Mailtje zonder inhoud, maar met een .dat bestand als attachment ?

M

MAS3

Vandaag was ik bij iemand die alleen mobiel internet ter beschikking had (geen idee of dat er iets mee te maken had).

Om er zeker van te zijn dat ik iets niet vergeten zou, heb ik daarvandaan een documentje naar mijn mail adres op het werk gestuurd.

Eenmaal op het werk, bleek dat het mailtje met een bijlage van maar een 600 KB, in 9 stukken opgedeeld was.

Het mailprogramma bij de klant had dat (op eigen initiatief) gedaan.

Ik kreeg dus 9 mailtjes waarin geen bericht zat, maar wel een bijlage.

Die bijlage was niet wat ik er in gestopt had, maar iets dat de bestandsextensie *.dat had, en een notatie als [1/9].

*.dat bestanden worden voor verschillende programma's gebruikt waaronder windhoos zelf.

Ik kon 'm niet zomaar openen in ieder geval.

Wanneer ik het eerste bestand opende in notepad, dan kon ik te tekst lezen, en de bijlage was een berg rommel (niet zo vreemd).

Ik heb behoorlijk gezocht naar wat dat dan voor iets zou zijn en hoe te openen, maar kon het niet vinden.

Op het werk gebruiken we outlook, en niet outlook express.

De klant gebruikt wel outlook express, zoals de meeste mensen omdat dat nou eenmaal meegeïnstalleerd word met windhoos.

Daarom bedacht ik dat het misschien wel een idee was om deze mailtjes op te slaan als een .eml bestand, en deze dan te openen met outlook.

Dat lukte ook niet.

Dan maar eens alle mailtjes selecteren en zien wat er zoal voor mogelijkheden geboden werden.

Rechts klikken op de bestanden deed niets.

Maar in het menu kwam ik wel wat tegen.

Onder bericht komt de optie combineren en decoderen (laatste item) dan beschikbaar.

Die dus maar eens geprobeerd.

En voilà, ineens was er daar een enkel mailtje, inclusief intact attachment.

Aangezien ik in Google wel wat vragen over outlook (express) en *.dat bestanden kon vinden, maar geen antwoorden, besloot ik het verhaaltje hier maar neer te zetten.

Wellicht dat ik er iemand ooit eens mee van dienst kan zijn.

Dit werkt dus wel in outlook express, maar niet in outlook voor zover ik kon vinden.

Als je een windhoos versie hebt, (vista is geen windhoos, maar nog een vergissing) dan heb je ook outlook express.

 
Het gebeurt vaker. Zo kun je bijv. ook een .dat attachment krijgen als je een mailtje terug krijgt van de mailer-daemon van een systeem, omdat de geadresseerde niet bestaat.

Vermoedelijk heeft het iets te maken met Mime codering of Uuencode. Je kunt in Outlook Expres kiezen welke je wilt gebruiken en er staat een waarschuwing bij dat niet alle mail programma's de Mime codering aan kunnen.

Feitelijk kunnen ze het wel allemaal aan alhoewel..... het wil ook nogal eens gebeuren dat een email met bijv. een MS-Word .doc attachment ook onleesbaar en heel raar bij de geadresseerde aan komt.

In dat geval opnieuw sturen maar dan eerst voor uuencoded kiezen. Bij een ander krijg je weer rare kuren als je uuencoded gebruikt i.p.v. mime.

Vaag eigenlijk dat men niet gewoon ook daarvoor 1 norm heeft afgesproken, ofwel mime ofwel uuencoded.

Anyway, de tip om de .dat bestanden bij elkaar te voegen is wel erg handig.

Ik had wel vaker .dat bestanden gezien, maar nog niet opgedeeld in stukken.;)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan