ADSL door de geluidsbarrière

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.147
Waarderingsscore
568
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
ROTTERDAM - De oorlog is uitgebroken voor snel internet. Net voor de zomer brachten de kabelaars Ziggo en UPC hun klanten 20 Mbit per seconde als de nieuwe standaard. Meer kan ook, bij UPC al tot 120 Mbit. En nu is daar Tele2, met 60 mbit/sec. over een simpel ADSL-telefoondraadje.

Tele2 liet het onderzoeken en eenvijfde van de internetters in Nederland wil graag supersnel het web op. En dan liefst zo snel mogelijk.

ADSL haalt leuke snelheden, maar is beperkt in de echte competitie met de kabel, ook al door de afstand tot de telefooncentrale, die dan ineens erg zwaar meetikt.

En dus installeert Tele2 vanaf dinsdag VDSL, de ultrasnelle variant van ADSL, waarover al jaren werd gepraat.VDSL staat voor Very high bitrate Digital Subscriber Line. VDSL is net als ADSL een variant van DSL.

Maar niemand die de ferme technische investeringen zag zitten. Tele2 nu wel, ook al omdat ook het digitale tv over het dunne koperdraadje aanbiedt en daarvoor is VDSL ook een uitkomst.

Fiberspeed van Tele2 is per 1 september beschikbaar voor 200.000 huishoudens in 85 wijken in onder andere Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen. Daarna komen plaatsen in andere regio’s aan de beurt. Tele2 wil Fiberspeed snel uitrollen in Nederland. Eind 2010 kunnen ongeveer 1 miljoen huishoudens gebruik maken van de dienst.

Fiberspeed Internet en Fiberspeed Internet+Bellen worden beide geleverd met een gratis modem en tijdelijk gratis installatie door een monteur. Fiberspeed Internet kost 39,95 euro per maand inclusief BTW en Fiberspeed Internet+Bellen kost 49,95 euro per maand.

Bron: Ad.nl

 
Dit wil ik eerst met eigen ogen zien, dan pas geloven... Ik woon op ongeveer 120 meter van de telefooncentrale hier in het dorp, maar de max. download snelheid is 7.19mbit, terwijl ik volgens het abonnement max 20 Mbit zou zijn (dat zal de snelheid dan wel zijn voor adsl2, want volgens mij is de centrale nog adsl1)

ach ja, de snelheden zijn altijd nog beter dan met mijn oude 56k6 modem die ik 5 jaar geleden nog gebruikte ;-)

 
Tja Matrix, vergeleken met de 57k6 of 28k8 modems is het natuurlijk super. Maar wat je zegt is waar. De centrale moet er wel voor omgebouwd zijn. Jij zit dus nog fijn op een bitstreamlijntje of gewoon adsl 1 en dat gaat niet verder dan max. 8mbit.

Ik zit hier op 1900 meter van de centrale volgens KPN en op 1120 meter volgens Telfort, maar hoe dan ook krijg ik hier 16.3 mbit. Dat is teruggevallen door overboeking want in het begin haalde ik hier 19.2 mbit.

Technisch is ADSL2+ (ja dat plusje hoort er ook bij) momenteel niet in staat sneller te gaan dan 24 mbit, maar de profielen worden bij vrijwel alle providers ingeschoten op 20 mbit. Zo besparen ze weer wat capaciteit etc.

Tele2 is wel wat laat met het ook te introduceren terwijl ze in 2005 al hun netwerk verglaasd hadden.

Er is al jaren geleden (in 2006 al) sprake geweest van VDSL. Er was toen nog geruzie onderling over of er ADSL geimplementeerd moest worden, waar de meesten voor waren, of VDSL waar KPN eigenlijk naar toe wilde.

Het werd ADSL, mede omdat dit goedkoper was. Maar eigenlijk had toen al Tele2 moeten gaan aanbieden. Nu bieden ze VDSL2 aan, maar ook daar is de maximale snelheid 100mbit en moet je dicht bij de centrale wonen (max 1500 meter).

Dus als ik geluk heb val ik er nog net onder maar de 100 mbit worden alleen dicht bij de centrale gehaald.

Je wint het nu niet meer met een gemiddelde 60mbit tegen de kabelbedrijven en de plannen die er zijn met glasvezel want ook al langzaam maar zeker steeds verder aan het uitrollen is.

Ga je nu nog daarmee beginnen loop je achter de feiten aan en kun je beter investeren in glasvezelverbindingen, waar ook al enige bedrijven mee bezig zijn.

Overigens gaat hier lang niet iedereen van kunnen genieten:

Tele2 is niet van plan om vdsl in heel Nederland uit te rollen. Vooralsnog is het dekkingsgebied beperkt tot 200.000 huishoudens in 41 middelgrote tot grote steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen. Eind volgend jaar moet dat aantal huishoudens zijn vervijfvoudigd, en eind 2011 zouden twee miljoen huishoudens bediend moeten kunnen worden.
Overigens staat daar ook bij vermeld, dat Tele2 wel in gesprek is met glasvezelbedrijven om Fiber to home uit te rollen:

Vdsl is aanzienlijk sneller dan adsl en adsl2+, maar we bereiken daarmee niet heel Nederland. We zijn daarom in gesprek met Reggefiber en andere partijen, waaronder gemeenten, om volgend jaar fiber to the home onder de Tele2-vlag uit te rollen."
En dat opent perspectief, want er zijn nog zat redelijk grote steden met 100.000+ inwoners waar glasvezel wel ligt, maar gewoon nog niet beschikbaar wordt gemaakt. Of tegen idiote prijzen a la 350 euro p/m met 10mbit up/down zoals bij Ziggo zakelijk.

Bron van de quotes: Tweakers.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan