Koeling cpu p4 3000mhz (3.75 X 800)

S

stephopper

Hallo,

Afgelopen dagen ondervond mijn pc doordat we extreme hooge temperaturen had problemen dat de temp. flink opliep 68gr.

Met het geval dat hij hier telkens op vast slaat. is de cpu gebruik 0% dan schommeld hij rond de 53gr. waar hij ook instabiel op draaid.

Nu heb ik in de bios gekeken naar een of ander instel. maar staat er niet tussen.

Vervolgens op streun gegaan naar upgrade bios en kwam daar een update tegen met betrekking tot problemen verkeerde cpu temperaturen weergave.

Heb deze in de bios gejast en zij succesvol geinstaleerd. mar laat ik hem online scannen op bios kom ik telkens die update weer tegen. er waren ook nog andere update,s die zitten er wel in want die kom ik na scan niet weer tegen.

Het probleem van cpu oververhitting kan ik beinvloeden door ff een extra externe cooler er op te richten. en kan het dan draaiend houden ook staat de tower open had nl. ook nog een chassis koeler geplaatst om het warmte afte voeren maar hielp haast niets.

Toen heasting gedemonteerd en nieuwe pasta er tussen (met zilver deeltjes) uiteraard zeer dun zoals beschreven dat hielp wel want het ging 3 graden omlaag maar nog altijd te heet.

Voedings spanningen gecontroleerd bleken ok. ook toeren tal wordt geregeld van de fan.

Nu ben ik op zoek gegaan naar een andere cpu cooler maar zie de bomen niet meer door het bos.

En vandaar mijn vraag of er mensen zijn met ervaringen en mogelijke oplossing. (betere cooler + heasting)

Moederbord is msi 865 PE Neo 2 (MS-6728 v2.0) CPU Aanduiding Prescott.

Soc 478.

Hopelijk heb ik genoeg info verstrekt zodat iemand mij verder kan helpen.

Mvg/Sth..

 
Eerlijk gezegd moet hij nog wel tegen 68 graden kunnen, maar een temperatuur van 53 graden in ruststand is ook al wat aan de hoge kant inderdaad.

Belangrijk is koelpasta. Ik had hetzelfde probleem, heb mijn koeler er afgehaald, de zaak zuiver gemaakt, opnieuw koelpasta er op, niet teveel maar wel zodat er genoeg op zat en de koeler er weer terug op.

Het resultaat was een "rust" temperatuur van 46 graden en werktemperatuur van 55 a 58 graden en met deze hitte kan het ook nog wel 64 graden worden.

Dat is toch vrij normaal voor die processoren en mag je pc niet vast laten slaan.

Als dat het geval is, kun je beter eens kijken hoe warm je grafische kaart en je moederbord worden, dat is meestal eerder de oorzaak van het vastslaan van je pc dan de temperatuur van je cpu.

Bij mij bijv. was het bij mijn vorige pc steevas mis omdat met een gesloten kast, mijn mainboard in volle werking een temperatuur bereikte van 46 graden, en zo gauw hij aan de 46 graden was, dan was het pats reset.

Bij mijn huidige systeem was het omdat de grafische kaart te heet werd. Aangezien het bij mij in een bureau staat is het dus van belang elke 2 maanden de pckast er uit te halen en goed te ontstoffen. Je ziet het resultaat meteen terug in de temperaturen.

Om de temperaturen te controleren gebruik ik Speedfan. Alleen ter controle, niet om aanpassingen mee te doen en na controle schakel ik dat ding ook weer uit want het kan ook tot problemen leiden, althans die ervaring heb ik hier gehad.

Maar het geeft je netjes de temp's aan, ook van je systeem en vga kaart.

Dan nu weer terug naar de mogelijkheden. Als je een goede cpu koeler wilt, zou ik toch in het iets duurdere segment gaan kijken voor de huidige generatie P4 processoren.

En dan kom je mijns inziens terecht bij de Zalman koelers. Die werken echt goed.

Daarnaast dus letten op de temperatuur van je mainboard en vgakaart. Wordt laatstgenoemde te heet dan zijn daar ook vaak extra koelertjes voor te krijgen.

Wordt je systeem ook warm dan kan het zeker geen kwaad een extra ventilator in de kast te plaatsen om de warme lucht naar buiten te blazen.

Veel mensen denken dat ze koele lucht naar binnen moeten blazen, maar afvoer van warme lucht is veel belangrijker. Door de gaten in de pc kast wordt er door het wegblazen van de warme lucht automatisch koelere lucht weer in de kast getrokken.

Hopelijk kun je iets met deze tips, succes alvast!

 
Hoi BT,

Uiteraard heb ik speedfan v 4.35 voor uitlezen en niet voor die andere mogelijkheden.

Maar kan geen temp aflezen van vga kaart? maar daar komt het naar mijn oordeel ook niet weg. heb nu een kleine fan naast de heasting draaien en krijg temp terug naar 42 gr onbelast cpu. maar ga ik schijfopruiming doen dat gebruikt hier nogal veel cpu. loopt de temp. vrij snel naar 61gr waar de pc nog probleemloos op draaid. maar wordt het 65gr is het mis.

Heb 2 chassis fans eentje in de zij deksel blaast naar cpu. en eentje achter binnen in blaast naar buiten dus lucht stroming genoeg zou ik zeggen.

Verder is de kast binnen op alle componenten stofvrij.

Ik denk eerder dat het een probleem is van die type moederboard omdat er ook een bios update voor is met oplossing voor temp. probleem alleen krijg ik deze update niet in de bios. tijden installer alles goed einde succesfull maar zit niet in bios na weer te scannen. geeft dan nog steeds aan 1 update te doen. en dat is die met temp. probleem.

Heb ff gegoogeld naar coolers en ben genoeg tegen gekomen ook dat merk die jij noemde.aangezien we hier geen pc boer hebben (30km) verderop en is nog de vraag of ze het op voorraad hebben.

En voor soc. 478 is er niet veel meer op de markt? en als ik iets bestel moet het wel passen. naar mijn oordeel is deze org. heasting te klein om het warmte kwijt te kunnen via koeling ribben.

Op het ogenblik is de temp 43gr alsmede de temp. in huis ook 10 gr is gedaald heb hier nog 3 pcs draaien en hebben totaal geen last. zijn 2X1.8 en eentje 2.8 alleen deze 3.0 met 2 gig ram. is bij extreme warm weer hopeloos.

Maar goed zal verder nog ff zoeken op het net.

In ieders geval tot zover bedankt voor suggestie,s en snelle replay.

Mvg/Sth..

 
Ik heb zelf geen ervaring met deze setup, maar ik gebruik altijd koelblokken en ventilatoren van Zalman (en dan het liefst de volledige koperen versie).

greetz, Matrix.

 
Hmmz... vreemd dat die bios update niet lukt, maar het kan wel. Is het soms een Asus moederbord? Zoja, probeer die update dan eens... ja het klinkt raar... vanaf diskette en niet met die windows bios update tool van Asus.

Geen diskette aanwezig? Leen er effe eentje van een ander systeem.

Tenzij er natuurlijk geen diskette aansluitversie meer op zit.

Met wat jij noemt moet er inderdaad koeling genoeg zijn. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is nog eens opnieuw die koeler er op zetten en niet al te zuinig zijn met de koelpasta.

Ik gebruik 4.37 van Speedfan en heb daar een GPU temp bij staan, da's de grafische kaart.

Die zit nu op 50 graden, de cpu op 58 graden.

 
Hoi Matrix,

Ben die koelblokken al tegen gekomen op het www. en uiteraard geleid koper beter. en zal dan ook beter koeleffeckt hebben.

Maar of er welke zijn voor soc.478 ben ik nog niet echt achter. zag wel dat de bevestiging aan moederboard ook veranderd moet worden.

wat ik hier nu op heb zitten is met twee hefbomen die de zaak spannen op cpu.

Ik reken dat ik ff een computer zaak ga bellen wat er op past. het klote der van is dat er geen computer zaken in de buurt zijn. dus moet naar grunn. (Norrod compu. is 60 km rijden)

Grtz/sth..

 
Het is geen Asus maar een MSI moederbord.

MSI heeft tools waarmee je updates kunt downloaden en installeren onder windhoos, ook BIOS updates.

En 68 graden (wanneer dat echt klopt) is inderdaad te hoog.

Vanaf 70 graden gaat een CPU intern beschadigd raken (daar is de temperatuur namelijk een stuk hoger).

In ieder geval was dat tot het begin van deze eeuw zo en ik kan me niet voorstellen dat dit heel erg veranderd is.

Een overklokker kan zulke temperaturen wel aan, maar die doet er dan ook zijn uiterste best voor om de temperatuur binnen een heel kleine marge te houden.

(Te koel kan ook.)

Uiteraard heeft Zalman ook 478 koellichamen.

Maar omdat koper een stuk zwaarder is, moet je het koellichaam ook goed bevestigen.

Dat gaat dus niet meer met die kunststof hefbomen.

Als je je moederbord goed bekijkt, dan zie je dat dat kunststof frame dat op de print zit, met vier gaatjes door de print heen bevestigd is.

Dat stukje kunststof moet dus verwijderd worden waardoor de gaatjes beschikbaar komen om het koper mee vast te zetten (met schroefjes dus).

Waar je dan weer wel op moet letten is dat de grotere omvang van het koellichaam, en dat die dus niet met andere componenten in aanraking kan komen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan