voeding STRONG STR8000

M

md662696

Hallo iedereen,heb hier een oude strong ontvanger met defecte voeding,de IC

TDA4605 wil niet oscilleren dus geen sturing naar de vermogen transistor en

geen transformatie van het signaal.De netvoeding en gelijkrichters aan de

primaire zijde zijn O.K.

Als oud gediende in de electronica ligt dit probleem op mijn maag en wil ik

dit oplossen.Ik heb weinig ervaring met schakelende voedingen,alleen weet ik

dat ze storingsgevoelig zijn.

Kan iemand mij verder helpen met schema's of tips a.u.b.

Bezit de nodige apparatuur en meettoestellen om dit op te kunnen lossen.

 
Zoals je in het (matige) schema kunt zien, zit er een opto coupler in.

Deze controleert of alles nog werkt aan de secundaire kant (hier moet de 5 volt aanwezig zijn) en wanneer dat niet het geval is, zorgt ie voor een shutdown van de driver (die TDA).

Het optocouplertje zit hier onder die plastic brug tussen de knop op het front, en de schakelaar achter op de print; de pootjes staan verder naar buiten gebogen om een groter overgangsweerstand te krijgen tussen primaire en secundaire zijde.

Hoogstwaarschijnlijk is de FET overleden.

De driver gaat die aansturen, maar er gebeurt niets.

Dus zal (in een fractie van een seconde) de optocoupler zorgen dat de driver ermee ophoudt.

De FET is het deel waar een pijl naar wijst met de waarschuwing dat daar 310 volt op kan staan, een terechte waarschuwing.

Mocht de FET zo defect zijn dat je niet meer kan zien welk type het is (staat niet vermeld in het schema): het is een P3NB60FP van ST.

 
Hartelijk dank voor jullie hulp en vooral voor het schema.Ik heb de TDA en de FET reeds

vervangen zonder resultaat,het probleem zit volgens mij in de omgeving van de TDA aan-

gezien deze niet wil oscilleren,(free running oscillator),er is volgens mijn multiscope geen

stuursignaal naar de gate van de FET.Het enige wat ik kan denken is dat de werkom-

standigheden van de TDA niet kloppen.Wat denken jullie?In elk geval ga ik met het schema de situatie rond de TDA erbekijken.

 
Hoi.

Ik had de data van de TDA nog niet opgezocht, maar nu wel.

Deze regulator is behoorlijk complex voor zijn 8 pennetjes.

Hij heeft een extra wikkeling in de trafo nodig om goed te functioneren.

Op pen 1 moet (ongeveer) 3 volt staan, want das ook wat de interne referentie is.

Het doel van dit ic is dus om pen 1 op 3 volt zien te houden, en dat doet ie door langer of korter te schakelen op pen 5 (die naar de FET gaat).

Maar dan zijn er nog wat controle pens aan dit IC.

Er word gekeken of de stroom door te trafo niet te groot word (dan word de FET gelijk geknepen).

Er word gekeken of de voedingsspanning niet te ver inzakt tijdens schakelen.

En er is een soft start functie.

Deze functie word door C5, een elco, gestuurd.

Deze elco zit aan pen 7.

Deze heeft 2 functies.

De eerste is dus dat er een opbouw is in de schakeltijd naar de gewenste pulslengte.

Dat is dus de soft start.

Maar de elco zorgt ook voor een vertraging in de aansturing, zodat deze niet al te gevoelig is.

En dat is nodig tijdens het starten, omdat ie anders een overbelasting zou zien en gelijk de kraan dichtdraait.

Elco's zijn altijd verdacht bij een defecte voeding.

Om vast te stellen of ie defect is, moet ie meestal uit de schakeling verwijderd worden.

Dan is het de moeite gewoon gelijk een andere erin te zetten.

Ik heb een datasheet van Siemens / Infineon geraadpleegd, en die is behoorlijk compleet.

De werking word aan de hand van een praktische voorbeeldschakeling uit de doeken gedaan, inclusief een uitleg over wat er gebeurt als er iets niet goed zou gaan.

 
Hartelijk dank voor Uw uitleg,heb ook al een en ander bijmekaar gezocht o.a. over die

fameuze TDA,heb het schema van jullie uitvergroot en verduidelijkt zodat ik nu een veel beter zicht heb op de diverse spanningsdelingen en instellingen van de I.C.Ik ga nu circuit

per circuit in detail bekijken en uitmeten.

Inderdaad zoals U zegt zijn de verdachten nummer één de elco's,ik zal ze dan ook stuk per stuk vervangen.Eenmaal vastgebeten in een probleem is het devies niet meer loslaten.

Nogmaals van harte dank en tot later.

 
Hallo,lap de voeding van de STRONG is gestart,de spanningsdeler via twee weerstanden

naar pin 3 van de driver was defect.De grootste waarde van 560K zat in de megaohms.

De spanning over de laagste weerstand (3kilo ohm)was te laag.Nu zit pin3 op ongeveer

0.50 volt en de zaak is aan het oscilleren met al de secundaire spanningen zoals voorzien.

Dank zij jullie hulp en schema was het voor mij mogelijk deze voeding te doorgronden.

Hartelijk dank en misschien tot een volgend probleem.

Vele groeten Martin.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan