DM8000HD opnieuw en naar je zin installeren.

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Ik ben al de gehele week, eigenlijk al wat langer, druk bezig om mijn DM8000HD opnieuw te installeren en dan ook zo dat het naar mijn zin is. Alles is afhankelijk van de image en daar heeft een ieder zo zijn eigen voorkeuren voor.

Ik heb nu (tijdelijk) gekozen voor Newenigma2 maar zoals als sommige misschien al gelezen hebben loopt mijn geheugen langzaam vol. Of dit nu een hardware of software probleem is heb ik nog niet kunnen achterhalen. Elke keer denk je iets te kunnen testen en dan wordt er toch iets extra's ge?nstalleerd.

Tot nu toe is er voldoende ruimte aanwezig in de Flash en het geheugen :

Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on

ubi0:rootfs            224.4M    85.1M    139.3M  38% /
devtmpfs              72.9M        0    72.9M  0% /dev
none                    73.0M      1.3M    71.7M  2% /var/volatile
none                    73.0M        0    73.0M  0% /dev/shm
/dev/mtdblock2    7.0M      3.5M      3.5M  51% /boot
/dev/disk/by-uuid/29f4bbd6-8f7d-48d2-b596-4c1a2db7b172
                        465.6G    249.5G    216.1G  54% /media/hdd
/dev/disk/by-uuid/f7a40a49-6412-43a4-96fc-e124676946ea
                        474.2M    17.0M    457.2M  4% /media/CompactFlashPart1

Dus het probleem met het geheugen daar loop ik maar omheen.

Een back-up maken is dan de uitkomst als de image goed draait maar de laatste back-ups die ik gemaakt heb zijn allemaal corrupt en kan ik dus niet terugzetten.

Inmiddels heb ik op het Enigma2 forum een versie van dFlash 13.x gevonden en ge?nstalleerd met de bijbehorende binaries en een backup gemaakt. En nu maar hopen dat deze ook werkt anders kan ik weer alles opnieuw installeren. :)

In dit topic geeft het eendenteam een uitleg hoe een USB in partititie te verdelen om bijvoorbeeld Flodder te installeren want mijn USB stick is 8 GB en dat is te groot. Bij een eerdere installatie met Flodder op een USB met 16GB werd mijn Dreambox heel traag.

Verder staat de Softcam nu op de CF (een uitkomst) en zou ik met een simpele symlink de softcam kunnen aanroepen na een opnieuw ge?nstalleerde image. Dat is een keer gelukt maar nu even niet ingeschakeld omdat er elke keer wel wat wijzigt.

Als de Backup uiteindelijk werkt wil ik stap voor stap al die dingen hopelijk met enige hulp gaan doorlopen zodat er uiteindelijk een image draait waar ik tevreden mee ben en andere misschien ook wat aan hebben.

Mijn eerste vraag is : hoe een USB in partities te verdelen met Telnet?


 


 

 
Poeh je verhaal gelezen, maar waarom allemaal zo moeilijk. Neem nu eerst eens een orignele, maar wel experimental image van DMM en wel een met OE 2.0.
Je kunt deze hier downloaden

parabolica zei:
Ik heb nu (tijdelijk) gekozen voor Newenigma2 maar zoals als sommige misschien al gelezen hebben loopt mijn geheugen langzaam vol. Of dit nu een hardware of software probleem is heb ik nog niet kunnen achterhalen. Elke keer denk je iets te kunnen testen en dan wordt er toch iets extra's ge?nstalleerd.
Nooit van gehoord. Er wordt toch alleen iets ge?nstalleerd als jij dat wilt.... Zo niet, dan zo'n image niet gebruiken

parabolica zei:
Tot nu toe is er voldoende ruimte aanwezig in de Flash en het geheugen :
Dus het probleem met het geheugen daar loop ik maar omheen.
Schrijffoutje: gaat niet over geheugen maar over vollopen van je flash; ruimte dus. Maar dat terzijde. Normaal gesproken mag er op een dm8000 geen probleem zijn met de grootte van je flash en vollopen. Wij hebben hier een volledige image met plugins en slechts 45% gebruikt.

parabolica zei:
Een back-up maken is dan de uitkomst als de image goed draait maar de laatste back-ups die ik gemaakt heb zijn allemaal corrupt en kan ik dus niet terugzetten
dan maak je geen goede backup of je gebruikte de verkeerde software. Backup maken mag geen probleem zijn en restoren ook niet

parabolica zei:
Inmiddels heb ik op het Enigma2 forum een versie van dFlash 13.x gevonden
v13.7 moet je hebben

parabolica zei:
Verder staat de Softcam nu op de CF (een uitkomst) en zou ik met een simpele symlink de softcam kunnen aanroepen na een opnieuw ge?nstalleerde image. Dat is een keer gelukt maar nu even niet ingeschakeld omdat er elke keer wel wat wijzigt.
een symlink heeft daar niets mee van doen. Je kunt gewoon de symlink maken, het is "slechts" een (door-)verwijzing.

parabolica zei:
Mijn eerste vraag is : hoe een USB in partities te verdelen met Telnet?
Dat is niet zo moeilijk. In het kort met fdisk initialiseer je (in dit geval) de usb en met mkfs.ext3 of mkfs.ext4 formatteer je de boel. Je moet uiteraard wel weten wat je usb device is (/dev/sdb of /dev/sdc etc). Kom je achter met bijv: blkid
hoe je usb nu is ingedeeld zie je bijv door: fdisk /dev/sdX -l (of door fdisk /dev/sdx en in fdisk de p in tikken). Maar ook hier: waarom zo moeilijk als je dit via een officiele DMM plugin kunt doen. Installeer die origenele DMM exp. image en dan de plugin "eparted" (let op kleine letters en staat in je software overzicht op je box daarom onderaan).
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg eendenteam. Het eendenteam is heel bekend met Linux wat dus voor een enorme voorsprong zorgt qua kennis. :)

Dat een backup nu corrupt is zal wel aan de gebruikte software liggen, ik ben daar ook wel vrij zeker van want eerder waren er nooit problemen. Inmiddels is er met andere software en op een andere wijze een back-up gemaakt die ik maandag eens terug ga zetten. Lukt dit dan kan ik verder met een andere image installeren zoals die uit de link van het eendenteam (waar voor dank).

Plug-ins die vooraf standaard op een image zijn ge?nstalleerd zijn ook weer te verwijderen (bijvoorbeeld HBBTV) en de bruikbare laat je gewoon staan. Newenigma2 is nog niet zo slecht moet ik zeggen en vrij compleet. Nooit geen crash gehad, op het vollopen van het geheugen/Flash na dan, en bij mij draait deze image over het algemeen heel goed en stabiel. Over het memory probleem en de werking van het Flash geheugen zal ik in een eerder geopend draadje van mij nog wel een vraag stellen.

parabolica zei:
Mijn eerste vraag is : hoe een USB in partities te verdelen met Telnet?
eendenteam zei:
Dat is niet zo moeilijk.

Met deze uitleg moet het wel gaan lukken. :)

   
 
Als je tevreden bent over een image dan vooral bij die image blijven. Besef wel dat newnigma en merlin begrijpelijkerwijs achter lopen bij de images van DMM. Dat bleek recent bij de (nieuwe) plugin advanced audio settings for dreamos, die dus nog niet werkte in die images. Echter bij een dm8000 hoef je je daar geen zorgen over te maken omdat die image sinds (pak en beet) juni/juli 2016 niet meer worden geupdate.
 
In elke image ontbreekt er wel wat of werkt iets niet naar behoren en het vraagt soms wat tijd om te achterhalen wat er extra ge?nstalleerd zou moet worden. Het geeft ook wel weer voldoening als het lukt om van een basis image iets volledig naar je zin te installeren.

Cruciaal is het dat een backup maken ook werkt en dat je die ook weer kan terug zetten, pas dan kan ik gaan aanrommelen. En ik ga zo een recente backup terugzetten, lukt het niet en ben ik mijn bestaande image kwijt dan kan ik het net nog voor het eten opnieuw installeren. :)
 
Een backup terugzetten is net mislukt want ook na 12 minuten blijft de box halverwege de voortgangsbalk gewoon hangen. Gelukkig boot de DM na uit/aan zetten wel gewoon op via de oude image. De backup is gemaakt via DFlash en webif en zo ook weer terug gezet alleen vanaf de HD.

Ik ga dit aanpassen en de backup nu op de USB zetten en het dan opnieuw proberen.





 
heb je tijdens het booten er een kaart in?
Ik heb het ook wel eens dat ie in het booten ongeveer halverwege blijft hangen ,dan opnieuw zonder kaart en start ie in 1 keer door.
 
Na een plug-in tool voor de USB ge?nstalleerd te hebben (niet die het eendenteam adviseerde) en na deze weer verwijdert te hebben start de Dream niet meer op. :) :)
Nu is het etenstijd en daarna kijken we wel wat te doen. Misschien maar eens flashen met een nulmodemkabel ook al duurt dat lang.
 
Soms schrijf je dingen te snel op maar tijdens het koken toch een poging gedaan om een backup terug te zeten en zie daar, gelukt.  :klappen:

Eindresultaat de Dream start op maar mijn hamburger staat in de fik  :eek:
 
USB stick is inmiddels in partities verdeeld met de plug-in 'eparted' en dat ging zonder slag of stoot. Ik heb alleen even een korte pauze ingelast omdat andere dingen zijn blijven liggen en daarna ga ik weer verder met installeren van een nieuwe image.

Ondertussen verzamel ik wat informatie over plug-ins en maak ik ??n map aan met de bruikbare plug-ins die nodig zijn na een schone installatie. Sommige belangrijke plug-ins wil je overzichtelijk onder de blauwe hebben zodat ze snel toegankelijk zijn o.a. over het geheugen. :)



 
Tja als je plugins zoals flodder gebruikt moet je idd zorgen dat de usb niet groter is dan 2 GB (4GB zou nog kunnen, maar <= 2GB is ideaal). Is je usb groter dan in partities verdelen en dan 1 partitie van max 2GB als eerste en primaire partitie. de overige partitie ook als primaire aan laten maken. Partitioneren kan met eparted of via putty (unmounten en dan fdisk). Het kan wel met een grotere usb (partitie) maar dan moet je gaan lopen "stoeien" tijdens het formateren (mkfs.ext4) met het aantal inodes (parameter -N).

Overigens als je de usb nu hebt gemount, kijk dan eens in putty hoe die is gemount, dus welk filesysteem (via bijv. commando: mount). Beste is ext3 of ext4 te nemen tijdens het formatteren.
 
Beide USB partities zijn nu geformatteerd in mkfs.ext4 met die plug-in 'eparted'. En precies zoals het eendenteam schrijft, omdat ik nog niet zo bekend ben met die parameters was die plug-in een goede hint en een uitkomst.

Gisteren even snel er een andere image opgezet (Merlin 3.0) voor de DM8000 maar ik heb deze nog niet uitgebreid getest. Nu ik een goede backup heb en die weer snel kan terugzetten kan ik verder gaan met die dreambox-image-dm8000-20160616.nfi.

Maar omdat ik bepaalde wensen heb hoe de image uiteindelijk moet draaien samen met plug-ins zal dat nog wel wat uitzoek werk vragen en vooral inlezen.
 
Vandaag maar eens de dreambox-image-dm8000-20160616 ge?nstalleerd en wat start dat lekker snel op. Maar daarna gelijk maar wat plug-ins ge?nstalleerd. Dflash was de eerste want zonder een backup te kunnen maken dan schiet ook niet echt op zolang de image niet echt af is en ik ook steeds een bestaande en werkende backup wil terugzetten.

Eerst verscheen Dflash niet in de applicatie lijst op de Dreambox en ook niet in de webcontrol, maar door eerst een oudere en slecht werkende Dflash te installeren en daarna de overige bestanden te installeren voor Dflash lukte dit wel.

Wat mij opvalt is dat bepaalde plug-ins niet ge?nstalleerd worden of niet zichtbaar zijn in de applicatie lijst om dat systeembestanden ontbreken of extra packages ontbreken, en dat vraagt dus eerst wat uitzoekwerk. Helemaal niet erg want het is tenslotte een (leuk) experiment en zo leer ik de werking van de Dreambox ook beter kennen.

Ook wil ik zelf feeds gaan toevoegen waar ik de plug-ins kan downloaden. Dit zou via een .config bestand moeten dat dan in de map etc/opkg komt te staan. Om dat snel te testen heb ik een bestandje uit de Enigma2 image in de nieuwe dreambox image gezet, maar dat werkte dus niet (Chmod staat netjes op 644).
 
Na installatie zie je dflash via menu-instellingen en dan ergens onderaan.
Dflash heeft een eigen webif en dat is handig omdat de versie die jij hebt, dus in OE 2.0 niet de fading optie heeft dus je blijft altijd dan een balk (v dlfash) op je scherm zien. Dat zie je niet als je via webif backupt/flasht. Uiteraard kun je tijdens backuppen en zo niet zappen (ook niet als je dflash via webif start)

Webif v dflash is simpel: naar de webif gaan oals je normaal ook doet en dan er schter zetten "dflash".
Stel je gebruikt poort 80 (standaard) voor webif dan tik je in je browser in:

<ip van je box>/dlfash

Dus bijv:http://192.168.1.2/dflash

Feed toevoegen is simpel: idd via conf bestand in /etc/opkg
Daarna wel eerst je box rebooten
 
Ik gebruik Dflash nu op deze manier eendenteam of ik doe het via webcontrol maar niet altijd gaat het goed. Soms komt het balkje met reboot niet in het scherm als de image in de flash staat, maar elke backup die ik nu maak werkt en dat is waar het omgaat.

Ik denk dat bepaalde feeds alleen toegankelijk zijn als je ook hun image hebt ge?nstalleerd of maakt dat niks uit. Ik kan de url wel zien en eventueel bewerken via de optie 'overige software' installeren maar de feed zelf met de juiste naam verschijnt niet in het menu.
 
de meeste feeds zijn bereikbaar. is makkelijk te controleren door de feed in je browser te openen. Als je dan een file ziet die je wilt downloaden dan rechter muis knop en kiezen voor: koppelingslokatie kopieren. Dan naar de map /tmp op je box en intikken: "wget" gevolgd door een spatie, vervolgens linker shift ingedrukt houden en de rechter muistoets en voila: je gekopieerde koppelingslokatie verschijnt daarna enter en downloaden en installeren maar
 
Bedankt voor de tip eendenteam. De fout zal wel bij mij liggen dat het niet werkt want in de browser werkt de url met de feed gewoon.
Vandaag ben ik er helaas niet aan toe gekomen om verder te gaan met het installeren van die image.


 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan