Deel regio omroepen stopt met uitzending via satelliet

l.oosterhoff

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
10 feb 2001
Berichten
6.933
Waarderingsscore
92
Punten
48
Leeftijd
63
Locatie
nijega
hoi,

per 1 december stoppen de meeste regio omroepen met hun uitzending via de astra 23,5 satelliet.

het gaat om L1 , noord holland , brabant , drenthe , zeeland en rijnmond

Bron: weblog L1

 
Bijzonder jammer.:sad:

Dat gaat de vrouw niet leuk vinden. Tja... kostenbesparing, ze zijn wel nog via kabel en digitenne te ontvangen maar via satelliet was wel lekker handig.

Er blijven er wel nog een paar over.

Omrop Fryslân, RTV Noord, Omroep Gelderland en RTV Oost blijven op satelliet te ontvangen. Maar persoonlijk denk ik dat dit ook niet meer lang zal duren als de anderen uit kostenoverwegingen ermee stoppen.

L1 was toendertijd de eerste die op satelliet ging met een zelf gehuurde transponder want die hadden toen inkomsten zat.

Jammer maar niets aan te doen.

 
hoi,

volgens diverse berichten zijn ze nog aan het onderhandelen en komt er maandag meer nieuws

 
Daar ben ik niet blij mee.

Ik kijk elke avond naar de nieuwsuitzendingen van TV Noord Holland.

Mijn oude woonomgeving moet ik toch bijhouden. Ook mijn kinderen wonen daar nog.

Ik heb helaas geen andere mogelijkheden.

 
Ik keek op zondag altijd naar zo'n week overzicht van verschillende regionale omroepen.

Erg jammer. Komt dit nou door de nieuwe politiek????

;)

Nr.10

 
Erg jammer.

Vaak best leuke onderwerpen vanuit die regio.

Aan de andere kant had ik wel de indruk dat die regio-zenders

steeds meer op de grote publieke omroep wilden gaan lijken.

Door b.v. de grote, en dus dure, uitzendlokaties zoals TV-Radio

West en TV-Radio Rijnmond.

Over andere regio's kan ik niet over oordelen maar zal niet

veel anders zijn.

Het geeft mij in ieder geval de indruk van grootheidswaanzin,

waardoor financiële problemen onafwendbaar zijn.

Multispeed

 
@Bones,

Het werkt zomaar.

Heel vaak werken zulke dingen hier niet omdat ik een buitenlands IP adres heb.

Hartelijk dank, kan ik toch mijn roots nog bijhouden.

 
Graag gedaan!

Groetjes,

Bones

 
Ik dacht altijd dat ze verplicht waren het op satelliet uit te zenden toen de analoge zenders de lucht uit gingen. Wel jammer!

 
Nee helaas, de verplichting is van toepassing voor de publieke netten, dus de 3 NL zenders. Zoals ik al aangaf was L1 de eerste op satelliet en die betaalde dat toendertijd geheel uit eigen zak.

 
De regionale zenders vallen ook onder de publieken, en hebben een veel groter rol dan Nederland 1,2 of 3.

Bij rampen of andere grote rotzooi word namelijk niet Ned1,2 of 3 gebruikt, maar de regionale zender.

Als je dus alleen maar satelliet tv kunt ontvangen (zoals bij mij thuis), dan ben je dus van alle vormen van informatie verstoken wanneer zich een ramp zou voordoen (ik heb zelfs geen analoge radio meer in gebruik, behalve in de auto).

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat deze stap niet door de zenders zelf gezet is, maar door de politiek.

Dit is namelijk in een aantal verkiezingsprogramma's (of is het eigenlijk een verziekingsprogramma ?) ter sprake geweest.

Crisis ?

Mooi, we gaan bezuinigen want "De koek is op".

Hoogtij in de economie ?

"Eerst het zuur, en nooit het zoet" (ik weet dat destijds de boodschap anders was, maar het draaide hier wel op uit; heel "verrassend")

 
@Mas3: Het mag wel onder het publiek bestel vallen maar niet in dezelfde mate als de 3 publieke netten. Regionale omroepen moeten namelijk voor een groot deel in hun eigen inkomsten voorzien.

Dat zag je bijv. ook aan hoe L1 op de sat begonnen is. Daar had de politiek niets mee van doen. Voor de 3 publieke netten is voor satelliet ook die uitzendverplichting waar Matrix het over had. Dat is niet het geval voor de regionalen. Dus zo gezien vallen ze niet onder de publieke omroep.

De wetgeving en de subsidiëring voor regionalen zit heel anders in elkaar.

Ik geloof dus ook niet dat deze stap door de politiek is gezet, temeer daar nog een aantal omroepen gewoon op de sat blijven. Maar ik geloof wel dat het een gevolg is van de bezuinigingen van de politiek op het omroepbestel.

Overigens hebben we het zoet ook gehad volgens Balkenende. Alleen is ie volgens mij vergeten dat dit "we" slechts een heel klein deel van de bevolking betrof.

Voor de rest zijn we nog allemaal op de zoete periode aan het wachten. Maar de kredietcrisis kwam wel heel gunstig uit om te kunnen zeggen van "ja we wilden wel, maar toen kwam die crisis en daar konden we niets aan doen maar daardoor kan het niet meer".

Yeah right... En nu is er weer zo'n rijkeluisregering die geen oog heeft voor armen en zwakkeren in de samenleving en die alleen maar de gedachte "Arbeit macht frei" heeft. Hmz.... we raken off-topic.

Het blijft gewoon jammer dat de regionalen er af moeten, maar het is wel een enorme besparing want de meesten van ons gaat niet eens kijken naar andere regionale zenders. Het is alleen vervelend voor mensen in gebieden die dan geen kabel hebben.

 
RTV Noord blijft nog op de satteliet en is ook op de kabel.

Maar het is hier wel zo dat je hier bij calamiteiten hier aangewezen bent op RTV Noord.

In Hilversum staan ze niet te wachten op die BOEREN van het platte land.

 
Ja oke maar Friesland, Gelderland en Oost blijven ook nog op de satelliet. Ik denk echt dat de regionalen het zelf besloten hebben om kosten te besparen.

 
hoi,

alle nu op satelliet zendende regio zenders blijven ook na 1 december via sat te ontvangen.

later meer info

 
Da's goed nieuws alhoewel het nog beperkt goed nieuws is.

Het blijkt dat de directeur van L1 al deze uitspraken heeft gedaan, terwijl de onderhandelingen met CD oftewel M7 Group S.A. nog bezig waren.

Deze zijn nog niet afgelopen. Er wordt nog onderhandelt over kosten en uitzendnorm en wel of niet coderen. De uitkomst van deze onderhandelingen zal vermoedelijk wel bepalend zijn.

Tot die tijd blijven de regionalen gewoon uitzenden, ook na 1 december.

 
Ik heb hier op de kabel alle regionaal nog wel, maar via de sat heb ik nog niet gekeken.

Het lijkt er wel op dat men iedereen aan de kabel wil hebben en aan de HD, met heel dat veranderen?

 
Men wil sowiezo iedereen aan de HD, da's wel duidelijk, zowel op kabel alsook op satelliet.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan