DM800 Gemini update+cardsharing

S

somstall

hallo allemaal ik ben hier nieuw maar ik wou jullie wat vragen.

Ik heb een dreambox dm800 HD en er komt elk jaar een man bij ons langs

die activeert dan zegmaar alle kanalen.(alhoewel hij zij dat premiere het zou doen maar die doet het niet) Hij draait op een gemini dus niet op de orginele firmware maar ik zou die graag willen updaten. En mijn vraag is nu. Als ik de firmware upgrade ben ik dan alles kwijt al mijn kanalen en alles wat ik heb opgenomen? of krijg ik gewoon een nieuwe firmware en blijven mijn kanalen en cardsharing goed functionerend?

ik hoop op een antwoord.

Beste Somstall, allereerst welkom op Satellite Fun.

Zoals je misschien uit de regels hebt gelezen ondersteunen wij geen externe cardsharing dus daar kunnen we weinig over zeggen.

Wel kunnen we uitleg geven over het update van de firmware, de Gemini in jouw geval dus. Dat kun je in principe wel doen, maar inderdaad is het dan nodig ook weer opnieuw een zenderlijst in je ontvanger te plaatsen. Ook de instellingen zullen opnieuw gedaan moeten worden.

Over het algemeen wordt externe cardsharing gedaan met bijvoorbeeld CCcam en daar is een configuratiebestandje voor nodig. Dat moet je backuppen.

De meeste mensen die zoiets doen wijzigen echter het standaard wachtwoord van de Dreambox zodat de "klant" of bekenden van de "klant" niet kunnen zien wat er in die config staat.

Als dat wachtwoord niet meer standaard is en het is niet bekend, kun je geen zenderlijst updaten tenzij je dus de gehele firmware vervangt, maar dan ben je dat config bestandje kwijt.

Of je dus wel of niet kunt updaten en je zenders terug kunt krijgen zoals je vraagt, ligt er geheel aan of wel of niet dat wachtwoord gewijzigd is.

Normaliter is de gebruikersnaam root en het wachtwoord dreambox.

Hoe kom ik bij die bestand om die te backuppen?

En als het mij nou gelukt is om die te backuppen en ik zet er de laatste gemini firmware op en zet het bestand weer terug, heb ik dan weer alle kanalen en de juiste instellingen?

Hoe je bij het bestand komt om het te backuppen is afhankelijk van welke emu je gebruikt. Als dat CCcam is dan kun je met DCC of anders met een FTP programma inloggen op je Dreambox. Dan moet je in de /var/etc map de CCcam.cfg backuppen.

Als je deze na herinstallatie weer terug zet is alles weer in orde, je moet dan wel eerst de CCcam emu weer terug installeren en daarna pas het config bestandje terugzetten.

Doch dit bestandje zorgt niet voor je zenderslijst dat zorgt alleen dat je beeld hebt, dus je kanalenlijst moet je ook backuppen, dat kun je met DreamboxEdit doen. Andere instellingen is een kwestie van onthouden of opschrijven.:)

Zou u mij willen uitleggen hoe ik de zenderlijst backup met Dreamboxedit?

en zou je mij ook kunnen vertellen wat het verschil is als ik mijn germini 2 update naar de recente versie?

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 23:51 uur ----------

hallo, ik heb de lijsten gedownload met dreamboxedit en ik weet nu ook hoe ik ze weer kan uploaden naar mijn dreambox, ik heb ook heet CCam bestand gebackupped op mijn computer, en nu wil ik even voor de duidelijkheid nog 1x vragen zodat het niet mis gaat.

Als ik nu de laatste gemini erop zet de ccam terug zet in zijn mapje, en met dreamboxedit de lijst terug stuur naar de dreambox. Kan ik dan weer al mijn kanalen bekijken? ik hoop dat jullie mij willen helpen en antwoord geven

Laatst bewerkt:
CCcam zelf hoef je niet te backuppen alleen CCcam.cfg en evt. CCcam.prio indien aanwezig.

Om je nog eens gerust te stellen de juiste volgorde.

1.) Nieuwe Gemini installeren

2.) Zenderlijst met DreamboxEdit weer op de ontvanger zetten.

3.) Eventuele andere instellingen nog goed zetten, schotel, display etc.

4.) Addons menu starten, CCcam installeren en als default emu zetten.

5.) DCC of FTP programma nemen, CCcam.cfg weer in de /var/etc plaatsen.

Eventueel dan nog CCcam herstarten en klaar.

Heb je problemen of lukt iets niet, gelijk hier op het forum inloggen en vragen stellen.;)

moet ik de schotel opnieuw instellen?

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 10:20 uur ----------

moet ik de schotel weer opnieuw instellen? wat bedoelt u precies daarmee?

Moet ik aan de schotel sleutelen? (ik hoop het niet want ik kan dat niet)

verder heb ik in de map var/etc gekeken en daar heb ik deze bestanden gevonden:

CCam.cfg

CCam.prio

CCam.channelinfo

CCam.providers

moet ik die allemaal backuppen of gewoon alleen de CCam.cfg?

De CCcam.cfg is het belangrijkst, maar als je alle 4 die bestandjes hebt, mag je ze allemaal backuppen, is misschien wel handiger voor als je via een plugin ofzo informatie gaat opvragen.

De schotel opnieuw instellen? Nee sorry, daar was ik onduidelijk in. Ik bedoelde daarmee dat je in de nieuwe firmware moet aangeven welke schotel en welke diseqc je gebruikt. Dus wel instellingen van de schotel in de ontvanger weer goed aangeven, maar de schotel zelf hoeft niets aan te gebeuren, daar wijzigt immers ook niets aan.

ik ben hier echt een leek in zou u mij kunnen uitleggen hoe ik de instelllingen van de schotel op de ontvanger goedzet? kan ik nu niet naar de instellingen kijken onthouden/opschrijven en dan weer alles het zelfde instellen? en als dat kan waar staan die instellingen?

Ja het zijn eigenlijk dingen die zich vanzelf wijzen. Ik kan niet alles gaan opschrijven maar dit is nog wel eenvoudig te doen.

Menu (menuknop dus) -> instellingen -> Zenders zoeken -> lnb instellingen of satelliet configuratie, ik weet niet precies hoe dat in het Nederlands staat. Wat daar staat moet je even opschrijven.

In het Engels is het in elk geval Menu->setup->service searching ->satellite configuration.

Wat daar staat dus even opschrijven, dat moet je na een nieuwe installatie weer ingeven. Eerst dus tijdzone (Amsterdam GMT+1) en taal enzo, vrij eenvoudige dingen.

Daarna vraagt hij naar de diseqc configuratie, daar kun je dan no, of simple of advanced ofzo ingeven. Als je alleen de Astra hebt, dan zul je vermoeden voor Geen of NO moeten kiezen. Maar wat je daar moet invullen kun je dus vinden via de menustructuur die ik net gaf.

ik zal het morgen proberen, en heel erg bedankt dat je de moeite hebt genomen om mij te helpen op veel forums worden domme vragen niet beantwoord:$

dus DANKJEWEL

op veel forums worden domme vragen niet beantwoord:$
Dat is omdat men op veel forums niet begrijpt dat ze zelf ook ooit begonnen zijn met de hobby. Bij ons forum hebben we daarom de instelling dat domme vragen niet bestaan. Alleen domme antwoorden.

Elke beginner die een vraag stelt, hoe eenvoudig die ook te beantwoorden is, is per definitie niet dom. Dom is degene die een vraag heeft, maar ermee blijft zitten omdat hij hem niet wil stellen, want die krijgt er dan ook nooit een antwoord op. Toch?;)

Dus nooit schamen of denken dat iets dom zou zijn ofzo, gewoon vragen. Als we kunnen helpen doen we dat graag!:)

Succes alvast!

ik wou net eigenlijk mijn dreambox updaten maar toen vroeg ik mij af als ik dat doe word dan alles wat ik opgenomen heb verwijderd?

Nee alles wat je op de harde schijf hebt opgenomen blijft er gewoon op staan. Als je ook bij dezelfde firmware blijft, dus bijv. Gemini update, blijft alle structuur ook exact hetzelfde en moet het terugvinden van de films geen enkel probleem zijn.

Met het update van de firmware wordt alleen het flash geheugen gewijzigd. Dat bevindt zich in de Dreambox zelf en staat los van de harddisk. Dus zolang je die HD niet formatteert of de HD niet crashed ofzo blijven de opnames er op staan.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan