9500 start niet meer op

A

atesch

Sinds enige tijd beschikking over een MM9500.

Het is een duitse versie dbox1 (typeplaatje dbox s)

SInds kort start ie niet meer op.

Bij opstarten wordt het volgende op het scherm aangegeven:

B2.02.BDO

SELFTST

Beta Research

Betanovo

1.3

en daarna gebeurt er helemaal niets meer.

reageert niet op AB

en niet op de actie met de 3 knoppen.

Verder een zgn green cam van Beta Digital (en een C-kaart van idem maar daar heb ik denk ik helmaal niets aan)

Ik heb al veel nagelezen maar wil graag bevestiging van iemand die het echt weet.

Belangrijkste vraag is of het nog zinvol is deze 9500 op te peppen, maw kan die als FTA nog een tijdje mee (zeker als reserve) en kan er bijv ook CanalDigitaal mee ontvangen worden?

Kan de betanovo 1.3 firmware hersteld worden?

Of kan ik beter naar een volledige vervanging van bootloader en firmware.

(Maar moet dan BDMinterface kopen of maken)

Maw tips van ervaren gebruikers welkom

Ate

 
Hoi atesch, welkom op het Satellite FUN Board !

Zo te zien is de firmware van je box kapot.

Probeer voor de zekerheid eens of ie wel wil opstarten als je de antenne kabel eruit haalt, en de cam verwijdert.

Het zou namelijk kunnen zijn dat als er sluiting in je antenne zit of als de cam defect is, dat je dan dit soort problemen krijgt.

Ik zou niet weten wat je met de originele bootloader ("BIOS"), firmware en kaart zou moeten aanvangen.

Je leest in zo ongeveer elke thread in dit deel van ons forum, dat je het beste een DVB2000 versie is die box duwt, en nu dus ook in deze thread ;)

Daarna kan ie met een aangepaste cam (of een nl cam), en een irdeto(2) kaart gewoon de Nederlandse zenders laten zien.

De uitdaging ligt dan wel in het op de kop tikken van zo'n kaart, want ze worden niet meer nieuw uitgeleverd door Canal Digitaal Satelliet.

Wellicht kun je een BDM interface lenen bij iemand in je omgeving, want die heb je (meestal) maar 1 keer nodig.

 
De uitdaging ligt dan wel in het op de kop tikken van zo'n kaart, want ze worden niet meer nieuw uitgeleverd door Canal Digitaal Satelliet.
Er zitten nog meer uitdagingen aan, niet alleen het op de kop tikken van die kaart, maar ook moet deze kaart reeds actief geregistreerd zijn bij Canal Digitaal en moet je ook nog een zogenaamde "overname" procedure doorlopen (papierkraam met CD dat je die kaart overneemt), om de kaart werkende te krijgen en houden op je eigen naam.

Maar als FTA ontvanger is ie nog uitstekend te gebruiken.

 
Bedankt voor de tips, ik denk dat ik toch maar voor de goede bootloader en dan DVB2000 ga.

Dat lenen van een BDM wordt wat lastig, ik woon in Zuid-Spanje (elk nadeel heb zn voordeel zei een BN-er lang geleden al):).

Btw zo kwam ik ook aan deze dbox1, stond in ons huis hier toen we het huis kochten 2 jaar geleden.

Maar op ebay zag ik deze, is dit een bij jullie bekend werkende versie?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370175397737&ssPageName=ADME:B:EF:biggrin:E:1123

Prijs valt wel mee (verzendkosten zijn bijna net zo veel).

 
Dat ziet er OK uit.

Voor zulk geld moet je verder niet gaan zoeken, dat kost meer.

Voor de software kun je in onze downloads sectie terecht dus dat moet ook gaan lukken.

Dit spul is wel gebaseerd op windows 98 dus als je XP of (erger nog) vista hebt, moet je oppassen of dat wel gaat lukken.

Daar maakt de verkoper overigens ook een opmerking over, je hebt een soort van driver nodig want anders kun je geen gebruik maken van de printerpoort.

Je moet dus ook een printerpoort op je PC hebben, werken via een USB adapter is af te raden.

 
Als ik me niet vergis moet je toch ook een 25 polige printerkabel hebben.

Een laptop heeft dat al lang niet meer dus een oude pc met printerkabel en geschikte aansluiting de kabel kun je als je die niet bezit in Spanje ook wel kopen.

 
Als ik me niet vergis moet je toch ook een 25 polige printerkabel hebben.Een laptop heeft dat al lang niet meer dus een oude pc met printerkabel en geschikte aansluiting de kabel kun je als je die niet bezit in Spanje ook wel kopen.

Aart , de interface uit die aanbieding , steek je direkt in de 25 pol. conn. .

Die aansluiting moet dus inderdaad wel op zijn PC / lappie zitten .

Ik heb er zelf ook zo een .

 
Bij mij heeft die TranxBDM nooit zo echt lekker gewerkt.

Met BD32Win gaat het toch wat stabieler is mijn ervaring. Deze staat ook in de downloads sectie en is (dacht ik althans) zonder driver te gebruiken met windows XP.

Doch dat laatste weet ik niet meer 100% zeker, is al weer lang geleden.:)

 
Aart , de interface uit die aanbieding , steek je direkt in de 25 pol. conn. .
Ja ik had er ook bij gezet Als ik me niet vergis en inderdaad het gaat met de juiste aansluiting op de pc zonder kabel.:bloos: :bloos:

 
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties en suggesties.

Ik ga die BDM bestellen, ik heb hier een pc met een parallelpoort en XP.

En zal de benodigde programma's ook hier op de site wel vinden.

Ik laat later nog wel eens horen of het allemaal gelukt is, maar dat zal wel een paar weken duren....

 
Geen probleem, wij zijn geduldig en benieuwd of het gaat lukken.

Dat het even kan duren voordat je een en ander geregeld hebt, daar hebben wij het volste begrip voor.

Succes alvast!

 
Ik heb nu mijn bdm-interface.

Maar het lukt nog niet erg met de MM in verbinding te komen.

Volgens de handleiding moet het scherm van de box uit blijven als de bdm eraan hangt, en dat is ook zo, totdat ik opstart met de kabel van de bdm aan de printerpoort gekoppeld.

Er zijn dus de volgende situaties

-A-

BDM en jumper plaatsen in MM (rode draad tegen achterzijde).

Inschakelen: scherm blijft uit en rode LED op BDM licht op

-B-

idem maar nu ook aan de printerpoort van PC gekoppeld.

Bij inschakelen komt de box gewoon met selftest en de LED op de BDM blijft uit.

Weet iemand wat dit betekent? Bijv is mijn PC (een oud notebook, wel met XP) niet geschikt voor de BDM?

Verder geeft ook het programma BDwin problemen, als ik op connect druk krijg ik de melding dat de opdracht niet is toegestaan of zoiets.

Ik heb de driver voor XP geinstalleerd zoals door de verkoper aanbevolen in de handleiding (usblptpd11.sys), maar dat helpt dus niet.

BVD voor ideeën, opties en oplossingen?

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 16:42 uur ----------

Nou, ik ben er toch al uit, ik vond nog een tooltje op een duitse site.

Is gebaseerd op tranxbdm, maar met een kleine aanpassing werkt het ook met bdwin.

Ben nu de box aan het flashen.

Vraag: in de download area geen settinglijsten voor MM? of kijk ik verkeerd?

 
Toch weer fijn dat je het zelf gevonden hebt en dat het nu lukt.

Helaas inderdaad (nog) geen settingslijsten voor deze ontvangers in onze downloadsectie.

 
Hoi

Heb de box gevuld met de nieuwe bootloader en DVB.

Maar na spanning erop zie ik het volgende:

B2.00UnS

Init X1

Init X2

Op de TV geen beeld (korte flits met wit over het scherm)

en dat wordt steeds herhaald.

Mijn conclusie: de bootloader staat erop maar om de een of andere reden start DVB niet.

Er is een sat-signaal, gecontroleerd met andere ontvanger (85% op een DSR2211), die geeft prima beeld.

Ik heb het flashen al een keer herhaald, resultaat blijft hetzelfde.

Ik heb de dvb2k-nom13hpower uit de downloadsectie erop gezet, maar is dat wel de goede?

Andere tips/suggesties?

BVD

Ate

 
Probeer eens B2.10UnS die is er ook, alleen niet in onze download sectie zie ik.

En dan met dezelfde NoonemanIT alleen dan niet de power maar de "patched voor Aston 1.05". Daarvan weet ik in elk geval zeker dat die moet werken.

Als dat niet werkt is er misschien toch nog iets anders mis. Wellicht dat MAS3 daar nog een idee over heeft.

 
@atesch

Hoi, ik heb een indrukwekkende handtekening zoals je kunt zien, maar het feit is, dat ik alles heb laten installeren en ik zelf geen verstand heb van programmeren.

Er werd vroeger veel gebruik gemaakt van http://www.rehtec.com

Iedereen was er helemaal enthousiast van.

Kijk ook even naar de links en spit de site even door, er zit ook een FAQ op deze site.

Groetjes,

Bones

 
Gaf de software die je gebruikte om te flashen geen foutmeldingen ?

Het lijkt er namelijk op dat het geheugen corrupt is.

Dat is op zich wel te repareren, maar het zal niet zo eenvoudig zijn om nog aan dat type geheugen te komen.

Erg gemakkelijk solderen is het ook niet.

Maar laten we niet vooruit lopen op de zaken.

Kijk eerst eens of het wat uitmaakt als je er een DVB98 versie inzet, die zijn over het algemeen een stuk kleiner van omvang.

Ik denk dat ik nog wel ergens zo'n oude versie heb staan, dus als je daar behoefte aan hebt laat het even weten.

 
Heb je met het BDM programma de box eerst helemaal leeggemaakt ?

Een paar (3x) maal Erase bootblock en als in dat programma de knop CUSTOM erop zit , die ook 3x erasen , daarna de nieuwe booloader erin en de firmware .

In de DVB firmware zitten standaard een paar kanalen voor astra waarop je kunt testen .

Bij het opstarten moet de display doorlopen tot X 7 , zoniet dan is het niet goed gegaan .

 
Hallo

Ik heb alle tips ter harte genomen en het nog een keer uitgevoerd.

Ik heb velen keren erase uitgevoerd.

Nu heb ik echter ook de optie verify in BDP aangezet.

Het uploaden van de bootloader gaat goed.

Echter bij het uploaden van de firmware krijg ik foutmeldingen, op steeds wisselende momenten tijdens 1/14 of 2/14.

De melding is:

BDM_FAULT_BERR

in module verify

check the cable and power on

your D-Box/Mediamaster

Dit lijkt er sterk op dat het geheugen niet meer goed is.

En als dat inderdaad zo is, dan ga ik mijn MM officieel als overleden aanmerken want solderen aan SMD geheugen (als je de chips al voor een redelijk prijsje te pakken krijgt) daar begin ik niet aan.

Zijn jullie het eens met deze diagnose, of is er nog een te onderzoeken optie?

 
Zijn jullie het eens met deze diagnose, of is er nog een te onderzoeken optie?
Er is nog wel een optie... ga er eens mee naar een kennis of zie ergens te komen bij iemand met nog een echte windows 98 machine en probeer het daar ook nog eens op.

Als het dan ook die foutmeldingen geeft, dan ben ik het wel met je diagnose eens. Maar ik heb hier ook al rare dingen meegemaakt, ondanks juiste drivers, met XP.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan