Geluidsprobleem DM800HD

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.832
Waarderingsscore
1.025
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Wij hebben een probleem met de DM800HD.

Deze staat nu op de slaapkamer aangesloten op een iets oudere 4:3 televisie, gewoon met de scart plug, gezien deze TV immers geen HDMI aansluiting heeft.

Als nu de DM800 opgestart is hoor je nog voordat er beeld komt al ruis. Het probleem is dat dit niet weg gaat en dus ook door het beeld en normale geluid hoorbaar blijft.

Net alsof je bij een analoge ontvanger de zender niet goed hebt afgesteld lijkt het wel.

In het menu audio/video kun je bijna niets instellen, deze staat nu gewoon op scart 50hz en RGB ingesteld. Of ik de AC3 uitzet of aan of de AC3 downmix aan of uit zet maakt geen verschil.

Is er iemand bekend met dit probleem of weet iemand een wijze om dit op te lossen?

 
Ik durf jou slecht advies te geven,B.T.,omdat je meestal van alles goed op de hoogte bent:Maar zou het de scart kabel,of aansluitingen kunnen zijn?

Heb je ergens een ander tv´tje staan,om die mogelijkheid (tv kaduuk?) uit te sluiten.

Ik zie hier onder de tafel een kleine tv staan...maar daar heb jij niets aan...Gr.George

 
Ik heb dat met beide dreamboxen.

Ik zet de tv zo zacht zodat het volume van de dreambox zo hard mogelijk is te zetten.

 
Ik durf jou slecht advies te geven,B.T.,
Nooit bang zijn George, probeer het gewoon, ook mensen die van bepaalde zaken meer weten of veel weten, hebben dingen die ze niet weten, of zien soms door de bomen het bos niet meer. Voor hetzelfde geld tref je de nagel op zijn kop.

In dit geval vermoedelijk niet, aangezien het probleem zich niet voordoet met een DM500s die er altijd op heeft gehangen, met dezelfde scartkabel. Maar toch bedankt voor het meedenken, elke tip is immer welkom!(Y)

@Jan: Betreft het in jouw situatie ook DM800? Het is op onze slaapkamer en mijn vrouw zet daar sowiezo altijd de TV al zo stil dat je nauwelijks iets hoort en dan de Dreambox op maximum maar dat helpt in dit geval niet.

Ik kan wel nog proberen de Dreambox zachter te zetten en de TV harder, ben echter bang dat dit ook niet gaat helpen. Je hoort de ruis al meteen (en dat staat de tv al zachtjes) als de DM aan het opstarten is en dan is er nog niet eens beeld of geluid.:sad:

Is hier een hardwarematige oplossing voor te bedenken misschien?

 
Ik weet ook niet wat het is BT.

Maar als ik de tv normaal op volume zet is het geluid niet om aan te horen.

Toen ze beide nieuw waren was het goed.

En een andere tv helpt niet.

Bij mij is het de hardware van de boxen.

Vraag voor vaderdag een leuk geluids setje voor de slaapkamer.:biggrin:

 
Hahaha, nee dank, geluidssetje voor de slaapkamer is mijn vrouw niet blij mee, als ik onder de surround aan zet trekt ze al een gezicht dat het te hard staat.:biggrin::biggrin:

Maar dan zal het wel hardwarematig zijn... dju... ik zal nog eens elders vragen of er dan ook een hardwarematige oplossing voor te vinden is. Heb wel een kennis die wel een beetje solderen kan. Bedankt voor het meedenken en testen!

 
Vrouwen hebben daar, denk ik,een afspraak met elkaar over gemaakt.

 
Oh de jouwe ook al? Ja typerend he... er zijn meer van die dingen waaruit blijkt dat vrouwen omtrent bepaalde zaken dezelfde onwijzigbare firmware instellingen in hun hersens hebben opgeslagen voor vrijwel alle modellen vrouw.:biggrin::biggrin:

 
Ik heb gehoord dat de volgende versie vrouw met USB aansluiting komt :biggrin:

met een mogelijkheid tot firmware update.

 
Hier staat ook een DM800HD (clone). Maar deze heeft dit 'probleem' niet. Om uit te sluiten dat het aan je Dream ligt: heb je hem al eens aangesloten op een andere tv?. Overigens heb ik het 'zap' probleem ook niet met mijn box, wellicht kan het nog aan de firmware / drivers liggen?

 
Ik vraag me ook af,of het wel aan de Dream ligt,want ik heb het hier met twee oudere types tv´s geprobeerd,maar ik krijg geen ruis...Gr.George

 
@Dirk: Forget it, zelfs met usb aansluiting is er geen firmware upgrade mogelijk, versie vrouw blijft hetzelfde als altijd, kun je niet aanpassen.;)

@Matrix: Kan best dat de clone het niet heeft, de eerste clone die uitkwam had ook al een koeldingens er in zitten hetgeen de originele echt mistte en wel nodig had.

Over welk "zap" probleem heb je het eigenlijk?

@George: Heb jij wel een originele dan? Een gewone of een SE?

Het is echt de hardware, Janblues heeft het ook met 2 stuks. Mijn ontvanger is ongeveer 2 jaar oud, een van de eerste geleverde modellen. Daar kan het ook aan liggen.

Het ligt niet aan de drivers overigens. Ik heb er vanmiddag de laatste nieuwe nightly build van Pli op gezet die dus de nieuwste drivers heeft (eerst stond er Nabilo op), maar het probleem is het zelfde.

Nog geen andere TV geprobeerd, wel andere scartkabel en andere scart aansluiting.

Het is bij mij ook heel eenvoudig te reprocuderen. Ik hoef de antenne kabel niet eens aan te sluiten. Gewoon de Dream starten en nog voordat er iets van beeld is, nog voordat bijv. het Pli logo in beeld komt, begint de ruis al.

Ik zou het ook al heel vreemd vinden als het aan de TV zou liggen, want onze DM500s is aangesloten op die TV en soms ook een DVD speler en op de tweede scart aansluiting hangt een playstation en met geen van die andere toestellen is er ruis.

Inmiddels ben ik de zaak op het officiele Dreambox forum al aan het bespreken, of liever gezegd doe ik daar mee aan een thread van een ander met hetzelfde probleem.

Met de HDMI aansluiting werkt alles perfekt, maar die hebben we op die oude TV dus helaas niet.:sad:

 
@Black Tiger:Ik heb een originele,SE,enkele maanden oud.

Was even wennen na de 7000,maar ben wel tevreden,alhoewel enkele funkties van de soft nog niet doen,wat ik wil.Maar daar leven we maar mee,tot we per ongeluk de oplossing tegenkomen...

Hebben jullie dan misschien enkele van de eerste maandagochtend-produkten?

Ik ben benieuwd,of je een vingertje krijgt,achter je probleem...,Dreambox site zou zeker meer info op kunnen leveren.

Gr.George

 
Jammer genoeg is er van support op de Dreambox site ook weinig te vinden, behalve van enkele behulpzame gebruikers die ook denken aan een hardware probleem.

De 800SE kent dit probleem niet, is ook al een nieuwer type. Dat van ons is niet perse een maandachochtend produkt want via HDMI werkt het prima.

Maar wel een van de eersten van 2 a 3 jaar geleden, dat waren geen SE, zat nog geen koeling in etc.

Nja, ik ken nog een paar andere technische mensen die er misschien iets over kunnen weten, dus die maar eens vragen.

 
Hoe hard is deze ruis? en veranderd de ruis ook wanneer je de volume van de TV harder of zachter zet?

Is er op de tv ook een antenne aangesloten? of is het kale TV met alleen de DM op de scart?

En heb je al geprobeerd om iets als een vertsterker (of bijv. wat computer boxjes) op de DM aan te sluiten? en is de ruis er dan ook?

Vaak is de demping in de TV tussen interne tuner en scart omschakeling niet al te best en het kan zijn dat je door het audio de ruis hoort van de interne tuner.

Ik heb het wel gezien dat het beeld op de scart er ruiserig uitzag als de TV geen signaal op de interne tuner had. (de ruis van de tuner seipelde dan door)

Een remedie was om de TV een zender te laten ontvangen en dan over te schakelen op de scart.

Eerst zou ik eens iets op de DM aansluiten om zeker te zijn dat de ruis uit de DM komt en het geen intern probleem van de TV is.

Grtzz Mark

 
@BT; ik bedoelde eigenlijk het freeze probleem als je zapt, kwam door die 1 mei bug. Hier heb ik met mijn box (openPLI) geen last van. Ik heb wel een nieuwere clone versie van de DM800HD. Bij mij zat er standaard een groot passief koelblok op het moederbord terwijl eerdere clones vaak uitgevoerd werden met een ventilator erin.

 
@Matrix: Ah dat probleem. Nja ik weet niet zeker of ik dat wel of niet had, want dat had ik niet getest. Maar dat lag wel aan drivers in elk geval, althans volgens de officiële MM verklaring. In de nieuwste beta's van Openpli is dat gefixed.

Dus ook daar waren de clone firmwaremakers dan schijnbaar al op voorbereid.

@Mark V: De ruis is een constante ruis, hij is vrij zacht, maar als je de TV hard zet hoor je de ruis wel beter. Het volume van de DM800 heeft geen invloed.

Ik heb niet geprobeerd losse speakers op de DM800 aan te sluiten, dat kan ook niet want hij heeft alleen een digitale audio uitgang.

Het beeld op de TV is prima met de scart, zowel met alsook zonder antenne aan de DM800 aangesloten.

Aan de TV zit momenteel geen antenne aangesloten, alleen een Playstation 1 en de DM800 dan. Op dit moment dus weer de DM500 omdat de 800 dit probleem heeft.

Wat ik wel kan proberen is om de DM800 eens op een andere TV met Scart aan te sluiten en te horen of het probleem zich dan ook voordoet.

Maar ik ben bang van wel want zoals gezegd hoor ik geen ruis als de DM500S aangesloten is of de dvdspeler en ook niet bij de Playstation.

Als het interne tuner ruis zou zijn zou je dat ook verwachten bij die andere apparaten, toch?

 
Wat ik wel kan proberen is om de DM800 eens op een andere TV met Scart aan te sluiten en te horen of het probleem zich dan ook voordoet.Maar ik ben bang van wel want zoals gezegd hoor ik geen ruis als de DM500S aangesloten is of de dvdspeler en ook niet bij de Playstation.

Als het interne tuner ruis zou zijn zou je dat ook verwachten bij die andere apparaten, toch?
Hmm, mijn hele relaas was om inderdaad te bepalen waar deze ruis vandaan komt, als het met andere apparaten op dezelfde scart geen problemen geeft mag je bijna wel aannemen dat het uit de DM800 komt.

Je kan trouwens met een scart verloopje best wel een analoge audio versterker aansluiten (zou het uit nieuwsgierigheid zeker eens doen)

Wat ik verder nog zou kunnen bedenken is dat de voeding van de DM800 het probleem veroorzaakt (droge elco's bijv.) al helemaal omdat de volume van de DM800 zelf geen invloed heeft het lijkt er duidelijk op dat de ruis uit het laatste stukje analoge signaal verwerking komt.

Defekte D/A converters oid zouden direkt invloed hebben op het audio, zolang dat verder goed is verwacht ik dat daar geen probleem zit.

Misschien toch eens binnenin de DM800 kijken hoe de elco's erbij staan.

Grtzz Mark

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat met zo'n scart verloopje gaat moeilijk worden, of ik moet hem loskoppelen en dan naar de buurman meenemen om dat eens te testen met zo'n scart verloopje.

Dan denk ik dat het even snel getest is om hem even bij m'n dochter op de slaapkamer aan de scart te hangen, als ie daar ook bromt weten we genoeg, toch?

Dat open maken en naar de elco's kijken is wel een goed idee, kan ik best eens doen, alhoewel er dus meerdere bezitters van dit oude type hetzelfde probleem kent.

Dan zou je al vlug gaan denken aan een fabrieksfoutje elders, alleen weet ik niet waar te zoeken als dat het geval zou zijn. Jij enig idee misschien?

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan