Clarke-Tech ET9000 Enigma 2 Twin Tuner

S

seas

Naast dm500 en Dm800 heb ik volgende tuner aangeschaft.

Eerste ervaring is prima en jammer dat dit pas uit is anders had ik nooit een dm's gekocht!

Met de ET-9000 presenteert Clarke-Tech een nieuwe HDTV Linux ENIGMA 2 Satelliet Twin Tuner in de topklasse.

Met als Motto - LINUX FOR ALL - heeft Clarke-Tech de voordelen en mogelijkheden van het Enigma2 Linux besturingssysteem,

met eenvoudige bediening en stabiele hardware in een apparaat weten samen te voegen.

De ET-9000 overtuigd in snelheid, stabiliteit, multimediamogelijkheden en gebruiksgemak.

Dankzij de snelle 400 MHz MIPS processor is dit appaaat compatibel met alle Linux Enigma2 Plugins.

De universele afstandsbediening kan niet alleen voor de ET9000 worden gebruikt maar is tevens programmeerbaar voor TV, DVD speler of Home Cinema systeem.

400MHz Broadcom MIPS Processor

HDTV H.264 Hardware

Twin Tuner SAT

Linux Enigma 2 OSD Besturingssystem

2 x Common Interface Sloten

2 x Smartcardlezer

10/100MBit Ethernet LAN

3 x USB 2.0 aansluitingen voor o.a. externe HDD, Toetsenbord, Muis, Hub, DVD-loopwerk

1 x Sata intern voor HDD ( NTFS, FAT32 of Linux Data format)

1 x eSata aansluiting

1 x HDMI

1 x YUV

RS232 Serieele aansluiting

DiseqC 1.0/1.1/1.2/1.3 USALS

Multimedia Video/Audio Streaming over het netwerk

Passieve koeling (Dus geen ventilator nodig)

S/PDIF Dolby Digital AC3

2x Scart (RGB, FBAS of S-Video)

Grafisch 12 karakters VFD Front Display

PIP (Picture In Picture)

128MB Flash / 512 MB DDR Geheugen

8MB Separate boot geheugen (Bootloader kan niet beschadigt worden!)

Multi Media Player (MKV HD, MKV, DIVX HD, DIVX, FLV (Youtube Format), MP3, JPG)

Direkte Plugin Download

Afmeting: 380 x 60 x 240 mm

 
Het lijkt inderdaad een heel mooi apparaat. Maar volgens mij heeft deze toch nog wat kinderschoenen probleempjes.

Passieve koeling (Dus geen ventilator nodig)
Dat schijnt dus niet afdoende te zijn, ik lees toch op verschillende plekken dat de ontvanger warm wordt en zeker als hij op een ander apparaat staat. In zo'n geval kan een actieve koeling vaak toch een betere oplossing zijn.

Verder lees ik iets van dat de DVD speler niet aan de praat te krijgen is. Voor de rest niets dan lof voor deze ontvanger.

Alleen zit ie qua prijs nog wat aan de hoge kant met 450 euro. De VU+Duo is al voor pak hem beet 390 te krijgen dus hopelijk gaat deze Clarke-Tech ook snel aan een wat meer concurrerende prijs de verkoop in.

 
Een droomontvanger

De eerste conclusie van 2011: Clarke-Tech maakt een einde aan de hegemonie van Dream Multimedia als fabrikant van Linuxontvangers.

Als we de Clarke-Tech ET-9000 uit de doos bevrijden hebben we een satellietontvanger in handen die echt als een digitale decoder aanvoelt. Geen plastic prul dus.

Aan de achterkant zien we dat er twee DVB-S2 (dus HD/MPEG4) satelliettuners aanwezig zijn. Om een makkelijke doorlus te kunnen maken wordt ook een handige insteek doorluskabel, dus zonder schroefdraad, meegeleverd.

We raden kopers wel aan om heel voorzichtig met het zakje vol onderdelen om te gaan: naast de doorluskabel, afstandsbediening en Engelstalige gebruiksaanwijzing bevat hij diverse kleine onderdelen om een interne S-ATA harde schijf in de ontvanger te plaatsen. Aan de achterzijde van de ontvanger vinden we ook mogelijkheden om via eS-ATA of USB een externe harde schijf aan te sluiten.

Naast HDMI, dat natuurlijk de beste beeldkwaliteit geeft, kan men ook een verbinding tussen ontvanger en televisie maken via scart, A/V cinch en YPbPr component. Bij latere testen bleek deze laatste met de door ons gebruikte PLI-firmware nog niet te werken. Voor digitaal geluid is er een optische geluidsuitgang.

Aan de voorzijde van de ontvanger zien we een strakke, mooie vormgeving. Alle bedieningsknoppen, behalve de belangrijke standby-toets, zitten achter de frontklep. Daar bevinden zich ook twee interne kaartlezers, twee Common Interface (CI) sloten en een USB-aansluiting.

Om de Clark Tech van nieuwe firmware te voorzien hoeven we slechts één keer de PLi-firmware van het internet te downloaden. Als we het bestand uitpakken op een lege USB-stick is de rest kinderspel. We zetten de ontvanger met de netschakelaar aan de achterzijde uit, steken de USB-stick aan de voorzijde in de ontvanger, en zetten de ontvanger weer aan. Als op deze manier de firmware in de ontvanger is geplaatst, gaat het toekomstige updaten van de ontvanger rechtstreeks via het menu. Als men de ontvanger tenminste met het internet verbonden heeft.

Een internetverbinding is eigenlijk een must bij deze ontvanger. Er komen hierdoor ongekende mogelijkheden beschikbaar, en het wordt mogelijk om via de Clarke-Tech alle mediabestanden op computers in het thuisnetwerk te benaderen en af te spelen.

Daarbij raken we direct aan een belangrijk punt: wie alles uit deze ontvanger wil halen, dient toch wel wat verstand van computers, Linux en satellietontvangers te hebben. Dat wil zeker niet zeggen dat deze satellietontvanger voor de beginnende gebruiker niet aan te raden is. Maar dan moet deze gebruiker wel een beetje op weg worden geholpen door de verkoper of mensen uit de kennissenkring.

Zo is de CI-handling, net als bij vrijwel alle andere Open Source Linux ontvangers, niet om naar huis te schrijven. Dat hoeft bij dit soort ontvangers ook niet. Als men gebruik maakt van een zogenaamde softcam - CCCam is erg populair - worden de interne kaartlezers geschikt voor vrijwel alle smartcards van grote betaaltelevisieaanbieders in Europa. Hieronder bevinden zich ook de smartcards van CanalDigitaal, TV Vlaanderen en TéléSAT. Men dient er wel rekening mee te houden dat dit een niet geautoriseerde manier is, en dat altijd de mogelijkheid bestaat dat gebruik in de toekomst wordt geblokkeerd door technische aanpassingen bij de coderingseigenaar of de televisieaanbieder.

Als we naar het menu kijken, zien we dat het echt een menu is dat gemaakt is voor de Clarke-Tech. De ontvanger maakt dan wel gebruik van het Enigma2 Linux OS, maar men heeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VU+ DUO toch de nodige aanpassingen meegekregen. Hierdoor kan men geen skins voor de Dreambox of VU+ DUO op deze ontvanger gebruiken. Maar dat er nieuwe skins voor de Clarke-Tech zullen komen is wel duidelijk.

Met een skin kan men het uiterlijk van het menu, de EPG en informatievoorziening aanpassen. Dit is een groot voordeel van Linux ontvangers ten opzichte van ‘normale’ satellietontvangers. Er zijn in het menu veel instelmogelijkheden, en wie een beetje tijd in deze ontvanger investeert kan via deze instellingen van alles naar eigen inzicht en voorkeur personaliseren.

Maar hoe belangrijk dit ook mag zijn, verreweg het belangrijkst is de ontvangst en beeldkwaliteit van de satellietontvanger. De gebruikte tuners zijn qua gevoeligheid geen hoogvliegers, maar voldoen goed. Soms is er bij een smalbandig (SCPC) uitgezonden televisiezender even tijd nodig om beeld op het scherm te toveren. Is er eenmaal beeld, dan is het genieten van de beeldkwaliteit. HD-kanalen worden namelijk in uitmuntende beeldkwaliteit weergegeven. Maar ook MPEG4/SD en MPEG2/SD uitgezonden televisiekanalen kunnen in een zeer goede kwaliteit worden bekeken.

Belangrijk om te melden is dat met de PLi-firmware ook de fastscan zenderlijsten van CanalDigitaal, TV Vlaanderen en TéléSAT kunnen worden binnengehaald. Mooi is dat via deze ontvanger de drie fastscan zenderlijsten gelijktijdig gebruikt kunnen worden. Ideaal voor Nederlanders en Belgen die abonnementen bij twee of zelfs alle drie de televisieaanbieders hebben lopen.

Het netwerkgedeelte is belangrijk bij de Clarke-Tech ET-9000. In onze testen konden we een aantal keren vaststellen dat de ontvanger met de huidige firmware steekjes laat vallen als we via het DCHP-protocol, dus volledig automatisch via de gebruikte router, een IP-adres toewijzen. Die problemen doen zich niet voor als we kiezen voor een statisch, door ons zelf bepaald, IP-adres. Voorlopig is het dus aan te bevelen om deze laatste, iets meer omslachtige manier toe te passen. Net als bij het eerder aangehaalde YPbPr-component probleem is dit duidelijk een firmwarematig euvel, dat hoogstwaarschijnlijk wordt veroorzaakt door nog niet goed geoptimaliseerde drivers.

Over netwerkfuncties gesproken. Natuurlijk worden met deze Linux ontvanger ook stoute dingen mogelijk, zoals het delen van smartcards via het netwerk. Dat is bij cardsharing binnen het eigen huis nog niet zo stout, maar wel illegaal als men een abonnement via het internet met anderen gaat delen.

Waren we verleden jaar onder de indruk van de prestaties en mogelijkheden van de VU+ Duo satellietontvanger, dit jaar is het de nieuwe Clarke-Tech ET-9000. Een veel mooiere vormgeving, alfanumeriek display en afstandsbediening maken dit een ontvanger met de ‘wow’-factor

Quelle Totaal Tv :wijntje:

http://www.totaaltv.nl/?action=tests&id=148

 
Mooi dat je het bericht plaatst Seas, maar we kunnen dit slechts eenmalig toelaten.

Het probleem is namelijk dat dit een volledig overgenomen bericht is van Totaaltv en daar is aparte toestemming voor nodig om dat te mogen doen.

Verder zijn tests van bladen lang niet altijd diepgaand genoeg. Er mist hier bijv. het warmteprobleem wat de ontvanger en dat is toch wel een belangrijk punt.

Toch bedankt voor het plaatsen maar a.u.b. geen volledige testverslagen van derden meer, mede om de juridische redenen dus, maar ook omdat dit soort verslagen niet altijd even onafhankelijk zijn.;)

 
Er mist hier bijv. het warmteprobleem wat de ontvanger en dat is toch wel een belangrijk punt.
Oke :)

Het warmteprobleem heb ik totaal geen last van!

Bij dm 800 met ingebouwde cooler had ik wel last van en dit opgelost door zo'n usb notebook cooler!

Usb notebook cooler is echt een TIP.

 
Laatst bewerkt:
Bij dm 800 met ingebouwde cooler had ik wel last van
Da's vreemd, want met de DM800 met ingebouwde koeler hebben de meesten geen last meer. Voorheen wel want in de eerste modellen (originele), zat helemaal geen koeder ingebouwd en die had flink last van de warmte.

V.w.b. de ET9000 kan het misschien zijn dat jij er geen probleem mee hebt, misschien heb je er geen harddisk in ofzo maar het warmteprobleem is toch her en der bekend.

Een gebruiker op een ander forum schrijft bijv.:

De warmte komt misschien omdat er een hd inzit de eerste dag kon je de electronica ruiken zo heet word de ontvanger.
Als je electronica ruiken kan spreken we toch van een behoorlijk warmteprobleem.

Bij Pli is dat ook te lezen dat er sprake is van een warmte probleem(pje) en een paar andere plaatsen ook.

Toch blijkt niet iedereen dat probleem te hebben inderdaad want op een ander forum lees ik weer:

Een harddisk (SATA) kan zonder hitte problemen te veroorzaken, onder de kap gemonteerd worden.
Vandaar dat ik toch eens benieuwd ben naar wat echte gebruikerservaringen die zo'n apparaat al even in gebruik hebben, met een harddisk.

Jouw ervaring is er in elk geval eentje en jij hebt geen last van het warmte probleem.

Hopelijk melden zich nog wat meer gebruikers van dit apparaat met hun ervaringen, da's zeker handig voor mensen die geinteresseerd zijn in de aanschaf van zo'n apparaat.

 
Da's vreemd' date=' want met de DM800 met ingebouwde koeler hebben de meesten geen last meer. Voorheen wel want in de eerste modellen (originele), zat helemaal geen koeder ingebouwd en die had flink last van de warmte.[/quote']Klopt! ik heb ook een se versie met ingebouwde harddisk en een cooler, die heb ook last van warmte haha:)

V.w.b. de ET9000 kan het misschien zijn dat jij er geen probleem mee hebt, misschien heb je er geen harddisk in ofzo maar het warmteprobleem is toch her en der bekend.Vandaar dat ik toch eens benieuwd ben naar wat echte gebruikerservaringen die zo'n apparaat al even in gebruik hebben, met een harddisk.
Ik heb wel een harddisk er in zitten!

Tot nu toe ben ik tevreden, alleen als harddisk bezig is is het duidelijk hoorbaar!
 
Laatst bewerkt:
Het hoorbaar zijn van de harddisk kan ook aan het merk liggen. Sommigen maken meer lawaai dan anderen. De Western Digitals zijn bijv. uitstekend, maar staan er ook om bekend dat ze wat meer lawaai maken dan anderen.

De Samsung schijven willen nog wel eens lekker stil zijn.

 
Black Tiger dank u wel voor mee denken :)

Ik heb nu een WD500 inzitten (+-4a5 jaar oud), heb nog een samsung 1 TB (nieuwe) nog ergens liggen zal van de week inbouwen.

Wel benieuwd of ik van het geluid af ben :)

 
Ben ik ook benieuwd naar, het valt in elk geval te proberen ennuh... waarvoor ik de reply eigenlijk schrijf... geen "u" tegen me zeggen he. We zitten hier op een gezellig hobby forum dus iedereen is gewoon "je" en "jij" enzo, inclusief admins en mods.:)

 
Samsung ingebouwd en hij is lekker stil!

Wat een verschil zeg, wd is bijna op denk ik terug in pc geplaatst en daar hoor ik het niet eens, rare harddisk haha.

Nu dat het opgelost is heb ik geen klachten meer dat is raar zeg!

 
Nee zo raar is dat niet en "op" zal hij ook iet zijn, dat geluid is WD eigen. Dat je hem in de pc niet hoort zal ermee te maken hebben dat de pc zelf ook wat geluid maakt, ventilators e.d.

Maar het is wel een verschil he.;)

 
Ik zal het geluid proberen op te schrijven, het lijkte net als een vliegtuig opstijg en als die bezig was was gewoon turbulentie! haha

Zo kan die wel weer!

Ik heb nog meer wd's hier en daar hangen, een vriend van me die heb 2 terabyte in zijn clark tech et9000 hangen en die is superstil dus.

wd599 is bijna op denk ik :)

 
Laatst bewerkt:
Oh in dat geval misschien wel, maar ik heb zelf nog nooit superstille WD's gezien of gehoord. Vandaar dat ik dacht dat ie misschien niet stuk was.:)

 
Hoi satvrienden,

Ik vond het tijd om eens over te stappen naar een HD ontvanger en heb bij mijn zoektocht de Clarke Tech ET 9000 HD twin ontvanger gezien en even mee gespeeld. Op het eerste gezicht een prima en snelle zapper. Mijn vraag heeft iemand ervaring met deze ontvanger ?? En zo ja is deze ontvanger aan te raden.?

 
Zie boven.:)

Daarom heb ik even je vraag verplaatst. Overigens heb ik begrepen dat er iets zou zijn met quota of licenties. De importeur in NL schijnt hem ook niet goed te kunnen leveren.

Je ziet nu dat velen overstappen op de Xtrend ET9000HD. Feitelijk is deze exact gelijk aan de Clarke-Tech ET9000. Oftewel het zijn precies dezelfde ontvangers met alleen een ander naamplaatje er op. Ook de prijs is hetzelfde.

 
Ok ik zie dat de ontvanger wel bekend is hier en dat op een aantal punten na het een goede ontvanger is. Wat de prijs betreft is hij momenteel al verkrijgbaar incl. HD 500Gb voor nog geen €395,00 en wie weet zakt de orijs nog naar beneden. Ook de Xtrend ET9000HD staat er naast maar ook de verkoper gaf al aan dat het exact om dezelfde ontvanger gaat. De koeling vind ik wel een probleem als hij echt warm word. Heb ook nog een Dreambox 600 staan met externe voeding en dat vind ik een stuk beter. Hadden ze dat allemaal maar... Denk dat ik nog even wacht en kijk of er ook oplossingen voor die wamte zijn. Wat het geluid van een HD aangaat is het maar net welk merk dat is net zo als in de pc de een laat de bellen rinkelen en de ander komt als een dief in de nacht.

In ieder geval bedank voor de info

 
Dat met de warmte zou je even moeten testen, sommigen hebben daar last van, anderen (bijv. Seas) totaal weer niet.

Ik heb nog geen ET9000 gezien incl. harddisk voor dat geld, maar als ie daar al voor te krijgen is dan is dat heel mooi.

Doch als zo'n ontvanger door een importeur al snel gaat ingewisseld worden voor een Xtrend, die feitelijk hetzelfde is, dan komen bij mij zelf al twijfels over stabiele garantie etc. En da's jammer want de Clarke-Tech is toch een merk wat al langer op de markt is. Maar een importeur kan dat op die manier makkelijk de nek om draaien.

 
Bij mij is de kamertemperatuur zo rond de 22°C en HDD temperatuur is 26°C (hddtemp_1.4_mipsel.ipk)

Tot nu toe (03-03-2011) getest en OK bevonden:

SATA Drives:

-Hitachi HDT725050VLA360 3.5" 7200 rpm 16MB Cache

-Hitachi HDS5C1010CLA382 Deskstar 5K1000 1000GB

-Samsung HD403LJ 400GB 7200rpm 16MB Cache

-Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB Cache

-Samsung HD502HI 500GB 5400rpm 16MB Cache

-Samsung HD502HJ 500GB 7200rpm 16MB Cache

-Samsung HD753LJ 750GB 3.5" 7200rpm 32MB Cache

-Samsung HD103UJ 1TB 3.5" 7200rpm 32 MB Cache

-Samsung HM100UI 1TB 2.5" 5400rpm 8MB Cache

-Samsung Spinpoint F2 EcoGreen HD103SI 1TB 3,5" 5400rpm 32MB Cache

-Samsung Spinpoint F2 EcoGreen HD154UI 1,5TB 3,5" 5400rpm 32MB Cache

-Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB 3.5" 7200rpm 32MB Cache

-Samsung SpinPoint F3 EcoGreen HD105SI 1TB 3.5" 5400rpm 32MB Cache

-Samsung Spinpoint F4 EcoGreen HD204UI 2TB 3,5" 5400rpm 32 MB Cache

-Seagate Barracuda ST3500418AS 500GB 3.5" 7200rpm 16MB Cache

-Seagate Barracuda LP 2TB ST32000541AS 5900rpm 32MB Cache

-Seagate Pipeline 2 HD 1TB ST31000322CS 5900rpm 8MB Cache

-Western Digital AV-GP WD5000AVDS 500GB 3.5" 32MB Cache

-Western Digital Green WD10EARS 1TB 3.5" 5400rpm 64MB Cache

-Western Digital Green WD20EARS 2TB 3.5" 5400rpm 64MB Cache

-Western Digital Scorpio Blue 500GB 2.5" 5400rpm

-Western Digital WD3200BEVT 320GB 2.5" 5400rpm 8MB Cache

USB Drives:

-Hitachi ME100STYLE 640GB 2.5" (werkt zonder externe voeding)

-Toshiba STORE alu 640 GB (werkt zonder externe voeding)

-Western Digital My Book 500AAV

-Western Digital My Book Essential 1TB (WDBACW0010HBK)

-Western Digital My Passport Essential 500GB

 
HDD temperatuur is 26°C
Da's heel netjes, dan mag men niet klagen. En de temperatuur van de ontvanger zelf? Ligt die ook in dat bereik?

Overigens dank voor het plaatsen van het harddisk testoverzicht.(Y)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan