FTD Usenet Community moet stoppen van rechter!

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.774
Waarderingsscore
999
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
FTD heeft een rechtszaak tegen Brein verloren. Volgens de rechter stimuleert de community auteursrechtinbreuk, onder meer door het systeem van kudos. Verwijzingen naar auteursrechtelijk beschermd materiaal moeten verwijderd.

"Auteursrechtelijk doet FTD niets fout", zegt ict-jurist Arnoud Engelfriet, die de usenet-community adviseert in de rechtszaak. "Maar volgens de rechter stimuleert FTD het uploaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal." Onder andere het kudossysteem, dat gebruikers beloont voor het plaatsen van 'spots', ofwel verwijzingen naar downloads, zou daaraan bijdragen, blijkt uit de uitspraak.

Als gevolg daarvan moet FTD alle verwijzingen naar auteursrechtelijk beschermd materiaal verwijderen, oordeelde de rechter. FTD heeft één maand de tijd om daarvoor een systeem op te zetten. Geeft de site geen gehoor aan het vonnis, dan moet een dwangsom van vijftienduizend euro per dag worden betaald.

Het is op dit moment nog niet bekend of FTD nog in hoger beroep gaat.

@Bron: Diverse bronnen met name Tweakers.

 
FTD zal beschikbaar blijven tot 1 maart, waarna haar deuren voorgoed gesloten zullen worden!

 
Helaas gaan er steeds meer sites op "zwart" .

Brein heeft iedereen de schrik in de benen gejaagd waardoor sites als Twilightnzb, ftn2day, fta en ga zomaar door ook besloten hebben per direct te stoppen.

Op dit moment is Spotnet een alternatief voor FTD, maar het werkt natuurlijk bijlange niet zo mooi als wat we gewend zijn.

Er zijn nog wel andere wegen, maar hoelang gaan die nog blijven, zoals het zoeken via Binsearch?

 
Ach er komt altijd wel iets. Zolang het programma maar blijft werken vind ik het prima want ik heb er nog voor een jaar (legale) downloads in staan en die wil ik toch echt nog hebben. En gezien de database lokaal staat moet dat kunnen lijkt me.;)

Alternatieven is geen probleem. Dit soort activiteiten bestaat al van nog voor de tijd van de C64 en is nog nooit gestopt. Dat ze zoiets tegen kunnen houden is een illusie, tenzij je een politiestaat er van maakt zoals Rusland en de DDR vroeger waren.

Gezien alle privacy schendingen en onzin als "als je niets te verbergen hebt hoef je ook niet bang te zijn" wordt er alsmaar meer privacy geschonden.

Want privacy heeft men immers niet meer nodig als men niets te verbergen heeft, toch?

Die wat zoiets zeggen moesten ze de oorlog eens mee laten maken, dan piepen die wel anders.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan