DREAMBOX 500S Sommige zender doen het niet!!

S

Shah2002

Hallo allemaal,

Kan iemand mij helpen, ik heb een D500s en sinds kort doen sommige zenders het gewoon niet, Schotel is goed gericht en bij andere zenders die het wel doen heb ik tot 85-90% signaal, bij sommige zenders die niet werken heb ik ook wel tot 82% signaal maar ze doen het gewoon niet. en bij sommige krijg ik niet eens signaal. een paar weken geleden deed de voeding adapter het niet dus die had ik vervangen met een laptop adapter kan dat wat mee te maken hebben?

Ik hoor het graag van jullie.. misschien heeft iemand hetzelfde meegemaakt of iemand die een oplossing weet..

mvg,

Shah

Beste Shah2002, allereerst welkom op Satellite Fun.

Om gelijk met de deur in huis te vallen, ja het probleem kan eventueel te maken hebben met de voeding die je nu gebruikt. Een laptop heeft namelijk meestal een hoger voltage dan 12 volt en zo kan het dus zijn dat je bezig bent je Dreambox voeding naar zijn moer te helpen.

Kun je eens op de voeding kijken en aangeven welk voltage en amperage als uitgangsspanning vermeld staan?

Verder kan het ook handig zijn je /var/keys directory leeg te kiepen als daar bestanden in staan, bepaalde files daarin willen nog wel eens goede werking tegen houden.

Bedankt voor je reactie Black Tiger!

Output is 20V..

Dus het is wel de adapter. maar kan het dan wel zijn dat sommige wel en sommige niet werken..

Gr,

Shah

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 04:52 uur ----------

oh ja en Amperage is 3.25

Ja dat is veel te hoog. De Dreambox werkt op 12v. De voeding zal misschien nog wel tot 16 volt aan kunnen maar 20 Volt is gewoon te hoog.

Ik weet niet of een van onze andere technische gebruikers of onze elektronicaman Mas3 hier nog iets over kan zeggen, maar als je het mij vraagt ligt daar het probleem.

Verder kun je nog eens kijken of je een BER uitslag krijgt. Deze kun je zien als je bij een zender die het niet doet gaat kijken naar de signaal meter. Dan zijn er 3 meters te zien, SNR, AGC en BER en die BER moet dan absoluut op 0 blijven.

Maar zoals gezegd denk ik zelf dat de voeding met de te hoge spanning de boel aan het stuk maken is met zo'n 20V.

Het vervangen van een voeding door eentje waarvan toevallig de stekker past, maar waar gewoon op staat dat deze een heel andere spanning (of te weinig stroom (=Ampèrage)) levert, is gewoon een domme actie.

Dat moet je dus nooit doen zonder dat je het interne leven van het betreffende apparaat kent.

Je hebt dus mazzel dat er niet direct onderdelen kapot gegaan zijn toen je dat deed.

In je DM500 zitten intern 2 aparte voedingsgedeeltes.

Beiden zijn schakelende voedingen, en das mogelijk je redding.

Een schakelende voeding regelt de spanning naar het gewenste nivo door als het ware heel snel de spanning in en uit te schakelen.

Hierdoor kan zo'n voeding overweg met een heel groot ingang bereik.

Het eerste gedeelte is voor de processor en alle andere zaken die de signalen verwerken.

Het tweede gedeelte is voor de tuner.

Het onderdeeltje voor de tuner is een stuk eenvoudiger van opzet dan die voor de processor.

Daarom kan het zijn dat deze minder goed overweg kan met afwijkende ingang.

Het zou dus kunnen zijn dat de spanning voor je LNB gewoon te hoog is geworden.

Een LNB moet volgens de specificaties tot 24 volt aankunnen, dus dat mag geen groot probleem zijn.

Ik kan je alleen meer met zekerheid vertellen als je ook vertelt om welke zenders het gaat, maar vermoedelijk ontvang je de verticale zenders (moet een spanning van maximaal 14 volt zijn) niet meer.

Advies is nu:

Ga een passende voeding halen.

Deze moet 12 volt bij 2 Ampère kunnen leveren.

Elektronica online heeft er wat in de aanbieding, maar daar zit wel een andere stekker aan.

Kost maar 8 euro, en is dus de moeite waard.

Ik zou er een paar bestellen als ik ernaar op zoek was.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan