Gemini 0430 instellen

D

dijkelmans

Ik heb een probleem: ik heb de gemini430 naar mn dreambox 7000 geflashed, gaat allemaal goed maar dan wil ik de antenne africhten. De hoogte staat goed en ik kan hem met motor afstellen in de software op 0 graden krijgen. Maar wat dan. Zodra ik hem naar hotbird of zo wil draaien gaat ie helemaall naar het westen totdat de schotel stopt. Ik zal vast iets moeten instellen maar heb geen flauw idee wat. Wie kan me helpen

roel

Hoi Dijkelmans en welkom op Satellite Fun.

Zodra ik hem naar hotbird of zo wil draaien gaat ie helemaall naar het westen totdat de schotel stopt.
Dat is over het algemeen een teken dat de instellingen inderdaad onjuist zijn.

Vermoedelijk staan de longittude en lattitude instellinge in de motor setup onjuist ingesteld als je gebruik maakt van de GotoXX funktie.

Wat ook kan zijn is dat er een motor positie is opgeslagen, daarvoor zou je tijdelijk de gotoxx even moeten uitvinken, dan krijg je te zien of er posities zijn opgeslagen, zoja, deze wissen, de gotoxx weer aanzetten en dan opnieuw proberen.

Overigens zijn er ook weer nieuwe Gemini versies, we zitten aan versie 4.6 of 4.7 dacht ik zo uit het hoofd. Alleen zetten wij deze niet meer in onze download sectie vanwege het gedrag van Gemini jegens cloneboxen.

Dank, ook met een zo snelle reactie ,

Ik heb er naar gekeken. Ik ga naar het goto vinkje, zet dat uit, ga dan naar de volgende pagina, kan hem dan bovenin naar 0 graden draaien in dat menutje waar je ook de uiterste grenzen en zo in kan stellen, ik klik op go, hij gaat naar 0. Als ik dan aanklik: ga naar astra 19 graden, hoor ik alleen twee keer kort sjoep sjoep op het dak, hij veranderd geen milimeter. Terug naar het vorige menu, staat alles op 0 (noord en west) en gelijk hoor ik hem op het dak weer naar pal west lopen. ik kan niet eens wat veranderen want hij blijft niet op 0 graden staan. Wat doe ik verkeerd ??

roel

Ik denk niet dat je iets verkeerd doet, maar hij mag niet gaan lopen op het moment dat je van het ene menu (waarin je kunt kiezen om naar 0 te draaien) teruggaat naar het menu waar die gotoxx in vermeld staat.

Belangrijk zijn in elk geval die longittude en lattitude waardes, die moeten goed staan.

Normaliter doe ik het zo.

Zet de ontvanger in dat vervolg menu, stel hem in op "goto 0" en druk op GO, dan moet hij naar het 0 punt gaan. Tot zover werkt het nog goed begrijp ik.

Afhankelijk van waar je woont moet de schotel nu afgesteld worden. Voor de meesten geldt dat je dan een zender op sirius (5 oost) neemt en daar de schotel optimaal op afsteld.

De paal moet loodrecht staan en schotel en motor in 1 lijn op het 0 punt, kaarsrecht.

Voor het verticale afstellen van de schotel, alleen de schotel bewegen en voor het horizontale finetunen, de schotel aan de motor vast laten zitten en dus het geheel, dus de complete motor met de schotel er op vast naar links of rechts bewegen.

Is dat optimaal afgesteld doe ik meestal het volgende.

Ik schakel de ontvanger uit door Menu -> uitschakelen (shutdown) en "nu uitschakelen" (shutdown now) met dus nog steeds een zender van de sirius waar ik op afgesteld heb.

Dan trek ik de lnb kabel uit de ontvanger. Start de ontvanger op. Ga naar de motor setup, vink GotoXX aan en geef de juiste longittude en lattitude waardes op. Druk op save en sluit de ontvanger weer op dezelfde wijze af.

LNB kabel er weer in en weer opstarten. Dan moet die Sirius zender weer tevoorschijn komen. Daarna een Astra zender opzetten en dan zou de schotel automatisch naar de Astra moeten draaien.

Soms blijft ie kuren houden, dan kan men hooguit de motor nog eens resetten en anders kan het toch zijn dat het een motor is die geen Usals ondersteuning heeft.

Die heb ik ook al gezien. Zag er verder exact hetzelfde uit als de Moteck 2100-SG maar alleen een ander merk. "Ja da's hetzelfde" zei de verkoper. Mooi niet dus, want ondanks dat ze even duur waren (beiden 50 euro), ondersteunde de Moteck wel Usals en die andere motor niet.

Dus dat is misschien ook nog even iets om naar te kijken, merk en type motor.

De boel heeft het altijd gedaan, de vertikale afstand moet ook goed staan en het nulpunt vind ie ook. Bij de update is ie moeilijk gaan doen. Maar.... ik heb weer wat te knutselen morgen. Ik hou je op de hoogte. Bedankt

roel

Als hij na de update moeilijk is gaan doen zou ik eens proberen met andere software of anders de nieuwste Gemini versie.

Die is wel op dreamboxworld.com (registratie noodzakelijk) te vinden als het goed is.

Ik heb inderdaad de nieuwste versie daar maar eens afgeplukt en die doet het.

Ik heb denk ik ook wel wat stoms gedaan en dat zal de uiteindelijke oorzaak wel zijn geweest: ik moest bij het vers opstarten MIJN lokatie noord en oost invoeren en die bleef op 0 staan. domdom. sorry voor de overlast. Al doende leert men een heleboel.

roel

sorry voor de overlast.
Overlast? Hoe kom je erbij? Dit sorot forums is net bedoeld om elkaar te helpen en je bezorgt dus echt geen overlast.

Voor ons is het ook gewoon weer fijn om te lezen als iemand geholpen is, ofwel door iets wat hij zelf ontdekt, danwel door hulp die hij op het forum krijgt, dus van overlast is geen sprake hoor.:)

En inderdaad zoals je al zegt, van de fouten leert men, zo zijn we immers allemaal ermee begonnen.;)

Fijn te horen dat het nu weer werkt!

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan