Defensie in zee met Kanaalster uitvinder

S

stephopper

Defensie in zee met Kanaalster uitvinder
DVHN | Gepubliceerd op 23 november 2009, 07:00
stadskanaal/den haag

Uitvinder Peter van der Klok uit Stadskanaal gaat legervoertuigen van Defensie voorzien van zijn vinding, de 'Aerofinn'. Hij heeft drie innovatieve projecten toegewezen gekregen.

De vondst van de Groninger, tevens bedenker van de klapschaats, bestaat uit een metalen cilinder met enige mechanica aan de binnenzijde. Het apparaatje wordt in de luchtinlaat van motoren gezet. Krachtbronnen - of ze nu van een schip, een vrachtwagen of een personenauto zijn - worden er op slag pittiger, schoner, minder onderhoudsgevoelig en tot 20 procent zuiniger van.

Van der Klok presenteerde zijn vondst twee weken geleden in deze krant. Liefst 1200 noorderlingen meldden zich daarop bij hem voor montage van zijn uitvinding in hun auto. "Ik heb er personeel bij aan moeten nemen", vertelt hij.

Van der Klok kreeg ook bezoek van een ambtenaar van milieuminister Jacqueline Cramer. "Ik heb hem er voor mijn gevoel van kunnen overtuigen dat ik met een relatief kleine ingreep negen miljoen auto's kan veranderen in A-label-voertuigen", vertelt Van der Klok.

Hij probeerde eerder vergeefs voet tussen de deur te krijgen in Den Haag. De politiek reageerde tot dusver nauwelijks.
 
Haha, zijn er toch mensen wakker geworden!
Maar ik ben toch benieuwd wat het precies is.
Zo te horen zijn dat aardige dingen.

Nee, van de overheid hoef je echt weinig te verwachten.
Die zitten maar wat te slapen en hun festung te verdedigen.
Ze moeten over het algemeen niks hebben van burgers met uitvindingen.
Die kun je beter aan grote bedrijven overlaten vinden ze zelf.
Het is zelfs voorgekomen dat ambtenaren er hun taak van maakten om dingen juist tegen te houden.
Sommigen hebben er zelfs hun levenstaak van gemaakt.
En de politiek snapt er zowiezo nooit niks van.
Die menen alleen iets te snappen dat van papieren rapporten komt.
Bovendien willen ze liefst voor de camera voor zichzelf scoren als ze iets gevonden hebben.
Dus daar hoef je weinig van te verwachten.
Nee ik vind het niet vreemd dat er geen belangstelling was voor de uitvinding.

Grtz.
 
Ja die heren willen alleen maar mee liften.
Trouwens het is daar een drukte van jewelster (woon er niet ver af) ze zijn vollop bezig met alle type voertuigen om de lucht inlaat die van voertuig sterk verschild in kaart te brengen. om verschillende Aerofinns te kunnen produceren voor elke merk voertuig.

De Aerofinn heeft ongeveer een omvang van een colafles dop. binnenin zit een soort airflow vermik die de lucht toevoer sterk verbeterd. omdat in de normale aanvoor veel hoeken en bochten zitten. vandaar de Aerofinn in de luchtinlaat.

Momenteel hebben ze een volautomische productielijn ontwikkeld en klaar voor massa productie.

Waar al wel sprake van was dat de schatkist wel eens accijns zou kunnen mislopen als het massaal toegepast zou worden en het 10 tot 20% gaat besparen.Dus kun je wel nagaan waar de Heren het eerst aan denken.


Grtzzzz.
 
Hierbij een filmpje met wat uitleg e.d

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=deHswCdupMQ]YouTube- Stadskanaalster uitvinder sluit contract met Defensie[/ame]


Grtzz..
 
Het lijkt zo simpel maar dit is nu een een mooi voorbeeld van innovatie. De overheid heeft hier ook eigenlijk niks mee te doen.
Ze kunnen hoogstens verplichten om zo'n Aerofinn te plaatsen en er belasting op gaan heffen.

Het bedrijfsleven kan dit prima zelf ontwikkelen en dat moeten zij ook zeker doen. Tel uit je winst als je bedenkt hoeveel van deze Aerofinn's je kan plaatsen. Raar alleen dat Korea nooit pattent heeft aangevraagt op deze uitvinding?

Grt parabolica.
 
Persoonlijk geloof ik hier niet in ,het dingetje gaat draaien door de lucht die aangezogen gaat worden en het is volgens mij zo dat dat altijd energie kost ipv wat opleverd het geeft zeg maar weerstand in de luchtaanzuiging.Dus in dit geval eerder minder dan meer lucht .

Groeten Brombeer.
 
Tests hebben bewezen dat het wel degelijk werkt. en voorniets bouwen ze geen productie hal voor een paar miljoen. dat moeten ze wel goed kunnen onderbouwen tegen woordig bij de bank om wat geld los te peuteren.

En geloof mij maar dat er veel meer kennis achter de schermen zit dan die je ziet op dat filmpje.

Alleen ben ik bang voor wat parabolica zecht dat de overheid met maatregelen gaat komen. want inkomsten missen voor de schatkist daar zijn ze als de apen bij om dat de kop in te drukken.


Grtzz.
 
Moeilijk om van achter de computer te bepalen of het ook zo is.
Ik vraag me bijvoorbeeld af bij welke cylinderinhoud het goed werkt. Als het op grote motoren iets oplevert, werkt het dan ook goed bij de kleinere automotoren?
Dat de lucht versneld wordt prima en dat dit tot een betere verbranding zorgt dat geloof ik wel, maar dan moet er ook weer voldoende aanvoer van lucht zijn lijkt mij anders heeft deze versnelling geen zin.

Grt. Parabolica.
 
Kom op heren, er is toch patent (octrooi) op gekregen!
Dat geven ze niet aan flauwekul dingen.
Wat het ding effectief doet kan gemeten worden.

Je kunt niet zeggen dat het weerstand veroorzaakt en daarom juist remt.
Het gaat hier namelijk om aerodynamica en die is erg ingewikkeld en gecompliceerd.
De luchtstromen worden door heel veel faktoren beinvloed.
Zo bepaalt bv een venturi heel erg de luchtsnelheid erdoor, dat is al lang bekend.
Maar ook andere zaken beinvloeden de luchtstroom om en in voorwerpen.
Denk eens aan de fabrieks schoorstenen met spiraalsgewijs profielen er tegenaan.
Daardoor wordt de luchtstroom om de schoorsteen bevorderd.

In de luchtvaart zien we het terug in de concorde.
Die vloog mach 2, maar de lucht moest in de luchtinlaat van de straalmotor tot onder mach 1 teruggebracht worden.
Anders zouden de motoren zichzelf uitblazen.
Na heel veel research heeft men dat klaar gekregen door vorm en construktie.
Maar ook de vorm van vleugels van vliegtuigen hebben een bepaald NACA profiel.
Die geven bepaalde stromingswaarden van de lucht eroverheen.
En kunnen precies berekend worden met de betreffende formules.
Zo bepalen ze de weerstand en liftcoefficient van de vleugel.
Waarom konden de eerste generatie straaljagers niet door de geluidsmuur?
Doordat de lucht door compressibiliteit hard als staal werd.
Door het airframe aerodynamisch goed te onwerpen lukte dat daarna wel.
Bij luchtstromen en aerodynamica komt echt veel kijken.

In automotoren gebruiken de ontwerpers voor de verbrandingsruimten bepaalde vormen.
Dit door de zuigers bepaalde vormen te geven, zodat de lucht gewerveld wordt.
Maar ook lucht die draait wordt stabieler en sneller zoals in het aerofinns geval.
Denk maar eens aan een kogel door de loop van een geweer.
In die loop zitten spiraalgewijs trekken of gleuven.
Daardoor gaat de kogel draaien en heeft een stabiele baan.
Nou heeft een kogel massa of gewicht, maar dat heeft lucht ook.

Zo zijn er nog meer dingen te bedenken.

Grtz.
 
De aangezogen lucht kan in dit geval niet versneld worden dat doet een turbo wel maar dit ding woord aangedreven door de aangezogen lucht zelf en dat is natuurkundig niet mogelijk als dat zo was had je een oneindig doordraaiend ding en die bestaan niet.
Mensen worden wel vaker zeg maar op het verkeerde been gezet of anders gezegt wat wijsgemaakt



Groeten Brombeer.
 
In dit geval zit je er toch knap naast kerel!
Het gaat hier niet over natuurkunde maar over aerodynamica!!
Als je bv een venturi of vernauwing aanbrengt stroomt de lucht daar sneller door.
AUTOMATISCH zonder dat je er iets voor doet of daar een blower of iets anders voor nodig is.
En zo bepaalt de hele vorm de stroming erdoorheen en dus de luchtsnelheid.
Bovendien is lucht evenals elk gas samendrukbaar in tegenstelling tot vloeistoffen.
Het gedraagt zich aerodynamisch geheel anders dan vloeistoffen.
Nooit van een laminair effekt van luchtstromen gehoord?

Je kunt wel beweren dat de lucht natuurkundig niet versneld kan worden.
Maar dat kun je niet bewijzen.
Je beweert dat op grond van wat je denkt dat het wel zal zijn.
En dat mensen wat wijs gemaakt wordt is pertinent onjuist.
Ook met de turbo zit je fout.
Want een turbo doet niet de lucht versnellen, maar levert meer lucht, oftewel lucht met een hogere dichtheid.
En dan haal je er een perpetuum mobile bij.
Dat heeft hier werkelijk helemaal niets mee te maken.
Nee het spijt me maar je zit hier toch tamelijk fout allemaal.

Grtz.
 
Kilroy;205822 zei:
Het gaat hier niet over natuurkunde maar over aerodynamica!!

Dit ben ik met Kilroy eens. Denk aan een wervelwind daar stroomt de lucht sneller door het draaiende effect.

Maar goed, dan komt er dus de betere verbranding bij in de motor en volgens mij geeft dit tevens hogere temperaturen. Zouden de onderdelen hier tegen bestand zijn op de lange duur?
Plaats je dit in een auto in zijn garantieperiode en treed er een defect op dan denk ik niet dat dit onder de garantie zal vallen?

Grt parabolica.
 
Nou rook ik best wel veel maar als ik nu twee van die dingen in mijn neus inbouw zal ik dan ook meer lucht krijgen? :)
 
Voor hogere temperaturen zou ik niet bang zijn.
Immers, je hebt nog altijd de temperatuurmeter op je dashboard.
Een betere verbranding hoeft niet pers? een hogere temperatuur te zijn.
Je zit tenslotte niet extra aan het gas te trekken.
Garantie, tja het schijnt dat autofabrikanten altijd moeilijk doen als het daarover gaat.
Ook al zijn het gewone produktie fouten van hunzelf.
Maar ik denk dat het hier totaal niet speelt.

Voor je neus gebruiken?
Mogelijk dat het een goede verdeling geeft voor bepaalde disco gangers, haha!

Grtz.
 
AeroFinn

Bijna alle motorfabrikanten ter wereld hebben te maken met hetzelfde probleem, namelijk de uitstoot en vervuiling van de motoren. Daarom hebben ze de drang om schonere motoren te ontwikkelen. Met name de opschaling van de euronorm heeft ervoor gezorgd dat motorfabrikanten oplossingen hebben bedacht in het verlagen van de verbrandingstemperatuur. Een oplossing is bijvoorbeeld het terugvoeren van de verbrande uitlaatgassen in de motor. Ook wel bekend als de EGR-techniek. (Exhaust gas recirculation). De EGR-techniek heeft tot doel de NOx te verlagen, maar brengt een enorme vervuiling aan koolafzetting aan de binnenkant van de motor. Deze koolafzetting wordt veroorzaakt door een laminaire stroming, die vuil op vuil drukt en uiteindelijk er voor zorgt dat de motor dichtslibt. Het verbruik en uitstoot neemt hierdoor sterk toe.


Steeds vaker hebben garagewerkplaatsen te maken deze hardnekkige vervuiling. De koolafzettingen zijn dermate hardnekkig, dat zelfs de stelkleppen in het inlaatsysteem afbreken met een grote kostenpost als gevolg. Dit komt al voor bij auto’s van ongeveer 1,5 jaar oud die maar 50.000 km op de teller hebben staan.

Als we kijken naar de SCR-techniek dan praten we over het toevoegen van ureum in de uitlaatgassen. Ook deze techniek wordt veel toegepast bij vrachtauto’s en zorgt er voor dat de Nox eveneens wordt verlaagt. Een groot nadeel van deze techniek is dat in de meeste gevallen het ureum wordt omgezet in de giftige stof ammoniak.

TCE heeft voor dit probleem de AeroFinn ontwikkeld op basis van lucht- en ruimtevaarttechnieken. De AeroFinn zet laminaire luchtstromen om in circulaire luchtstromen. Hierdoor wordt de motor beter gevuld met lucht en wordt er minimaal tussen 40% en 80% meer lucht in de motor gebracht. Meer lucht betekent een betere verbranding. En een betere verbranding betekent minder brandstof, minder uitstoot en meer power.

De AeroFinn wordt in de luchtinlaat van een verbrandingsmotor geplaatst. Het effect van de AeroFinn is dat er meer lucht in de cilinders komt en dat de lucht zich beter met de brandstof mengt. De motoren worden door de vorticiteit schoon gehouden van inwendige vervuiling van onder andere roet. Het resultaat hiervan is dat er een volledige verbranding plaatsvindt in de cilinder. Een volledige verbranding houdt in:

- Meer vermogen
- Minder CO2-uitstoot
- Minder NOx-uitstoot
- Minder uitlaatgassen
- Minder onderhoud
- Schonere uitlaat
- Brandstofbesparing

Uitvoerige testresultaten en gebruikservaringen laten zien dat er in de praktijk meer vermogen wordt verkregen en brandstof wordt bespaard. Inmiddels zijn er ruim 4000 motorvoertuigen in Nederland omgebouwd.

Aantoonbare besparingen tussen 5% en 20%.


Grtzz/
 
Laminaire stromingen of het nou in lucht zit of water zijn altijd beter dan een circulaire stroming deze geven namelijk veel meer weerstand (ieder die ook maar een beetje weet van techniek weet dat) .Het verhaaltje van meer lucht erin en minder uitlaatgassen is kletskoek dat kan niet .Verder is het ding aleens getest door een officieele instantie die zulke dingen keuren kan /mag denk het niet ,en btw ga er niet van uit dat ik niets van autotechniek weet ik heb de papieren daarvoor en ik zeg dat het bullshit is dat ding en dat is nu even mijn mening.

Groeten Brombeer.
 
Denk hier maar eens aan de propellor van een vliegtuig als de motor uitvalt geeft die een hoge luchtweerstand dan zetten ze hem in vaanstand dat wil zeggen hij vangt geen wind meer en blijft stilstaan.Kijk dat is een natuurkundig verschijnsel die ook met aerodynamica te maken heeft .natuurkundig verschijnsel is de venturi van een carburator dit zorgt dat de lucht gaat versnellen en de versnelde lucht zuigt de benzine uit de verstuiver dit regel je dus met je gasklep (oude techniek)
Nu zetten ze een ventilatortje in de luchtaanzuig dat kost energie dat ding draaid niet uitzichzelf dus het is een sprookje ,wacht maar op de testen van bv tno dat word lachen ,dit is net zo,n lul verhaal als het magneetje om je waterleiding zodat je geen kalkaanslag krijgt.Maar goed je hebt mensen die geloven nog steeds in de kerstman /sinterklaas en de paashaas.

Groeten Brombeer.
 
Tjonge tjonge wat een gequote met hele reply's, neem me niet kwalijk!!
Dat kan toch werkelijk simpeler!

Maar je snapt het toch eindelijk wel als je zegt: "en dat is nu even mijn mening".
En hou het daar dan ook bij!
Dat je zegt "jij zit fout" is daarentegen wel weer fout en zelfs onbetamelijk.
Want je zit continu verkeerde dingen te bedenken en erbij te halen, en uit zijn verband te trekken.
Zonder dat je ook maar iets zit te bewijzen.
Het is meer het bekende verhaal van de boer die niet vreet wat hij niet kent.
Eerst is het een natuurkundig verschijnsel, en dan ineens ook weer een aerodynamisch verschijnsel.
Eerst kan niks de lucht versnellen, en dan opeens een venturi weer wel.
En zo blijft dat doorgaan.
Als je iets van autotechniek weet wil nog niet zeggen dat je iets van aerodynamica snapt, sorry!

Je zit consequent je eenmaal ingenomen standpunt te herhalen.
Maar zeggen dat mensen nog steeds geloven in de kerstman /sinterklaas en de paashaas.
Dat is toch niet erg taktvol, misschien zelfs een beetje lomp.
Ik vind het zeer jammer voor dit interessante topic.

Grtz.
 
brombeer;205810 zei:
Persoonlijk geloof ik hier niet in ,het dingetje gaat draaien door de lucht die aangezogen gaat worden en het is volgens mij zo dat dat altijd energie kost ipv wat opleverd het geeft zeg maar weerstand in de luchtaanzuiging.Dus in dit geval eerder minder dan meer lucht .

Groeten Brombeer.

Als je goed naar het "dingetje" gekeken had , had je kunnen zien dat het helemaal niet draaien kan !
Het zit vast in de luchtinlaat en door zijn vorm zorgt het ervoor dat de luchtstroom gaat draaien .

Over de toegevoegde waarde kan ik geen oordeel geven .
 
brombeer;205833 zei:
Nu zetten ze een ventilatortje in de luchtaanzuig dat kost energie.

Dit snap ik niet helemaal brombeer?
Dat een dynamo energie van de motor gebruikt en zodoende weerstand levert, dus energie (weerstand) kost m.b.t. de motor, dat is dus duidelijk te verklaren. Maar dit ding is statisch en gebruikt geen motortje dat ook maar iets vraagt van stroom van de dynamo.
Verder zit het niet zo in de weg dat het airodynamisch weerstand geeft voor de auto, het is geen spoiler of zo.

Mijn idee is dat als defensie besluit om deze 'Aerofinn' te plaatsen het hier gaat om iets meer dan een magneetje. Als ze ergens willen bezuinigen en geen geld willen verspillen, dan is het wel bij defensie.

Ik denk zelf dat bij bepaalde motoren het resultaat van de te verwachten winst afhangt van de inovatie van de motor en hoe die is ontwikkeld m.b.t. de al geregelde luchtstroom.
Dat zal bij de ??n beter zijn ontwikkeld dan bij de andere motor.

Grt Parabolica.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan