Wavefrontier T90, ervaringen?

P

polderschotel

Aangezien ik op internet weinig reviews tegenkom over deze speciale schotel vraag ik me toch af wat mensen van deze schotel vinden. Is het een beetje een goede en robuuste schotel en kan hij goed kanalen ontvangen? En in hoeverre verschilt deze schotel qua signaal kwaliteit met een 'normale' 1 meter schotel?

 
Welkom op het board.

Je bent nog al iets van plan dat is een schotel voor als je veel satellieten wilt ontvangen ik dacht dat er op de rails zo'n 16 lnb's op passen.

Het afstellen tot je op al je satellieten beeld hebt is een secuur werk en zeker niet voor iedereen weggelegd daar heb je meet apparatuur voor nodig.

En ja je kunt niet gaan vergelijken met een 1 meter schotel.

 
Welkom op Satellite Fun Polderschotel.

Eigenlijk kan ik het hele verhaal van Aart44 onderschrijven. De T90 kun je ook voor weiniger lnb's gebruiken, maar maximaal 16 met wat geluk moet ik zeggen.

Deze schotel met een 1m schotel vergelijken is eigenlijk appels met peren vergelijken.

Wil je bijvoorbeeld een 4 tal vaste satellieten ontvangen zou ik eerder gaan kijken voor een kleiner en lichter model schotel bijvoorbeeld de Visiosat. Deze kon dacht ik ook nog tot 6 of 8 lnb's.

De Wavefrontier T90 is eerder te vergelijken met een draaibaar systeem net omdat er zovele lnb's op kunnen (niet moeten). Deze schotel weegt dan ook een kleine 14 kilo en dient (zoals Aart44 al schreef) heel nauwkeurig afgesteld te worden.

Afhankelijk van de gewenste te ontvangen satellieten, wordt om te beginnen al de schotel goed opgehangen, daarna komt dan ook nog eens het finetunen van de lnb's die er op komen en met name de juiste aansluiting van de meerdere diseqc switches als het om meer dan 4 lnb's gaat.

Kwalitatief is het een uitstekend apparaat wat prima werkt als het eenmaal goed hangt en goed afgesteld is.

Maar zeker als beginner kun je je beter afvragen of je dat echt wilt, met name vanwege de alternatieven zoals de Visiosat die lichter zijn en volgens mij ook goedkoper.

Een Multytenne zou ik overigens niet aan gaan beginnen, deze wordt dan ook door meerdere leden op ons forum als een mindere keus gezien.

 
Hallo medesatter,

Wellicht dat dit ook wat voor je is.

Zelf heb ik een Archsat staan met 4 lnb's op een rail, met dit apparaat heb ik prima ervaringen ik kijk nu meer dan een jaar storingsvrij, zelfs bij heel slecht weer hou ik goed beeld.

Waar je wel rekening mee moet houden is het volgende:

Het soort LNB wat je gebruikt en de houder, het is namelijk vrij lastig zoniet onmogelijk om satellieten die maar 4 graden uit elkaar staan samen te ontvangen als je houders en LNB s te breed zijn, dan zitten ze elkaar in de weg.

Probeer dus zo smal mogelijke LNB s te gebruiken

Denk daarbij bijvoorbeeld aan Astra op 19,2 e en 23,5e

Dus het is helemaal afhankelijk van welke satellieten je wilt gaan zien.

 
[...]

Wil je bijvoorbeeld een 4 tal vaste satellieten ontvangen zou ik eerder gaan kijken voor een kleiner en lichter model schotel bijvoorbeeld de Visiosat. Deze kon dacht ik ook nog tot 6 of 8 lnb's.

[...]

Kwalitatief is het een uitstekend apparaat wat prima werkt als het eenmaal goed hangt en goed afgesteld is.

Maar zeker als beginner kun je je beter afvragen of je dat echt wilt, met name vanwege de alternatieven zoals de Visiosat die lichter zijn en volgens mij ook goedkoper.
Je bedoelt waarschijnlijk de Visiosat BigBisat en niet de Visiosat Bisat (op die laatste kan je max vier LNB's plaatsen). Het afstellen van een Visiosat BigBisat is net zo lastig of makkelijk als het afstellen van een T90. Ik heb beide. Het achterliggende idee is hetzelfde.

De Visiosat BigBisat is inderdaad kleiner en lichter, maar ongeveer even duur als de T90. Het afstellen komt op hetzelfde neer. De T90 is een groter en de ontvangst is sterker. Je hebt daardoor meer reserve bij slecht weer.

En dan is er ook nog de Visiosat Bisat met maximaal vier LNB' s bedoeld voor een aantal specifieke satellieten. Minder flexibel, maar makkelijker af te stellen. Zie de site van Visiosat voor meer info.

Ik ben overigens niet met je eens dat de T90 meer lijkt op een draaibaar systeem. Een draaibare opstelling moet ook zeer nauwkeurig worden afgesteld en dat is lastiger dan een T90. Vooral als de schotel wind vangt is dat op een draaibaar systeem soms lastig. De T90 staat steviger, want hoeft niet te draaien. Het schakelen tussen satellieten is op een T90 een stuk sneller dan draaibaar, die eerst de schotel moet verplaatsen. Bovendien kan je op een T90 iedere LNB apart optimaal instellen voor zijn satelliet. Op draaibaar blijft het altijd een gemiddelde, mdat dezelfde LNB wordt gebruikt voor alle posities.

Draaibaar is vaak wel iets goedkoper, omdat je minder spullen koopt en je bent minder gebonden aan vaste posities.

Een Multytenne zou ik overigens niet aan gaan beginnen, deze wordt dan ook door meerdere leden op ons forum als een mindere keus gezien.
Mee eens. Hoe groter de schotel, des te sterker is de ontvangst. Hoe groter de schotel, hoe nauwkeuriger hij afgesteld moet worden en hoe meer winde hij vangt. De multitenne is een compromis en je kunt er alleen een aantal vaste satellieten mee ontvangen.

m

 
Allereerst welkom op Satellite Fun Mifi. Leuk je erbij te hebben!

Je bedoelt waarschijnlijk de Visiosat BigBisat en niet de Visiosat Bisat
Ik schreef nergens Bisat, maar alleen Visiosat. Net omdat me bekend is dat je van dat merk meerdere modellen hebt, met meerdere opties. Voor 4 lnb's kan men de Bisat nemen, voor meer lnb's neem je een ander model. Maar mij ging het om het merk, omdat je ook een merk als Multytenne hebt die echter kwalitatief stukken minder is.

Overigens is de Bi Big sat een stuk duurder dan de T90 dus als je echt meer lnb's wilt zou ik zelf ook een T90 nemen.

Ik ben overigens niet met je eens dat de T90 meer lijkt op een draaibaar systeem
Waar schrijf ik dat dan?

Overigens ben ik het niet met je eens dat een draaibare schotel lastiger zou zijn af te stellen als een T90.

Een draaibare schotel, althans met een diseqc motor en 1 m schotel stel je af op 1 satelliet, de rest staat dan vanzelf goed. Bij de T90 (en soortgenoten) moet je eerst de schotel en daarna nog eens stuk voor stuk de lnb's gaan afstellen hetgeen toch echt veel meer tijd en werk vraagt.

Met een draaibaar systeem en een 95 cm Triax waren we hier op 20 minuten klaar. De T-90 zijn we toch bijna 2 uur mee bezig geweest.

Met een goede opstelling is het windgebeuren met draaibare en een T90 vrijwel gelijkwaardig. Het moet gewoon goed vast zitten.:)

 
Allereerst welkom op Satellite Fun Mifi. Leuk je erbij te hebben!
Dank je.

[...]

Waar schrijf ik dat dan?
In jouw post in alinea 4 eerste zin: "De Wavefrontier T90 is eerder te vergelijken met een draaibaar systeem net omdat er zovele lnb's op kunnen (niet moeten). "

Overigens ben ik het niet met je eens dat een draaibare schotel lastiger zou zijn af te stellen als een T90.

Een draaibare schotel, althans met een diseqc motor en 1 m schotel stel je af op 1 satelliet, de rest staat dan vanzelf goed. Bij de T90 (en soortgenoten) moet je eerst de schotel en daarna nog eens stuk voor stuk de lnb's gaan afstellen hetgeen toch echt veel meer tijd en werk vraagt.
Ik ben het met je eens. De LNB's op een T90 worden allemaal apart optimaal gezet. Kost inderdaad meer tijd, afhankelijk van hoeveel LNB's er geplaatst worden.

Met een draaibaar systeem en een 95 cm Triax waren we hier op 20 minuten klaar. De T-90 zijn we toch bijna 2 uur mee bezig geweest.

Met een goede opstelling is het windgebeuren met draaibare en een T90 vrijwel gelijkwaardig. Het moet gewoon goed vast zitten.:)
Maar bij een DiSeqc motor moet de motor de hele kracht van de wind opvangen op zijn as. Als het echt harde klappen zijn die de wind uitdeelt, heb je nog wel eens dat de motor kapot gaat. Ik heb diverse verslagen gezien van motoren die op die manier uit elkaar gerukt waren.

Ik heb zelf een draaibare opstelling met een actuator gehad die boven de dakrand uit stak. Dat was niet ideaal... als het echt begon te waaien, stond de hele mast te zwiepen :shocked:

De T90 op eigen statief steunt op drie poten en staat daardoor duidelijk steviger. Maar het plaatsen is inderdaad meer werk, want je bent al een tijdje bezig om de driepoot netjes te plaatsen zodat de mast precies verticaal staat.

Overigens wil ik helemaal niet beweren dan een gemotoriseerde opstelling slecht is. Integendeel. Veel mensen zijn er erg gelukkig mee. En als je zo'n systeem goed kunt plaatsen is er veel voor te zeggen.

Met iedere schotel, vast of gemotoriseerd, is het beter om ze, als mogelijk, een beetje in de luwte te plaatsen.

m

 
Ahzo. maar daar verwijs ik ook duidelijk naar het feit dat dit is vanwege de vele lnb's die daar op kunnen.

Veel mensen kopen zich een draaibare schotel en gebruiken dan toch maar een maximum van een stuk of 8 a 10 satellieten. Zo gezien kun je dan een T-90 gezien de mogelijkheid van vele lnb's ook vergelijken met een draaibare schotel.

Oftewel de mogelijkheid van het ontvangen van vele satellieten. De vergelijking is dan ook beperkt tot het feit van die ontvangstmogelijkheid.

Het is inderdaad zo dat een schotel op een motor bij echt harde klappen de motor stuk kan maken. Maar dan moet je toch wel een motor hebben van wat mindere kwaliteit (plastic tandwieltjes) of slijtage en uiteraard heeft dat ook te maken met de grootte van de schotel die je er op zet en de snelheid van de windvlagen.

In het binnenland maak je dat vrij zelden mee. Een dergelijke draaibare opstelling met een diseqc motor moet je dan ook inderdaad niet boven het dak gaan zetten.:)

Met een staafmotor is dat een heel ander verhaal, maarja dat is niet meer veel in gebruik.

Als ik nu opnieuw zou gaan beginnen denk ik dat er hier ook wat langer gespaard zou gaan worden en dan een T90 aangeschaft zou worden.

Een schotel met motor is leuk, maar in het begin. Daarna draai je er toch niet meer zoveel mee, of je moet al een feedhunter zijn ofzo. Als je dat niet bent dan komt zo'n T90 toch wel een stuk gunstiger uit.

Schakelt ook weer wat sneller omdat je dan via diseqc kunt werken.;)

 
Hier staat ook al een paar jaar een 2e hands T90 (heb geen idee of het een originele of clone is, het is in ieder geval een schotel zonder logo) En moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben! Hou er wel rekening mee dat zo'n ding veel wind vangt, en dus stevig gemonteerd moet worden! Door tijdgebrek heb ik er momenteel maar 4 lnb's op gemonteerd, wat waarschijnlijk komende zomer uitgebreid gaat worden. Uitrichten was eigenlijk een fluitje van een cent met een digisat-pro apparaatje.

 
Er was zo'n site waar je zo'n hele rekentabel kon downloaden voor afstelling van de lnb's, bestaat die tabel nog? Dan kon je precies zien dat als je Astra 19,2 goed had, dat je bijv. een x aantal centimeters je andere lnb moest zetten om Hotbird goed te krijgen, scheelde in elk geval weer een partij werk.

 
Bedankt nono!(Y)

Dat was inderdaad die wat ik zocht, daar staat o.a. ook die excel sheet (en andere interessante info) en dat kan veel werk schelen voor mensen die zo'n T90 gaan opzetten.

 
Als ik nu opnieuw zou gaan beginnen denk ik dat er hier ook wat langer gespaard zou gaan worden en dan een T90 aangeschaft zou worden.

Een schotel met motor is leuk, maar in het begin. Daarna draai je er toch niet meer zoveel mee, of je moet al een feedhunter zijn ofzo. Als je dat niet bent dan komt zo'n T90 toch wel een stuk gunstiger uit.

Schakelt ook weer wat sneller omdat je dan via diseqc kunt werken.;)
Ik kan het je aanbevelen. Heb exact hetzelfde gedaan: begonnen met een draaibare, daarna een T90. En het zapt werkelijk fantastisch.

Nog een groot voordeel:

Met een twinontvanger kan je opnemen en kijken tegelijk, ook als het om kanalen op twee verschillende posities gaat. Werkt ook als je meerdere ontvangers wilt aansluiten.

Ik heb inmiddels een DM7025 (twin) en een DM600 op dezelfde schotelopstelling en dat werkt precies zoals je het hebben wilt: onafhankelijk van elkaar kunnen alle tuners alle kanalen ontvangen.

m

 
Heb zelf als beginner, met behulp van de Hollis sheet en de calculator van dishpointer en een vriend met ervaring met draaibaar, de wavefrontier achterin de tuin op een ijzeren paal geplaatst en uitgericht. Viel eerst nogal tegen, maar op een gegeven moment liep het als vanzelf. Heb voor een deel octo lnb´s en voor een deel lnb´s met 4 uitgangen. In totaal 7 lnb´s. Als receiver de db 500 en de db 7025.

De discq´s (1/8) onder aan de paal in een soort kastje geplaatst en vandaar uit gaan de kabels, onder grond, de woning in. Werkt goed. Van wind heb ik niet zoveel last, omdat de wave niet zo hoog staat. Ik kan staande op de grond bij de lnb´s komen.

Kortom: gewoon doen, zul je geen spijt van krijgen.

Groet,

Shar

 
Hoi Shar welkom op Satellite Fun.

Bedankt voor je bijdrage, het is fijn wat bevestigingen te zien dat dit zo goed werkt.

Doen is echter nog geen optie... je moet er ook geld voor hebben he en dat is momenteel gereserveerd voor andere prioriteiten. Momenteel hangen hier nu 5 schotels, dus als het mogelijk gaat worden zal er zeker een T90 komen.

 
Vijf! Wauw.

Dat zal alles bij elkaar een stuk duurder zijn dan een T90... maar ja, dat geld is al uitgegeven...

Staat wel tof natuurlijk. Je huis zal er uit zien als een soort telecomcentrum?

m

 
Laatst bewerkt:
Effe de quote weggehaald, volledige berichten quoten doen we hier niet.:)

Ja klopt. Er hangen er 3 op een paal en onder die paal staat nog de draaibare.

Van boven naar beneden is het 60cm, 95cm, 110cm en 100cm.

De 5de hangt boven de achterdeur, dat is een 60cm voor de slaapkamer. Vroeger had je al die slimme techniek niet he... was al fijn dat er zoiets als een diseqc uitgevonden werd.

Het commentaar is er wel eens naar ja. De eerste sathobbyist die hier eens op bezoek kwam zei: "Goh... ziet er wel uit, de buren zullen wel denken dat je een uplink station begonnen bent". :biggrin:

Maar het is dus gewoon zo gegroeid in de loop der jaren. T.z.t. wil ik dus gewoon eens alles weg en dan den T90 in plaats.

 
beste mensen, ik vind deze discussie zeer waardevol; er veel van geleerd. Ik heb een vraag: is een t55 versie van vawefrontier een goed alternatief als je alleen 6 sattelieten wil ontvangen (binnen de 40 graad bereik natuurlijk)? Ik moet hem namelijk op het dak plaatsen (ik wil hem vastzetten aan de schorsteen) en daardoor denk ik dat een t90 versie te veel wind zal opvangen tov de t55 versie.

 
Dat zou moeten lukken Hobbysat, qua aantal dan he.

Maar de T55 is natuurlijk wel een stuk kleiner. Afhankelijk van welke 6 satellieten je wilt ontvangen kan het misschien zijn dat dan toch de keuze voor de T90 gemaakt moet worden.

Astra 1, 2, 3 en hotbird is geen probleem met die grootte, maar welke wil je erbij?

Misschien dat een T55 bezitter of iemand die deze schotel heel goed kent, kan aangeven welke satellieten ontvangstproblemen kunnen geven met deze maat.

 
Hobbysat heeft elders al aangegeven geïnteresseerd te zijn in 5 of 7 oost, 13, 19.2, 23.5, 28.2 en 42 oost.

Daarmee komt hij dus op het randje van de mogelijkheden die geboden worden door een T55.

Een en ander ligt natuurlijk ook aan hoe die schoorsteen staat, en hoe de schotel eraan bevestigd gaat worden.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan