Cube Revo en Astra3, 23.5 oost

M

MAS3

Hoi.

Ik heb een Cube Revo in gebruik, met de meest actuele officiële firmware r13322.

Sinds kort kan ik middels DiSEqC switches schakelen naar verschillende satellieten, en dat werkt erg goed met de CR.

Maar er werden geen NL HD kanalen gevonden wanneer ik de ontvanger liet zoeken.

Elders heb ik vernomen dat het zoeken beter zou gaan wanneer je elke satelliet apart zou laten scannen in plaats van alles automatisch en in èèn keer.

Dus dat heb ik dan bij de tweede poging gedaan, na fabrieks reset.

Dat bracht me hetzelfde resultaat.

Er is ook een mogelijkheid om de ontvanger te laten snelzoeken, op CDS, CDS HD, TVV, en TVV HD.

Daarbij werden ze zenders wel in de lijst toegevoegd, maar het nadeel is dan dat deze een andere providernaam krijgen, en je onder de verschillende providernamen ook dubbele zenders in je lijsten krijgt.

Ik heb geen idee of deze zenders dan blind worden toegevoegd, dus zonder ze daadwerkelijk te scannnen, maar dat is wel wat CDS zelf doet (want bij een snelle scan komen er ook Astra 3 zenders in de lijst als je alleen maar Astra 1 hebt).

Na wat verder zoeken, blijkt de database wat vreemde instellingen te hebben.

Zo zijn er een aantal transponders die dezelfde frequentie hebben, en dan horizontaal en vertikaal gepolariseerd zijn.

Maar dat blijkt wel degelijk te kloppen.

Aan het eind van de lijst met transponders staan 22 transponders met een absoluut onmogelijke frequentie ingesteld, zoals 538000 V.

Daarom heb ik gezocht in deze database naar de NL transponders, en deze stonden er niet allemaal bij.

Deze transponders heb ik met PCEditor toegevoegd (ten koste van die onmogelijke transponders), en toen opnieuw laten scannen.

De NL HD zenders werden nu wel gevonden.

Maar dan nog was het resultaat wel wat mager; deze positie leverde erg weinig zenders op.

Dus heb ik bij de ontvanger, bij alle transponders waar bij vermeld stond dat die S2 zijn, eens gekeken of daar de modulatievorm wel goed stond.

De keuze die je daar hebt bij S2 is QPSK en 8PSK, waarbij de tweede moderner en "beter" is.

De meeste S2 transponders stonden ingesteld op 8PSK, maar de balkjes in het menu gaven geen ontvangst aan.

Na overzetten op QPSK, kwam er dan wel een signaal.

Hierop de ontvanger laten scannen, en dan komt er dus weer een aanzienlijke lijst met zenders bij.

Ik heb telkens alleen de betreffende transponder gescand, zonder network scan, zodat er niet gezocht zou worden naar zenders die al in de lijst staan, en er dus ook geen dubbele zenders zouden zijn.

Overigens snapt de ontvanger ook dat er twee keer dezelfde zender gevonden is, en maakt hij geen dubbelen aan (wanneer dus alles hetzelfde is).

Zoals het nu is, lijkt het mij goed te zijn.

Dus de mensen met een Cube Revo die vermoeden wat weinig zenders te vinden op Astra 3, hebben nu wat om mee te experimenteren.

 
Maar als je laat snelzoeken op CDS zet hij ze als het goed is toch ook netjes gesorteerd neer, heb hier een Ferguson die doet dat wel moet ik wel kiezen voor gewoon niet HD dan staat Astra1 keurig op volgorde in de lijst dan alleen de HD zenders op Astra3 even sorteren.

Raar dat hij er dan een andere providernaam aan geeft.

Nu weet ik niet of de Cube Revo een PILOT funktie heeft die moet op AAN bij de kanalen in 8PSK dat is op Astra3 Eurosport HD en History HD.

OP Astra1 zijn dat ARD,ZDF, Eins Festival en Servus HD dacht ik, bij mijn Dreambox kan hij op AUTO blijven staan.

Bij de nieuwere ontvangers met de juiste chip hoef je alleen de freqentie nog in te stellen net als bij DVB-S de rest zoekt de ontvanger dan zelf uit, dus geen instellen van QPSK of 8 PSK en geen DVB-S of DVB-S2 en geen PILOT funktie zit er dan nog op.:)

 
De pilot functie is mij onbekend.

Ik heb elders (waar fabrikant CRI ook meeleest) al aangegeven dat ik het wel op prijs zou stellen als dit automatisch mogelijk is, een langere scantijd neem ik daarvoor wel voor lief.

Wanneer je normaal scant, op CDS en op CDS HD scant, dan krijg je 3 verschillende providers te zien.

Dat zal vast een foutje zijn in de firmware, maar het is wel zo.

In de lijsten van die providers zijn de kanalen dan inderdaad netjes gesorteerd, maar ik wil helemaal geen 3 providerlijsten en dus drie keer hetzelfde.

 
Zou het kunnen zijn dat het met de providers wel goed is CDS betrekt zijn zenders niet alleen van de eigen transponders maar ook van UPC en Skylink zenders delen ze dan met een andere audio of ondertiteling.

Daar is op zich denk weinig aan te doen.

Als alle zenders van drie providers er in staan netjes gesorteerd kun je ze toch uitlezen met een usb stick en met de editor deleten als je ze niet wilt als je honderden zenders moet editten is ook veel werk. :)

 
Ja dat is wel zo.

Maar ik ben van mening dat als je aangeeft dat je 4 satellieten knut ontvangen, en waar de ontvanger die via DiSEqC dan kan vinden, dat die ontvanger dan wel alle programma's moet kunnen vinden.

Dus zonder dat je dan nog allerlei truuks moet uithalen om te krijgen wat je wil.

Op bovenstaande wijze heb ik dus alles in 1 grote lijst gekregen.

Die lijst kun je dan laten sorteren op satelliet, provider, of alfabetische volgorde.

Daarnaast zijn er nog 10 favorietenlijsten aan te maken.

Wanneer ik alles helemaal zo heb dat het echt 100 % werkt, zal ik ook nog es wat gaan rommelen met die favorietenlijsten.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan