Informatie DM-One en DM-Two Debian 11

mimisiku

Sr. Member
Special Friend
Lid sinds
29 apr 2021
Berichten
427
Waarderingsscore
107
Punten
43
Locatie
Nederland
Via de Allen Turing MultiBoot tool is het nu ook mogelijk om een volwaardige Debian 11 te installeren. Deze Debian 11 start je vanuit Alan Turing net als de opgeslagen images. Hiermee heb je als gebruiker een krachtige omgeving om nóg meer met je Dreambox te kunnen uitvoeren.
De FireFox webbrowser kun je gebruiken om zaken als Netflix & Co te draaien maar dan nu mét keyboard en muisondersteuning! In mijn geval heb ik de OScam bouwomgeving geïnstalleerd en kan nu dus op de box zelf een eigen OScam bouwen!
DECA1-CC0-4-B02-4-E76-91-FA-0-AB0-F4-EF9-FD0.jpg
 
Inmiddels kan ik ook een complete OScam compileren voor de DM-One UHD en DM-Two UHD. Dus mét libusb én pcsclite.. Is daar interesse voor?
 
Wanneer je oscam voor de Synology kunt compileren, dan heb ik zeker interesse! ;)
 
Helaas! Ik heb geen Synology NAS… Maar als je weet welk OS daar in ‘woont’ en welke CPU?
 
Eventueel heb ik nog een wat oudere NAS liggen die je mag gebruiken.
Het OS is in de basis BSD. (niet te verwarren met FreeBSD want er is niets 'free' aan en het is een gesloten systeem.)
De schil is een door synology bedacht systeem heet 'DSM' en ik heb geen idee waar dat uit bestaat.

Dan is er een probleem: DSM wordt in versie 7.1 beschermd en software van derden moet via Docker draaien.
Daar heb ik eens mee lopen pielen, maar werkend heb ik het nog nooit gekregen. Misschien denk ik te ingewikkeld of begrijp ik het simpelweg niet.

De gebruikte chips zijn de Braswell en de Armada.
 
Er bestaat een Synology forum. Denk dat je daar sneller geholpen bent. Ik heb 0 ervaring met Synology. Tegen de tijd dat ik het onder de knie heb is het model al EOL. Heb op het Synology forum gekeken en daar wordt OScam kant en klaar aangeboden. Compleet met ‘How-To’…
 
Dat klopt, en heb oscam ook draaien, zij het met een oude versie, maar dat is nog op de DSM6.2.
Synology is trouwens een best leuk apparaat, maar wellicht voor iemand als jij veel te simpel ;)
Het is een soort van linux-iets met een GUI.
Ik heb al een tijd niet meer op het syno-forum gekeken, dus dank voor de tip!
...de oudere topics waren voor mij niet duidelijk. ;) (lees: geen geduld)
 
Ik heb 2 Netgear NAS-en die helemaalgesloten zijn qua software-expansie. Ik ben uitgeweken naar de RasPi en dat werkt qua OScam prima. Voordeel dat ik daarop ook native OScam kan compileren…
 
Volgens mij woont er ARM linux als OS op Synology systemen.
 
Ik heb een docker draaien in mijn syno, bitwarden.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet eens echt geprobeerd oscam op de NAS te gaan draaien maar ik kan wel in de CLi komen en heb daar al van alles in lopen sleutelen ..... het is alwel een tijdje geleden maar als ik tijd heb ga ik eens naar de oscam mogelijkheden kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Volgens mij woont er ARM linux als OS op Synology systemen.
Dat hangt van het model af. De meeste moderne modellen hebben x64 in de vorm van dit tabel, de oudere modellen x86 of ARM.
Docker werkt niet met de oudere ARM procs.
 
Die tabel linkt naar iets van meteorologie op rtlnieuws maar niets van tabellen over NAS.
Ik neem aan dat je deze tabel bedoelde?

Het is al weer lang geleden dat ik naar die Synology's en Qnap's heb gekeken, in de tijd dat ik die kocht was het bijna alleen maar ARM. Dus goed om te horen dat de nieuwere modellen x64 hebben.
Dan zal er vermoedelijk ook wel een of andere Linux versie op draaien.
 
hmm, dat is vreemd?? Maar inderdaad bedoelde ik die link. Dom dat ik het niet controleerde..
:oops:

Ik kan er ook geen smoes voor bedenken... :biggrin:

Maar om er op terug te komen, deze link vertelt iets over BSD en waarom het 'linux' wordt genoemd..
(link dit keer wel gecontroleerd) ;)
 
Maar om er op terug te komen, deze link vertelt iets over BSD en waarom het 'linux' wordt genoemd..
BSD is echt wel anders dan Linux, maar wil je men u zeggen dat er BSD op Synology draait? Of dat er BSD op die ARM versies draait?
 
Op alle syno's draait BSD voor zover ik weet, ook op de oudere versies met ARM.
BSD is in feite niets anders dan de zoveelste Unix variant en stamt uit de begin jaren '90.
Berkeley Software Distribution
 
Op alle syno's draait BSD voor zover ik weet,
Daar twijfel ik juist aan. Ik weet wat FreeBSD is. Daar gaat het niet om. Maar ik ben op zoek gegaan en kan alleen vinden dat het een custom distro is.

Op Reddit vond ik dit:
IIRC it's a very heavily customized Debian fork that uses Upstart (vs. sysvinit or systemd).

This is mostly a theoretical discussion, however. DSM is a very slim OS compared to a full-fat server OS like Ubuntu or CentOS, and it straight up does not have many common libraries and binaries (for example, it doesn't have basic binaries like lsof, nano, cal, man pages, make, locate, etc.). This is before you get into Synology's own customizations on top of that (e.g. mkdir is the wrong way to create a shared folder through SSH, you use synoshare instead).

Wat verder kijken blijkt het dan inderdaad een custom distro (door Synology ontwikkeld) te zijn namelijk Xpenology. Dat had ik ook niet verwacht.
Schijnt dat Qnap dat ook doet, die gebruikt QTS en dat is gebaseerd op Ubuntu.
Asustor heeft ook weer zijn eigen ontwikkelde besturingsysteem, geen idee waar dat op gebaseerd is.

Interessant wel allemaal.
 
Synology heeft enkele jaren geleden Qnap overgenomen. ;)

FreeBSD is zeg maar de light versie van BSD en als ik mij niet vergis is FreeBSD open source.
Wat je zegt, het is zeker interessant! :)
 
Synology heeft enkele jaren geleden Qnap overgenomen. ;)
Heb je daar ergens een link of informatie over? Kan daar niets over vinden. Behalve dat o.a. Qnap, Vivotek en Asustor concurrenten zijn van Synology.

Ja FreeBSD is oen source, maar zoals je kunt lezen zou Xpenology een custom afgeleide van Ubuntu zijn, wat op zichzelf weer een afgeleide van Debian is.
FreeBSD is toch weer wat uitgebreider want dat is een heel systeem, stuk stabieler ook. Ik wilde er eigenlijk net mee beginnen voor Directadmin afgelopen jaar toen net aangekondigd werd dat DA de support ervan ging stoppen.
 
Heb je daar ergens een link of informatie over? Kan daar niets over vinden. Behalve dat o.a. Qnap, Vivotek en Asustor concurrenten zijn van Synology.
Ik zoek mijzelf een ongeluk, maar ik kan er ook bijzonder weinig informatie over vinden. :oops:
Ooit heb ik een dergelijk bericht gelezen op de nieuwsafdeling van een leverancier die beide merken aanbood en las er ook iets over op Reddit.
Hoewel dat meer dan 5 jaar geleden is kan ik er weinig meer over terugvinden.. ( nu twijfel ik zelf aan mijn bewering)
Het zal mij niets verbazen dat mijn geheugen dingen door elkaar gooit en dat Synology alleen de hardware fabrikant van Qnap heeft overgenomen destijds en dat mijn geheugen voor het gemak dit bericht heeft gesimplificeerd tot "synology neemt qnap over".

Maar bij gelegenheid zal ik er eens dieper induiken en hoewel het niet zo heel erg belangrijk is wil ik toch wel weten hoe het nu werkelijk zit..
...wordt vervolgd!
 
Het synology/qnap verhaal laat mij niet los. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het hoofdkantoor van qnap en synology in Taiwan vrijwel naast elkaar liggen..

Qnap:
Address: 2F-5F, 22, Zhongxing Rd., New Taipei City, 22161 Taiwan
Synology:
9F., No.1, Yuandong Rd., Banqiao Dist.,
New Taipei City 220632
Taiwan

Het scheelt maar 15 km of zo.. :biggrin:
Dus, op de kaart gezien zijn beide bedrijven buren....net als Kymco, Mazda etc etc etc etc..
...vergeet maar wat ik heb gezegd, ik kan mijn wandelgangbewering niet hard maken.

..Wat een land is dat Taiwan zeg! De halve merkenwereld woont daar!
Het is best grappig om eens met 'maps' te kijken wat daar allemaal huist.. :)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan