db7025+ draaibaar

sat-ed

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
473
Punten
83
Hallo allemaal ik ben sat-ed heb een beetje pc tik en van mijn hobby mijn werk gemaakt.

Ik heb jaren terug gestoeit met schotels in het (jawel) analoge tijdperk daarna overgestapt op een humax5400 door omstandigheden is die hobby op de achtergrond geraakt.

Ik probeer de sat hobby weer op te pakken maar loop tegen een probleem aan waar ik niet (meer) uit kom.

Heb diverse forums en het www doorzocht maar kan niet achter het probleem komen.

Gezien de antwoorden op dit forum (en tevens een pc sectie wat mij wel aanspreekt) stel ik de vraag hier.

Het gaat om het volgende:

ontvanger db7025+ incl gemeni project met draaibare disceq motor/schotel in de tuin.

alles nieuw op de schotel en lnc na.

wat zich voordoet is het volgende: doe ik de db uit en weer aan kan het zijn dat de schotel niet draait bij wisselen sats ga ik vervolgens in de tuner instellingen en zet een instelling anders sla op en zet de instelling weer terug naar origineel zoals ie stond en sla op werkt het spul ineens wel.

dus ik het kort draait de schotel de 1e keer dat ik de db opstart is het de hele tijd goed weigert hij de 1e keer moet ik eerst instellingen wijzigen en terug zetten voor het gaat werken naar behoren.

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is en iemand dit voor mij raadsel kan helpen oplossen.

Groetjes,

sat-ed

Heej Sat-Ed, welkom op Satellite Fun en fijn om te horen dat de indeling je ook wel bevalt.:)

V.w.b. je probleem denk ik dat een van de technische gebruikers of onze technische man Mas3 je het beste kan helpen, want mijn vermoeden is dat er hardwarematig iets niet helemaal lekker is.

Hoe oud is deze 7025? Het blijkt namelijk bij de Dreamboxen toch met enige regelmaat te gebeuren dat die langzaam maar zeker storingen beginnen te vertonen in het tunergedeelte na zo'n 2 a 3 jaar.

Althans ik ben er zelf een paar tegen gekomen. Dat begint dan met lichte probleempjes die dan vaak eenvoudig op te lossen zijn en die duren dan steeds langer.

In jouw geval lijkt het er op alsof de Dreambox na uit en weer aanzetten zijn instellingen niet meer goed initialiseert en daardoor dus ook niet meer gaat draaien.

Misschien dat het zelfs werkt als de instellingen niet wijzigt maar gewoon op save klikt.

Het hoeft echter niet perse een hardwarematig probleem te zijn. Heb je ook al eens geprobeerd de firmware er opnieuw op te zetten?

Of bijv. eens met andere firmware bijvoorbeeld de Pli?

Een andere idee is nog op de Dreambox eens open te maken en goed zuiver te maken, daarbij kun je dan gelijk controleren of er misschien wat elco's bol staan ofzo.

Thnx Black Tiger voor de welkom

Ik ben gister weer aan het stoeien geweest en zolang de hoofdschakelaar maar aanstaat werkt het.

Dus alleen als je hem compleet spannings loos maakt is het mis.

Ik kom daar achter omdat de DB nog niet op zijn echte uiteindelijke plek staat maar nog in mijn werkplaats.

Nu heb ik vanmorgen het spul weer aan gezet en alles werkt ineens dus zelfs met hoofdschakelaar omgeweest.

Ik denk dus dat ik nu weet wat het was....

Vermoed dat de zenderlijst niet helemaal lekker in de box zat.

Gister de DB alles zelf laten zoeken (paar uur) en nu werkt dus alles.

We wachten af of het zo blijft :biggrin:

Ter info:

De DB is een week oud dus je mag wel zeggen nieuw.

Ik heb nu gemini2 er op had hier voor oozoon maar die was zo maf in te stellen dat ik die er af geknikkert heb.

Elco's zijn goed heb de DB namelijk even open gehad om de HD er in te zetten en dus gelijk even nieuwschierig hoe het er van binnen uitzag :tong:

Groetjes,

sat-ed

Hartstikke mooi.

Het is wel apart dat een zenderlijst zulk een probleem kan veroorzaken maar wel goed om te weten. Veel dingen hangen toch met elkaar samen (met name een zenderlijst en het draaien van de schotel) dus het kan wel degelijk een oorzaak zijn.

Als hij zo nieuw is had je ook niet echt naar de Elco's hoeven kijken maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.

Ik weet overigens niet hoe het zit met de nieuwere types DM800 betreffende de temperatuur als je er mee zit te kijken. De eerdere types hebben in elk geval het probleem dat ze nogal erg warm worden. Dan kun je een HD inbouwen zoals jij ook gedaan hebt. Alleen heeft dat weer als nadeel dat zo'n HD dan al gelijk in een te warme omgevingstemperatuur moet functioneren hetgeen het slijtageproces behoorlijk kan versnellen.

Mijn DM800HD haalt gemakkelijk een temperatuur van een 40 graden dus als je Dream ook zo warm wordt, dan heeft je harddisk die temperatuur ook al snel.

Dat hoeft niet perse nadelig te zijn maar zoals gezegd kan het wel het slijtageproces van de harddisk versnellen.

Hopen in elk geval dat het nu wel goed blijft met die spanning, bedankt voor de terugkoppeling en veel plezier ermee alvast!

ok we zijn nu een dag verder en heb weer het zelfde probleem.

als ik de box aanzet en hij staat op een zender van 19 graden en ik ga naar een zender op bv 23 graden geen probleem wil ik vervolgens terug weigert ie elke achotel beweging.

ik wordt er een beetje moe van en begin het ding te betitelen als bagger bog ipv dream box:[

zal een bericht plaatsen op het forum van de leverancier en eventueel bellen kijken wat die er van zeggen.

Groetjes,

sat-ed

Wat voor motor is het eigenlijk het zal wel geen Stab zijn zeker een Moteck of Moteck clone dus met de buis waar de schotel op zit naar beneden.

Dan zou ik eens proberen in het rotor menu hem op verhoogd voltage te zetten dat is vaak de oplossing.:)

Het is idd geen Stab en verhoogde spanning heb ik al geprobeert.

Er is alleen een update.

Oozoon / gemini 2 versie 4.3 /gemini versie 4.7 / pli jade3 6705 hebben allemaal het zelfde probleem.

Ik heb vandaag deze versies geprobeert.

nu gemini 2 versie 4.6 er op geknalt en alles lijkt (nog steeds) te werken.

het enigste wat ik nu nog kwijt ben in de multi epg maar dat boeit me nog niet zo

het rare is dat de audio out het nu ook weer doet (eerder alleen via scart) en heb het idee dat de db sneller schakelt.

leverancier geeft alleen maar aan ander software proberen. (moet ik es bij mijn klanten doen... maar goed)

@ Black Tiger dat een harde schijf sneller slijt door warmte is mij bekent maar dat vind ik het probleem weer niet

heb nog hardeschijven liggen die er in passen en anders zoek ik wel even naar een geschikte koeling die past en weinig amps vraagt.

mocht er weer nieuws zijn meld ik me weer mischien dat iemand anders er nog wat aan heeft aan mijn geblaat ;)

dank voor het meedenken allemaal

Groet,

sat-ed

ps geen stab motor is vanwege de aanschaf kosten is tijdelijk de bedoeling is om alles een vaste opstelling te geven met meerdere lnb's

Laatst bewerkt door een moderator:
@Sat-Ed: Geen probleem als het je bekend is van de HD. Ik schreef het er maar bij voor de zekerheid (en voor evt. meelezers) dat men daar wel rekening mee moet houden. Niet dat men niet bekend is met het fenomeen en dan opeens films kwijt is die men dolgraag nog had willen backuppen of iets in die geest.

Bijzonder vreemd dat de Gemini 4.6 het wel doet, maar eerst maar eens afwachten. Zelf gebruik ik voor Moteck en soortgelijken de 70mAh instelling.

Het euvel zou inderdaad ook aan de motor kunnen liggen, da's natuurlijk moeilijk te zeggen. Maar als het probleem blijft zou ik er zeker eens mee naar de leverancier gaan en dat hij dan maar eens gaat proberen dat op een motor aan de praat te krijgen.

Normaliter moet dat zonder problemen werken.

het enigste wat ik nu nog kwijt ben in de multi epg maar dat boeit me nog niet zo
Die multi-epg kun je zelf aanvinken in het menu. ;) dus dat hoeft niet zo'n probleem te zijn. (MHW )

Ik vindt alleen een beetje vreemd, dat toen de zenderlijst ok was, de boel wel werktte, en nu ineens weer niet?

Ik weet niet precies hoeveel geheugen een 7025 heeft, maar gaat dit probleem toch niet liggen aan een te volle var?

Hier gebruik ik overigens ook een Moteck, maar daarentegen een DM7000, dus dat is niet te vergelijken.

dus dat hoeft niet zo'n probleem te zijn. (MHW )
Nee die MHW moet je uitlaten, dat is de oude Media HighWay EPG en die wil je niet want die wordt als het goed is niet meer gebruikt.

Hij bedoeld echt de multi-EPG, die is ook aan te zetten al weet ik niet precies meer hoe dat bij Gemini gaat. Kan zijn met info en dan op menu ofzo, ik draai al tijden geen Gemini meer en de multi-epg vind ik persoonlijk zeer onoverzichtelijk, vergeleken bij de huidige lange overzichtslijst.

Maar de multi-EPG is wel handig om snel even te zien wat er op diverse zenders komt met name als je geen abo meer hebt op een tv gids ofzo.

update:

tot nu toe werken de kast en de schotel nog steeds samen gelukkig

dus het zit toch blijkbaar in de combi software en hardware (het lijkt wel een pc :cool:)

zijn tot nu toe een paar dingen die me opvallen.

de db zapt sneller tussen de zenders op de zelfde sat

voor het draaien naar een andere sat moet de db even "nadenken" met andere woorden als ik van sat verander dan duurt het zeker 2 seconden voor het plaatje draaien in beeld komt maar het werkt dan wel :biggrin:

multi epg (blauwe knop) de tekst staat er wel maar hij reageert niet wel op de zender epg (gele knop).

verder staat de instellingen van de tuners op geavanceerd net als bij de andere gemini en pli met vrij standaard instellingen zoals lengte breedte graad motor amps staan op 70 disqec 1.2 AA in combi met usals en de sats zijn stuk voor stuk op lnb 1 gezet.

gebruik geen spannings verhoging btw

@freggel idd een zeer raar fenomeen maar goed was hier de praktijk.

kun je me trouwens vertellen waar ik die optie in het menu vind? kan ik het es uitproberen ben nu toch al een poosje aan het klooien :tong:

thnx allemaal voor het meedenken!

ik hou jullie op de hoogte mocht er wat veranderen

mogen jullie me straks haar fijn uitleggen hoe het werkt met switch en lnb's lol

Groetjes,

sat-ed

Ja zo moet de Dreambox wel in de war raken hier heb ik het heel anders staan 1.2 is motorsturing en je hebt die aan staan en ook nog usals en tot overmaat van ramp nog disqc 1.1 die heb we op AA staan.

Je moet er maar één selecteren hier heb ik met een motor het op,

Configuratie modus: eenvoudig

Modus: Rotor

Lengtegraad:5.400 Oost

Breedtegraad: 52.200 Noord

Tone Amplitude: 800 Mv

De instellingen van je eigen woonplaats gebruiken anders gaat het weer niet goed.

Je kunt het wel op geavanceerd zetten maar dan geen drie disqc instellingen door elkaar gebruiken dan moet de box wel in de war raken.

De EPG info kun je vinden bij Gemini blauwe knop, instellingen, EPG de mediahighway kun je uit zetten.:)

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 16:49 uur ----------

Bedenk me net het is een 7025 die heeft twee tuners je kunt ze beide hetzelfde instellen maar ook één tuner met motor en de andere op een vaste schotel.

@ aart44

de instellingen die jij opgeeft werken hier dus niet daar ben ik juist mee begonnen met alle software er in.

vind het zeer maf maar het werkt nog steeds perfect.

usuals kan ik niet eerder aan zetten als dat ik de 1.2 aanzet

heb net even de instellingen bekeken en idd de mediahighway stond uit die aangezet db opnieuw gestart maar nog geen reactie op blauwe knop multi epg

groetjes,

sat-ed

Laatst bewerkt door een moderator:
@Sat-Ed: Zoals ik al schreef is de MWH-EPG daar ook niet voor bedoeld, zie mijn uitleg over wat MHW is/was.

V.w.b. de instellingen lijkt het niet alleen een pc, maar een Dreambox IS zelfs een kleine pc. Een kleine computer die op Linux draait.

Zelf heb ik overigens ook 2 diseqc instellingen door elkaar staan, zal wel moeten als je zoals bij mij een motor met losse schotels op een diseqc gaat combineren.

Alleen staat hier de motor op lnb 0 met diseqc 1.2 en AA.

De andere schotels zitten op resp. lnb1 met diseqc 1.1 (dus niet 1.2) en AB, lnb2 met BA en lnb3 met BB.

Dus ik gebruik ook zowel Usals met diseqc 1.1 en 1.2 door elkaar en dat werkt prima, ligt gewoon aan je opstelling. In het begin deed de Dream nog wel eens raar met schakelen, maar toen stonden de losse schotels ook op diseqc 1.2 en dat probleem is weg sinds deze op 1.1 ingesteld staan.

Doch da's een Dreambox 7020 en zoals gezegd in combinatie met losse schotels op een 4-diseqc.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan