Formule 1 2025

Of gewoon zonder VPN op RTL+ is ie ook te zien.

Phoe dat valt tegen. Na de kwalificatie zit Max op de 8e plek. En wie had dat verwacht, Hamilton er uit op de 12de plek maar Leclerc op pole!
Verstappen kwam helaas niet verder dan de 8e plek.
Wel mooi dat de Aston Martin's nu ook vooraan mee doen, ondanks dat ze niet weten waarom die wagen opeens zo goed loopt. :D

Afijn, racen is morgen, wie weet gaat het regenen, dat kan zomaar gebeuren en alles kan dan.

Red Bull heeft de strijd duidelijk opgegeven het is nu tijd om bij iedere race de wagen van top tot teen te gaan onderzoeken waarom hij niet vooruit te branden is . Dit komt ten goede voor volgend jaar met allerlei nieuwe voorscriften. Verbaasd me niks p8 hoop wel dat hij als 3e eindigt in totaal klassement. miss vandaag met regen een kansje in top 3 alhoewel bij miezerig weer gelijk achter safety car. Gewoon racen zoals het weer is, maar dat zal wel niet het zijn allemaal watjes en droogweer rijders.

Nja, strijd opgegeven weet ik niet. Hij was toch weer 0.2 sneller maar dat is normaliter 0.3 sneller. Echter de andere teams hebben er weer meer uit gehaald. Maar het is wel een feit dat ze niet kunnen vinden waarom die zo langzaam blijft.
Wel leuk dat Leclerc pole heeft, dat die met die Aston Martins daar voorin zit kan het de McLarens misschien toch nog wat lastig maken en kunnen we in principe nog een leuke race krijgen, ook met Max die toch zal gaan proberen naar voren te komen.
Het zijn niet de coureurs die watjes en droog weer rijders zijn, er zijn er meer die rijden in de regen wel mooi vinden, maar het is de FIA die de veiligheid wat veel te ver laat boven drijven en de boel te lang stop zet of te snel een safety car met regen.

Nou dat was hem dan weer. Jammer dat Leclerc het niet kon volhouden en uiteindelijk zelfs Russel langs moest laten gaan. Maar hij begon wel wat erg vroeg te roepen dat het niet lukte. En dan ook nog de matennaaier Russel die hem nog een 10 seconden aan zijn broek wist te naaien. Heeft dacht ik weinig gevolgen gelukkig.

Ook weer een Hamilton die echt vakantie nodig heeft omdat hij zichzelf waardeloos vond, terwijl het toch meer de auto is want in België heeft hij toch geweldig gereden.

Schitterend wat Alonso nog kon presteren met zijn auto en Bortoletto.

Over het algemeen was de race niet spannend en niet saai maar wel interessant en er waren toch diverse leuke inhaalacties en het werd nog echt spannend tussen Norris en Piastri op het eind.

Verstappen voorlopig 9e tenzij ze na de wedstrijd nog eens goed kijken en toch vinden dat er een straf nodig is voor zijn inhaalactie bij Hamilton, alhoewel dat er niet zeer ernstig uit zag, maar men wete maar nooit.

De penalty van Lecrec was terecht. Op moment dat Russell langszij kwam en bijna een halve wagenlengte voorlag stuurde Lecrec duidelijk iets naar rechts wat bijna een tik veroorzaakte tegen de achterkant van Russel. Ik weet niet of Russel heeft zitten klagen maar verslaggevers melden direct dat deze sctie Lecrerc in investigation zou komen hetgeen ook gebeurde. Terechte penalty. Maar je hebt wel gelijk Russel zal het niet nalaten om op iedere inhaalmaneuvre te gaan mekkeren.

Het geval Max en Lewis, Lewis zei helemaal niets toen hij de baan uitvloog en daardoor achter Max kwam.

Ik weet niet of Russel heeft zitten klagen
Jawel die heeft geklaagd. Olav vond dat onnodig omdat ie er al langs was en er geen last van heeft gehad. Maar dat is Russel. Anderzijds was het misschien ook wel in onderzoek gekomen.
De straf was op zich wel terecht, daar heb je gelijk in.

Lewis zei inderdaad helemaal niets. Max zei dat het misschien zou kunnen dat Lewis zich verschrokken had omdat Max opeens naast hem zat. Hij ging ook uit eigen beweging van de baan af. Max vroeg zich ook al af waarom hij bij de stewards moest komen en Lewis was ook uitgenodigd maar is niet verschenen dus die vond het vermoedelijk ook niet zinnig om te gaan.
Normaliter hoor je die ook meteen als hij denkt dat Max hem van de baan duwt en dat was nu inderdaad totaal niet aan de orde.

Nou daar gaan we dan. We hebben een leuk weekendje Zandvoort gehad met helaas te weinig regen, alhoewel het maar afwachten was of de FIA dan wel had laten doorrijden gezien eerdere regenbuien elders.
De uitslag stond al redelijk vast maar we mogen niet klagen, dat is bij Max ook een aantal jaren zo het geval geweest.
Toch was het best wel een spannende race, geen puntje op de bank maar wel leuk om naar te kijken.
Weer eens wat goede acties van Alonso en ja Driver Of The Day Hadjar, die Verstappen op een bepaald moment bijna te pakken had.
Ook Yuki deed het niet slecht.

Alleen voor Leclerc viel het even vies tegen, die was ook net goed bezig toen hij uit de baan werd getikt door rookie Antonelli die ook nog te snel in de pits reed en daardoor 10+5=15 strafseconden kreeg. Na de race bleek dat hij ook nog eens 2 strafpunten op zijn racelicentie kreeg voor het ongeluk.

Maar liefst 3 safety cars in de race, dus ja dat was dan ook wel weer toevoeging aan de spanning, maar helaas waren de McLarens veel te snel.
Een Verstappen met nieuwe rode (snellere) banden en dan nog een halve seconde per rondje moeten inleveren, het is gewoon even niet anders. Maar ach... dat hebben andere dus een paar jaar eerder ook zo moeten meemaken toen Max niet bij te benen was zoals gezegd.

Toen leek het weer even rustig, totdat Hamilton van de baan af knalde (SC nr. 2) en toen echt alles gelopen leek in ronde 65 rook Norris rook, einde auto en begin van SC nr. 3. Met dus nog die kleine poging met nieuwe rode banden van Max, maar het mocht niet baten.
Toch nog een mooie 2de plek en de eerste keer een 3de plek voor Hadjar en driver of the day. Die had in elk geval een geweldige dag!

Ohja, Hamilton kreeg nog een gridstraf van 5 plaatsen voor de volgende race, te weinig ingehouden bij dubbele gele vlag bij het inracen van de pitstraat.

• Like
Waarderingen: Tech
Wat moet ik asn deze perfecte uitleg nog toevoegen.

Ik sta versteld wat die beide mclarens presteren met hun auto. Na tig updates zijn RB , Mercedes en Ferrari al ruim 1jaar niet in staat om naast mc larens te komen, super coureurs ?? Nee dat denk ik niet. Eerder iets misterieus in de constructie van de beide bolides, en daarin de beste coureurs . Alhoewel de beste ?

Maar haal die twee eens van de lijst wie staat er dan als eerste? Juist. De beste coureur van dit moment met heeeeeeeel veel lef.

Dank voor het compliment. :)

Alhoewel de beste ?
Nee dat denk ik niet, we hebben ook al eerder gezien dat toen de auto's op kwamen en al minimaal beter dan de RB, het Max toch lukte om er steeds weer voor te komen door zijn deskundigheid. Qua rijder is hij echt gewoon beter.
Dus ik ben het helemaal met jouw uitleg eens! En ook dat... het lef, dat maakt naast de deskundigheid ook echt veel. Zeer goed verwoord!

Bij RB heeft het iets van 2 of 3 jaar geduurd (en ook veel updates) alvorens er auto's van anderen in de buurt kwamen. Met name pas vanaf de crash in Monaco toen het mogelijk was om beelden van de bodemplaat van de RB van toen te maken. Daarna ging het relatief snel beter voor de anderen.
Hopelijk duurt het niet meer te lang want de "air" van vooral Piastri staat me niet aan dus die mag wat mij betreft best wel weer eens op zijn plek gezet worden.

Ik geef je gelijk wat Piastri betreft, een vreemd manneke, maar hij kan niet tippen aan Georgette Russell,
Wie mij meevalt is Crybaby, die is sinds zijn overstap naar Ferrari een stuk rustiger geworden en doet er alles aan dat hij gedumpt wordt.
Hij voelt er zich niet op zijn plek.
Op naar de thuis wedstrijd van Ferrari

maar hij kan niet tippen aan Georgette Russell,
Klopt, maar die rijdt ook weer een paar jaar langer dan hem.

Inderdaad, je hebt gelijk. Ik heb crybaby nog wel eens gehoord, maar daarna werd het snel stil. Voor de zomerstop vond hij zichzelf niets waard en dat ze hem beter konden vervangen. Dat lijkt een beetje op overspannen.
Met de crash was hij ook best rustig, geen gezever en gezeur. Valt inderdaad wel op.
Ferrari zijn natuurlijk wel mannen he, Italianen, misschien hebben die het niet zo op iemand die regelmatig in een jurk of gekke kleding loopt, zou me niet verbazen als dat een reden zou zijn dat hij zich daar niet zo thuis voelt.
En het niet vooraan kunnen rijden en uitvallen en geneuzel met Leclerc helpt daar zeker aan mee.

YES... la Bella Italia! 🌞

Ik heb het idee dat jullie 2 door elkaar halen.
Piastri en kimmie antonelli.

ik denk dat the matrix de de tweede rijder van Mercedes in plaats van Piastri .
Piastri rijd in mijn ogen bet goed.

Dat denk je verkeerd, wat ik schreef komt uit het hart. Piastri rijdt idd goed en durft meer risico te nemen dan Norris. Maar een toprijder?? Nee het is gewoon makkelijk als je de snelste auto hebt om van P1 te starten en de deur op geniepoge manieren dicht te gooien , let dasr maar eens goed op . Daarna is het gaspedaal intrappen en na 1a 2 rondjes iedereen vanaf P4 op 4 seconden zet . Daarna is het gewoon rijden zonder foutjes te maken. Norris idem maar heeft minder lef.

Nou nu ben ik toch wel benieuwd. Alles lag zo enorm kort bij elkaar, geen vanzelfsprekende pole voor Norris of Piastri en wie ging er met de Pole vandoor? Verstappen!

Nu is het schijnbaar zo dat de laatste jaren degene die daar op pole stond de race niet won, maar in elk geval ziet het er nu naar uit dat die grote voorsprong weg is. Of ze hebben ons gefopt, dat kan natuurlijk ook nog.
Maar dat gaan we dan wel morgen in de race zelf zien.

Alonso staat er ook weer goed bij, Tsunoda nog nipt 10e. Ben benieuwd!

Een kwali is niet te vergelijken met de race, dan komt en bandenmanagement om de hoek kijken en laat dat nu de laatste jaren het probleem bij RB zijn, iets wat McLaren nu wel onder controle heeft......

Ook ik hecht geen waarde aan pole position 1. Al bij de start kan het goed mis gaan .hoe vaak heeft Norris zijn P1 verprutst. Ook de Fia hecht geen waarde aan de kwali, geen punten voor de snelste rijder.

Aan de andere kant Verstappen heeft een reactie vermogen waar je U tegen zegt. Of de wagen nu sneller is geworden na diverse updates moet blijken in de race , in de 3 test uren kwam dat niet naar voren , trouwens ook niet van de beide mc larens. Het circuit heeft verraderlijke bochtjes en veel grint

Prima resultaat van Max , spannende momenten bij de start. Plaats terug geven aan Norris, 2 rondjes verder er weer voorbij en op naar de finish . Het midden veld zoals gewoonlijk. Vooraan de top 3 en dan een tijd niks. Dan de mislukte pitsstop van Norris waardoor hij P2 verloor maar teamorders bevolen Piastri de plek terug te geven hetgeen mij een raadsel was. De werkelijke reden zal wel besproken zijn want beide coureurs accepteerde het zonder gemopper. Verder de indrukwekkende voorsprong van redbull . Eindelijk compitatief of een gelukkig moment.

Een kwali is niet te vergelijken met de race,
Toch wel voor een deel. Je ziet aan wat ze er uiteindelijk uitpersen of het een kans maakt. Voorheen waren het steeds de beide McLarens die pole en 2de of pole en 3de waren. De eerste McLaren veelal met dik 4/tiende of meer en die voorsprong was er nu niet en daar kun je toch al een beetje uit afleiden.
Natuurlijk is de race met bandenmanagement anders. Maar het gaat om hoe lang het al hetzelfde speelt. Je kent de afgelopen races en kwalificaties en nu was het verschil opeens een behoorlijk stuk kleiner.

@the matrix Dat de FIA geen punten toe kent aan pole heeft niets te maken met of ze er waarde aan hechten of niet. Een kwali is geen puntenrace, alleen maar een stukje "wedstrijd" om op een eerlijke manier de gridverdeling voor de wedstrijd te kunnen vaststellen. Niets meer en niets minder. Dat is alleen daarvoor van belang en nergens anders voor. Dus logisch ook geen punten en als bijzaak daarom ook geen extra waarde. Daar hebben ze sprintraces voor uitgevonden. Waar ik overigens, net als Max, geen fan van ben.

Het was inderdaad weer eens een mooie spannende race. Volgens mij had hij die plek niet hoeven terug geven, maar begin race, voor de zekerheid, toch goed gedaan want kort daarna kon hij weer inhalen. Dat maakte het begin al spannend.
Dan is het verder naar de bandenwissel want wanneer gaat dat gebeuren, wat gaan ze doen en wie maakt er fouten en vooral in die tussentijd.... komt er een SC? Dat was toch wel spannend in het eerste deel van de race.
Met name weer door die fout van.... wie was het ook al weer? Antonelli of wie was het? Bij het inhalen te snel ingesteld terwijl er iemand naast zat met als gevolg beiden naast de baan en gele vlag.
Even zweten of ze weg kwamen, want max had toen 6,8 seconden voorsprong en met een echte SC zou dat slecht voor hem kunnen uitpakken want weg voorsprong en natuurlijk iedereen naar binnen.

Gelukkig weer snel groen. Piastri had met die 1,9 een bijzonder snelle pitstop, Norris helaas niet. Jammer van die team orders om er achter te blijlven uiteindelijk. Niet ook echt slim van McLaren.
Ook wat jammer om Tsunoda zo vroeg naar binnen te halen, dat had negatief uitgewerkt. Ook omdat hij niet harder durfde te remmen met de nieuwe banden waardoor hij ook nog 1 of 2 posities verloor.
Uiteindelijk na strafseconden van Antonelli toch nog 12de geworden, maar dat had beter gekund

Eindelijk compitatief of een gelukkig moment.
Je verhaal was goed verwoord en met name dit is nog afwachten. We hebben ooit al eens eerder gezien dat het op 1 circuit opeens beter ging en dan voor de rest weer flut.
Monaco is moeilijk want daar wint meestal diegene wat van pole start dus daar is dat weer erg belangrijk. Maar de races daarna op de snellere circuits zullen moeten tonen of ze inderdaad het euvel gevonden hebben en weer competatief zijn.

Hosting Fun

Terug
Naar boven Naar onder