Dreambox 500C cable

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.477
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
Snik, deze heeft de geest gegeven.
Ik gebruikte hem als radio en dan via de audio uitgangen door heel het huis diverse audiosetjes op Radio 10 zodat ik overal 24u/d radio 10 onze favoriet kon beluisteren.

Gisteren plotseling geen geluid. , adapter kapot.
Nieuwe adapter geplaatst en even startte hij op beeld jitterde en leek niet door te starten.

Adapter verwijderd en opnieuw geplaatst , klaar lampje gaat aan masr dm 500c start niet meer op . Maakt ook geen internetverbinding meer  als ik de internetkabel plaats zie ik wat oranje ledjes in de box knipperen en na enkele minuten gaat powerled uit.
Wat er gebeurd is geen idee. Maar nu heb ik geen radio meer. Tijd voor een vervanger. Of is deze nog enigszins te herstellen.

Het is een erg oud dingetje maar heeft het voordeel dat de audio tulipuitgangen aanwezig zijn .En die heb ik nodig.

Iemand enig idee??

Zeer lang geleden dat ik dat ding geconfigureerd hebben weet niet meer hoe en wat.
 
Meestal gaan in zulke gevallen de ELCO's kapot.
Dat zijn ELectrolytische COndensatoren, en ze dienen in dit geval voor stabilisatie van de interne voeding.
Die dingen hebben een relatief korte levensduur en gaan meestal uiteindelijk defect door oververhitting (dat dan weer verschillende oorzaken kan hebben, waaronder veroudering (uitdrogen)).
Wanneer ze kapot gaan, kan dat spectaculair zijn, en daarom zijn ze dusdanig geconstrueerd dat ze open barsten in plaats van uit elkaar knallen (echt exploderen).
Daarom kun je defecte ELCO's meestal herkennen omdat ze bol gaan staan of op andere wijze misvormd raken.
Vaak is het goed te doen deze onderdelen te vervangen, het best is dan wel ze allemaal te vervangen omdat wanneer de ene gaat, de volgende al klaar staat om te gaan.

Een defecte ELCO kan ook de oorzaak zijn van een afgestorven externe voeding, omdat die kortstondig kortsluiting kan maken.

Uiteraard kunnen er ook andere oorzaken zijn, maar die condensatoren zijn het eenvoudigst op te lossen en zeker de moeite waard.
Een condensator die je gaat vervangen, moet wel dezelfde waarde hebben als het origineel (nou, geen heel grote afwijkingen en dan groter, niet kleiner), maar de maximaal toegestane spanning mag wel groter zijn, zeker niet kleiner.
Een hogere maximaal toegestane spanning maakt over het algemeen het ding wel groter, dus daar moet op gelet worden.
Net zoals hoe de pinnetjes geplaatst zijn en hoe ver ze uit elkaar zitten.
De gemarkeerde (en/of kortere) pin is de min kant, tenzij de markering een + is.
 
De externe voeding is kapot en heb ik al vervangen door een ander power unit.
Dm startte even op en even beeld bibberde nogal ,daarna nog eens een herstart, power led gaat aan en en en niks meer. netwerkabel aangesloten , intern 2 oranje lampjes aan het knipperen en vervolgens na een tijdje power led dm weer uit.

Vrees dat dm500 wiil RIP.
Of de bootloader is om zeep oid
 
Als goed is heb ik er nog een liggen :)

zal morgen ff zoeken    net thuis van operatie (niks ernstig hoor)
die mag je van mij gratis hebben  :biggrin:

woutje
 
Woutje , dat is zeer vriendelijk maar er  was al een gulle gever. Die 500c komt morgen.
Hij wist niet of hij nog functioneerde heeft geen adapter , maar die heb ik wel.
Mocht  ik die wel of niet aan de praat krijg,  dan laat ik het weten.

Grtjs
 
Ah ok :)
Mooi dat je weer gered bent

woutje
 
Anders heb ik er nog een of 2 of 3 :biggrin: en ook nog een 600
 
Post NL ligt te klooien, zou vandaag geleverd worden. Tot onze spijt is levering verzet.

Dus weet nog niet of de DM500 functioneert.
Wordt morgen tegen de avond.

Ik heb alleen de radio en met name zender radio 10 nodig.
Hier is de 500 zeer geschikt 2 audio uitgangen analoog en optisch  (Ik denk dat de 600 bijna identiek is qua aansluitingen.)

De optische uitgang gaat naar mijn versterker in de woonkamer.

De analoge uitgangen L en R gaat via ca 40 kabel door heel het huis.
Aftakkingen op zolder, slaapkamer, keuken, garage en tuin . Overal met een simpel PC- audiosetje verbonden.  Kan dus mooi aan of uit op onnodige plekken.
En vervolgens overal de gewenste muziek.
De digital output gaat naar de TV en netwerk naar de router.

Ik denk dat die luxere 600 niet meer biedt mss makkelijker toegankelijk.

Moet me nog wel verdiepen hoe die ouwetjes eventueel te voorzien van een image , is zolang geleden. ???
 
O.M.G hoop niet dat ik de seriele poort moet gebruiken.
Dan heb ik een probleem.
 
Oeps, daar zeg je zoiets. Die 500'tjes gingen volgens mij nog met een combi van serieel en netwerk.
Ik neem aan dat je geen usb naar seriele kabel hebt? Misschien anders nog ergens een oude laptop met seriele poort?
 
Nee, heb gisteren al mijn laptops 2 bekeken geen seri?le poorten.  Heb bij BOL een usb-serieel plug gekocht 6?29 incl bezorgen. Kabel heb ik wel. Moet even de pinning doormeten, dacht dat die 1 op 1 moest zijn.

Hoop dat windows 10 met die plug overweg kan.

Hmm postnl laat me weer weten dat zending is vertraagd, damned.

Maar heb een tussenoplossing bedacht. Appletv 4k radio 10  app eropgezet.
Middels hdmi naar hdmi+Optisch out en koptelefoon toch de boel aan de praat gekregen. optisch zat al in radio en nu de koptelefoon gebruikt voor analoge koppeling werkt goed. Alleen moet na netflix videoland disney appletv etc. Steeds denken om het terug op radio 10 te zetten.
 
Hm plug heeft een male uitgang en mijn kabel is female--female-

2-3
3-2
5-5
.
Hoop dat dat goed is. Anders de schaar erin
 
Hoop dat dat goed is. Anders de schaar erin
De seriele nullmodem kabel hoort ook female-female te zijn.

Ik vond dit, maar weet niet zeker of het goed is:
Pinout:biggrin:B9F - DB9F;
6+1 - 4;
2 - 3;
3 - 2;
4 - 6+1;
5 - 5;
7 - 8;
8 - 7.
 
Ah dan lijkt het dat ik de goede heb. Normaal is
2-3
3-2
5-5 voldoende

Overigens
Zit
4-6
6-4 ook in deze kabel.


Maar heb nog steeds de DM500 niet ontvangen.
"bezorging nog onbekend" is wel aangemeld . Wegens enorme drukte is uw zending vertraagd. Deze zal binnen drie werkdagen geleverd worden.
Maandag rond middag uur verstuurd ?
Nou ja heb de tijd ?

Pfff het lijkt DoeHetLangzaam wel.
 
Dreambox 500c ontvangen.

Gemini project image. En ziggo zender indeling, dus moest veranderd worden .
Via dreambox edit mijn caiway erin. Kud! kon niet in de box. Dan maar eens kijken of ik via telnet kon verbinden
. Wrong password. Kud.
Dan maar een factory reset omdat ik geen zin had een nieuwe image te flashen.
Naar de instellingen , kud, pincode 0000 1234 noway.

Grrrrrr wat nu, verkoper benaderd en gaf geen antwoord.
Kud 4x

Toch maar flashen. Nee nog niet stel dat serieel niet werkt. Dan heb ik een probleem extra.
Dus gewoon zoeken, in de bestaande image vond ik puur toevallig een file met diverse verwijzingen, weet niet meer welke bestand dat was.

Vond 2 codes childcode 1234 en nog een settingcode 5536.
5536 geprobeerd en hoppa. Gelijk in de instellingen.

Direct naar factory reset en duimen.
Systeem startte op en na taal setting, pal setting volgde netwerk instellingen.

Met dreambox edit mijn caiway zender radio10 en nog enkele tv zenders erin gepompt .

Tada radio10 is in de lucht en jankt door heel het huis..

Hersteld maar wat is in 10 jaar er toch veel veranderd , zo'n oude bak gereed maken is een kwestie van veel geduld en zoeken naar informatie.

Gelukkig is radio10 niet afhankelijk van cccam. ?

Opgelost vrouwtje weer happy.



 
Valt inderdaad niet me om zo'n oude box weer opnieuw te installeren maar uiteindelijk heb je het netjes gedaan @the matrix.
 
Pincode, childcode settingscode? Waar is dat goed voor?
Ik kan me niet herinneren meerdere codes waren. Kan me alleen een optioneel in te stellen pincode herinneren. Zo leert men nog eens bij a.d.h.v. het prutsen aan oud materiaal. :)
 
Inderdaad, zo vaak gedaan, maar als je het na jaren weer moet doen ben je het kwijt.
Mocht hij er mee ophouden weet je dat ik er een paar bewaar.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan