uitrichten lnb's

T

thewhale

hoi

ben uitmuntend tevreden over de schotel in de huiskamer

nou heb ik ook ontvangers en lnb's gekocht voor de slaapkamer van mijn dochter en onze slaapkamer

1 duo/twin lnb waar 2 ontvangers op kunnen

1 enkelvoudige lnb

welke lnb moet ik uitrichten om op de drie ontvangers goed beeld te krijgen

de duo of de enkelvoudige?

gr

richard

 
Hallo Richard,

Om op je vraag een goed antwoord te krijgen, kun je het beste je situatie iets duidelijker proberen te beschrijven.

Als ik het goed begrijp, wil je je bestaande schotelantenne met enkele lnb uitbreiden met 1 duo / twin lnb? zo dat je op 3 schotelontvangers naar dezelfde satelliet kan kijken? Of bedoel je wat anders?

greetz,

Matrix

 
ja klopt wil in de huiskamer en de 2 slaapkamers naar dezelfde zenders kunnen kijken .

maar wel in elke vertrek aparte ontvangers

daarom min vraag welke lnb moet ik uitrichten

heb dus een enkele lnb en en twin lnb

gr

Richard

 
Daarmee is het nog steeds niet helemaal duidelijk.

Met een twin LNB kun je twee kabels aansluiten.

Is het een Duo LNB, dan kun je er ook 2 satellieten mee zien.

Heb je dus een twin Duo LNB, dan kun je twee keer naar twee satellieten kijken zodat je onder andere ook de regionale zenders kunt ontvangen.

Wil je nu in 1 slaapkamer meekijken met waar er in de woonkamer naar gekeken word, en in de andere slaapkamer naar een willekeurig programma, dan heb je die twin Duo nodig.

Met deze oplossing ben je sowieso flexibeler uit.

Wil je in beide slaapkamers mee kunnen kijken met waar er in de woonkamer naar gekeken word, dan zou dat theoretisch ook met een enkele LNB moeten kunnen.

Je sluit dan alle ontvangers op elkaar aan.

Of dat ook goed werkt weet ik niet, das dan een kwestie van proberen.

Ik kan me voorstellen dat bij de derde ontvanger het signaal te zwak zou worden.

Zelf heb ik geen ervaring met een dergelijke installatie, waar meerdere ontvangers in verschillende ruimtes zijn doorverbonden.

 
ok is duidelijk ?

het is de bedoeling dat ieder afzonderlijk van mekaar kan schakelen met de zenders.

dus woonkamer,dochter slaapkamer,onze slaapkamer

heb dus en twin lnb en enkelvoudig lnb

welke moet ik uitrichten om op elke ontvangers (3stuks) goed singaal te krijgen?

tevens nog een andere vraag ?

heb nu hier 3 ontvangers

konig sdcr10

PremiumX 8000FG

Techview (nu reeds in gebruik in de woonkamer)

iemand ervaring met deze ontvangers

gr

richard

 
Met meekijken bedoelde ik meekijken naar dezelfde satelliet, en dezelfde band.

De Nederlandse zenders (Ned 1-3), de RTLletjes en de SBS'en zitten op Astra 1, horizontale hoge band.

Dat wil zeggen dat de ontvanger 18 volt plus 22 KHz signaal naar de LNB moet sturen.

Als je ontvanger in de woonkamer dat nu doet, kun je de andere ontvangers daar op aansluiten.

Die ontvangers moeten dan geen LNB spanning aan hebben staan.

Dan kun je met de ontvanger in de woonkamer vanavond naar voebele kijken, terwijl de vrouw op de slaapkamer naar net5 gaat kijken en je dochter naar RTL4 zit te kijken.

Dan is het maar de vraag natuurlijk hoe gezellig het nog in huis is, maar daar gaan we hier niet op in :tong:.

Wil je echt helemaal onafhankelijk van elkaar zijn, dan heb je een quad LNB nodig.

Die heeft 4 aansluitingen en dan ga je dus van elke ruimte met een aparte kabel naar de LNB.

Je kunt dan naar de woonkamer 2 kabels leggen (voor toekomstig gebruik), of de 4e aansluiting van de LNB over houden.

Geen idee of ik het je nu duidelijker gemaakt heb, of alleen maar moeilijker ...

 
ff opsommen

dus als ik 1 lnb heb en deze op de ontvanger huiskamer aansluit en deze ontvanger doorlust naar onze slaapkamer kan ik daar gewoon ned1 kijken en als ik dan de ontvanger slaapkamer doorlust naar dochterslaapkamer kan zij gewoon naar ned 2 kiken terwijl wij gewoon in de huiskamer naar rtl4 kijken

begrijp ik het zo goed

gr

richard

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 16:59 uur ----------

moet ik de canal + kaarten wel activeren bij het doorlussen ?

vanaf de ontvanger huiskamer doorlussen naar ontvanger slaapkamer moet dan de coax in de plug in lnb op de slaapkamer

gr

richard

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 17:52 uur ----------

onvanger huiskamer doorgelust naar slaapkamer

ontvang wel bvn en de duitse zenders maar geen ned 1,2,3 rtl4,5,6 dus de gecodeerde zenders.

zou dat kunnen liggen aan de activatie smartcard ?

of moet ik de zenderlijst opnieuw installeren op de ontvanger slaapkamer?

gr

Richard

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 19:30 uur ----------

nou mooi hoor de premiumx 800fg doet al niets meer

als je hem aanzet blijft hij op kanaal 272 hangen of schiet naar kanaal 2 kan er dan iets meer mee ook niet mijn menu benaderen

gelukkig wrk de konig wel naar behoren

grrichard

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 20:02 uur ----------

ondertussen wel door middel van doorlussen ned 1,2,3, maar nog steeds geen rtl4,5,7,8, sbs 6 wel bvn

gr

richard

 
Hoi.

Ja, je hebt het goed begrepen.

Als je doorlust, dan moet je dus de connector met de schroefdraad doorlussen.

Dat is het satelliet signaal.

Heel belangrijk (en ook door mij vaker genoemd), is dat je bij deze installatie op de doorgeluste ontvangers de LNB spanning uitzet, vergeet dat niet.

De ontvanger in de woonkamer is dus de enige die de LNB spanning aan heeft staan.

Controleer dus of de König ontvanger juist is ingesteld, zo niet dan gaat de ontvanger die daar voor zit naar standby (maar ik weet niet of dat op het schermpje word aangeduid).

Dan heb je telkens een ontvanger die staat te ontvangen, niet 1 ontvanger die al het werk doet en de rest die meekijkt met die ene ontvanger.

Daarom moet dus elke ontvanger ook een eigen kaartje hebben.

Je kunt per huishouden, en vanaf een basis abonnement tot 2 dochter kaartjes laten activeren.

Hiervoor betaal je dan een gereduceerd tarief.

Je kunt ook per huishouden (lees woonadres) tot 10 kaartjes registreren, dus je kunt de truuk maximaal 3 keer uithalen.

 
Hoi Mas3 en Thewhale

Mag ik jullie een suggestie doen?

Nou ken ik de ontvangers van Richard niet maar dat doorlussen enz klinkt behoorlijk lastig.

Ik heb het als volgt opgelost.

Een Archsat schotel met 4 twin LNB's verbonden via een Diseq switch, en twee netwerk ontvangers, een kabel naar de ontvanger in de huiskamer en een naar de ontvanger in de Slaapkamer.

zo kan iedereen onafhankelijk van elkaar kijken en ook nog naar een andere satelliet

Beide ontvangers zijn netwerk ontvangers en de lokale CD kaart kun je intern delen.

Wellicht is dat wat voor je Richard, maar wat LNB's betreft dan meer op jouw situatie afgestemd

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. groet

Wing

 
Hoi.

Ik had thewhale al eens op een dergelijke installatie gewezen.

Voor mij heeft dat ook de voorkeur, ik heb hier ook in alle ruimtes een (of meer) eigen kabel liggen.

Thewhale heeft er voor gekozen te werken met maar 1 kabel van buiten naar binnen en is daarom deze thread gestart vermoed ik.

Omdat hij dus van de andere mogelijkheid op de hoogte is maar vraagt naar deze mogelijkheid, ga ik dus alleen op deze mogelijkheid in.

 
I see, het was een idee Mas... ik had kunnen weten dat je dit al aan Thewhale had voorgesteld :biggrin:

 
ja jongens ik was hiervan op de hoogte

heb nu de huiskamerontvanger naar onze slaapkamerontvanger doorgelust en het werkt goed bij mij

even een ander vraagje

nu heb ik hier en single lnb over kan ik deze gebruiken voor de regionale zenders?

gr

Richard

 
Hmm ... de enige mogleijkheid die ik dan zie is dat je er nog een schoteltje bijplaatst en deze uitricht op 23,5 graden oost.

Maar wellicht dat onze techneut Mas een ander idee heeft ? ;)

Geetz

Wing

 
ok bedankt maar nem an dat er dan wel een externe switcher tussen ?

trouwens schotel erbij geen probleem heb er nog 2 liggen .

en een enkele lnb plus nog een twin lnb

gr

richard

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 18:36 uur ----------

ene ik heb nu mijn schotel op astra 1 19.2 is het geloof ik gericht

hoe moet ik dan de andere schotel richten naar 23,5 oost is dat dan links om of rechtsom achter de schotel gezien.

ja vind het wel erg leuk worden nu ook omdat ik gewoon perfect beeld heb overal ben blij dat ik:schieten: digitenne er heb geknikkert:tong2:

gr

richard

 
Oost is van achter de schotel uit gezien naar links draaien.

Overigens moet je jezelf daar niet teveel van voorstellen. Het verschil is nog niet eens 4 graden dus in centimeters gezien zeker niet meer dan een centimeter of 10 naar links, als het al niet veel minder is.

Wel kan het zijn dat de schotel een tikkeltje lager moet maar dat merk je vanzelf wel met afstellen.

 
Astra3 op 23.5 graden oost, hangt dus links van Astra 1 als je achter de schotel staat.

Wanneer je een aparte schotel gebruikt, dan moet je dus nèt iets verder naar links draaien.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat je deze 2 satellieten ook met dezelfde schotel en 2 LNB's kunt pakken.

In dat geval zou je de LNB juist rechts van die voor Astra 1 moeten zetten als je achter de schotel staat, omdat die schotel een spiegel is.

Die onwaarschijnlijkheid komt doordat de 2 LNB's samen breder zullen zijn dan het verschil dat je nodig hebt om ze beiden goed te ontvangen.

Om exact die reden is dus ook de duoLNB ontwikkeld.

Wing39 heeft dus gelijk als hij zegt dat je dan een aparte schotel zou moeten gebruiken.

Je zou dan gebruik moeten maken van een DiSEqC switch bij de schotels.

Ook in dit geval is dan de ontvanger in de huiskamer degene die de switch bedient, en dus ook die bepaalt of je allemaal regionaal (enzo) zit te kijken, of de commerciëlen.

En BT: het verschil is inderdaad minder dan die 10 centimeter, want het verschil in de duoLNB is ook minder.

 
En BT: het verschil is inderdaad minder dan die 10 centimeter, want het verschil in de duoLNB is ook minder.
Yep, maar dan weet hij in elk geval dat als hij verder gedraaid is dan een kleine 10 cm dat hij echt te ver zit. Dat maak het zoeken wat makkelijker voor iemand die niet gewend is met schotels te draaien.

Ik had laatst een kennis die ik ook vertelde een tikje bij te stellen. Het lukte hem niet, toen ik ging kijken was de oorzaak gelijk bekend. Met een "tikje" sloeg hij gelijk 3 cm verder zo'n beetje. Ja dan gaat het niet lukken om fijn af te stemmen.:biggrin:

 
het luistert dus allelmaal heel erg nauw bedankt zal er op letten

hoe weet ik dat ik de satt.van de regionale kanalen te pakken heb ?

door mijn ontvanger op zoeken te zetten en dan zien welke kanalen er zijn?

of zijn er andere manieren ben een beginner dus moet nog veel leren

gr

Richard

 
heren, mag ik inhaken op deze thread met een vraag, ik heb nog een motor over.

Momenteel kijk ik via een Archsat opstelling met 4 LNBs naar 4,8-13-19,2 en 28,2 aangesloten op een DB7025 en 500.

Nu wil ik een tweede schotel plaatsen om de overige satellieten uit de lucht te plukken.

Deze wil ik aansluiten op de 2e tuner van de DB7025 en draaibare instellingen via USALS.

De vraag moge duidelijk zijn.... Kan dit en zo ja zonder switch dan.

en vraag 2 is als ik nou schakel van bijvoorbeeld een zender op 19,2 Astra naar een regionale op 23,5 gaat de ontvanger dan zelf naar tuner B en draait ie zelf naar de juiste satelliet.

Alvast mijn dank.

Wing

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 20:33 uur ----------

het luistert dus allelmaal heel erg nauw bedankt zal er op lettenhoe weet ik dat ik de satt.van de regionale kanalen te pakken heb ?

door mijn ontvanger op zoeken te zetten en dan zien welke kanalen er zijn?

of zijn er andere manieren ben een beginner dus moet nog veel leren

gr

Richard
Je zou een satfinder kunnen kopen, dat zijn kleine metertjes die je aansluit tussen je LNB en je ontvanger, als je dan een satelliet gevonden hebt gaat ie piepen en slaat er een metertje uit.

die koop je voor een pak m beet 20 eurie

Hij geeft weliswaar niet aan welke satelliet je hebt maar het is wel een aardig hulpmiddel, je hebt ze ook die wel aangeven welke sat je hebt maar dan heb je het over een apparaat van 200 euro

Groetjes,

Wing

 
ok bedankt ben in het bezit van een sat finder dus moet er dan wel uitkomen

zal hetvan de week eens gaan proberen of ik de regionale zenders kan pakken

trouwens nog ff wat anders heb mijn andere 2 smartcards binnen 2 dagen geregistreed gekregen bij canal + vind ik toch wel service zo snel

had al de ontvanger huiskamer naar onze slaapkamer doorgelust werkt goed ga vandaag aan de gang met doorlussen naar mijn dochter haar kamer

gr

Richard

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan