Diseq rotor

Dirk Digicomm

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
11 feb 2001
Berichten
806
Waarderingsscore
4
Punten
18
Leeftijd
81
Locatie
Niedersachsen (D)
Waar worden de motor posities opgeslagen indien de gotoxx functie niet gebruikt wordt wegens verkeerde stand van de schotel.

Mijn schotel stond niet goed. Deze was door een satellietboer uit het dorp geplaatst.

Deze heeft voor het eerst een draaibare schotel geplaatst. Het afstellen heeft hij gedaan op astra met een analoge en digitale ontvanger.

Het resultaat was dat ik bij moest sturen en elke satelliet op moest slaan.

Intussen bleek dat een andere handelaar de schotel af kon stellen met professionele meetapparatuur. Deze is een zg. meister in deze techniek. Hij zou voor mij de schotel wel even afstellen.

Het resultaat is echter dat ik de schotel nog veel meer moet bijstellen.

Ik heb in de DB alle satposities gewist en daarna met de dreambox de rotor naar 0 gestuurd. Daarna de DB uitgeschakeld waardoor de rotor is blijven staan. Hierna is de satboer uitgegaan van 5E. Mijn bereik is van 45E tot 45W. Ik kwam en kom nu echter niet verder dan 42E tot 1W

Ik heb dus weer de nieuwe posities op moeten slaan. De geo codes zijn goed.

Mijn conclusie is dat in een dorp een Duitser en een draaibare schotel geen goede combinatie is.

 
Ik weet niet precies wat je bedoelt.

Maar ik heb hier met de afstandbediening van de dreambox de satellieten opgezocht, en daarna telkens op opslaan geklikt.

Dan worden de posities opgeslagen in de V-box, en in de database van de dreambox hoeft alleen het satelliet nummer opgeslagen te worden.

Ik heb PLi® jade in de 7000, en stel dat in bij menu - Instellingen - Satellieten en Transponders - Rotorinstellingen.

Daar ga ik met de blauwe toets naar de volgende pagina.

Ik zie dan de volgende velden:

Modus

Satelliet

Transponder

Richting

Verder zie ik SNR, AGC en BER balkjes waarmee dus signaal gemeten kan worden.

De modus laat ik op Positie staan

Je kiest de betreffende satelliet uit de lijst, en eventueel een transponder (ook uit de lijst) waarvan je weet dat die actief is.

Vervolgens kun je met Richting en de pijltjes toetsen van de afstandbediening de satelliet vinden.

Met de groene toets kun je deze positie opslaan, en dat gebeurt dus in je DiSEqC device.

Met een Vbox kun je dat dus zien omdat daar een displaytje op zit.

Wanneer je de posities op een vergelijkbare manier kunt vinden, is in principe je schotel goed afgesteld.

Dat de posities niet in de motor opgeslagen zijn, is dan weliswaar lastig, maar dat moet je dus kunnen oplossen door er de nieuwe posities in te zetten (wanneer dat ondersteund word door het apparaat).

Dat opzoeken is overigens wel een tijdrovende kwestie.

Overigens is het jammer dat je installateur de motor niet goed kan afstellen.

Maar als er dan een "Meister" (iemand met een diploma) bijgehaald word en die kan dat dan ook niet, dan is dat gewoon een schande.

 
Ik heb in de DB alle satposities gewist en daarna met de dreambox de rotor naar 0 gestuurd. Daarna de DB uitgeschakeld waardoor de rotor is blijven staan. Hierna is de satboer uitgegaan van 5E.
De 5e positie is niet voor iedereen geschikt wel voor de meesten.

De grote vraag is hier echter... hoe is de satboer uitgegaan van die 5e? Heeft ie de schotel op 5e afgesteld? Zoja, alleen de elevatie (hoogte) of ook naar links en naar rechts optimaal afgesteld.

Normaliter is dat wel nodig, maar dan is de grote vraag, of hij alleen de schotel naar rechts en links heeft wezen draaien of het geheel, dus inclusief de motor.

Het naar links en rechts draaien moet namelijk inclusief de motor zijn. Anders wijkt namelijk de schotel zelf van de 0 positie af en krijg je zo'n effekt als wat je nu hebt, dan draait ie aan een kant onder de posities door.

Heeft ie dat wel op de juiste manier gedaan, is de schotel niet goed genoeg afgesteld.

Ik heb hier weiniger bereik, maar heb wel beeld van 28 oost tot 15 west.

 
@mas3,

Stom van mij, ik bedoelde of de stand opgeslagen wordt in de rotor of in de DB.

Als het in de rotor opgeslagen stond, is dat dan ook gewist na het wissen in de DB?

@BT,

Mijn Duits is nog zodanig slecht dat ik een Nederlandse buurman, die vloeiend Duist spreekt, erbij had als tolk. Alleen hij zo a technisch dat ik alles eerst aan hem moest uitleggen wat de bedoeling was. De satboer zat op dak wat de communicatie niet bepaald bevorderde.

Ik heb het gisteren nog met de buurman gesproken en we zijn overtuigd dat de satboer de motor heeft laten staan en alleen met de schotel aan de gang is geweest. Deze heeft hij afgesteld op 4.8E

Na dit richten moest ik nog meer handmatig corrigeren dan na de plaatsing.

Deze laatste satboer(Meister) gaf na het afstellen toe dat hij nog nooit een draaibare schotel heeft afgesteld. Vóór het afstellen zou het een fluitje van een cent zijn.

Ik weet helaas het merk van de rotor niet. Ik weet dus ook niet of hem kan resetten. De motor zit te hoog op het dak om erbij te kunnen. Ook krijg ik de indruk dat hij mogelijk niet ver genoeg naar west draait alsof hij begrenst is. Als hij begrenst is, is dit dan op te lossen zonder dat ik het dak op moet? Ikzelf kan het dak niet op en heb dus altijd iemand anders nodig.

 
Nee, wissen in de dreambox betekent dat het in de motor gewoon blijft staan.

Ik weet niet of je met je dreambox, de motor met 1 commando kan leegmaken (resetten).

Als deze (toch niet- ) Meister nog nooit een draaibare set heeft afgesteld dan is het gewoon een oplichter danwel beunhaas.

Heb je iets gezien dat die gast een Meister is ?

Want volgens mij is zoiets waar je in Deutschland niet mee moet spotten en kan die gast dus hard aangepakt worden als ie zich uitgeeft voor Meister terwijl hij er geen r**t van weet (dat rijmt!).

Maar goed daar heb je nu dus niets meer aan.

Zoals BT al zei, je moet het ding wel goed afstellen.

Wanneer je installatie draaibaar is, heb je ineens niet 3 assen die je moet instellen, maar een stuk of 5.

Dat maakt het dus veel gecompliceerder, hoewel het niet moeilijk hoeft te zijn.

Je moet gewoon goed doordacht en precies te werk gaan.

En een meter (een spectrum analyser bij voorkeur) is een heel belangrijk instrument wat het afstellen een heel stuk eenvoudiger maakt.

Ik neem aan dat de schotel voor jou niet bereikbaar is omdat je gezondheid dat niet toelaat.

Kun je die gast nog es vragen wat ie precies heeft afgesteld (en waarom), want de kans is groot dat ie je absoluut geen dienst heeft bewezen.

Als iemand iets voor het eerst doet, moet ie dat gewoon zo zeggen.

Als ie je vertelt dat het zo voor mekaar is terwijl ie maar wat aan zit te modderen, is het gewoon een oplichter.

Misschien moet er toch een echt ter zake kundig persoon aan te pas komen.

Die moet in dat grote Bundesland ook te vinden zijn.

Anders iemand uit NL laten over komen.

 
en we zijn overtuigd dat de satboer de motor heeft laten staan en alleen met de schotel aan de gang is geweest.
Oftewel.... dan begin maar opnieuw.:)

Limieten kun je wissen middels je Dreambox maar lijkt mij niet van toepassing.

Afstellen met een spectrum analyzer? Ja kan, maar dan ben je wel pietje precies bezig.

Gewoon 1 goede meter, en dan verticaal/horizontaal met de schotel afstellen en links/rechts compleet met de motor (dus niet aleen schotel) doet ook al wonderen. En zo'n motor moet je natuurlijk nooit te hoog zetten, moet er goed bij kunnen.

Lijken mij maar 2 assen (x en y as) dus ik begrijp niet helemaal wat Mas3 met 3 assen bedoeld, laat staan met 5.

Maar ik heb het gevoel dat ie me dat nog wel uit legt.:)

 
Ik volg dit topic eerlijk gezegd ook met smart, want ik zit hier een beetje met eenzelfde probleem.

De satellieten die ik nu wil ontvang ik met dezelfde opstelling ( moteck draaibaar met 88cm schotel )

Maar er zijn diverse satellieten die niet gevonden worden. 13 oost, en 9 oost gaan perfect maar nog iets meer, 6 en 7 kan ik vergeten...

Dus ik ben benieuwd hoe dit zijn verloop gaat hebben, misschien dat ik er ook nog iets wijzer van wordt? :biggrin:

 
Ik heb van mijn eerste satboer het boekje gekregen van de rotor. Hij heeft geen meetapparatuur. Hij had hem afgesteld op uitleg van de leverancier met een analoge ontvanger op de astra1.

Van dit boekje heb ik een kopie aan de tweede satboer gegeven met de vraag om geheel vanuit nul te beginnen.

In het boekje(Montageanleitung) staat exact hoe hij geïnstalleerd moet worden.

Hij moet eerst zijn huiswerk maken en dan komen.

De schotels hier stelt hij af met een spectrum analyzer. Hierom had ik ook hoge verwachtingen van deze man.

Hij heeft eerlijk gezegd dat hij nog nooit een draaibare schotel heeft afgesteld.

DE rotor is van TechniSat DiSEqC MinyMount 0000/1571.

Zelf kan ik het dak niet op wegens de hoogte. Ook even de pannen opzij leggen is niet bepaald mijn ding.

Wordt vervolgd.

 
Om een vaste schotel af te stellen, heb je 3 assen.

De eerste is die van de richting waarheen gekeken moet worden (azimuth); de as is de paal waar het ding aanhangt.

De tweede is de hoogte, de elevatie.

De derde is de stand van de LNB.

Die moet meestal met de aansluiting recht naar beneden hangen, maar als je een satelliet die verder weg hangt moet hebben, dan moet je 'm kantelen.

Dit heeft te maken met de polarisatie van de signalen.

Wanneer je dit niet goed hebt, gaan de signalen elkaar beïnvloeden en dat heet kruispolarisatie.

Dit zijn dus de 3 assen (draaipunten) waar ik het over had.

Ga je de schotel draaibaar maken, dan zijn er ineens veel meer van die draaipunten.

Je moet dan drie dimensionaal denken, bij een vaste opstelling zijn twee dimensies genoeg.

Ten eerste beging je bij je draaibare opstelling met de paal.

Die moet echt kaarsrecht staan.

Daar heb je de eerste twee assen dan al.

Als je tegen de paal aankijkt, dan moet ie niet alleen van links naar rechts waterpas staan, maar ook van voor naar achter (3 dimensionaal denken !).

Dan heb je de hoogte (elevatie) die we eerder ook al hadden.

En de richting (azimuth) en polarisatie van de LNB.

Maar bij de draaibare opstelling komt er ook een declinatie kijken.

Die declinatie zorgt ervoor dat de schotel uiteindelijk een boog zal maken, die de clarke belt (waaraan de satellieten hangen) volgt.

Heb je slechts 1 van deze 6 (niet 5) assen niet goed staan, dan maakt je schotel wel een mooie boog, maar zal die niet gelijk zijn aan de clarke belt.

Het kan dan zijn dat de boog te ver naar links of rechts staat, waardoor je dus gewoon verkeerd zit te kijken na een stukkie draaien.

(Ook als je schotel niet 100 % goed staat kan ie nog beeld geven)

Of dat de boog over of onder de clarke belt heen draait.

Er is dus heel veel wat je verkeerd kunt instellen.

Meestal kun je dan nog ver draaien, maar is je bereik korter dan het zicht dat je op de horizon hebt.

En das natuurlijk zonde.

Je moet gewoon goed beginnen, dus de paal moet 2 keer waterpas staan.

Ik weet ook wel dat zo'n spectrum analyzer niet voor iedereen weggelegd is.

Maar je kunt precies zien wat er gebeurt met de signalen als je zo'n ding aansluit.

En door wat trekken en duwen aan je schotel kun je dan ook nog eens zien waar je heen moet.

Weet je hoe het verhaal precies in elkaar steekt, en welke instelling wat bewerkstelligt, dan kom je er dus vrij vlot uit.

Niet moeilijk (wat ik eerder riep) is niet per se gelijk aan "je bent er zo mee klaar".

Dit kan je zomaar een mooie zonnige middag kosten.

Als de teller tikt, kan dat ook nog eens aardig in de kosten lopen.

 
Laatst bewerkt:
@MAS3

Klopt precies.

Wat ik gedaan heb is het volgende (de Stab Italia rotor wordt aangestuurd door mijn D-box Nokia 9200s):

Eerst vriendelijk aan mijn broer gevraagd om een pijp op mijn ballustrade van mijn balkon te lassen (hij kan beter lassen dan ik), daar heb ik de Stab Italia rotor aangehangen, heb die op het nul-punt gezet, vervolgens mijn Lenson Heath 80CM schotel precies kaarsrecht op de rotor gezet, toen de rotor op 52,5 elevatie gezet, de hele zooi (dus rotor op de nul-positie en schotel kaarsrecht op de pijp van de rotor) gedraaid naar 5 graden oost, daarna de schotel precies afgesteld. In de Stab Italia zijn de meeste sats al ingeprogrammeerd; die er niet bij staan heb ik handmatig toegevoegd dmv de firmware van mijn oude D-box.

Groetjes,

Bones

P.s. ik woon in Muiden (vlak bij Amsterdam) dus ik heb die 52,5 elevatie aangehouden maar die zal zuidelijker iets anders zijn

 
Laatst bewerkt door een moderator:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan