deze satteliet staat 19.2E.

Daarnaast heb ik nog een Astra 1 D3A op E23.5 en daar vind ik ook kanalen op.

Ik heb hem nu laten zoeken niet alleen op FTA en krijg dan veel kanalen met een $ ervoor wat inhoud vermoedelijk dat hij beschermd is en dat je er inderaad een box met smartcard voor nodig heb. Zijn er kanalen in die lijst waarvan als ze ertussen staan ik redelijk zeker kan aannemen dat ik over de juiste satteliet beschik?

Ik mag helaas niet sleutelen aan deze schotel.

Nogmaals bedankt en prettige zondag.

 
Een $ die bij het programma staat, betekent inderdaad dat deze gecodeerd is.

BVN is de enige Nederlandse zender die niet gecodeerd is.

Wanneer je kanalen als RTL4 en RTL5 in je lijst tegen komt (dus met een $ erbij), dan heb je de juiste satelliet te pakken.

Het is inderdaad zeer waarschijnlijk dat je met deze installatie naar Hotbird kijkt en dat het om een GSO installatie gaat, waarbij het hele gebouw kijkt naar hetzelfde signaal.

Dat je wanneer je de ontvanger op de juiste satelliet instelt, hij toch kanalen vindt terwijl 'ie naar de verkeerde satelliet staat te kijken, komt omdat er toch verschillende programma's uitzenden op dezelfde frequenties maar op verschillende satellieten.

Als je dan de mogelijkheid aan hebt staan om het "netwerk te volgen" (of iets wat daar op lijkt), dan vind je ontvanger toch heel veel programma's ondanks dat ie de verkeerde kant op kijkt.

Want dan volgt ie de verwijzingen die die satelliet uitzendt, waar er nog meer programma's te vinden zijn.

 
Ik zie er wel wat RTL's tussen staan maar geen RTL5. Verder ook geen SBS. Ik zie wel discovery channel en national geographic, fox.....cartoon network etc.

Ik heb nu om een FULL scan gevraagd zonder network search en dan krijg ik wel aantal FAILS te zien maar het merendeel geeft hij aan als OK.

Hmm balen. Zo te zien moet ik het dus doen met BVN.

Bedankt!

 
Als je 3x BVN hebt staan lijkt het me toch dat je de Astra op 19.2 oost ook erbij hebt staan. Misschien dat die FTA ontvanger de RTL zenders niet aan kan.

Discovery en Cartoon kan ook van iets anders zijn. Hoe zit het met de drie publieke zenders, Nederland 1, 2 en 3 en misschien ook Filmnet 1.1, 1.2 en Sport 1, zitten die er wel op?

 
Hoi,

Net terug van me werk.....

Als ik zoek onder Filmnet krijg ik alleen Filmbox in wat verschillende varianten. Zoeken op NED levert niets op. EN op sport krijg ik wel veel maar geen Sport 1.

Ziet er dus niet zo goed uit vermoed ik?

Bedankt.

Ciao

 
@Oboema

BT merkte ook al op dat het vreemd is dat je BVN 3x in je lijst hebt staan; dat snap ik dus ook niet.

Ga morgen (als je wilt uiteraard) even kijken hoeveel Lnbf's aan je schotel hangen.

Groetjes,

Bones

 
Dat is helemaal niet vreemd.

Bij die actie heeft Oboema 3 satellieten opgegeven die gescand moeten worden.

Wanneer je dat doet bij een installatie die helemaal niet kan beschikken over meerdere satellieten, dan krijg je dubbele resultaten.

Je ziet dan dus BVN 1 keer op elke satelliet voorbij komen, terwijl je in werkelijkheid naar geen van de drie opgegeven satellieten zit te kijken.

Dat niet kunnen beschikken over meerdere satellieten betekent dat je schotel niet kan draaien (in dit geval zeer waarschijnlijk), maar ook dat een andere DiSEqC mogelijkheid er niet is.

Je ontvanger heeft dat niet door, omdat er na het DiSEqC omschakel commando wel een signaal ontvangen word en het ding dus denkt dat het schakelen goed gegaan is.

De installatie kan zelfs nog veel gecompliceerder zijn.

Men zou een keuze gemaakt kunnen hebben voor een systeem waar signalen van meerdere satellieten terug te vinden zijn, maar dan wel binnen de frequentieruimte van 1 satelliet.

De apparatuur daarvoor is echter wel erg kostbaar en daarom is de keuze voor zo'n systeem onwaarschijnlijk.

Oboema:

Ga eens op die BVN staan, en kijk eens op welke frequentie dat uitgezonden word.

Wanneer je nog steeds meerdere BVN's in de lijst hebt, kijk dan bij elke versie even naar welke frequentie die heeft.

Op die manier kan namelijk ook vastgesteld worden welke satelliet(en) je ontvangt, maar das dan wel wat meer werk.

Let dus niet op de opmerking van je ontvanger over welke satelliet het betreft, want die gaat er van uit dat jij hem de waarheid hebt vertelt over welke satellieten er beschikbaar zijn, en waar (vanuit het DiSEqC oogpunt) deze te vinden zijn.

 
Avond,

Goed ik heb van de 3 gevonden zenders de gegevens genoteerd. 2 zijn identiek. Hieronder de 2 die WEL verschillen.

BVN - Atra 1E,1F,1G,1 12304/V/27500 PID 209/210/209

BVN - Atra 1E,1F,1G,1 11585/V/27490 PID 1420/1421/1420

Hoop dat het jullie iets zegd.

In ieder geval bedankt tot dusver voor de informatie!

Ciao Oboema

 
Da's jammer want dan zit de juiste er niet bij.

De BVN die daadwerkelijk op Astra 19.2 zit, bevint zichop 12574 GHz.

 
Dat moeten Megahertzen zijn BT, anders een punt na de 12.

BVN - Atra 1E,1F,1G,1 12304/V/27500 PID 209/210/209

Dit is de versie die op Hotbird zit.

BVN - Atra 1E,1F,1G,1 11585/V/27490 PID 1420/1421/1420

Deze kan ik niet vinden
 
Ja ach zo'n punt... men begrijpt wel wat er bedoeld wordt, in de meeste ontvangers staan immers ook geen punten.:)

Strikt genomen heb je wel gelijk uiteraard.

Kan het kloppen dat er opeens nog een BVN op 23,5 oost zit? En ook nog gecodeerd?

 
Ok mannen bedankt voor de info. Jammer dat het dus niet gaat lukken maar jullie weten niet hoe blij ik al ben met BVN! Verder CNN, BBC, ZDF.....allemaal al duizend maal beter dan de italiaanse troep hier.

Ciao grazi,

Oboema

 
Ja ach zo'n punt... men begrijpt wel wat er bedoeld wordt, in de meeste ontvangers staan immers ook geen punten.:)Strikt genomen heb je wel gelijk uiteraard.

Kan het kloppen dat er opeens nog een BVN op 23,5 oost zit? En ook nog gecodeerd?
ja dat klopt

 
Oke, bedankt Rienk. Wel vreemd dat ze die achter de codering geduwd hebben.

Oboema, ik begrijp je helemaal en ik zou er ook al heel blij mee zijn om te beginnen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan