Opgelost Badkamer probleem.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.476
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
Ik heb een probleem en kom er niet uit.

Telkens als ik de wc volledig doorspoel trekt hij de sifon van de douchebak leeg of bijna leeg , geroggel.
Soms beneden een meurlucht en ja hoor sifon leeg.

Opsomming uitvoeringen.
Alle overloopjes , wastafel en bad afgeplakt.
Wastafel vol laten lopen en stop eruit loopt normaal leeg.
Bad gedeeltelijk vol laten lopen loopt normaal leeg
Douche bak vol laten lopen loopt noormaal leeg.

In iedere afvoer hg super 2 componenten gegooid nachtje laten pruttelen .
Probleem blijft.

Wastafel laten vol lopen en douche afvoer dicht, met plopper in bad afvoer flink liggen ploppen met rubberen ontstopper. Na een paar tellen zuigt ie het langskomende water van wastafel aan , ziet er schoon uit

Zelfde uitgevoerd met douche , nu bad afvoer dicht en wederom schoon water opgepompt in douche bak

Nu alles tot rust gebracht en sifons gevuld met water.
WC 2 x doorgespoeld en wederom wordt sifon douchebak leeg gezogen . GRRRRRRRR

Blijven nu 2 dingen over naar mijn mening,
1) of de hoofdafvoer van de WC zit beneden deels verstopt zodat bij maximaal doorspoelen er vacuum ontstaat en douchebak de klos is.

2) Of de beluchter of ontluchter (wat het precies is) die na het bad richting zolder gaat is kapot of zit vast.
Meer kan ik niet bedenken. Heeft iemand een tip of iets wat ik over het hoofd zie?

Maatschets badkamer posities.
Links van wc zit nog een afvoer wasmachine die blijft nagenoeg nooit leeg getrokken.

Ik vermoed dat dingetje.op zolder. Maar hoe controleer ik dat. Zit nogal lullig daar boven aan de uiterste rand en dat met mijn chronische ischias zenuw beklemming, beetje kruipen en schiet snel in een kramp.




bad.jpg
 
hij trekt naar min idee vacuüm dus ik zou eerst de ontluchting bekijken.
mocht je er helemaal niet achter komen is er nog een andere oplossing
Mac Valve gebruiken als sifon dan wel in het laatste stuk naar de wc riool
 
Dat laatste betekent badkamer vloer open breken.0

Even de werking van de ontluchting , moet deze open gaan of afdichten bij doorspoelen??
 
Zo ziet de pot eruit , mss dat er in de pvc pijp wat geplaatst kan worden .
Alleen ik weet niet wat.
Overigens komt er een nieuwe wc pot en mof omdat de huidige allemaal kleine barstjes heeft aan de buitenkant en voordat de pot aan diggelen klapt bij een harde keutel. ? ik weet niet of de grijze pvc los is of verlijmd is.

Is moeilijk te vervangen, kleur viel nooit op maar wordt wit geschilderd.

pot.jpg
pot.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb dit al niet een keer eerder gehad?
Toen had je de ontluchting gevonden op de vliering of zo.
Om het te controleren kun je de sifon van de wastafel er af halen en dan het toilet door trekken.
Kijk wat er dan gebeurd.
Loopt het toilet goed is het de beluchting heb je het zelfde probleem nog dan is de boel verstopt.
 
Nu je het zegt klopt , ik heb dit eerder gehad. Maar toen werden alle sifons leeg gezogen incl bad en wastafel en wasmachine. . Nu alleen de.douchebak.
Maar is het normaal dat zo'n beluchter het na enkele jaren laat afweten.
Trouwens bouwkundig zou die pijp buitenshuis moeten zijn masr doe van mij zit gewoon op zolder wel op het laagste punt.
Ik heb daar een koppelstuk opgezet met rubbers zodat verwisselen of schoonmaken makkelijk gaat , enige lastige is dat ik verwarmingspijpen zijdelings moet zien te overbruggen en da doet pijn in mijn kont.

Morgen eens je tip uitvoeren met de wastafel ontkoppelen.

Verstoppen lijkt me niet aan de orde, alle bakken lopen keurig en snel leeg . Of er moet een verstopping zitten in de pijp naar de zolder voor be/ontluchter, maar dat lijkt me onmogelijk.

Wordt vervolgd.
 
Grijze pvc is gelijmd dat krijg je niet meer los.
Als je heel veel ervaring hebt misschien met een brander.
Anders bij de vloer afzagen reparatie sok er in en dan weer opbouwen.
Ik zou nog even voorzichtig zijn met de pot want de bouw markt is dicht.
En eerst vragen of ze een reparatie sok hebben.
En anders kijken of ze een haaks overgang hebben.
 
Die pvc pijp laat ik mooi zitten. Nieuwe pot heeft dezelfde aansluitings hoogte.

Nu de test met de wastafel sifon verwijdert.
Na 4 keer doorspoelen zie ik nog steeds water in douchebak afvoerputje. Danst wel 1 cm op en neer maar roggelt niet.

Dus lijkt het erop dat ik de zolder op moet en de be/ontluchter daar moet schoonmaken of vernieuwen.

Rijst mij gelijk de vraag of ik die prop daar niet gewoon weg kan laten en de pijp open laat.

Ik ga ervan uit dat dat ding bij normale riooldruk of onderdruk (bij doorspoelen WC).open moet staan zodat er lucht In de pijp kan.
Bij overduk in het riool zou deze prop de boel moeten afsluiten om de smerige lucht tegen te houden.

Nu vraag ik me af, mijn hoofd riool loopt langs het huis heeft 3 regenpijpen voordat de dwars rioolpijp naar keuken en verdeR nasr badkamer gaat.

De eerste regenpijp gaat naar dakgoot voorkant
De regenpijp 2 en 3 gaan naar het garage dak ca 3m lager.
De regenpijp van de achterkant is afgezaagd en loost hemelwater op garage vanwege overkapping keuken en garage.

Daar maakt de hoofdriool een zijtak naar de keuken en loopt door naar het toilet in badkamer.

In de keuken gaan de wasbak en vaatwasser naar zijtak riool.

En in de badkamer gaat onder de bocht van WC een pijp richting wastafel met de aftakkingen naar douche bad dan in uiterste hoek een aftakking naar de zolder met prop en in badkamer verder naar wastafel. Zie eerste schets.


Een heel verhaal maar bij overdruk zouden, zoals ik denk, de rioollucht via garagedak verdwijnen en komen amper door grote afstand niet op zolder.

Dus ik denk weg be/ontluchter .Of maak ik een denkfout??
 
Ik zou de beluchter laten zitten.
Het gaat echt wel stinken hoor!!!!
Ik denk toch dat er iets verstopt zit.
Wat je kan doen is een handdoek in de pot stoppen en tuinslang er door en dan spuiten.
Soms gaat de rommel die de verstopping veroorzaakt dan wel weg.
Er is ook geen struik in de tuin die in je riool is gegroeid?
Dit kan natuurlijk ook even bij de douche en de wastafel met de slang.
 
Douche bak loopt snel leeg,
Bad loopt snel leeg
Wastafel loopt snel leeg
Wc spoelt als een gek geen ophoging
Wasmachine afvoer loopt snel lerg.
Dus geen verstopping in deze componenten.
Geen struiken in de buurt van riool alles bestraat.
Riool ligt 1,5 meter diep

Test met open pijp wastafel lijkt probleem op te lossen
Programma
Wc pot verwijderen is krakelee aan het worden.
Dan de hoge druk riool slang in de afvoer drukken en de aftakking met hoge druk en heet water doorspoelen. Kan helaas niet bij aftakking douche komen en zou ook niet leuk worden alles onder water.
Nieuwe pot plaatsen.

Beluchter schoonmaken en nakijken mss een nieuwe bestellen bij bol.
Wordt een klus voor komende week.

Ieder bedankt voor het meedenken .
Mocht er nog tips oppoppen graag !!!
 
Je kan ook een binnenhuis beluchter plaatsen bij jouw wastafel.
 
Daar zat ik ook aan te denken Jan.

Maar ff vooruitgang,
Heb me in allerlei bochten gewrongen om bij de beluchter te komen. Ding erafgehaald en bewondert

Een paar sleuven een rubberen euro en een schroefdop.
Alles voor de zekerheid gecontroleerd, op aansluit stuk geblazen plop dicht.
Toen ff gezogen , hoppa weer adem.
EN je had gelijk open pijp is niet reukloos ???

Tuinslang in de pijp geduwd en met heet water doorgespoeld , liep keurig weg dus de hele pijp naar de wc is iig vrij van troep.

Beluchter erop gezet en ben er nu ff klaar mee.
Heb nog niet gecontroleerd of probleem over is.

Volgende week fase 2 wc verwijderen en met hoge druk reiniger de rioolpijp naar beneden schoonblazen.

Dan nieuwe pot monteren nieuwe stortbak erop. En dan maar weer flink vloeken.
Blijft probleem dan een beluchter bij de wastafel
 
Probleem lijkt opgelost te zijn.

Al jaren lang heb ik eigenlijk dat probleem, WC doortrekken en douche borrelt.
Nadat ik alles proper gemaakt had leek het minder vaak voor te komen
.
Heb nu net een nieuwe WC pot geplaatst was maar goed ook want de uitlaathals van de oude pot brak spontaan af toen ik de stortbak van de pot rukte (hmm lijkt op een spreekwoord). En dat pas na 38 jaar!!!
Goed, nieuwe pot en nieuwe stortbak geplaatst en ja hoor kraantje aansluiting lekte. Gelukkig had ik een ringetje. Klaar , doorspoelen maar.

Gelijk viel mij op dat het doorspoelen veel meer verspreid werd langs de pot en er zo imo meer lucht wordt toegevoegd. Na 99 (11x 9) liter water doorgeflushed te hebben geeft douche geen enkele hik.
Lijkt dat de oude pot veel meer centraal de flow had.

MAAR WAT EEN MEURLUCHT TIJDENS MONTAGE ??????
maar wel gunstig , riool is open. En niet onderbroken onder in huis.

Closet finished?
 
letterlijk een stront klusje maar mooi dat het probleem lijkt opgelost
 
Als hij goed stinkt is jouw riool in orde.
En wat de pot betreft die had je al eerder even laten stuiteren.
Pot scherven brengen extra geluk.:amen:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan