Nokia MM9500 teletekst

J

JanSch

Hallo allemaal,

Ik gebruik sinds enkele jaren tot volle tevredenheid een MM9500.

Nu heb ik onlangs een nieuw TV toestel aangeschaft, waarop een vrij uitgebreid teletekst-menu zit.

Ik heb MM9500 via scartkabel aan AV1 -ingang van de TV gekoppeld.

Is er een mogelijkheid dat ik het teletekst-menu van de afstandbediening van de TV ook kan gebruiken?

Ik ben een volkomen leek op het gebied van deze materie, misschien is het een domme vraag, maar ik probeer het toch!

Groeten, Jan

 
Beste Jan, welkom op het Satellite Fun Board.

Zelf ben ik in het verleden ook een trotse beziter geweest van een Nokia MM9500. Het is mij toendertijd ook niet gelukt om met de teletekst modus van de tv naar teletekst te kijken. Volgens mij stuurt de MM9500 de teletekst niet door via de scart naar de tv.

 
Dat klopt.

Teletekst word via de satelliet meegestuurd doormiddel van een soort van subkanaal.

Bij analoge tv, word er gebruik gemaakt van een bepaalde pauze in het signaal die ervoor bedoeld is om de tv tijd te geven weer bovenaan het beeld te beginnen, maar dat bestaat bij digitale tv helemaal niet.

Dit staat bekend als Vertical Blanking Interval (VBI).

De ontvangers van het eerste uur kunnen dit signaal niet combineren.

Deze ontvangers bieden dus geen VBI teletekst.

Overigens geldt dat ook voor de apparatuur die voorzien is van een HDMI interface, daarin is geen voorziening (en ruimte) voor een dienst als teletekst.

Daarom moet je op die ontvangers dus gebruik maken van de txt functies van die ontvanger zelf.

Bij je Nokia is dat vermoedelijk met de gele knop op te roepen.

Overigens zijn wij hier van mening dat domme vragen niet bestaan, hooguit domme antwoorden.

 
Ik was er al bang voor dat dat niet zal lukken !

In ieder geval; hartelijk dank voor jullie duidelijke reactie!

Groeten, Jan

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan