Geheugen Dreambox loopt vol?

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Ik draai momenteel Newnigma2 v4.0.18 op mijn Dreambox 8000 en waarvan na een dag of 3 het geheugen compleet vol loopt waardoor de box traag wordt en uiteindelijk vastloopt en een reset noodzakelijk is. Ik gebruik momenteel geen swapfile want dat kan alleen op de HDD en ook geen FlashExpander.

Is er een telnet commando om te zien welk proces veel geheugen gebruikt?
 
Ik gebruik momenteel geen swapfile want dat kan alleen op de HDD
Volgens mij kan dat ook op een USB stick. Ooit heb ik eens daar wat over gelezen.
Ah hiero, oud draadje uit 2008. Maar op internet is er nog wel meer over te vinden.
Gaat over het verplaatsen van de /var naar de USB. Moet het natuurlijk wel mogelijk zijn om dat ook in het image ergens aan te geven.

De vraag is echter waarom hij vol loopt, want zelfs al zou je een swap aan maken, wil dat nog niet zeggen dat daarmee het probleem opgelost is.
Zou het iets te maken kunnen hebben met cache van zender icoontjes of zo?

Ohja voor wat geheugen gebruikt zou je het programma "top" eens kunnen proberen. Daar bestaan ook weer command line opties voor maar die weet ik zo niet allemaal uit m'n hoofd.
 
Ik heb er een flashcard van 500MB inzitten en daar verwijs ik met FlashExpander naar toe maar de swapfile zou ik daar ook naar toe kunnen leiden. Maar net zoals jij schrijft BT of hiermee ook het probleem mee is opgelost?

De picons en de zender EPG zijn bij mij op de flashcard ge?nstalleerd om te voorkomen dat de HD elke keer moet opstarten en natuurlijk niet in het geheugen.

Ik ga morgen wel even verder zoeken want ik hoopte eigenlijk dat het na een recente update voorbij zou zijn maar helaas komt het vollopen van het memory weer terug.
En als het progje 'top' daarbij kan helpen dan weten wij hopelijk morgen meer. Anders moet ik mijn (slechte) Duits maar weer eens gaan gebruiken op het forum van Newenigma2, het begint meestal met 'bitte' geloof ik. :)

Bedankt alvast voor de hulp.
 
Flodder...
 
Nadat ik flodder-boottool_0.1.7_all.ipk heb ge?nstalleerd kan dit nooit kloppen:

Filesystem    1m-blocks      Used    Available    Use%  Mounted
ubi0:rootfs            474        472                2    100%            /
devtmpfs              155            0            155        0%          /dev
/dev/sdc1              474        472                2    100%          /flodder
/dev/sdc1              474        472                2    100%          /
devtmpfs              155          0              155      0%          /dev
none                      73          0                73      0%          /var/volatile
none                      73          0                73      0%          /dev/shm
/dev/mtdblock2        7          4                  3    51%          /boot

Lijkt wel of er iets is mis gegaan.
 
Oh dju, ik was weer teveel pc aan het denken. Top geeft weer een ander soort geheugen aan.
Dit lijkt me inderdaad nogal niet kunnen.
 
De fout ligt denk ik volkomen bij mij omdat flodder waarschijnlijk via Telnet pas voor de helft was ge?nstalleerd en dit door mijn ongeduld voortijdig is afgebroken daarna ben ik Flodder via de TMP map en het Dreambox menu gaan installeren.

Ik ben nu zowel de box en me mijzelf aan het herstellen, het lijkt een beetje op W10 installeren. :)
 
Deze flodder tool is best wel ingrijpend gezien hoe het zich installeert en eigenlijk knap hoe ze dit kunnen maken. 

Ik moet eigenlijk eerst een backup maken van mijn huidige image voordat ik verder ga want regelmatig zijn er crashes en als de box straks niet meer opstart is een backup image zo weer ge?nstalleerd. Wijsheid komt met de jaren maar af en toe ben ik zo eigenwijs en laks.
 
Ik heb de Dreambox maar van de meest recente newenigma2 image voorzien want het geheugen bleef te vol ook na het verwijderen van flodder. Gelijk maar een backup gemaakt van een minimale installatie zonder plug-ins. Nu kan ik kijken wat er gebeurd en vrij gaan installeren. Als de boel weer vastloopt dan staat er weer binnen 10 minuten een image op.

Het progje 'top' kon ik zo 1 2 3 niet vinden want als je top invoert in google zie dan je pas echt wat er allemaal top is. :)

Morgen weer een dag en maar afwachten wat er met het geheugen gebeurd.
 

 
parabolica zei:
Het progje 'top' kon ik zo 1 2 3 niet vinden want als je top invoert in google zie dan je pas echt wat er allemaal top is. :)
top is ook geen programma. Gewoon via de CLI top intikken, dus telnet naar je box en  tik in: top
gevolgd door ENTER
 
Dankzij het commando top is nu duidelijk te zien wat veel geheugen gebruikt en wat mijn aandacht trekt is de teletext plug-in (dbttcd) maar om teletext nu blijvend uit te schakelen dat zou zonde zijn. Het zou kunnen dat oude pagina's ondanks dat die dagelijks vernieuwt worden toch in het geheugen blijven staan. Dat is mijn theorie weliswaar maar dan zou iedereen daar last van moeten hebben met deze image en deze telext plug-in.

Wat ik op een Duits forum las zou een dagelijkse cronjob die de plug-in stopt en weer opstart een oplossing zijn. Maar daar moet ik mij dan maar eens verder in gaan verdiepen want dat is nu nog onbekend terrein voor mij.

 
Kun je beter 2 cronjobs maken:

- 1 die je ontvanger elke morgen (06.00 uur of zo) compleet reboot
- 1 die je ontvanger daarna (06.10 uur of zo) in standby zet

Maar je hebt toch newnigma er op; leg het probleem eens voor op hun forum. Cronjobs zijn leuk, maar wat je daar in dit geval mee wilt doen is een bypass, het is niet de oplossing!
 
Ik ben het helemaal met je eens dat een cronjob niet echt de oplossing en is handmatig resetten eigenlijk prettiger want neem je iets op als de cronjob start dan wordt de opname toch onderbroken.

Op dat Duitse forum las ik dat dbttcd (teletekst) geen open source is en dat er geen andere oplossing was dan een cronjob. Ik heb precies hetzelfde als de diegene die het topic is gestart. Ik vraag het me af waarom het cache nu opeens zo vol loopt iets wat eerder nooit speelde bij newnigma.

Je kan het opslaan in het cache wel uitzetten en dan wordt de pagina pas ingeladen als je hem oproept maar op de ??n of andere manier werkt dat niet en als ik dbttcd kill dan is het probleem over.

Elke image heeft zijn voor en nadelen qua installeren en mogelijkheden maar dit is wel vrij irritant. Misschien weer Oozon of OpenAtv installeren of een oudere versie van newenigma.

Ik ga straks het forum van newnigma wel even af zoeken of het daar al besproken is en anders maak ik een nieuw topic aan.
 
Nou het eerste de beste draadje wat ik aanklik.
Nog niet helemaal gelezen want ik ben effe druk met andere dingen maar schijnbaar speelt het ook bij andere.
 
We zijn een aantal weken verder en daarom even een update. Als ik een dag de Dreambox niet gereset had dan liep de Dream vast.

Als ik een keer naar de kapper ga dan heb ik ook een nieuwe skin maar dit verandert niks aan mijn geheugen maar wel mijn uiterlijk. Toch maar gisteren de zeer mooie skin 'HDGlass' ge?nstalleerd en daar zit een optie in 'activeer geheugen vrijmaken'. En mijn eerste ervaring is dat het geheugen nu niet meer volloopt zoals dit voorheen wel gebeurde.

Normaal zat het geheugen aan het einde van de dag vol tot zo'n 142MB van de 146MB, maar nu blijft hij steken op 117MB of soms wat minder, dus afwachten of het euvel hiermee is verholpen.  :klappen:
 



 
 
Dit is wat wij hebben op de dm8000 en nooit problemen met vastlopen:

root@dm8000:~# free
..................total      used      free    shared    buffers    cached
Mem:......149496    141152      8344          0        156      18220
-/+ buffers/cache:...122776      26720
Swap:            0          0          0

Zoals je ziet is bibenstaande zonder swap file
 
Dit is wat ik nu vrij heb op mijn DM8000 na hem opnieuw opgestart te hebben vanochtend:

root@dm8000:~# free
..................total      used      free    shared    buffers    cached
Mem:......149522    111004    38548          0        216      26208
-/+ buffers/cache:.... 84580    64692
Swap:            0          0          0

Maar welke image gebruikt het eendenteam?

 
38548 vrij dat is 4x zo veel als wij hebben, dus prima !!!!
Wij gebruiken verschillende images, vanwege de actualiteit hebben we die van DMM in flash op al onze boxen, maar andere images kunnen we zo selecteren na een reboot
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan