Breedbeeld of toch niet...

B

Billly

Goedenavond,

Mijn vader heeft vandaag een breedbeeld televisie gekocht type 26lg3000,ben vanavond ff wezen kijken,maar op diverse zenders blijven er gewoon balken boven en onderin het scherm staan.Televisie staat ingesteld op 16:9.Dit gebeurt onder andere bij het nos journaal.Met de zoom functie zijn de balken weg,maar dat kan toch niet de bedoeling zijn..op rtl 7 is de zoom functie niet nodig daar werkt de 16:9 gewoon.
Nu heb ik dit niet bij mijn eigen breedbeeld.

iemand enige idee??

groet
 
probeer hem is op automatiche aanpassing te zetten bij mij werkt het perfect heb wel een pioneer plasma weet niet of dat verschil uit maakt
gr frans
 
frweber;201720 zei:
probeer hem is op automatiche aanpassing te zetten bij mij werkt het perfect heb wel een pioneer plasma weet niet of dat verschil uit maakt
gr frans

Die optie zit er blijkbaar niet op,of ik heb hem niet kunnen vinden.wel de optie origineel zit er op maar dan komen er dus ook balken boven en onderin.
 
De tv doet gewoon wat ie "moet" doen.

NOS is zo eigenwijs dat zij de controle over het beeldformaat in handen houden.
Daarom zenden ze per programma een signaaltje mee dat aan de tv mededeelt hoe het beeld moet worden weergegeven.
Dat doen ze om te voorkomen dat het beeld vervormd raakt, en zo bijvoorbeeld hoofden uitgerekt worden.
Ze doen dat ook al jaren lang, zodra ze daar de mogelijkheid voor hadden.
De gebruiker heeft dan dus erg weinig te zeggen over hoe het beeld op zijn scherm verschijnt.
Er zijn ook Duitse programma's waar men dit doet, maar daar word niet bij werkelijk elk programma dat uitgezonden word, omgeschakeld.

De NOS schakelt het signaaltje dus uit als er reclame is, en weer aan als een nieuw programma begint.
Hierdoor zie je de tv dan ook steeds omschakelen.
Bij sommige tv's kun je dat omschakelen uitzetten, het verbaast me dat dat bij die LG niet kan.

Jij hebt het ding vermoedelijk op een satelliet ontvanger aangesloten.
Mogelijk dat die dit signaaltje niet meezendt, of dat je daar een optie voor kunt instellen.
Het signaaltje gaan in de scart plug via pin 8, die je tv naar de scart plug laat kijken als er iets anders dan 0 volt op staat.
Wanneer iemand ook last heeft van ongewild omschakelen en kijkt via een scart plug, kan die dus het draadje van pin 8 losknippen en zo de functie uitschakelen.
Dit moet je natuurlijk alleen doen als er geen andere manier is het uit te schakelen, want je verliest dan ook het automatisch naar scart schakelen en je moet dan telkens de betreffende externe ingang van de scart met de afstandbediening kiezen.
 
De televisie is niet aangesloten op een satelliet ontvanger,,alleen de ringleiding en dvd speler van mijn pa is erop aangesloten.Vaders wilde een breedbeeld ivm de zwarte balken die op zijn oude televisie te zien waren.

Wat mij verbaast uit jouw verhaal,is dat de nos er blijkbaar ervoor zorgt dat de zwarte balken zichtbaar blijven in 16:9 formaat,terwijl ik van mening ben dat dit het breedbeeld formaat is.

Kan het niet zo wezen dat het signaal aan de zwakke kant is,waardoor het signaaltje dat doorgegeven wordt aan de televisie, dat het gaat om een breedbeeld uitzending niet overkomt?Misschien dat ik het eens moet proberen met de fijn afstelling...
 
Natuurlijk kan de kwaliteit van het signaal van invloed zijn.
En het is zelfs mogelijk (maar niet erg waarschijnlijk) dat de (kabel) provider deze signaaltjes verminkt of er uit filtert.

De NOS zend niet alles uit in breedbeeld.
Wanneer het bronmateriaal niet in breedbeeld is, word het daarbij behorende signaaltje uitgezonden.
Het journaal maakt gebruik van allerlei bronnen en de meeste zijn geen breedbeeld.
Je zegt dat de balken boven en onder het scherm staan, dus dan is het beeld breed.
Maar toch heb je dan die balken.
Grote kans dat die balken door de NOS bewust gekozen worden.
Sommige tv's schakelen automatisch om als ze zulke balken zien, zoals ook mijn tv dat in een bepaalde stand doet.
Maar dan kan ie dus spontaan heen en weer gaan schakelen, bijvoorbeeld als af en toe een ondertiteling in het zwarte gedeelte terecht komt en das nog veel irritanter.
Ik heb het dan dus over de balken die gewoon in het tv signaal zitten en niet over de balken die ontstaan wanneer een smalle tv, breed beeld moet weergeven (dat is een verschil).

De NOS zend de signalen zo uit om misvorming van het beeld te voorkomen.
Maar dat moeten ze aan de kijker overlaten en niet aan de kijker opdringen.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan