Nokia 9500: scart menu instellingen

H

Henky

Vraag aan de Nokia 9500 experts:

Ik heb een sony tv. Op één van de scartpoorten (volledig RGB) zit de Nokia MM 9500 aangesloten. (met sandra firmware)

Als ik mijn tv aanzet, begint de tv met de zender weer te geven die het laatst gekeken is, bijvoorbeel BBC via de kabel.

Maar na een paar seconden schakelt hij over naar de Nokia Mediamaster, en dus het sateliet beeld.

Nu dacht ik dat de TV waarschijnlijk overschakelt vanwege het 12 volt signaal op pen 8 dat de Nokia geeft. Zet ik die instelling op de nokia uit (expert menu, i/o space/ scart menu optie 3) dan schakelt de tv inderdaad niet meer over naar het signaal op de scart poort(de satteliet ontvanger.)

Dat lijkt dus goed maar:

Vanaf nu krijg ik dan geen rgb beeld meer van de Nokia, maar alleen het mindere composiet video signaal waardoor het beeld kwalitatief achterblijft.

Is er een instelling mogelijk om toch RGB naar de Nokia te kijken, maar dat de tv niet zelf daarnaar toe schakelt?

Bedankt voor jullie tips!

 
Hoi.

Ik weet niet hoe oud je tv is, en of dat nog zo werkt als met de tv's van 13 jaar terug (mijn vorige tv dus).

In een scart plug zijn aparte pinnen voor r,g,b en voor cvbs.

Wanneer je nu de tv naar de scart schakelt met de afstandbediening (beeldschermpje met pijltje naar binnen), kun je dus beide mogelijkheden kiezen.

Het is waarschijnlijk dat de eerste mogelijkheid je het cvbs signaal biedt, en de volgende de RGB pas weergeeft.

Aan het symbooltje dat op het scherm verschijnt kun je dat zien, want bij RGB staan er 3 streepjes boven het plaatje van het beeldschermpje.

Afhankelijk van het model van je tv, kun je ook een voorkeur toewijzen aan de scart ingang, RGB of cvbs.

Dus kijk even of je misschien een instelling in je tv anders moet doen, of dat je gewoon een keertje extra op dat knoppie op de afstandbediening moet drukken.

 
Bedankt voor je antwoord MAS3!

Ik heb niet die extra instelling voor de scart.

De Sony tv is 11 jaar oud, en heeft 3 scart ingangen.

Met de ab toets schakel je elke keer 1 scart poort verder, je krijgt geen input menu per scart. :snif:

Als de Nokia 12v stuurt op pen 8 ziet de tv ook echt het RGB signaal.

Zet je de 12v in het nokia menu uit, dan zie je dat de tv van rgb naar cvbs schakelt (maar hij blijft scart 1 aangeven als bron)

Zonder die 12 volt kun je ook niet de RGB instellingen in het menu van de tv gebruiken. De tv lijkt dus het rgb signaal niet te zien zonder die 12v.

Jammer want hij gaat nu altijd naar de Nokia als je de tv aanzet. Voor mij geen probleem, maar voor mijn vriendin die blind is, is dit wel lastig vooral omdat de tv pas na 5 seconden besluit om naar de RGB nokia te schakelen.

Als je de tv hebt aangezet en snel van kanaal wisselt, schakelt de tv alsnog over op de Nokia.... :sad:

 
Met die opmerking over voorkeur, bedoelde ik dat dit in het instellingen menu kan van je tv.

Aangezien die van jou aardig in de buurt komt van het toestel waar ik lange tijd van genoten heb, het volgende:

Op mijn afstandbediening zat een knopje met een afbeelding van een (gereedschaps-)koffertje.

Daarmee kwam je in het menu terecht, en daar kon ik sommige instellingen voor programma's aanpassen.

De scart ingangen stonden daar ook bij meen ik me te kunnen herinneren, helemaal bovenaan of helemaal onderaan.

Daar kon dus ingesteld worden of de voorkeur bij cvbs, S-VHS of RGB moest liggen.

Heb jij daar ook nog een mogelijkheid ?

Ik weet zeker dat dit niet aan je nokia ligt, want ik had beeld op zowel cvbs als RGB.

Ik heb niet die pin 8 uitgeschakeld, wel heb ik ooit gespeeld tussen de verschillende mogelijkheden op die pin.

Want er is daar mee mogelijk dan 12 volt, er kan ook 6 volt op staan voor breedbeeld uitzendingen.

Je kunt ook nog gaan voor een "hardware" aanpassing: verwijder het pennetje nummer 8 uit een van de beide scartpluggen, of knip het betreffende draadje door.

Wanneer je het pennetje verwijderd (en verstopt onder het kapje), kun je die later eventueel wel weer herstellen.

Pinnetje 8 is de 4e in de korte rij, geteld vanaf de rechte (das dus anders als rechteR) zijkant.

Het pennetje zit met een soort weerhaakje vast in het plastic.

Wanneer je eerst dat pennetje iets dieper drukt, kun je het weerhaakje met een klein schroevendraaiertje platdrukken en tegelijk de pen terugtrekken.

Laat even weten of het dan wel opgelost is.

 
Is er een instelling mogelijk om toch RGB naar de Nokia te kijken, maar dat de tv niet zelf daarnaar toe schakelt?

Bedankt voor jullie tips!
Hoi Henky!

Ik begrijp je vraag niet; je kan die 9500 toch gewoon uitzetten (stand by) als je er niet naar kijkt, wil je toch kijken via de 9500 dan zet je m gewoon aan, en heb je gewoon RGB (als je de instellingen goed hebt staan).

Met alle plezier wil ik je mijn instellingen doorgeven, mijn PC staat boven, dus dan moet ik eerst naar beneden om de instellingen op te schrijven, maar dat heb ik uiteraard voor members van ons board over!

Laat maar even weten!

Groetjes,

Bones

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 07:35 uur ----------

Hoi Henky.

Ik ben al naar beneden geweest en heb alles genoteerd voor je.

In al mijn Nokia's (m.u.v. de 8003s -omdat een D2Mac/analoge ontvanger is-) heb ik dezelfde firmware hangen: DVB2000 V1.82.0v (20.12.2000), Compiled 2001.12.25 (ver.1.2)

We gaan eerst naar Video MPEG

1 Blnk Scrn: ON

2 CL Reg: 00000C08

3 CL Val : 00000003

4 CL Cmd: 0012

5 Pan&Scan: ON

6 Mode dec: PAL

7 Mode enc: PAL

8 NTSC Expert Menu

Res: 704:576

25 fps

7.000 Mbit/s

Audio MPEG

1 -Out: Normal

3 -Cmd: 000000

I/O-Space

1 -Sat: AUTO

2 -VCR: OFF

3 -Priority: SAT

4 -RGB out: ON

5 -12V cinch menu

7 -LNB ext. OFF

8 -LNB at +0V

9 -LNB is normal

A -SCART menu

B -LNB-warn. is off (bij mijn D-box 9200s omdat deze de Stab aanstuurt, bij de andere Nokia's staat ie op on)

Het 12V cinch menu

1 12V Low

2 12V standby Low

3 12 SAT ----

4 12V VCR ----

SCART

Pin 8 SAT 12V

Pin 8 VCR 0V

Pin 8 DIG 12V

Stndb. def SAT

Data Download

1 Log PID: 1FFF >PC

2 Mode: entire

3 Status: STOPPED

4 ASCII

5 Normal

6 Buffer 188

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 07:57 uur ----------

Encoder 71xx

1 SAA Reg: 00

2 SAA Val: 00

3 Colorbar: on/off

4 Burst Ampl: 3C

5 Gain U: 125

6 Gain V: 175

7 Mode: R,G,B

+/- RCV2: 1AC

Channels

Op "B" heb ik All Chn. to PAL gezet.

DiSEqC

0 -Band

1 -Pol

2 -LNB1 (is niet belangrijk welk cijfer er staat met mijn Quad LNB)

3 -Channel mode

4- LNB 1 (niet belangrijk als je een Quad hebt, en is ook nog eens voor C Band)

PWK timing: 580

6 -DiSEqC Adr: 10

7 -22kHz: Band

9 -Burstmode: off

General Setup

1 LNB1 :off

2 LNB2: off

3 LNB3: off

4 LNB4: off

5 LT pos/pol/band

6 COM: 76800 Baud

7 -Display

8 -Delay/Timer

9 -Defaults

A -Save Settings

Display

1 -Chan. pos :500

2 -Chan,-Font: sml

3 -Nr. Browse: on

4 -Dsp dim norm: 5

5 - Dsp dim Stndby: 5

6 -Scroll mode: 2

7 -Colours

8 - Audio info: perm

9 -Display: Bones

A -OSD: current/next

B -up/down: normal

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 08:21 uur ----------

Colours

Ik geef je de originele DVB2000 kleuren (uiteraard kan je met de kleuren spelen, maar ik geef je de originele)

f e f e e 0 e 0

c b c b d f e 9

c 5 c 5 e 8 d f

e 9 e 9 e 3 d 7

8 1 8 1 e 0 e 0

Delay/Timer

1 -Channel: 200

2 -Volume: 100

3 -Key del: 150000

4 -Key rep: 20000

+/- clock: +1 (het is inmiddels wintertijd, voor zomertijd zet je m op +2)

Defaults

1 -Mode dec: PAL

2 -Mode enc: PAL

3 -SCSI detect: Normal

4 -Bones

Radio: 2

6 -Status: graphic

7 -Radio: static

Powerup: 1 (voor mijn D-box 9200s, mijn andere Nokia's staan op 3)

A -Signal track: off

B _Audio track: off

Dit waren de belangrijkste menu's.

Ik raad je aan om dit bericht uit te printen.

Ik geef je voor de gein ook de kleuren van de originele DVB98:

f f f f e 0 e 0

c 3 c 3 d 5 f f

c 7 c 7 e d d d

e 1 e 1 e 0 e 0

8 1 8 1 e 0 e 0

Wat ook leuk is (doorzichtig):

f 7 f 7 c 2 e 5

1 c 1 c 3 3 0 e

f e f e e 0 e 0

0 0 0 0 0 0 0 0

0 0 0 0 0 0 0 0

Als je een wijziging wilt bewaren, vergeet dan niet om op het eind A van Safe settings te gebruiken.

Veel plezier!

groetjes,

Bones

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 08:25 uur ----------

Bij General Setup

1 LNB1 ff

staat een droevige Smiley, dus heb ik iets verkeerds gedaan, er moet gewoon Off staan

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 09:09 uur ----------

Nog een foutje, bij Video MPEG heb ik geschreven: 8 NTSC Expert Menu

die staat op nummer 9 ipv 8.

Op nummer 8 staat: -Force PAL, deze heb ik op OFF gezet (omdat ik ook graag naar NTSC zenders kijk.

Nou, ik heb alles nogmaals doorgelezen en er staan verder geen foutjes in.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,

Bones

 
Hee Bones,

We hebben al ruim een week wintertijd hoor !

Kon je niet slapen van Henky's probleem ofzo, dat je zondag 's ochtends van half zeven tot negen uur bezig bent geweest ?

Man wat een werk heb je er van gemakt.

In ieder geval bedank ik je alvast voor je werk.

 
Hoi MAS3!

Ik vind dit board echt te gek!

Dus als een member info vraagt waar ik verstand van heb, dan doe ik mn best.

Ik vind Satellitefun echt het meest vriendelijkste board wat ik ken.

Groetjes,

Bones

 
Hoi MAS3!
Ik vind dit board echt te gek!

Ik vind Satellitefun echt het meest vriendelijkste board wat ik ken.
Dus hierbij bombarderen wij Bones tot Member van de maand!

Keep up the good work!

 
:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

Groetjes,

Bones

 
Geef maar een rondje met de komende nieuwjaarsborrel. ;)

 
Komt in orde hoor!

Dat zwembad van Nummer 10 vond ik ook erg leuk!

De volgende keer neem ik mn zwembroek mee.

Wat was het gezellig!

Ik hoop dat het weer in Overschie is bij dat zwembad van Nummer 10!

Ik heb echt genoten van die avond!

Mijn broer "Ghost" had zijn TomTom meegenomen en we reden het vanuit Almere supersnel.

Bij die snackbar nog lekker gegeten ook, bij het zwembad van Nummer 10 lekkere biertjes gedronken (die jij had meegenomen in je achterbak), lekker gezellig praten en kennis maken met iedereen, (ik ben nog niet zo lang lid van satellitefun), ik vond het GEWELDIG!

Groetjes,

Bones

 
Mooi da's dan voor jullie geregeld. Graag weer on-topic nu.

Ben benieuwd of het Henky inmiddels gelukt is met de door Bones aangegeven instellingen.;)

 
Ik dacht net: laat ik eens kijken of er nog wat te lezen is over de Nokia 9500, blijkt BONES gereageerd te hebben op mijn vraag!

(heb er dus geen emailnotificatie van ontvangen :sad:

BONES: Ontzettend bedankt voor al je moeite om de instellingen op te schrijven!

Volgens mij mag je wel Member van heel 2009 zijn!

Ik heb al je instellingen vergeleken met mijn instelingen. Er was 1 verschil die van belang zou kunnen zijn maar dat hielp niet.

Omdat je er zo veel moeite in gestopt heb had ik een paar foto's voor je gemaakt van mijn audio/video appartatuur. Kun je zien dat de Nokia van dik 10 jaar oud niet de oudste is....

Helaas kan ik die hier niet toevoegen! Dan maar een paar linken naar de foto's:

sat1.jpg


sat2.jpg


Groet,

Henky

 
Graag gedaan Henky.

Mooie foto's trouwens!

Groetjes en een fijn weekend,

Bones

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan