dreambox opstelling en werking

V

vanwehaege

Ik ben al een tijdje aan het uitkijken om over te schakelen naar tv via satelliet. de Digitale tv-markt (telenet en belgacom) kosten me toch iets te veel daarom satelliet.

maar ik had graag es gezien en geweten hoe het allemaal in z'n werk gaat. heb ondertussen al verschillende fora uitgelezen ivm dreambox en zijn mogelijkheden, maar wil er iemand mij eens een live uitleg geven. ikzelf ben van Kruishoutem oost-vlaanderen.

bedoeling bij mij is:
satelliet met 1-2-3 lnb (ben er nog niet uit, ken de mogelijkheden nog niet genoeg, hulp is welkom), 1 tv (om te beginnen), dreambox (welke kan ik maar niet beslissen, hulp is welkom...), en pc (ubuntu) op netwerk (heb nog wat AVI staan...) aan dreambox.

iemand die zo vriendelijk is en die eventueel een dergelijke opstelling heeft (iedereen vermoed ik...) die mij wil ontvangen om es een deskundige uitleg te geven van de pro's en contra's van het systeem en de mogelijkheden.

alvast bedankt.

Tom.

Dag Tom ,

Simpel gezegd voor elke tv heb je een ontvanger nodig <bv dreambox>
Welke hangt van jezelf af wil je alleen kijken is de 500+ al goed .
Welke satteliet wil je ontvangen astra 1 2 3 en eventueel hotbird kunnen zondermeer op 1 schotel .
Als je 4 tv in huis hebt dan moet je vier aansluitingen hebben op je lnb <kop>.
Dus vanuit de schotel heb je altijd een draad naar je dreambox .
Als je wil share <intern>moet je ook internet kabel naar elke box leggen vanaf je router .

Hoop je wat meer wegwijs gemaakt te hebben ,ik woon helaas te ver af anders kwam ik wel eens langs.
Als je meer vragen heb gooi ze hier maar op het board ,gr Jaap

Allereerst moet je kijken welke Belgische providers er zijn van satelliet tv.
En welke pakketten die hebben, en wat die kosten.
En dan kijken wat je er voor over hebt.
Als je ook de Nederlandse zenders wil, kun je je echter niet op een Nederlandse provider aboneren.
Tenzij je een post adres in Nederland hebt.
Zo vrij is Europa dus niet.
Er zijn wel vrij veel vrije zenders in Europa (fta).
Dus het is maar wat je wil.

Grtz.

Kilroy;200381 zei:
Allereerst moet je kijken welke Belgische providers er zijn van satelliet tv.

TV Vlaanderen lijkt mij wel iets.

Kilroy;200381 zei:
En welke pakketten die hebben, en wat die kosten.

basispakket kost ? 9.90 per maand lijkt mij doenbaar... + dan alle fta's.

Kilroy;200381 zei:
Er zijn wel vrij veel vrije zenders in Europa (fta).

Daar ben ik van op de hoogt, heel veel op 19.2 waar ook basispakket van TVV op zit.
23.5 is vooral nederland als ik juist ben, 28.2 Engeland en fta film.

ben nogal filmkijker dus 19.2 (de grote basis) en 28.2

dus dan heb ik 2 lnb's nodig of een duo-lnb.
een schoteltje van 80cm (bij ons is dat max om zonder bouwvergunning te hangen...) Triax is zeer gekend...
en dan nog een dreambox om te kunnen opnemen, van en naar pc te sluizen en wat meters coax-kabel om alles te verbinden.

wat denken jullie hiervan?

-> welke dreambox is voor beginner goed, en betaalbaar?
-> is 80cm voldoende voor schotel
-> 2 lnb of duo-lnb, welk ruisgetal is aanvaardbaar, merk?

met dank
Tom

tom ,alleen kijken is een 500+ voldoende
wil je opnemen kom je aan een 7025 ,800 of 8000.
9.90 is basis abbo best veel zenders anders die 14,90 met meer zenders voor tvv.
wil je meer boxen aan 1 kaart hangen heb je of internet intern nodig of een smartwi echter deze laatste is niet gezegd dat die blijft werken als seca3 dadelijk echt draait
voor je lnbf is een ruisgetal van 0.2 een goede ikzelf heb alphs en ben zeer tevreden.
je schotel kan een triax zijn van 78 als je overweegt om ooit uit te breiden naar meer dan 2 sattelieten koop dan nu 2 losse lnb,s welke je op een rails monteert en schakelt via een diseq,de rails en diseq zijn zo in de handel .

groetjes jaap

Niet veel duurder is de 600.
Daar kun je een harde schijf inzetten (later).
Daarmee kun je ook opnemen, maar eveneens een multiboot maken.
En daarmee kun je in verschillende firmware's opstarten.

Triax is inderdaad goed, en bovendien zijn daar houders voor meerdere koppen voor.
80 cm is meer dan genoeg voor astra 1/2/3 hotbird e.d.
Er zijn wel monoblocks maar die zijn voor astra/hotbird of astra1/3.
Het beste en goedkoopste is dus single lnb's te kopen.
Die kun je op satellieten richten die je wil.
I.p.v. single lnb kun je ook twin of quatro lnb's krijgen voor 2 of 4 ontvangers onafhankelijk.
Je kunt i.p.v. van 1 single lnb een twin nemen zodat je op die satelliet 2 ontvagers kunt hangen.

De meeste merk lnb's zullen wel allemaal goed genoeg zijn.
Je moet alleen kijken dat de koppen niet te breed zijn als ze vlak naast mekaar moeten zitten.
Maar je ziet, mogelijkheden zat.

Grtz.

ik ga deze week eens bij de plaatselijke schotel - dreambox-boer om daar es te horen. alvast bedankt om me op weg te helpen.

we komen dichter bij het moment dat de schotel aan de muur moet hangen.

tom.

Ondertussen bij de schotelboer geweest, en toch wel wat wijzer geworden.

Schotel van 78, lnb met 2 uitgangen (twin heet dat zeker?) en om te kijken en op te nemen wordt een dreambox 7020 aangeraden.

Om te starten ga ik enkel voor basispakket van TVvlaanderen gaan op 19.2? met uiteraard de fta's. later uitbreiden is altijd mogelijk. (motor ed...?

is de dreambox 7020 een degelijk, goed bruikbaar toestel? wat met de vrouw-factor?

alvast bedankt.

Dan moet je dreamboer je wel goed voorlichten!

De dreambox 7020 is geen twintuner dit betekend dat het opnemen en kijken naar een ander kanaal maar beperkt mogelijk is ( alleen op dezelfde transponder ).

Wil je echt onafhankelijk kunnen kijken en gelijktijdig opnemen op een ander kanaal dan wordt het de dreambox 7025 met 2 dvb-s tuners erin.

Maakt dat niet zoveel uit dan kun je net zogoed een dreambox 600 ipv een dreambox 7020 ( scheelt toch weer in de aanschaf.)

Vrouwvriendelijk? Hangt ervan af hoe blond LOL ( sorry kon het niet laten )

Kijk eens in het verkoop forum hier:

http://www.duckfiles.org/forum/index.php?topic=35407

In jouw geval zou ik voor de 7025 gaan kan je kijken op de ene zender en opnemen op de andere zender .
Voor het verschil zou ik het zeker niet laten de 7025 kost 360 euro bij een bekende webschop.
Als je ooit kabel en schotel of kabel en terestial wil hebben kan dat ook met de 7025 qwestie van andere tuner erin <50 euro>.

Succes groetjes Jaap

heb ff vergelijk gedaan met een winkel(tje) in Aalst en als ik alles daar haal (triax 78 - lnb chess twin - 7025+ - tvvlaanderen smartcard - muurbeugel) toch zo'n 110 euro goedkoper. lijkt mij wel de moeite om met de (firma)wagen tot daar te rijden (ongeveer 50km).

verschil 7020 en 7025 is welgeteld 20euro dus daarvoor moet ik het ook niet laten veronderstel ik. wel lees ik op dit forum dat de 7025 soms nog te wensen over laat en de 7020 meer softwarematige ondersteuning heeft, of sla ik daar de bal mis.

lijkt mij inderdaad ook logischer dat je met twee tuners makkelijker kan kijken en opnemen.

we zijn er nog niet...

geef maar alles wat jullie hebben hoor, beter te veel info dan te weinig... alvast merci.

vanwehaege;200568 zei:
verschil 7020 en 7025 is welgeteld 20euro dus daarvoor moet ik het ook niet laten veronderstel ik. wel lees ik op dit forum dat de 7025 soms nog te wensen over laat en de 7020 meer softwarematige ondersteuning heeft, of sla ik daar de bal mis.
Het grote verschil tussen de 500, 600,7000, 7020 en de 7025, 800, 8000 is dat de 1e groep enigma1 als besturingssysteem heeft en compleet anders is dan de nieuwere enigma2 welke in de 2e groep ontvangers zit.

De 7025 is al een tijdje op de markt en wat de eerste dreambox die enigma2 als besturingssyteem had. Daardoor was er in het begin weinig ontwikkeling door hobbyisten op het gebied van plugins. Ook Dream Multi Media was zeer traag met het ontwikkelen van bug fixes, nieuwe features etc.

De 800 en 8000 zijn later op de markt gekomen en sindsdien kun je wel zeggen dat er een stormachtige vloed is ontstaan op het gebied van ontwikkeling. Dream Multi Media is met een team zelfs aan het werk en er verschijnen dagelijks nieuwe dingen/verbeteringen etc. Ook hobbyisten zijn druk aan het werk en je kan nu wel zeggen dat er meer voor enigma2 wordt gedaan momenteel dan voor enigma1.

We kennen je budget niet, maar we adviseren je dan toch een 7025, 800 of 8000 aan te schaffen, enigma2 dus. Stel je HDTV op prijs dan moet je toch gaan kijken voor een 800 of de laatste nieuw: de 8000.

Enigma1 is een beetje op zijn retour, maar werkt natuurlijk nog prima.

Bedankt eendenteam,

HD is niet echt nodig, tv is een gewoontje en die doet het nog goed.

7025 zal het vermoedelijk worden, twin lnb, twee kabels naar de ontvanger zodat ik kan opnemen en kijken terzelfder tijd. Zoals hierboven vermeld ga ik starten met 1 LNB en enkel TV vlaanderen basispakket nemen. Een mens moet ergens beginnen...

de dream, is die "plug-en play"? of koop ik die blanco en moet ik zelf een image er op zetten?

T.

image zit er standaard op maar is de standaard image van DMM en al spoedig zul je merken dat je meer en/of andere dingen wilt. Je zult dus het nodige moeten doen. Bovendien ben je er niet met alleen een andere image er op zetten, je zult bijv. ook een of meerdere emu's willen, en/of plugins.

Veel lezen en let er vooral op dat als je een 7025 neemt dat het enigma2 is en dus geen enigma1. Zoals vermeld is enigma2 totaal anders. Lees dus geen artikelen over de dm500, 600, 7000 en 7020 want da's dus anders.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan