Defecte Stab motor

sat4me2

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
56
Een ongeluk komt zelden alleen, na eerst een kapote ontvanger nu dus de STAB motor (gelijktijdig overleden, maar nu pas ontdekt bij het plaatsen van de nieuwe ontvanger). Is er ergens een document waarin staat hoe diseqc 1.2 precies werkt? Voor zover ik begrepen heb wordt dit gestuurd door het 22kHz signaal.

Alvorens ik hem uit elkaar haal, moet ik nog ergens rekening mee houden zoals onderdelen die je om de oren springen?

Groeten Sat4me2.

 
Weet je zeker dat hij kapot is.?? Heb al meerdere gehad waarvan men dacht dat hij kapot was en na een reset de boel weer normaal werkte.

Ik neem aan dat je hem op een andere ontvanger hebt geprobeert.

Alleen ontvanger en reciever is voldoende.

Resetten en kijken wat er dan gebeurd.

 
Ik weet het inderdaad zeker, motor losgehaal en er zat vocht in. Het defect zit in de print, als ik spanning op de motor zet dan doet hij het wel. Ik zal eens kijken of ik er nog wat mee kan. Er zit een spanningsregelaar type L7805 ik zal eens meten of hier nog een spanning uit komt van 5 V. Verder zit er in:

U1 B83Ah 8 pen DIL

U2 COP8SAC720N8B 20 pen DIL programmeerbare logica ??

U3 L7805 spanningsregelaar

U5 TEA 3717 16 pen DIL

U6 LM 329N 14 pen DIL spanning referentie

Heeft iemand info over één van bovenstaande componenten dan hoor ik het graag.

Groeten Sat4me2

 
U2 COP8SAC720N8B 20 pen DIL programmeerbare logica ??
Heeft iemand info over één van bovenstaande componenten dan hoor ik het graag.
Deze COP8 is een microprocessortje zoals die er ook in de smaken PIC en de atmels zijn.

Fabrikant is NS (National Semiconductor) als ik me niet vergeis.

Dit moet het hert van je schakeling zijn.

Die B83Ah komt me geheel onbekend voor, maar wellicht is dat een stukkie serieel geheugen (om de posities op te slaan).

Morgen zal ik er ff dieper in duiken als ik in de gelegenheid geraak.

 
Inderaad is de COP8SAC720N8B een microprocessortje van National Semiconductor, op hun site een datasheet gevonden. Belangrijkste voor dit moment is VCC op pen 6 en GND op pen 15 (5V). Verder stond er op het ic met B83AH nog 93C46LEN en dit is wat MAS3 al zei een eeprom. Wat ik inmiddels ook weet is dat de TEA3717 een stappenmotor contoller is. De LM329N blijft nog een vraag omdat wat ik er van kan vinden verwijst naar een spannings referentie van 6,9V, alleen zijn dit ic's met 3 pinnen en geen 14 zoals in op de stab print.

Groeten Sat4me2.

 
De LM329N zal eerder een LM324 zijn; leesfoutje misschien.

De LM324 is een viervoudige opamp, een versterkertje dus.

Dat ding is zo ongeveer de meest toegepaste type.

Waarschijnlijk word het gebruikt voor verwerken van de disecq signalen, omdat dat heel zwakke signaaltjes zijn.

Eerst filteren, dan versterken, en dan nog mooie blokvormige pulsjes van maken, kom je n aardig end in de buurt van die 4 opampjes waar ie over beschikt.

Datasheets van de LM324 zijn er in overvloed te vinden.

Zoals je bemerkt hebt, ben ik nog niet in de gelegenheid geweest er eerder op in te gaan.

Maar ik denk dat je met de info die je inmiddels hebt alweer een heel eind verder moet komen.

 
Niet goed gelezen stond LM239N en dit is inderdaad een viervoudige opamp.

Echter het probleem bleek veel simpler dan gedacht (de oplossing was overigens niet zo simpel). Na het meten van de spanningen op de diverse componenten bleek dit allemaal in orde. Toen de kabel tussen de elektronica en de motor print door gemeten, hier bleek een onderbreking te zitten. Het gaat om een 9 aderige flat kabel met isolatie van papier.

Door vocht wat precies in de knik van de flat kabel zat was dit gaan inwerken op het papier en vervolgens op de draad met een draadbreuk als gevolg. Kabel door geknipt en de aders met een mesje gesplitst zodat draadje voor draadje los gesoldeerd kon worden. Toen met tinzuig litze het overtolige tin weg gehaald en vervolgens de gaatjes open gemaak door verhitten en het een spelt door te prikken.

Als laatste de gehele kabel vervangen voor een type met pvc isolatie ( en ik kan je vertellen dat dit niet meevalt gezien de korte afstand tussen de soldeereillandjes) . Ik hoop dat hij het nu weer een tijdje volhoud. Ik moet de behuizing nog sluiten en denk er aan om deze op de bij de schroeven dicht te kitten met silicone-kit ook bij de F-connectoren is dit misschien verstandig. En als laatste zal ik de print inspuiten met plastic spray zodat er een bescherm laagje op komt te zitten.

Ik ben nog wel steeds benieuwd hoe het diseqc 1.2 protocol precies werkt, dus als iemand hier nog info over heeft hoor ik het graag.

Groeten Sat4me2.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan