Dreambox 500 - beeld/geluid sync problemen

M

MrLoverman

Hallo,

Ik heb sinds enkele maanden een Dreambox 500 voor CS. Ik ben een leek dus ik heb alles laten instaleren. Sinds een paar weken heb ik bij enkeler zenders problemen met beeld/geluid sync. Dus geluid loopt een aantal seconden achter op de beeld. Deze probleem is niet op elke zenders aanwezig, maar wel op een aantal zenders die ik vaak kijk, zoals HBO, HBO Comedy, Cinemax 1 en 2, en een aantal servische zenders. Het zijn wel allemaal zenders uit het Total TV pakket Eutelsat 16E. Waar zou dit aan kunnen liggen ?

Alvast bedankt !

Hoi MrLoverman en welkom op Satellite Fun.

Om gelijk met de deur in huis te vallen kun je beter niet vermelden dat je met CS bezig bent als je een vraag hebt waarbij het niet noodzakelijk is om dat te vermelden, wij supporten namelijk geen CS dat is tegen onze regels.

Weten wij veel, misschien heb jij wel HBO kaarten ofzo.:)

Maar om op je vraag terug te komen, sound in sync problemen worden veelal veroorzaakt door een verkeerde wijze van uplinken, dus probleem bij de provider die de beelden verzorgen danwel diens uplink. Een andere oorzaak kan het uit sync lopen zijn van de tuner, vaak helpt het dan om bij de zelfde provider even van zender te zappen.

En een derde oorzaak kan een ontvanger zijn die het niet meer aan kan, maar dan zou je het op alle zenders moeten hebben en niet slechts enkele.

In bepaalde gevallen zou een niet optimaal afgestelde schotel ook een beetje roet in het eten kunnen gooien dus daar zou je nog even naar kunnen kijken, maar als je signaal (dus AGC en SNR) uitstekend is, dan is dat het probleem ook niet, als er tenminste 0 BER uitslag is op de signaalmeter.

Dus betreft het niet de twee laatstgenoemde gevallen, dan zou ik er niet wakker van liggen.

Sorry voor het noemen van CS, ik dacht dat ik het hier op de forum al een paar keer heb gezien, vandaar :bloos:. Ja ik vind het gewoon vreemd dat het enkele zenders betreft, terwijl andere zenders uit hetzelfde pakket en die gewoon op dezelfde satelliet zitten, perfect werken. Ik heb net gekeken bij enkele zenders die problemen geven, en de AGC ligt rond 90% en BER schommelt bij sommige zenders tussen 0% en 120%, en bij sommige is het gewoon 0%, dus het ligt iig niet aan de afstelling van de schotel of lnb's (4 stuks). Een vriend van mij heeft dezelfde opstelling en hij heeft de probleem niet, en daarom ben ik een beetje bezorgd. Maar goed, ik zal nog afwachten, misschien komt het vanzelf goed. En als iemand nog een andere idee/oplossing heeft dan hoor ik het graag.

Ik kan me niet voorstellen dat je bij een ber van 120 nog beeld krijgt.

Hier staat een handleiding voor het opstellen van je schotel en dat zou ik toch eens controleren.

Ber moet gewoon 0 zijn.

Hoi Janblues,

Bij sommige zenders schommelt BER constant tussen 0% en 200% en die werken gewoon perfect, qua beeld en geluid. Degene die het voor mij heeft geinstaleerd zei dat het niet erg is als BER een beetje schommelt, zolang het niet gaat om extreme waardes. Maar er zitten dus zenders bij met BER van 0%, perfect beeld en toch sync problemen, en zenders met schommelende BER, perfect beeld en geen sync problemen. Nogmaals, ik ben nieuw in het wereldje en behoorlijk a-technisch dus elke mening is voor mij een verrijking :)

Het gaat hier toch volgens mij echt om de "finetuning" van jou schotel.

Je hebt vier lnb's zeg je, en dat is nu eenmaal moeilijk afstellen.

Als je met de Ber zit, dan wil dat geoon zeggen dat je schotel net niet optimaal gericht of afgesteld is, en met meerdere lnb's is dat nu eenmaal moeilijker.

Black tiger schrijft het al, en Janblues ook, controleer jou schotel!

Het hoeft maar 1 milimeter te zijn, maar dat is in de hoek naar boven een héél groter stuk.

Laatst bewerkt door een moderator:
BT had hier ook een handleiding voor een opstelling met 4 lnb's

Maar kan hem even niet vinden of hij is weer weggehaald.

Kzie hem ook niet, dus dat mag hij zelf even uitleggen. :biggrin:

Maar er mag dan wel een mooie Howto zijn, maar de fijnafstemming zul je toch zelf moeten doen.

Een handleiding? Nee dat was een topic, staat hier nog ergens zal even zoeken.

dus het ligt iig niet aan de afstelling van de schotel of lnb's (4 stuks).
Nou wel degelijk dus. Als jij een BER hebt die schommelt tussen 0 en 120% heb je gewoon een probleem.

Degene die het voor mij heeft geinstaleerd zei dat het niet erg is als BER een beetje schommelt, zolang het niet gaat om extreme waardes.
LoL, volgens mij heeft die gast gewoon geen zin gehad om de boel te gaan finetunen want dat is een rotwerk.

Maar met en Ber heb je ook sneller beelduitval als er 2 druppels regen vallen bijvoorbeeld en veel sneller last van storingen (zoals sound in sync problemen) en bijvoorbeeld ook vreemde letters bij teletekst of zelfs tot helemaal geen teletekst.

Zo nauw luistert dat verhaal. Maar inderdaad, als je nieuw bent in het wereldje kun je dat ook niet weten en ben je afhankelijk van wat anderen je vertellen.... of wijs maken.:)

Maar ik weet niet goed wat er met de handleiding voor 4 schotels moet, want dat was om te bepalen welke satelliet op welke lnb op welke plaats aan de schotel kwam.

Daarmee was niet te leren hoe je een schotel doet finetunen.

Volgens mij had ik het met mijn methode ook niet helemaal bij het rechte eind, maar als het goed is dan was betreffende uitleg in dit (klik) topic te vinden.

Hoi,

Jullie hadden helemaal gelijk volgens mij. Gisteren avond begon het te regenen en Eutelsat 16e viel helemaal uit met BER waardes van enkele duizenden procenten. De overige 3 satelieten werken overigens perfect, dus het gaat waarschijnlijk om 1 lnb die niet op zn positie zit. Dat vind ik ook vreemd. Wat moet er dan gebeurd zijn dat er maar 1 lnb verschuift en de rest niet. Kan ik nu gewoon proberen om die lnb een tikje te geven naar links/rechts, of werkt dat nou eenmaal niet zo simpel ? Ik ben wel bang dat die andere 3 straks ook uit positie zijn.

Bt ik heb je een pm gestuurd waar het te vinden is.

Als hij het op deze manier uitvoert heeft hij geen vriendje nodig :biggrin:

Oke met dank aan JanBlues, als je achter de schotel staat en de lnb houder wijst dus van je af en je kijkt naar de lnb's dan zouden de lnb's als volgt moeten hangen:

Hotbird 13 oost <---> Astra 1 19,2 oost <---> Astra 3 23,5 oost <---> Astra 2 28 oost.

Dat is de juist volgorde. Maar zoals gezegd heb in dit geval het idee dat de volgorde wel juist is, alleen de finetuning nog niet optimaal. De zenders worden immers wel ontvangen, alleen is er een sound in sync probleem.

Ik ben net op een servische forum geweest en Eutelsat W2 16e ligt idd eruit, dus ik ga iig niet zitten aan de lnb. Wat ik wel vreemd vind is dat een aantal zenders op Eutelsat W2 16e wel werken, Cinemax 1 bijvoorbeeld wel en Cinemax 2 niet, maar daar zal wel een logische verklaring voor zijn. Wat de sync problemen betreft, dat laat ik maar even zitten denk ik. Ik ben zo dom geweest om de hele zooitje te laten instaleren door iemand die het zo vlug mogelijk wilde doen, zonder enige vorm van service achteraf. Hij woont aan de andere kant van NL dus ik begrijp dat hij niet even langs kan komen om lnb's af te stellen, maar hij had het de eerste keer goed moeten doen en dan had ik nu waarschijnlijk geen gezeik gehad. Maarja, das mn eigen schuld. Ik zal denk ik gewoon op zoek moeten gaan naar iemand die dat voor mij kan afstellen en dan zal het sync probleem opelost zijn hoop ik. Bedankt voor jullie reacties in iedere geval ! Is het trouwens bekend wanneer Eutelsat 16e weer gaat draaien ?

Ze zijn bezig zenders over te zetten naar de Eurobird 16 dat is de oude Hotbird 4 die al afgeschreven is maar nog in de buurt is.

Dat zal de reden zijn dat er al weer enkele zenders zijn die het weer doen of alles op dat oude beestje kan is me niet duidelijk en wat ze verder voor oplossing zoeken weet ik ook niet.

Net een bericht gevonden wat je waarden zijn als het goed is afgesteld

Astra 19.2 SNR 100% AGC 90% Ber 0%

Hotbird SNR 81% AGC 99% Ber 0%

Astra 23.5 SNR 87% AGC 99% Ber 0%

Astra 28.2 SNR 87% AGC 99% Ber 0%

Ik heb Eutelsat 16e, Hotbird 13e, Astra 19,2e en Astra 23,5e.

Hotbird = 80% 90% BER schommelend tot 150%

Astra 19,2 = 98% 97% BER 0%

Astra 23,5 = 85% 90% BER 0%

Eutelsat = 75% 89% BER zwaar schommelend tot 5000%

Eutelsat waardes zijn dus op dit moment op zenders die momenteel werken. Het is wel behoorlijk onstabiel momenteel, als het werkt dan werkt het goed, maar het valt soms ook helemaal weg. Op Eutelsat werken miscchien 5% van de zenders.

Hotbird geen problemen beeld en geluid.

Waarden van 100% is eigenlijk een beetje een illusie die je maar op bepaalde systemen zult zien, moet je echt geluk mee hebben.

Er is geen vaste waarde waar je op zou moeten zitten, maar voor de DM500 kun je wel richtlijnen aanhouden. SNR en AGC beiden in elk geval boven de 80% en SNR eigenlijk zelfs boven de 90%.

De BER moet absoluut 0 zijn.

Doch dan hebben we het over een goede afstelling en een DM500. Deze waardes zullen behoorlijk afwijken als we naar een DM7000, 7020 en vooral een DM800 gaan kijken.

Het ziet er naar uit dat je satellieten goed tot zeer goed staan behalve de Hotbird, dat is een van de sterkste satellieten in de buurt en zou absoluut al 0 BER moeten hebben en eigenlijk ook een gelijkwaardige SNR en AGC als de Astra 1.

De Eutelsat zou ik inderdaad even afwachten tot die weer gewoon "normaal" meedoet in het gehemelte.

Waarden van 100% is eigenlijk een beetje een illusie die je maar op bepaalde systemen zult zien' date=' moet je echt geluk mee hebben.[/quote']
Daar heb je gelijk in maar het stond toch echt in het voorbeeld.

Ik heb hier een draaibaar systeem maar idd de 500 en 7020 geven een verschil aan maar op beide ontvangers blijft Ber op 0.

Ja de BER op 0 is wel echt noodzakelijk.

Persoonlijk vind ik de DM800 wel apart, die geeft soms een signaal aan van 35% waar andere Dream modellen dik over de 70 of 80% hebben.:)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan