Waarschuwing! Gevaarlijk lek in Firefox!

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.802
Waarderingsscore
1.014
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Men zegt wel eens dat Firefox beter en veiliger zou zijn dan IE maar dat is niet zo. Dit komt nu ook des te beter en des te meer zichtbaar nu er steeds meer gebruikers Firefox gaan gebruiken en deze browser dus veel interessanter wordt voor hackers en voor het zoeken naar lekken.

Schrik en huiver:

Een Russische beveiligingsonderzoeker heeft een ernstig beveiligingslek in Mozilla Firefox ontdekt, waar nog geen patch voor is en waardoor aanvallers kwetsbare systemen volledig kunnen overnemen. Het probleem wordt door een nog onbekende fout veroorzaakt en laat een aanvaller willekeurige code uitvoeren. De kwetsbaarheid is aanwezig in Firefox 3.6 en is getest op Windows XP en Vista, maar ook andere versies van de browser zouden mogelijk kwetsbaar zijn.

"De mensen die de Firefox exploit hebben gezien zijn het met me eens dat het een echt coole bug is", aldus onderzoeker Evgeny Legerov. Het vinden van het lek en maken van de exploit noemt hij een "interessante uitdaging". Mozilla laat weten dat het de kwetsbaarheid en exploit nog niet heeft kunnen verifiëren, maar dat het alle bugmeldingen serieus neemt. Het Deense Secunia adviseert Firefox-gebruikers om voorlopig geen onbetrouwbare websites of links te openen.

@Bron: security.nl

 
Dan zullen er ook wel genoeg :gaten: in googlechrome (m`n fav browser) zitten?

GC is Wèl sneller dan IE.

 
Geen idee, er komen elke maand wel security reports binnen, Chrome zal ook wel iets hebben, net zoals elke browser.

Belangrijker is om echt lekke dingen zoals flash player van je pc af te kiepen.:)

 
Windows ook, net als Linux en Mac.:)

 
Boeit me toch... :)

Als je geen flashplayer en geen windows en geen linux en geen MacOS kan gebruiken.... dan blijft vandaag de dag alleen BSD Unix nog over voor je PC. Toch? Die zal inderdaad het veiligst van deze lijst zijn, denk ik zo.

m

 
Laatst bewerkt:
Geen idee, die zal ook wel zijn dingetjes hebben, maar hoe minder gebruikt, hoe minder leks onderzocht en bekend worden.:)

 
We raken nu een beetje off topic, maar wel interessant. BSD is heel veel gebruikt op allerlei systemen. De eerste release is uit 1977 en het bestaat nog steeds. Voor de PC zijn er meerdere distributies: FreeBSD en PC-BSD.

Ter vergelijking:

Linux is ontstaan in 1991

Windows 1.0 werd gereleased in 1985 en de eerste Windows die een beetje vergelijkbaar was met de rest (vanwege virtual memory) was release 3.0 in 1990.

BSD heeft dus jaren voorsprong in het vinden van bugs. :aanbid:

Over BSD: http://en.wikipedia.org/wiki/BSD_Unix

Niet dat ik BSD op mijn PC draai overigens :stupid:

Ik heb het wel eens geinstalleerd op een oude PC en draait prima, maar het is --laten we zeggen-- een beetje ruig. Niet erg gepolijst.

m

 
Laatst bewerkt:
Ja ik ken BSD wel (van naam), en ook wel de geschiedenis van het OS, alhoewel ik niet precies de ontstaansdatums van *nix systemen ken maar wist wel dat ze ook uit de oudheid kwamen.:)

Dat BSD jaren voorsprong heeft op het vinden van bugs maakt niet uit, tenzij het niet verder ontwikkeld wordt natuurlijk want dan komt er niets nieuws bij.

Maar het is voor mij ook wat te ruig. Persoonlijk verlang ik nog altijd terug naar vergane tijden.... Dos en Os/2 en Lantastic enzo.:biggrin:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan