Aankoop advies ontvanger

sat4me2

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
56
Mijn ontvanger een force 1122S heeft het op nieuwjaarsdag begeven. Nu vraag ik mij af wat een goede nieuwe ontvanger is op dit moment welke aan onderstaande voldoet:

- Stabiel

- Twin ontvanger

- Hardisk recorder

- 2 CI sloten

- Aansturing voor diseqc

- Een type welke veel wordt gebruikt i.v.m. ondersteuning en tools e.d.

Het belangrijkste is wel dat hij niet regelmatig vast loopt zoals de force.

Groeten Sat4me2, en uiteraard de beste wensten voor allemaal.

 
Het probleem bij je vraag is hier het Twin ontvanger deel.

Er zijn Twin ontvangers zoals de Topfield die goed werken, maar die past weer niet bij je eis van "ondersteuning en tools" tenzij je daarmee alleen dingen zoals een settingslijst editor bedoelt.

In dat geval is de Topfield volgens mij zowat de enige die aan je eisen voldoet.

De Dreambox heeft zijn twinmodel nog niet op de markt. De Triple Dragon is er wel, maar daarbij kun je nog niet spreken van stabiel en veel gebruikt etc.

Misschien dat iemand anders nog 'n leuk idee heeft.

 
Eigenlijk weet ik nog niet goed wat ik wil. En om nu overhaast een beslissing te nemen lijkt mij niet slim. Omdat ik niet weet in hoevere de force defect is, hij geeft aan "no signal" (ook op een installatie waarvan ik weet dat deze het doet). Ook de aansturing van de motor diseqc werkt niet meer. Is dit mogelijk alleen het tunerblik ? wie weet wat de reparatie in dit geval ca. gaat kosten.

Ik ben bang dat de kosten toch een behoorlijk deel van een nieuwe ontvanger bedragen, en dan nog een echtgenote die een aantal weken geen goede tijden kan kijken ;)

Groeten sat4me2.

 
Oef, da's een goeie vraag. Het zou misschien het tunerblik kunnen zijn, maar op technisch ontvangervlak ben ik niet thuis.

Misschien dat Mas3 of iemand anders die bekend is met deze ontvanger hier zijn licht op kan werpen?

 
Omdat ik niet weet in hoevere de force defect is' date=' hij geeft aan "no signal" (ook op een installatie waarvan ik weet dat deze het doet). Ook de aansturing van de motor diseqc werkt niet meer. Is dit mogelijk alleen het tunerblik ? [/quote']
Dat kan ook betekenen dat er een stukkie van je voeding uitligt.

Wanneer ook je motor niet meer wil, is dat voor mij zelfs zwaar verdacht.

Je ontvanger stuurt 13 of 18 volt naar de LNB om deze te voeden, en om aan te geven wat ie wil zien.

Hij zet er ook nog een heel klein rimpeltje op van 22KHz wanneer ie de digitale band wil ontvangen.

En wanneer ie de motor wil laten draaien, gaat ie die 22KHz ook nog eens een aantal malen aan en uit zetten (DiSEqC).

Dit gedeelte word heel vaak geregeld in een bepaald voedings IC, dat vlak bij je tuner blikkie zit.

Het is een chip van fabrikaat ST (SGS-Thomson) en heet iets in de richting van LNBP13SP.

In deze familie chips zijn verschillende uitvoeringen die dan dus ook verschillende typenummers hebben.

Deze IC's willen wel eens overlijden, en reparatie daarvan zal toch echt wel te doen zijn.

Het probleem kan alleen de verkrijgbaarheid zijn.

Om vast te stellen of dit inderdaad het geval is, kun je een kort stukkie kabel pakken en die in je LNB ingang stoppen.

Dan kun je met een multimeter zien of er een spanning uit die aansluiting komt.

Wanneer je je ontvanger op een NL kanaal afstemt, moet er ongeveer 18 volt uit komen (Horizontaal).

Stem je op SAT1 af, dan moet er ongeveer 13 volt uitkomen (Vertikaal dus).

Omdat de 22KHz zo zwak is, en een multimeter zulke signalen normalerwijze niet kan meten, is dat een stuk lastiger vast te stellen.

Kijk in ieder geval even in je ontvanger welk type IC erin zit en meld dat hier even, misschien kan je dan alvast wat te weten komen over de verkrijgbaarheid ervan.
 
De spanningen zijn in orde 13V en 18V, ook het 22kHz signaal schakeld goed (gemeten met een sat-finder). Ook knipperd het ledje van 22kHz als je naar een andere positie schakeld. Alles lijkt dus oke. Het IC is van het type ST LNBP20PD. Maar gezien bovenstaand resultaat zal dit het wel niet zijn.

Groeten Sat4me2.

 
Ik weet niet wat voor satfinder je gebruikt, maar heb je dit getest terwijl de LNB er ook aan zit ?

Het kan namelijk zijn dat het wel werkt wanneer de motor en LNB er niet aanhangen (en dus alleen je satfinder).

Als je de installatie inderdaad compleet eraan hebt gehad, dan mag je dus ergens anders gaan zoeken.

Je hebt 'm ook aan een andere installatie gehangen zie ik, dus zaken als water in je kabel ofzo mogen het probleem dan ook niet zijn.

Ik mag aannemen dat je al geprobeerd hebt het ding te resetten en alle instellingen er opnieuw in te zetten (soms valt er wel es een bitje om en werkt het ding niet meer terwijl je zelf niets hebt veranderd).

 
Ik had er inderdaad geen LNB aanhangen, dit nu getest (met LNB dus) en het blijkt dat de spanning wel omschakeld tussen de 13 en 18V , het 22kHz signaal werkt wel voor horizontaal en verticaal maar niet als er naar een andere positie wordt gezapt. De gebruikte sat/finder is een digisat. In denk dat het echt over is, een vervangend exemplaar als de topfield 5000CI is voor ca. € 169,-- te koop ik denk dat reparatie daarmee dan ook van de baan is. Wel of geen HDD is nog even de vraag.

Groeten Sat4me2.

 
sat4me2.

heb je dat wel goed? een 5000pvr (of pvr ready ) voor 169 euro.??

nieuw zijn ze zonder hdd wel 480 euro.

mocht je er WEL 1 gebruikt kunnen krijgen voor 169 eu,. dan zou ik spoedigst toeslaan. :biggrin:

ik denk niet dat je met de Forece nu een kosten/baten plaatje kan maken.

misschien dat iemand op dit board em even aan het infuus kan hangen of zonodig opereren.

ik kan me voorstellen dat je niet gauw naar een reparatiebureau gaat met deze storing.

 
Nee het gaat om de 5000CI dus zonder HDD, deze is vergelijkbaar met wat ik had, dus vandaar. Als het er een met HDD wordt dan de 4000PVR, het prijs verschil is aanzienlijk t.o.v. de 5000PVR. Als er iemand is die denkt de force te kunnen repareren hoor ik het graag.

Groeten Sat4me2.

 
Vandaag de topfield 5000CI aangeschaft, voor de HDD wacht ik nog maar even, ik ben wel benieuwd naar de triple dragon.

Groeten Sat4me2.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan