Formule 1 2025

Ik ben vandaag ook erg benieuwd hoe de race gaat lopen.
Max start vanuit de pitstraat, maar hij heeft het in Brazilie al een keer geflikt om vanaf p17 eerst te worden.

Nu is hij vanaf de 19e plek toch heel knap 3e geworden, ik zie een trend :)

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Het heeft me echt verbaast hoe ze die auto toch nog zo enorm hebben kunnen veranderen, want zoals ie zaterdag was, had hij geen kans om nog in de top 10 te komen.
Maar er is heel veel verbetert toch nog in de gauwigheid. Jammer van dat gaatje in het begin anders was ie misschien verder gekomen, maar tactisch ook heel goed gedaan.
Nipt geen tweede plek, maar van achteraan naar 3de is ook enorm goed, ook niet voor niets Driver of the Day geworden.

Toch nog een leuke wedstrijd geworden met op het einde toch nog een klein puntje van de bank moment of hij het nog zou halen om 2de te worden, had echt niet veel gescheeld.
Oke het WK kan ie nu wel uit zijn hoofd zetten maar ik hoop echt dat hij die kinderachtige Piastri nog binnen haalt en tweede kan worden. Dat zou ook al heel mooi zijn.

Even tussendoor aan de hand van onze zijdelingse discussie over illegaal kijken in dit draadje, het volgende bericht:
Misschien heeft dit een nieuw topic nodig?

Misschien heeft dit een nieuw topic nodig?
Weet ik niet, over IPTV valt niet veel te discussieren, het bestaat en het is een logisch gevolg dat duurdere prijzen van streamingsdiensten leiden tot verhoging van interesse van illegale zaken, in dit geval dus iptv. Niets nieuws onder de zon.

• Leuk
Zo na afgelopen weekend, toch weer spannend??

Ja een klein beetje spannender. Het is nog een verre reis en bijna niet te doen. Als Norris in 3 races (waarvan 1 sprintrace) nog 2 punten weet uit te lopen is hij sowieso wereldkampioen.
Normaliter schrijf ik altijd wel een stukje maar deze keer had ik dat even nog laten liggen om enkele redenen. Een van de redenen was dat ik zelf een deel van de race geslapen heb en tevens omdat mensen misschien nog geen uitslag wilden weten en eerst de herhaling zien. Want niet iedereen gaat er voor opstaan tussen 05.00 en 07.00.

Maar afgelopen weekend maakt het wel weer wat leuker voor de komende races.
Het was al geen goed begin voor Norris. Die probeerde wat al te agressief de eerste bocht te verdedigen, volgens mij raakte hij Verstappen zelfs heel even, die daarop zeer kundig reageerde.
Echter door deze iets te overdreven actie haalde Norris net de bocht niet, met als gevolg dat zowel Verstappen alsook Russel hem voorbij konden steken.
En dat heeft hij de rest van de race niet meer goed kunnen maken.

De start heb ik gezien, een deel van de race ook, helaas de pitstops gemist waaronder die van Max. Daarna weer een stukje gezien waarbij op viel dat Antonelli een enorm goede race reed. Daarna weer in slaap gevallen en werd net weer wakker toen ze met hun drieën op het podium stonden.

Echter wat bleek... schijnbaar was McLaren zo enorm bang voor Verstappen, dat ze de auto's iets te laag hadden afgesteld. Met als gevolg teveel grondplaat slijtage, deze werd te dun bevonden op zeker 2 plekken bij beide auto's en daardoor beide auto's gediskalificeerd.
Resultaat: een 3de plek voor Antonelli die een geweldige race gereden had en Verstappen haalde in 1 klap 25 punten in.

Daarmee staat Verstappen nu gelijk met Piastri met 366 punten maar de overgebleven 34 punten om gelijk te komen met Norris, laat staan er voorbij te gaan, is nog altijd een hele kleine kans.
Dan moet Norris het nog 2 echte races erg slecht doen en Verstappen heel goed. En hij mag dus ook in de sprintrace niet winnen of op andere wijze in een van deze 2,5 races (want sprintrace noem ik een halve race) uitlopen.

De kans dat Verstappen het nog gaat redden is dus nog altijd heel miniem, maar hij zal het zeker gaan proberen en hoe beter dat nog lukt, hoe zenuwachtiger ze bij McLaren worden en hoe meer kans dat daar fouten worden gemaakt.
Dus ondanks de minieme kans wordt het toch ietwat spannender. :)

• Leuk
Ik heb vandaag genoten van de strategie tijdens de race!

Vandaag was de race niet echt spannend maar de pitstops en de strategie zou wel eens interessant kunnen worden en dat werd het ook. Foutje van McLaren en uiteindelijk werden wel de laatste rondes spannend.
Persoonlijk vond ik het jammer dat Norris op het eind nog net Antonelli voorbij kon gaan en 4de worden.
Anders was de kans volgende week voor Max iets groter.

Maar er is nog een kansje en dat kan het toch wel een beetje spannend maken, ligt er aan hoe snel Mercedes ook gaat zijn, want als Verstappen 1e wordt en Norris 4de dan heeft Max zijn 5de WK binnen.
Anders wordt 't Norris.

Er is dus nog wat hoop. :)

De hoop is vervlogen, helaas lukte het Leclerc niet om Norris in te halen en nadien niet eens meer om erbij te komen dus Norris kon zijn positie houden.

Max heeft gedaan wat hij moest doen en de 1ste plek behouden en de wedstrijd gewonnen! Hulde voor Max!
Hij was ook niet teleurgesteld zei hij, want ze hadden het maximale er uit gehaald.

Hulde ook voor Norris want hij is een terechte wereldkampioen geworden, heeft heel netjes die 3de plek geconsolideerd alhoewel hij na die pitstop wel even een paar grote inhaalrisico's nam in de stijl van hoe Max dat zou doen. Niet per sé nodig maar dat zal ook wel wat stress geweest zijn. Zijn we niet gewend van Norris.
Het waren in elk geval wel gave acties om te zien, een kampioen waardig in elk geval!

Het was toch wel een apart seizoen dit jaar met alle ups en downs.

Op naar volgend jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen met totaal andere auto's maar ook geen DRS meer wat het inhalen wel weer een stuk moeilijker kan maken en misschien daardoor de races ook weer wat saaier. Er wordt echter ook gezegd dat ze zelf nu meer mogen doen en het dan toch beter zou zijn.
Afwachten dus. We zullen het gaan zien wat het allemaal gaat brengen.

en toch blijf ik een naar gevoel overgehouden. Hoe is het mogelijk dat Piastri ineens diverse keren slechter presteerde en nadat Norris ruim voldoende punten voorsprong had Piastri ineens weer top draaide. Is er aan zijn wagen geknoeid en later hersteld om de schijn te ontzenuwen.
Norris is een zenuwpees en maakt fouten onder fe druk. Piastri is een koele persoonlijkheid en in mijn ogen een top coureur.
Het zal nooit boven tafel komen tenzij eem monteur uit de school klapt als mijn gevoel klopt.

Het leek erop dat koste wat het koste een Engelsman kampioen moest worden.
Maar ze hadden buiten Max gerekend dat die zo sterk terug kwam, 1 race telaat gestart met come back. En zo viel Mc Larens plan bijna in puin

Maar wat heb ik genoten van alle races, sommige saai en sommige spannend en verrassende gevolgen. Op naar editie 2026,

Is er aan zijn wagen geknoeid en later hersteld om de schijn te ontzenuwen.
Nja dat lijkt me niet. Kijk bijv. naar Max daar kwamen ook die situaties voor. Zelfs vorige week nog tijdens de sprintrace was hij in principe nergens en liep alles nog niet naar wens en opeens liep het een stuk beter en won hij de grote race nog.
Dus is er bij McLaren iets gebeurt of niet, wie zal het zeggen, daar zullen we net zo min nooit achter komen als dat we er achter komen of soortgelijke zaken zijn gebeurt met de auto's van Perez en Tsunoda.
Er was ook geen reden mijns inziens om een van beiden voor te trekken bij McLaren.

Ik deel helaas jouw mening niet over Piastri. Norris kan ook heel goed racen en dat bleek wel deze race toen hij na zijn vroege bandenwissel enkele inhaaltruuks uithaalde die kampioenswaardig waren met de nodige risico's. Zoiets als over die lijn dat is iets wat Verstappen ook klaar gekregen zou hebben.
Piastri is wel goed, maar toch niet echt helemaal top. Anders boor je niet je auto in de sideboards twee keer op exact dezelfde plek zoals hij een paar races geleden deed. Of wat eerder met een stomme actie Norris ook nog er af knalde in de sprintrace.
Qua persoon moet ik hem ook niet zo. Heeft de snelste auto samen met Norris en hij is gelijk over het paard getild en niet zo'n beetje. De air die hij tentoonstelde en kinderachtige opmerking naar Hulkenberg bij diens eerste podium na 10 jaar en het minachtende gezicht wat hij daarbij trok.... 🤮
Voor mij heeft die dus voorlopig afgedaan totdat ie kan laten zien zich ook fatsoenlijk te kunnen gedragen. Ik vond het dus ook heel fijn dat het bij hem mis ging kort daarop, zodat hij weer een beetje met beide voeten op de grond terecht kwam.

Max inderdaad 1 race te laat en misschien ook wel dat hij die Sprintrace niet gewonnen had voorheen, dat had ook leuk punten opgeleverd.
Alhoewel het er dik in gezeten had dat Piastri dan team orders gekregen had om Norris 2de te laten worden.

In elk geval heerlijk dat Max ze nog zo'n schrik in heeft kunnen jagen de laatste races.:)

Laatst bewerkt:
Helmut Marko had al zoiets geopperd na de race in Abu Dhabi, maar nu is met zekerheid bekend geworden dat hij stopt bij Red Bull en er in 2026 niet meer bij zal zijn.

Marko baalt er stevig van dat Verstappen net naast zijn vijfde wereldtitel greep. "Ik ben geraakt door het mislopen van de wereldtitel. Het werd me daarna snel duidelijk dat dit het juiste moment is om dit lange, intensieve en succesvolle hoofdstuk af te sluiten."

Dit is vanmiddag door RedBull bevestigd.
Met 82 jaar mag ie ook wel een keer met pensioen lijkt me. ;)

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan