apparaten en kretologie wiki gewenst

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

Maggy

Ik probeer me vandaag als satelliet-newbie in te lezen in dit forum, maar dat valt niet mee. Dit forum staat net zo vol met merknamen, typenummers, kretologie en potjeslatijn als de webwinkels waar al dat spul te koop is.

Als je als newbie probeert alle draadjes te volgen, zit je je rot te googelen.

Kan er nou niet iemand een wiki opzetten waarin al die termen overzichtelijk worden uiteengezet?

 
Beste Maggy.

Het klopt inderdaad dat ook dit forum vol zit met allerlei termen, merken en types, net zoals bij webshops, vakhandels en andere forums.

Dat is ook nodig want je moet een wijze hebben om aan te duiden wat je bedoeld en andere termen zijn er niet of nauwelijks.

Maar dat hoeft geen probleem te zijn en je hoeft je ook niet rot te Googlen. In onze handleidingen sectie staan bijvoorbeeld toch al wat dingen uitgelegd met afbeeldingen. Ook heeft bijv. onze Mas3 een uitstekende uitleg gemaakt omtrent wat een diseqc is en doet. Dat kun je hier (klik) vinden, in diezelfde sectie.

Voor de rest is het ons doel gebruikersvriendelijk en gebruikers gericht te werken. Dus als je een aantal termen graag verklaard zou willen hebben, zet ze dan allemaal op een rijtje en dan proberen wij dat voor je te verduidelijken op een zo eenvoudig mogelijke wijze.

Denk er daarbij echter wel aan dat merken en types gewoon merken en types zijn. Als je een Mercedes auto type 300D hebt, dan is dat een Mercedes type 300D, daar is dan weinig aan uit te leggen. Dat is ook zo bij merken en typen van ontvangers.

Wel kunnen we verklaren wat de voordelen van bepaalde ontvangers zijn.

Doch in dat geval kun je beter eerst voor jezelf kijken wat je graag voor eisen aan je ontvanger zou willen stellen.

 
Beste Black Tiger,

Ik weet erg weinig van auto's en nog veel minder van Mercedes. Als jij niet had gezegd dat 300D een type auto is, had ik dat niet geweten. Een merk zegt niet alles. Solex is niet alleen een brommertje/snorfiets, maar bijvoorbeeld de Solex 34 PCI is een autocarburateur die ook op racemotoren is gebruikt.

Een Rolls Royce Griffion kun je beter niet op de snelweg tegenkomen, het is een vliegtuigmotor.

Mijn Gbox is een positioner en als ik me niet vergis zelfs een populair model. Maar toen ik erop googelde, vond ik van alles behalve deze Gbox.

In jouw tearline staat onder andere "Nokia 9600". Bedoel je de mobiele telefoon met TV ontvangst? Of bedoel je de Nokia Mediamaster 9600S?

De spraakverwarring op dit forum wordt nog versterkt door het veelvuldig gebruik van afkortingen.

De eerste eis die ik aan een eventuele tweede ontvanger zou willen stellen (de eerste bezitten we al) is dat ik enig inzicht krijg in waaruit ik zou kunnen kiezen. Ik ben hier nog niet veel wijzer geworden dan dat ze er zijn met en zonder HDTV (hier vaak met HD afgekort), met en zonder harddisk (wordt ook wel met HD afgekort), met en zonder Diseqc en met extreem lage tot extreem hoge prijzen...

In de meeste gevallen dat hier in termen van merken, types, afkortingen gesproken wordt, heb ik geen flauw idee of het gaat over schotels, rotors, positioners, ontvangers, kaarten of whatever...

 
Beste Maggy.

Ik hoop dat je me niet kwalijk neemt als ik je vertel dat ik de indruk krijg dat je bijzaken niet van hoofdzaken scheidt.

Daardoor word alles een hoofdzaak, en laat je je afleiden van wat je eigenlijk kwam doen.

Nogmaals, dat is de indruk die je bij mij wekt.

Om dit te illustreren het volgende:

Dus als je een aantal termen graag verklaard zou willen hebben' date=' zet ze dan allemaal op een rijtje en dan proberen wij dat voor je te verduidelijken op een zo eenvoudig mogelijke wijze.[/quote']Dat is de hoofdzaak in BT's (weer zo'n afkorting) antwoord.

Maar in jouw reactie schijn je dat geheel links te laten liggen.

Wel ga je in op BT's analogie met auto's en merken (die bovendien bewust gaat over een niet bestaande combinatie van merk en typenummer).

Wat BT je vroeg, is dus:

Stel een duidelijke vraag hier, met daarin aangegeven wat je niet duidelijk is.

Je hoeft daarbij bij ons board niet bang te zijn dat je afgerekend zou kunnen worden op het stellen van een vraag die wellicht al vaker gesteld is.

Om het snelst het meest passende antwoord te krijgen, stel je je vraag zo dat je daarin zoveel mogelijk zaken die je wel weet noemt.

Op die manier kan de persoon die antwoordt, dat antwoord op jouw vraag afstemmen.

Ik hoop dat je je realiseert dat het een enorm karwei is om alle trefwoorden op te zoeken en uit te werken.

Om jezelf dus de tijd te besparen is het veel slimmer om gerichte vragen te stellen, waarop dan weer gericht geantwoord kan worden.

Desalniettemin is jouw wens om een FAQ/trefwoordenboek te maken helemaal geen slecht idee.

Wie weet word dat nog uitgewerkt.

Overigens is het idee van boards zoals het onze, dat elke gebruiker vragen kan stellen, maar ook antwoorden of andere bijdragen kan leveren.

Met andere woorden: er staat niemand iets in de weg om te beginnen aan het uitwerken van zo'n trefwoordenboek, ook jou niet.
 
Ten overvloede misschien nog deze aanvulling. Er staat een sticky (een onderwerp dat als belangrijk gemarkeerd is) boven deze lijst met onderwerpen.

Klik hier maar eens, een mooie thread die samengesteld is door Mas3 met een aantal punten die belangrijk zijn om te overwegen bij een aanschaf. En daarmee ook om aan te geven als je een advies zoekt.

 
Zit dit draadtje te lezen en ik kan me voorstellen wat Maggy bedoeld.

Stel dat je helemaal voor het eerst aan de sateliet gaat beginnen met nul ervaring en je wil even snel iets opzoeken, waar ga je dan beginnen;

- Algemeen.

- Beginners.

Maar hoe nu verder?

Je kom als eerst tegen: Hoe stel je vragen naar welke apparatuur aan te schaffen.

Maar ik wil nog niets vragen, ik wil zoeken maar ik weet niet hoe het heet.

Ik ben het dus met Maggy eens. Het is handig als je met bv. een wiki werkt. Iedereen kan er wat op zetten of dat nu helemaal volledig is...... ok. Da's een andere en/of het haalbaar is ook weer wat anders dat weet ik ook niet, ik zie het als een leuke tip en ik denk dan ook dat er meer mensen gaan komen de komende tijd die helemaal nieuw zijn in de sateliet wereld.

Puur uit het feit dat er een hoop mensen een hele mooie HD tv gekocht hebben en dat sommige daarvan weleens naar een echte HD uitzending willen kijken.

:)

Nr.10

 
Ha, gelukkig, iemand die hier al actief is sinds 2004 en mij toch begrijpt. Een knap staaltje inlevingsvermogen.

Laat ik dan eens beginnen met mijn achtergrondverhaal:

Vorig jaar zaten we in een vakantiehuisje in Frankrijk. Er stond een schoteltje op het dak, ik geloof nog geen 30 cm, 1 LNB (maar die term kende ik toen nog niet), een piepklein kastje onder de TV met een gleufje met een Canal Digitaal kaartje erin, TVtje erop, twee afstandsbedieningen. TV aan, niks. TV zappen, niks. Kleine kastje aan, TV zappen, op 'n gegeven moment waarschijnlijk toevallig op video kanaal gezet, beeld, geen geluid.

Na veel uitproberen ontdekt dat we van de TV afstandsbediening uitsluitend de volumeknoppen konden gebruiken, van de ontvanger afstandsbediening de zap knoppen.

We kregen maar een paar Nederlandstalige zenders, niks Frans, Duits of Engels. Ik was wel in staat om een menuutje op te roepen waarin honderden zenders stonden, maar die deden toch heus niks. Nou ja, voor ons was het belangrijkst het nieuws en weerbericht en dat kregen we op BVN.

De zeer beperkte ontvangst was toen naar mijn leken-indruk te wijten aan het kleine schoteltje of verkeerde afstelling van het kastje. Voor zover ik nu begrepen heb, moet het kaartje van Canal Digitaal regelmatig iets uit de lucht plukken om geactiveerd te blijven... Je moet het maar weten. Nou ja, als wij dat toen hadden geweten, hadden we toch niet een internationaal telefoongesprek er tegenaan gegooid om 'm opnieuw te activeren, hoor.

Dat TVtje was geen HD, de ontvanger vast ook niet. Maar mijn nieuwsgierigheid was gewekt. We zijn inmiddels aan het verhuizen van twee huurhuizen met UPC aansluiting naar 1 koopwoning waar we van dure UPC af willen. Digitenne? Te veel slechte berichten en geen BBC. Dus maar eens op zoek gegaan naar informatie over satellietspul.

Eerst de website van Canal Digitaal. Erg duidelijk en overzichtelijk voor mensen die een joekel van een pakket voor € 50 per maand willen afnemen, dan "lage entreekosten" betalen, de apparatuur ïn bruikleen en installatie ook "gratis"... Hoeveel addertjes passen er onder één grasspriet? En dan heb je nog niet eens standaard BBC erbij...

Na doorzoeken erachter gekomen dat we voor de Nederlandse zenders Astra 1 en voor BBC Astra 2 nodig hebben en dat je dan 2 LNB's nodig hebt of een rotor en positioner.

HD is niet onze hoogste prioriteit, opnemen ook niet (onze videorecorders staan meestal te verstoffen), wat wel hoge prioriteit heeft is het niet ontsieren van onze gevel met een grote schotel die z'n gespleten tong met een trosje LNB's naar ons uitsteekt. Toen we op marktplaats dus een setje tegenkwamen van Selfsat H10D koekdoos model "schotel" met HH90 rotor, Qbox V3000 positioner en Philips DVR7141 HD ontvanger met alle aansluitmaterialen, extra masten, muurbeugels etc voor erg weinig geld, was onze vreugde groot.

Vervolgens een beetje gepuzzeld met vragen als:

-waar gaan we de koekdoos ophangen?

-hoe moet je zo'n ding richten?

Daar ben ik inmiddels geloof ik in theorie wel uit, de boormachine en de trap staan klaar.

Dan de kabel, die willen we liever niet door de keuken naar de huiskamer trekken, door de kruipruimte kan, maar daar krijg je mij met geen tien paarden in. Liever dus in vandaal-bestendige kabelgootjes langs de buitenmuur. Maar die kabelgootjes heb ik nog niet kunnen vinden (tips welkom).

Volgende probleem: in de handleiding van de positioner staat dat je de afstandsbediening zelden nodig hebt, omdat hij Disecq 1.2 compatible is.

WATTT?

Goed, daar heb ik al een ander draadje over geopend. In de handleiding van de Philips ontvanger ben ik de hele term Disecq nog niet tegengekomen (eerlijk gezegd heb ik nog geen tijd gehad om die handleidingen grondig te bestuderen). Volgens sommige sites die ik met Google vond is de Philips Disecq 1.0, volgens andere 1.1...

En als ik, wat ik tot nu toe over Disecq heb gelezen, goed begrijp, kan de ontvanger dus wel tussen meerdere LNB's switchen, maar geen signaal naar de Qbox sturen waarmee die de rotor aanstuurt. Dus daarvoor zouden we dan wel de Qbox afstandsbediening moeten gebruiken.

Een optie zou zijn de Philips weer te verkopen (of elders in huis te gebruiken voor een tweede TV, zie mijn eerste vraag op dit forum) en een Disecq 1.2 compatible ontvanger te zoeken. Maar een overzicht van welke ontvangers waarmee compatible zijn heb ik wereldwijd nog nergens op internet kunnen vinden. Omdat we niet van plan zijn een verzameling ontvangers aan te leggen zijn we nu voorzichtiger. Waar moeten we nog meer op letten? Er blijken kastjes met een creditcard-sleuf te zijn, zoals de onze, maar ook met een PCMCIA achtige sleuf !? En met 2 sleuven!? Seca 1, 2 en 3... (gooi maar in m'n pet).

Na veel spitten ben ik erachter dat dreambox 7020 erg populair is, maar waarom die populair is weet ik nog niet. Op {commerciële link verwijderd} staat een prachtige opsomming van specificaties en ik ben bepaald niet a-technisch, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. HD is hij geloof ik niet? Wat van al deze gegevens is verder voor mij wel van belang? Ik ben echt niet te beroerd om me in te lezen maar er is geen enkele plek te vinden die dit soort zaken in lekentaal overzichtelijk behandelt.

Waarom Dreambox liefhebbers consequent de afkorting DM gebruiken is me een raadsel, erg verwarrend.

In de jaren '80-'90 had ik een computerbedrijf. Als een leek mij vroeg met wat voor computer ze het best konden beginnen was mijn korte antwoord "de tweede van links", want pas als je een computer hebt aangeschaft en gebruikt, kom je er zelf pas achter wat je wensen eigenlijk zijn. Het lange antwoord was een indringend gesprek, een advokaat heeft meer aan een simpele machine die zoals elke computer goed geschikt is voor tekstverwerking, een architect heeft rekenkracht en snelle rendering nodig... Maar een advokaat die in de pauzes een fanatiek gamer is, heeft misschien nog wel snellere 3D rendering nodig dan die architect.

En nu voel ik zelf eens hoe het was voor die advokaat die van typmachine naar computer overschakelde...

 
Laatst bewerkt:
Ja je wilt nu wel veel weten omdat je dingen zelf wil doen ga je van alles kopen zonder eigenlijk goed te weten wat je er mee moet.

Maar ik rij ook in een auto en weet ook echt niet welke smeermiddelen nu precies in de olie zitten en hoe de benzine is samengesteld.

Normaal als je een satelliet systeem wilt ga je naar de vakhandel en zeg wat je precies wilt en laat je voorlichten en laat het installeren hoef je alleen nog maar zelf te kijken.

Maar als je gewoon zoekt bij Wikipedia vind je van alles, hier de disqC

http://nl.wikipedia.org/wiki/DiSEqC en hier MPEG http://nl.wikipedia.org/wiki/MPEG

Dus het is er wel maar verder is het de specs van de ontvangers en schotels nakijken dan kom je al een eind had je nooit deze Philips ontvanger gekocht omdat hij geen motor zelf kan aansturen nu wordt het zoals ik al eerder gezegd heb nodeloos ingewikkeld en duur.:)

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 17:59 uur ----------

Nog even een kleine toevoeging die Engelse Dreambox site is een site die Chinese klonen verkoopt, een echte Dreambox moet als hij uit de doos komt eerst nieuwe softtware op gezet worden anders werkt het niet eens.

Bij de klonen moet je er dus altijd gepatchte software opzetten anders is hij vaak gelijk overleden dus opgepast.

 
Ja je wilt nu wel veel weten omdat je dingen zelf wil doen ga je van alles kopen zonder eigenlijk goed te weten wat je er mee moet.
Deze kritiek is hier off topic, dit draadje gaat over de behoefte aan een wiki. In alle bescheidenheid vind ik dat ik me behoorlijk goed heb geïnformeerd voordat ik iets kocht. De meeste mensen die ik spreek, weten van het bestaan van kabelTV en Digitenne, sommige kijken ook wel 's een programma op uitzendinggemist, een enkeling weet dat de buren zo'n foeilelijke schotel hebben om Turkse of Surinaamse programma's te bekijken. Canal Digitaal kennen ze hooguit als iets waarmee je op de camping of op vakantie ook TV kunt kijken, maar het is nog erg onbekend. Dan zijn er nog de mensen die ik zelf nog nooit ben tegengekomen die zelf via de website van Canal Digitaal abonnee worden en tegen betaling van een duur abonnement en een duur entreegeld "gratis" installatie en een "gratis" bruikleensetje krijgen. De door jou genoemde groep die zich door de vakhandel laat voorlichten lijkt me erg klein.

Overigens ben ik wel voor ik op Marktplaats ging zoeken ook bij de enige vakhandelaar binnengestapt die ik in Amsterdam weet. Een zeer vriendelijke man die me wel heel veel vertelde, maar daar kon ik, ondanks mijn voorwerk, geen touw aan vastknopen. Alleen de bedragen die hij noemde kon ik onthouden, en die vielen buiten mijn budget.

Ik weet niet alleen van het bestaan van Canal Digitaal, ik weet welke voor mij interessante programma's op welke satellieten te vinden zijn, ik weet dus dat ik aan een stationaire opstelling met 1 LNB niks heb, ik weet dat er van die prachtige koektrommel model schotels als Selfsat bestaan, ik weet van het bestaan van rotors. ik weet dat als we in verschillende kamers naar verschillende programma's willen kijken, dat we dan meerdere ontvangers nodig hebben en cardsharing nodig hebben, ik weet dat er kastjes zijn die in staat zijn rotors aan te sturen (positioners). Ik weet waar ongeveer de Astra satellieten hangen, nauwkeurig genoeg om precies vanaf mijn huis te zien welke mogelijke bevestigingsplaats last kan hebben van bomen of gebouwen.

Maar ik rij ook in een auto en weet ook echt niet welke smeermiddelen nu precies in de olie zitten en hoe de benzine is samengesteld.
Ik hoop dat je wel weet uit welke pomp je wel en niet moet tanken, dat je de technische bediening van het voertuig beheerst en dat je een geldig rijbewijs op zak hebt? Je rij-instructeur hoort je dat allemaal te hebben bijgebracht. Een satelliet-instructeur voor beginnende kijkers bestaat er in de vorm van de door mij gevraagde wiki nog niet. Als ik daardoor fouten maak bij mijn aankopen, des te duidelijker dat die wiki er kennelijk zou moeten komen.

Dus het is er wel maar verder is het de specs van de ontvangers en schotels nakijken dan kom je al een eind had je nooit deze Philips ontvanger gekocht omdat hij geen motor zelf kan aansturen nu wordt het zoals ik al eerder gezegd heb nodeloos ingewikkeld en duur
Diseqc heb ik inderdaad op wikipedia opgezocht, nadat ik die term in de manual van de positioner vond. Ik ben niet geboren met het helderziende vermogen om zo'n vreemde lettercombinatie geheel uit mezelf te gaan intypen. Illustreert maar weer dat die wiki van belang kan zijn. Nergens in beschrijvingen van ontvangers ben ik de tekst "met ingebouwde positioner" tegengekomen. Dus als ik op Marktplaats een setje zie van de door mij gewenste koekdoos-schotel, met rotor, met positioner, met HD ontvanger, met extra bevestigingsmaterialen, kabels etc. en ook nog eens heel goedkoop, dan is het laatste wat in me opkomt: "Heeft die HD ontvanger eigenlijk wel Diseqc 1.2 ingebouwd?"

Nog even een kleine toevoeging die Engelse Dreambox site is een site die Chinese klonen verkoopt, een echte Dreambox moet als hij uit de doos komt eerst nieuwe software op gezet worden anders werkt het niet eens.
Bij de klonen moet je er dus altijd gepatchte software opzetten anders is hij vaak gelijk overleden dus opgepast.
Erg belangrijke informatie die een ereplaatsje verdient op de wiki! Waarmee ik overigens nog steeds niet weet welke ontvangers nou voor mij wel of niet een verstandige keus zouden kunnen zijn.

Stel dat ik nou een dreambox zou kopen, en ik let ditmaal netjes op dat het er eentje met Diseqc 1.2 is, dan wil ik niet volgende week op dit forum te horen krijgen "sukkel, hoe kun je dat nou kopen? want die heeft Seca 2 in plaats van Seca 3..."

of weet veel wat voor makke...

Oh ja, waarom het Wikipedia MPEG artikel voor mij van belang zou kunnen zijn is me ook nog een raadsel. Dat lijkt me nou echt voor het gebruik van satelliet-tv net zo belangrijk als die samenstelling van benzine.

 
Hoi.

Je bent wel heel zeker van je eigen gelijk, is het niet ?

De antwoorden die je tot nog toe hebt gehad, heb je allemaal naast je neer gelegd op die die een vorm van bevestiging van jouw gelijk lijken te tonen na.

Je hebt nu je avonturen in het "satelliet universum" uit de doeken gedaan, en daaruit moeten de leden hier tussen de regels door de vragen die je hebt eruit pikken.

Wat is de moeite om de vragen die je hebt gewoon te stellen ?

Niemand die je kwalijk zal nemen dat je een vraag stelt, en je hoeft je ook nergens voor te schamen want wij zijn hier van mening dat domme vragen niet bestaan.

Maar tot nog toe heb je geen vraag gesteld, behalve de mededeling dat je een wiki verwacht (voor zover dat als een vraag te zien is).

Ik heb je ook al eens verteld dat zo'n wiki helemaal geen slecht idee is, maar tegen de tijd dat die gemaakt is, is of jullie interesse weg is, of jullie allang tevreden gebruikers zijn.

Dan vermeld je DiSEqC.

De spelling zoals ik die consequent voer, is niet omdat ik graag met de shift toets speel, maar omdat dat duidelijk maakt dat het om een afkorting (of beter: het is een acroniem) gaat.

Zoals je inmiddels al gelezen hebt in mijn verhaal over DiSEqC (klik!), weet je dus ook dat het staat voor Digital Satellite Equipment Control, en dat dekt de lading exact.

Je bent er van overtuigd dat je jezelf goed op de hoogte hebt gesteld voor je een aankoop deed, maar nadat je die aankoop hebt gedaan, kom je er achter dat je een set hebt gekocht die helemaal geen set is.

Want ze bestaat uit onderdelen die niet bij elkaar passen.

Dit had je uit kunnen vinden als je er naar gevraagd had op eender welke site zoals de onze.

Ik raad je sterk AF om een dreambox te kopen.

Want die boxen zijn bedoeld om te worden gebruikt door hobbyisten, en jij geeft aan gewoon tv te willen kijken zonder gedoe.

Wij als hobbyisten willen gedoe zonder tv te kijken (bijna dan).

Ik zal je een voorbeeld geven:

De DM (van Dream Multimedia, de fabrikant van het apparaat) 7020 (tesamen het typenummer DM 7020) biedt geen SECA 2, en geen SECA 3, geen IrDeTo 1 of 2, geen NagraVision, het biedt helemaal geen decodeer mogelijkheid van welk merk dan ook.

Je moet daarvoor een CI insteekmodule gebruiken, of de ontvanger voorzien van een andere software (daar begint het gerommel al), waarin je later nog eens de juiste software installeert die dat systeem kan decoderen waarvan jij de signalen wil kunnen zien.

Omdat het daarbij om software gaat, is er ook mee te rommelen, en dat betekent dat het ook illegale mogelijkheden biedt (en waarop we dus niet nader zullen ingaan), en voilà populairiteit.

Deze informatie kun je allemaal vinden op ons board, omdat wij graag experimenteren met de apparatuur, en verkennen wat de (on)mogelijkheden zijn en die vervolgens melden.

Daarmee ben je hier wel degelijk aan het goede adres voor je vragen over die zaken.

Wij hebben er tenslotte geen commercieel belang bij, en vertellen dus niet dat verhaal wat jou het mooist klinkt en waarvoor je je knip gelijk wil trekken (en daar zijn we trots op).

Ik ga nu je achtergrond verhaal ontleden, om te proberen de vragen die je hebt eruit te pikken en je van antwoorden te voorzien.

Daarbij laat ik "Vos aventures en France" even geheel voor wat het is, want dat is grijze historie.

De website van CDS (= Canal Digitaal Satelliet) is een prima startpunt om eens te zien wat je zoal wil.

Maar die is 100 % commercieel, en gaat er dus over om jou zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen.

Dan weet je dus wat je wil, maar daarmee hoef je niet in te gaan op hun "aanbiedingen" zonder je nader te laten voorlichten.

Hoe jullie de kabel willen leggen, moet je helemaal zelf weten.

Voor vandaalbestendige kabelgoot, kun je eens informeren bij installatiebedrijven voor alarminstallaties.

Wanneer je een officieel goedgekeurde ontvanger, met CDS software erin verkiest, dan kies je dus voor een ontvanger die bewust verminkt is.

Daaruit zijn meestal de mogelijkheden die niets met CDS te maken hebben, eruit gesloopt.

Draaien met een motor is zeer onwaarschijnlijk met zo'n ontvanger.

(Dat is informatie die veelvuldig terug te vinden is)

Hier ligt wel je dilemma.

Want je wil een ontvanger zonder gedoe, maar je wil ook meer dan "standaard" en dus toch gedoe.

Verder ben je een beginner.

Dat betekent dat je helemaal geen keuze hebt in het coderingssysteem dat de ontvanger moet kunnen ondersteunen.

Dat is namelijk SECA 3 (Société Européenne de Contrôle d'Accès, een systeem uit de erfenis van een vorige Franse eigenaar van CDS (en meteen de verklaring van de schijffout in het woord "kanaal" van de merknaam)).

De derde versie daarvan want andere versies zijn simpelweg niet meer te verkrijgen als nieuweling.

IrDeTo (het systeem van Ingenieur Den Toonder, met Zuid Afrikaanse en Nederlandse roots) dat door oer-provider Filmnet (met dezelfde roots) werd gebruikt is inmiddels verleden tijd en alleen als je die apparatuur nog hebt, kun je daar het kaartje ook nog van gebruiken.

Gaat dat kaartje kapot, moet de eigenaar een geheel nieuwe installatie van ontvanger (al dan niet met ingebouwde decoder) en kaart aanschaffen.

Nu nog de twee hier direct boven aangesneden punten combineren:

Je wil draaien en dus geen indoctrinatie van CDS in je ontvanger, maar je wil wel CDS kunnen bekijken.

Dat betekent dat je je er op moet instellen dat je uit zal komen op een ontvanger die middels een CI (common interface) module, de SECA codering aankan.

Die hebben een PCMCIA aansluiting, maar je moet 'm niet zomaar in je pc stoppen.

Daarin heb je twee bekende merken: de modules van CDS (en TVV (TV Vlaanderen)) zelf, of een Aston module (vanaf V.1.07).

Bottom line is dat je je vragen gewoon moet stellen.

De enige domme vraag, is die die nooit gesteld werd.

De commerciële link over de DM7020 ga ik direct verwijderen, want da's tegen ons regelment.

Dit antwoord heeft zo'n 2 uur van mijn kostbare tijd gekost; ik doe altijd mijn best een zo correct en duidelijk mogelijk antwoord te geven ongeacht welke vraagsteller (of whatever).

Maar vanaf nu zal ik alleen een duidelijke vraag van jou nog beantwoorden.

Mededelingen zoals dit verzoek om een wiki zal ik alleen nog lezen en eventueel modereren.

 
@Maggy

Hoi! Welkom op dit board.

Je hebt dus een HH90 rotor en een Selfsat H10D.

Die rotor, is dat een Rotor Sat HH90 of een Stab Italia Rotor?

Beiden beschikken over USALS (Universal Satellites Automatic Location System) , ik raad je aan om een ontvanger te kopen die USALS aan kan.

Het DiSEqC 1.2 protocol kan je ook met deze motoren gebruiken, maar ik zou voor USALS gaan: je vult gewoon je Latitude en Longitude in je ontvanger in, vink de satellieten aan die je wilt hebben en scannen maar. (als je veel satellieten hebt aangevinkt, dan kan je gerust even boodschappen gaan doen).

Voordat je dit doet, wel even de begrensingen invoeren (in je USALS-menu van je ontvanger) zodat je Selfsat niet tegen een dakgoot of muur aan ramt.

Je Latitude en Longitude kan je ondermeer vinden op:

http://www.dishpointer.com/

Gewoon je adres en plaats invullen, dan krijg je een pop-up waar jouw gegevens in staan.

Succes en groetjes,

Bones

 
Die rotor, is dat een Rotor Sat HH90 of een Stab Italia Rotor?
De HH 90 is een Stab en inderdaad ondersteunt usals aleen de receiver waar hij aan moet een Philips 7141 HD ondersteunt dat niet dus een probleem.:)

 
Mas3, bedankt voor je extreem uitgebreide antwoord.

Allereerst excuses voor de commerciële link. Stom van me.

Sorry als ik de verkeerde indruk wek, ik neem alle antwoorden op dit forum zeer serieus. En ik besef terdege dat ik, ondanks dat ik dacht dat ik me heel goed had voorbereid, dat ik toch niet het slimste setje gekocht heb. Maar de vragen die ik in mijn andere twee draadjes hier gesteld heb (ja, ik heb wel wel heel concrete vragen gesteld, voor ik met het voorstel van een wiki kwam) KON ik pas stellen toen ik dit spul eenmaal in huis had, de handleidingen begon te lezen en probeerde te begrijpen. Ja, jouw stuk over Diseqc heb ik gelezen evenals het stuk op Wikipedia, en zelfs de Engelstalige PDF waarin de protocols tot in de puntjes beschreven staan. Nog voordat ik mijn gerichte vraag over Diseqc hier stelde. (vergeef me dat ik niet probeer de hoofdletters correct te plaatsen)

Is het DOM van me dat ik ondanks al dat leeswerk uit die prima geschreven documenten het antwoord op mijn simpele beginnnersvraag er niet uit kon lezen? Volgens mijn bescheiden mening niet, misschien juist omdat ik van huis uit een computertechneut ben. Voor mij is het vanzelfsprekend dat een computer toetsenbord, als je een toets "a" aanslaat, niet automatisch een "a" op het beeldscherm zet, maar slechts een make en break code naar de keyboard controller zendt en dat het van daar tot de feitelijke grafische weergave van een bitmap of vector die voor ons oog op een letter lijkt nog een behoorlijk complexe weg is. Als je de "a" toets wilt herdefiniëren naar "stuur de cursor naar rechtsboven" of tot "speel muzieknoot A (440 Hz)" is dat een fluitje van een cent.

Waarom Philips en Qbox niet zo slim zijn dat als de ene zegt "switch naar LNB2" in Diseqc 1.1 protocol, dat de ander dat niet kan opvatten als "draai rotor naar Astra2 positie" in Diseqc 1.2 protocol, dat is voor mij een raadsel. Technisch mag dat geen probleem zijn. Toen ik mijn vraag daarover stelde, ging ik er wel al min of meer vanuit dat dat niet standaard zo geïmplementeerd zou zijn (en dus dat mijn aankoop niet de slimste was) maar ik had wel verwacht dat er een oplossing voor voorhanden zou zijn zoals een hack van de Philips firmware of zo. Kennelijk niet, dus wel dikke pech.

Nou ja, zo dik is die pech nou ook weer niet volgens mij. Ik zal wel volgende week aan den lijve ondervinden hoe moeilijk of makkelijk het zal zijn om met dit setje Astra 1 en 2 te kijken, waarschijnlijk voorlopig noodgedwongen met 2 afstandsbedieningen.

Hacks van de Philips 7141 lijken me in de nabije toekomst trouwens wel te verwachten. Er zit achterop USB en ethernet die tot op heden geen functie hebben en volgens mij geeft Canal Digitaal aardig wat van die kastjes uit...

Overigens, als ik na het zien van mijn setje op Marktplaats eerst hier een account had aangemaakt, dan zonder te weten waar ik naar moest vragen hier een vraag had moeten stellen en dan had moeten afwachten of/wanneer er antwoord kwam, dan was dat setje al lang en breed verkocht voor ik het eerste antwoord had gelezen. Ik heb nu een heel mooie koekdoos "schotel" met een prachtige oerdegelijke muurbeugel met een prima rotor, een uitstekende positioner (ja, andere antwoordgevers, die Qbox positioner en HH90 rotor zijn Usals, daar moet ik me nog in verdiepen) en een op zich prima HD ontvanger, met Canal Digitaal kaart met abonnement overname, keurig thuisbezorgd, met aansluitspullen, voor € 200,- all in. Vind ik nog steeds geen miskoop. Een jaar kabel, zonder HD is al duurder.

Mijn aandringen op een wiki is duidelijk niet voor mijn eigen belang bedoeld. Inderdaad al lang voor zoiets klaar kan zijn, is mijn huidige of toekomstige setje volledig werkend. Maar zo'n wiki kan wel heel wat toekomstige beginnelingen van dienst zijn.

Mijn beginvraag in deze draad was kort en duidelijk, desondanks kreeg ik een aantal reacties die bij mij het gevoel opriepen dat de antwoordgevers een wiki maar flauwekul vonden, sorry als ik 't wat heftig uitdruk. Het verdere "grijze" langdradige verhaal was bedoeld om de goegemeente wakker te schudden. Zijn jullie niet ooit beginnelingen geweest? Hebben jullie nooit een minder verstandige aankoop gedaan? Had een wiki jullie niet kunnen helpen? Zijn jullie geboren met het vermogen om doelgerichte vragen te stellen over zaken die totaal nieuw voor je zijn?

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=10529 is reuze nuttig, maar had mij bijvoorbeeld nooit voordat ik mijn setje kocht op het idee kunnen brengen om eens een vraag over Diseqc te gaan stellen.

 
@Maggy

Hoi.

Die Qbox is toch helemaal niet nodig als je een USALS-ontvanger koopt; zet je Philips DVR7141 HD en je Qbox te koop.

Koop dan een ontvanger die USALS ondersteunt en klaar is Maggy (zonder alle overbodige afstandsbedieningen).

Uiteraard raad ik je wel aan om een HD/MPEG4-ontvanger te kopen omdat steeds meer MPEG2-zenders over gaan naar MPEG4.

Groetjes,

Bones

 
Maar ik wil nog niets vragen, ik wil zoeken maar ik weet niet hoe het heet.
Ik ben het dus met Maggy eens. Het is handig als je met bv. een wiki werkt. Iedereen kan er wat op zetten of dat nu helemaal volledig is......
Ik zie dat er tijdens mijn vakantie al het nodige getypt is, maar ik vind het vreemd dat je het in deze casus met Maggy eens bent.

Ondanks het feit dat ik best begrip heb voor het feit dat je misschien denkt niet meteen iets te willen kopen, is dit toch DE thread om mee te starten.

Het gaat feitelijk niet in eerste instantie om wat je wilt kopen, maar om wat je zelf aan -wensen- hebt voor datgene waar je naar aan het kijken bent.

Zijn jullie geboren met het vermogen om doelgerichte vragen te stellen over zaken die totaal nieuw voor je zijn?
Je schreef dat je zelf pc apparatuur verkocht hebt of zoiets. In dat geval vind ik deze opmerking nogal vreemd. Ik heb namelijk exact datzelfde gedaan en dan werd ook aan de klant als eerste gevraagd welke wensen en/of eisen hij of zij aan een pc stelde. Op basis daarvan konden er diverse adviezen gegeven worden en keuzes voorgelegd.

In dit geval gaat het precies hetzelfde met die thread. Daarop kunnen wij een eerste indruk baseren op wat je wensen zijn. Dan komen vanzelf ook termen als motor's, diseqc etc. naar boven bij adviezen en keuze mogelijkheden. Tot nu toe zijn daar alle gebruikers 100% mee geholpen geweest. Maar je moet er wel even de moeite voor nemen.

Je kunt nooit en te nimmer verwachten dat als je vanmiddag iets ziet op marktplaats, je meteen een complete uitleg krijg zodat je een uurtje later met goed vertrouwen datgene wat daar aangeboden wordt kunt kopen.

Satelliet apparatuur is net als met computers en audio apparatuur iets wat je niet even tussen neus en lippen door gaat kopen maar iets waarover je jezelf eerst fatsoenlijk gaat informeren en zaken van enkele kanten bekijken.

Dat heeft dus niets te maken met een aangeboren iets om doelgerichte vragen te stellen maar gewoon met een kwestie van lezen wat er gevraagd wordt (de vragen in die thread) daar antwoord op geven en een beetje geduld hebben bij een aanschaf hoort er eigenlijk ook wel bij.

En zoals eerder al aangegeven, als je iets tegen komt wat je niet begrijpt, gewoon vragen.

Een wiki is mooi maar is enorm arbeidsintensief om dat goed op te zetten en volledig in te vullen. Daarnaast bestaat er sowieso ook al het eerder genoemde wikipedia waar alle termen wel in te vinden zijn, dus waarom het wiel dubbel uitvinden?

 
Fijne vakantie gehad?

Ik wil even mijn gedachten naar voren brengen waarom ik Maggy met haar(?) idee steun.

Op het werk zijn we er nu achter gekomen. De beste website

We zijn er van uitgegaan dat je er niet van uit mag gaan dat iemand altijd iets wil vragen, heel veel mensen lezen/zoeken dus alleen. Maar omdat ze dus niet willen schrijven zullen ze op deze manier niet alles te weten komen. Ik denk dat als je zegt er bestaat al een wiki en waarom het wiel twee keer uitvinden dat dat dan niet het goede antwoord is. Er bestaan immers heel veel satboards.

Maar wat onderscheid satfun met de rest? De deskundigheid, behulpzaamheid, openheid, gezelligheid en nog veel meer. Dit (simpelheid) zou nog een toevoeging kunnen zijn.

Ik weet ook dat het heel veel werk is maar aan de andere kant het maakt het denk ik overzichtelijker (lees completer) zeker voor de mensen die helemaal nieuw zijn en nul komma nul weten en alleen komen om te lezen.

;)

Nr.10

 
De vakantie was redelijk maar kon beter, maarja met een hondje bij je van 12 weken oud kun je niet veel ondernemen dus vandaar ook de wat vroegere terugkeer.:)

Dan even verder de gedachten uit te wisselen.

Maar omdat ze dus niet willen schrijven zullen ze op deze manier niet alles te weten komen.
Dat klopt, maar ik heb al vaker eens uitgelegd dat domme vragen niet bestaan omdat mensen die vragen stellen per definitie niet dom kunnen zijn omdat ze achter antwoorden proberen te komen net d.m.v. het stellen van vragen.

Mensen die alleen wensen te lezen, en niet -willen- vragen, moeten dan ook niet verwachten alles voorgeschoteld te krijgen, dat is een teken van luiheid en deels ook domheid. Want het is nogal dom om te verwachten dat je alle antwoorden en het meest geschikte voor jouw situatie als zoeker kunt vinden door alleen te lezen en nergens een vraag te stellen.

Om nog maar even helemaal niet op het punt in te gaan dat bijv. een beetje dankbaarheid of waardering voor de geboden hulp ook wel leuk is en je ook graag activiteit op je forum wilt. Dat ga je niet krijgen als je alles in een handleiding plaatst. Je krijgt dan wel bezoekers, maar geen posts en zo sterft de boel ook af. Kort geleden nog iemand zijn forum gesloten, puur omdat hij er geen zin meer in had en bijna geen bezoekers. Maar die had wel perfecte handleidingen voor diverse zaken.

Dus het is ook een afweging van zaken. Handleidingen zijn mooi, maar je moet er niet te ver in gaan anders graaf je op die manier je eigen graf als forum.

Dit is ook nooit een forum geweest voor lezers, maar voor hobbyisten en geinteresseerden. Mensen die mee willen doen en later anderen ook mee helpen met datgene waar zij mee geholpen zijn. Een echte hobbyisten community dus. Geen leesclub.;)

Ik denk dat als je zegt er bestaat al een wiki en waarom het wiel twee keer uitvinden dat dat dan niet het goede antwoord is.
Mijns inziens wel, want een saaie droge wiki met alleen verklaringen van allerlei termen is iets heel anders dan een forum met zijn eigen mensen, ideeën, opvattingen en benadering van gebruikers.

Natuurlijk zijn er vele satboards en kan een wiki een aanvulling zijn. Maar zoals de gebruikers hier weten hebben wij een handleidingen sectie. Daar zijn toch al een aantal beginners handleidingen, inclusief afbeeldingen geplaatst.

Daarbij is het niet alleen heel veel werk, maar wil je het zo perfekt mogelijk doen, daar zijn mensen voor nodig die dat willen doen en met name ook ideeën omtrent welke handleidingen men dan graag gezien zou hebben.

Wij zijn allemaal vrijwilligers, hebben ook onze baan danwel andere werkzaamheden en de tijd is er gewoonweg lang niet altijd voor.

Maar als er ideeën zijn, dan zijn we best bereid die zaken (naar gelang daar vrije tijd voor vrij komt) in te vullen. Doch in dat geval moeten we wel weten WAT men dan graag wil weten of lezen.

En je raadt het vermoedelijk al... dat zul je moeten aangeven en dat aangeven doe je door... jawel... te schrijven.:)

 
Nummer10: ja, ik ben een vrouw, van 52

Beste Black Tiger,

Ik snap niet waar je angsten vandaan komen. Kijk eens naar

http://forum.xda-developers.com/index.php

http://forum.xda-developers.com/wiki/index.php?title=Main_Page

xda-developers is het grootste, drukste en gezelligste forum dat ik sinds het begin van deze eeuw ken en regelmatig bezoek. En een prachtvoorbeeld dat hoe veel er ook in de wiki staat, er nog altijd regelmatig draden opduiken die het tot sticky en uiteindelijk tot wiki pagina maken. En dat ik regelmatig zie hoe razendsnel enthousiaste beginnelingen zich kunnen ontwikkelen tot uitstekende developers waardoor nog meer mensen nog meer kunnen met hun XDA en met nog meer bedieningsgemak dan ooit tevoren.

Een ander aardig voorbeeld is http://www.dyxum.com/index.asp

Je hoeft ook niet bang te zijn dat iemand JOU het maken van een wiki in de schoenen probeert te schuiven. Het maken van een wiki is juist een taak voor de hele community, nooit voor 1 persoon. En WAT de bezoekers er graag in willen lezen, dat komt dan vanzelf naar voren. Wie iets wil lezen maar het zelf niet kan beschrijven, kan nog altijd een "stub", een "werk in uitvoering" artikel, categorie of lijst aanmaken.

Wikipedia is trouwens voor wat ik voor ogen heb totaal ongeschikt. De meeste artikelen zouden ogenblikkelijk als reclame worden verwijderd. In zo'n gespecialiseerde wiki zal niemand je erop mogen aanvallen als je b.v. een lijstje betrouwbare en onbetrouwbare Dreambox (/kloon) aanbieders opneemt.

Je schreef dat je zelf pc apparatuur verkocht hebt of zoiets. In dat geval vind ik deze opmerking nogal vreemd. Ik heb namelijk exact datzelfde gedaan en dan werd ook aan de klant als eerste gevraagd welke wensen en/of eisen hij of zij aan een pc stelde. Op basis daarvan konden er diverse adviezen gegeven worden en keuzes voorgelegd.
Toen ik met mijn computerbedrijf begon in de jaren '80 waren er IBM, HP, Compaq, Apple, Commodore, Acorn, Synclair, nog wat CP/M machines en wat merkloze custom built IBM klonen. Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat er een zeer arrogant studentje van de Hogere Hotelschool bij me binnenstapte met een extreem laag budget en in het begin ook zeer beperkte wensen. Hij moest op zijn aanstaande PC scripties maken, meer niet. Ik kon hem helpen aan een tweedehands kast, moederbord, voeding, toetsenbord, monitor, nieuw geheugen, nieuwe floppy drive (5,25"DSDD), nieuwe Multi-IO kaart en nieuwe videokaart, naar keuze mono text, hercules (mono graphics) of CGA (color graphics 320x200). Volgens hem had hij geen multi-IO kaart nodig en geen videokaart. Het lukte mij niet hem ervan te overtuigen dat hij dan niets had waar hij zijn floppy drive of beeldscherm op aan kon sluiten. Ik weigerde hem een incompleet setje mee te geven. Hij liep boos de winkel uit, ervan overtuigd dat ik hem probeerde af te zetten. Mijn offerte nam hij wel mee, op naar een dozenschuiver in de Haagse binnenstad die hem precies leverde wat hij wilde... waarna hij bij mij alsnog een multi-IO kaart en videokaart kwam halen. Later heb ik hem onder andere een sneller moederbord, meer geheugen, een harddisk, een VGA kaart en bijpassende monitor verkocht want hij was er al snel achter dat hij op zijn puur voor scripties bedoelde PC totaal geen spelletjes kon spelen... Waar ik hem in het eerste gesprek voor heb gewaarschuwd...

Luisteren naar de wensen van een klant die van toeten noch blazen weet, dat schiet meestal niet op.

 
Beste Maggy.

Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat ik angsten zou hebben, maar dat is toch echt niet zo.

Een XDA forum is niet te vergelijken met een satelliet forum waar er veel meer van zijn volgens mij, met name in de Nederlandse taal. En in dit taal heb ik niet echt goede voorbeelden gezien, noch ben ik die zelf tegen gekomen v.w.b. hetgeen jij bedoeld.

Verder is het geen angst maar gewoon feitelijke ervaring over de loop der jaren, dat als je alles als leesvoer geeft, je alleen nog bezoekers krijgt en geen gebruikers. Dat is niet onze insteek dat heb ik al uitgelegd.

Je hoeft ook niet bang te zijn dat iemand JOU het maken van een wiki in de schoenen probeert te schuiven. Het maken van een wiki is juist een taak voor de hele community, nooit voor 1 persoon.
Dat is toch hetzelfde als ik al in mijn antwoord aangaf? Dat is community werk en het is zeker niet zo dat ik dat zou moeten doen, maar het is wel het werk van het team om dat te controleren op juistheid en zonodig aan te vullen/beantwoorden.

En dat is net waar die tijd in gaat zitten. Daarnaast is er nog de ervaring met het kwaliteits en ideeënbusforum, alwaar iedereen zijn ideeën en inbreng of vragen kan spuien, daar is ook nauwelijks inbreng. Dus vraag ik me gewoon af of het iets aan gebruikers zal opleveren.

En WAT de bezoekers er graag in willen lezen, dat komt dan vanzelf naar voren. Wie iets wil lezen maar het zelf niet kan beschrijven, kan nog altijd een "stub", een "werk in uitvoering" artikel, categorie of lijst aanmaken.
Als diegene dat in een stub of lijst kan zetten, waarom dan niet gewoon in een thread op het forum? Ik zie het verschil nog niet echt.

In zo'n gespecialiseerde wiki zal niemand je erop mogen aanvallen als je b.v. een lijstje betrouwbare en onbetrouwbare Dreambox (/kloon) aanbieders opneemt.
In dat geval vraag ik me af of je onze regels wel gelezen hebt want dat zou ook hier zonder meer gebeuren. Commerciële reklame is gewoonweg niet toegestaan.

Dreambox en clone aanbieders zijn heel eenvoudig te vinden of als daar vraag naar is kan dat via het speciale forum onderdeel of gewoon in een post gevraagd worden en kan daar via pm op geantwoord wroden.

Zo is men toch geholpen, zonder commerciele links te noemen.

Luisteren naar de wensen van een klant die van toeten noch blazen weet, dat schiet meestal niet op.
Uit je verhaal blijkt net van wel. Want hij is er toch achter gekomen dat je gelijk had en is dus naar je terug moeten komen om alsnog die multi-io en grafische kaart te halen.

Het enige nadeel voor jou was dat hij de pc apparatuur elders is gaan halen. Dat is hier niet van toepassing.

Je biedt de klant meerdere mogelijkheden, zoals jij ook gedaan hebt. En de keuze wat de klant (of in ons geval de gebruiker) met die mogelijkheden doet is aan de gebruiker/klant zelf.

Als deze eigenwijs wenst te zijn zoals in jouw geval en toch denkt zonder gewoonweg strekt benodigde zaken toch zijn wensen te kunnen bereiken, dan helpt geen enkele wiki ter wereld.

Want als een specialist of deskundige iemand iets niet aan het verstand gebracht krijgt, dan gaat dat met een wiki ook niet lukken.

Nogmaals, die wiki is best een goed idee, daar gaat het mij niet om. Maar ik wil wel graag overtuigt worden van echt goede voorbeelden van wat er dan in zo'n wiki wel zou kunnen staan wat op het forum niet zou kunnen.

 
Met dank aan aart44 voor het aanleveren is er in de downloadsectie een Satelliet woordenboek c.q. begrippenlijst geplaatst. Is dat misschien iets als je bedoeld?

 
Status
Niet open voor verdere reacties.



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan