Goed merk 24/7 schijf gezocht

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.828
Waarderingsscore
1.025
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik heb een 4-bay NAS, daarin liggen WD red schijven en daar heb ik geen goede ervaringen mee, niet alleen in de NAS maar ook mijn pc en ook bij een kennis.
Na een paar jaar is het gedaan met de pret, dus ik heb daar geen vertrouwen meer in. De WD Red Pro is me te duur en ervaringen wisselen dus ik gebruik dat Red type niet meer.

Seagate is niet wenselijk i.v.m. overname Maxtor en dat heb ik altijd al bagger schijven gevonden, dus dat durf ik niet meer aan, ondanks dat ze misschien ook goede schijven hebben.

Ben dus op zoek naar mensen met ervaringen met ander merk schijven wat 24/7 draaien meerdere jaren, geschikt dus voor in een NAS.
WD Gold is misschien wel een optie omdat dit enterprise schijven zijn, de 2 TB is ook niet van het duurste.

Maar ben gewoon eens benieuwd of er nog andere ervaringen zijn. Ook als er meer mensen slechte ervaringen met die Red hebben, gezien ik het wel opvallend vindt dat er bij en bij een kennis zoveel uitval van die dingen is, terwijl ze je van het zouden moeten zijn voor NAS systemen.
 
Ik heb ook gelezen dat de WD Red schijven betrouwbaarder zouden moeten zijn zeker voor de NAS en de reviews zijn over het algemeen toch heel positief.

Voor mijn PC ben ik voor de WD Bleu gegaan maar die schijven draaien geen 24/7 maar zeker 16/7. Die WD Bleu zijn redelijk snel en geruisloos maar waarschijnlijk niet geschikt voor een NAS. Ook laat ik genoeg ruimte voor de afvoer voor de warmte maar in een NAS gaat dat niet lukken.

Toch draaien die WD Bleu 1 TB schijven al jaren maar de WD Bleu 2 TB is recent gekocht dus die kan ik nog niet echt beoordelen op betrouwbaarheid maar hij is net uit de garantie dus maar afwachten of hij nu geen errors gaat geven. :)

Ik denk dat het een groot verschil uitmaakt voor de levensduur hoe hard een HD moet werken. Draaien er niet te veel applicaties te gelijk op ??n schijf die hem flink belasten want dat zou dat de levensduur ook kunnen verkorten?

De WD Gold of misschien een WD Black zouden een goed alternatief kunnen zijn en er zit op beide 5 jaar fabrieksgarantie.

Raar alleen dat op Tweakers er geen reviews zijn te vinden over de WD Gold?

Seagate of Maxtor schijven moet ik ook niet meer hebben maar ik denk dat de ssd's de toekomst zal worden mits de prijzen gaan dalen en de opslag toeneemt.
 
Voor schijven die continue moeten draaien daar gebruik ik hier de WD Purple voor.
Deze schijven zitten in mijn recorders van mijn camera systeem.

Wat er in mijn NAS zit weet ik niet.
 
De WD Purple zijn misschien ook wel een alternatief. Maar die zijn een stuk langzamer dan black of gold. Voor camera recorders maakt dat niets uit.

Ik denk dat het een groot verschil uitmaakt voor de levensduur hoe hard een HD moet werken. Draaien er niet te veel applicaties te gelijk op ??n schijf die hem flink belasten want dat zou dat de levensduur ook kunnen verkorten?

De WD Gold of misschien een WD Black zouden een goed alternatief kunnen zijn en er zit op beide 5 jaar fabrieksgarantie.
Tja ik weet het niet, ik lees toch her en der, en zelfs bij Tweakers bij de reviews wat vervelende ervaringen met die Red's. Er draaien niet veel applicaties op. Het is een Raid 5 systeem en ik gebruik hem alleen voor backup en voor films te streamen. Dus overdag ligt ie te luieren het meest en zitten de schijven in hybernation mode.
In de pc had de games er op staan, 2 partities. Maar juist de E partitie waar ik een stuk weiniger mee deed, had de error er in zitten en na 3 jaar is me dat gewoon veel te snel.

Bij een vergelijkingssite zag ik wel de Gold 2TB voor 98 euro, daar moet ik nog eens naar op zoek want nu zie ik hem alleen voor 119 euro. Scheelt toch weer.
SSD's worden zeker de toekomst voor zover ze dat al niet zijn, maar voorlopig voor in de NAS maakt dat niet zoveel uit. En momenteel worden die gewone HDD's goedkoper naarmate de SSD's populairder worden dus dat scheelt ook wel.

Thanks beiden.
 
Als de HD's niet zo zwaar belast worden dan komen deze error's veel te snel. Misschien dat HD's perfect de fabriek verlaten maar WD zal altijd een bepaald foutenpercentage hebben net zo goed dat dit geldt voor andere fabrikanten. Goed de reviews lezen is belangrijk maar er worden miljoenen schijven verkocht en consumenten gaan vaak schrijven als er problemen zijn (terecht), maar welke services kan je verwachten van een fabrikant als er defecten zijn. 5 jaar fabrieksgarantie is best wel lang want op WD bleu HD's is dat maar 2 jaar.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om te bepalen wat goede schijven zijn en ook de grotere opslagcapaciteit zoals 4TB of meer daar waag ik me nog niet aan en kies ik liever voor 4 schijven van 1TB en 2TB voor opslag van grote bestanden. Alle mijn schijven hebben max 5400rpm, ook al is snelheid aantrekkelijk 7200rpm eist ook wel wat meer van de HD denk ik. 

De HD's zijn beter geworden als het gaat om de opslag maar ik defragmenteer mijn harde schijven regelmatig vooral als ik veel installeer en verwijder zodat de lees en schrijfkop minder belast worden.   
 
Ooit heb ik voor hetzelfde dilemma gestaan en uiteindelijk heb ik gewone normale desktopschijven er in gedaan en een paar reserve aangeschaft. Dit is nu 6 jaar geleden en de schijven staan 24uur per dag te draaien en te streamen e.d.
Ik heb er Seagate schijven van 2TB in zitten en deze gaan al 3 NAS'sen mee.

Ik denk dat je de schijven gewoon 24uur per dag moet laten draaien, de temperatuur zo laag mogelijk moet houden en de optie om de schijven in standbye te zetten niet moet gebruiken.

Het grappige is dat bij klanten dure NAS schijven in zitten en dat deze na een jaar of 3 a 4 stuk gaan.

..tja, zeg het maar.
 
Wij hebben CNC machines in onderhoud met daarin Toshiba N300 HD's, die lopen meestal 24/7 in een industri?le omgeving met veel trillingen en vaak ook nog hoge temperaturen, en gaan nooit stuk,
https://www.conrad.nl/p/toshiba-n300-harde-schijf-35-inch-4-tb-hdwq140uzsva-bulk-sata-iii-1542465
 
Dank jullie wel.

Parabolica zei:
Als de HD's niet zo zwaar belast worden dan komen deze error's veel te snel.
Dat vind ik dus ook. Er was dus wel een verschil met hoe ik ze in mijn pc gebruik en in mijn NAS. De NAS heeft nu kuren, maar die van de PC had opeens een unrecoverable sector waar ie over bleef mauwen. Gelukkig heeft de WD Red 3 jaar garantie en was er pas 2,5 jaar voorbij dus die is terug. Maar ik wil mijn films allemaal niet opnieuw hoeven inlezen van de DVD's en soortgelijke acties dus wil nu een backup maken en dan ander spul er in.
Verder hoor je van meer kanten, ook NAS fabrikanten dat de WD Red toch de aangewezen schijven zijn voor NAS systemen, maar dit stelt me gewoon teleur.

Dr.Z zei:
Ik denk dat je de schijven gewoon 24uur per dag moet laten draaien, de temperatuur zo laag mogelijk moet houden en de optie om de schijven in standbye te zetten niet moet gebruiken.
Dat weet ik niet, als die standby problemen geeft waarom geeft dat dan geen problemen in mijn Qnap? Waar nog veel oudere schijven in liggen, een Samsung en een Western Digital (nog zonder kleurtje) van 300 GB? Die krengen zijn volgens mij al 10 jaar oud en ik mag het afkloppen maar tot nu toe nog geen geneuzel.
Of het moet aan de Asustor liggen. Ik doe daar netjes elke week een snelle smartscan mee draaien, automatisch, die heeft nog nooit wat aangegeven. Schijven zouden in orde zijn, maar toch is al 2x een probleem geweest. 1x 1 disk gedegradeerd plotseling, zou iets mee zijn, was schijf 3.
Apparaat uit gezet, schijf 3 er uit, weer er terug in en rebuild en het was weer 100%?
En 3 dagen geleden wilde ik er films naar toe kopieren, ging niet, geen rechten. Ging ik kijken bleek opeens schijf 1 en 4 er uit te liggen. Gelukkig werkte het na een herstart van de NAS weer wel, zij het dat schijf 1 als goed werd betiteld en schijf 4 gerebuild werd? Ik vind het maar vaag.
Toen pas kreeg ik ook een mail dat er 0% van de disks degraded waren. Als het de Asustor NAS zou zijn (een AS-304T 4-bay) zou dat vervelend zijn, nu effe geen geld voor zowel nieuwe NAS alsook 4 nieuwe schijven voor de zaak. Ik denk dat de belasting me wat anders verteld, spul is nog geen 5 jaar oud ook niet. Maar gezien de kuur van de schijf in de pc gok ik toch dat het de schijven zijn.
Kijk, 5400 of 7200 rpm in de NAS maakt mij niet zoveel uit, maar koel houden gaat hier een probleem worden en er wil nog wel eens wat stof op de NAS komen. Toch heeft die Qnap dezelfde omgeving en de schijven in dat ding blijven maar gaan.
Huidige temperatuur met de WD Red 5400 toeren ligt op 33-36 graden.

@Hangslot: Ja daar was ik vannacht ook al naar aan het kijken. Bij Backblaze kun je de failure rates van schijven eens goed bekijken, Toshiba kwam daar ook goed uit. Die HGST doen het ook goed maar zijn mij wat te duur dus ik begon vannacht ook al wat te azen op de N300 serie van Toshiba, misschien de 4TB versie gelijk dan maar.
Je hebt er echter verschillende types in en niet elk type is overal verkrijgbaar, prijzen verschillen en ik was dus nog behoorlijk aan het puzzelen welk type ik dan zou moeten nemen.

Bij Azerty heb je bijv. deze retail en deze bulk
Prijsverschil: 6,55 ten voordele van de bulk.
Als je ze gaat vergelijken dan lijken ze exact hetzelfde, alleen is die retail 50 gram zwaarder. Waarom vraag ik me dan af?
Verder staat er bij de retail niets van garantie, maar zal wel hetzelfde zijn.
Bij de bulk staat:
Schoksensor, Compatibel met NAS, 24x7 continu bedrijf, vibratiesensor, belasting maximaal 180 TB per jaar
Bij de Retail slechts "geschikt voor Raid". Dat lijken ze me dan wel beiden te zijn.
Maar iets verder onder "Header / Assortiment producten" staat bij de bulk Toshiba N300 NAS en bij de retail alleen Toshiba.

Soms kloppen die vergelijkingen ook niet 100% maar ik vraag me nu echt af waar dan die 50 gram extra in zitten? Bulk weeg 720 gram en de retail 770 gram.
Als het echt allemaal geen reet uit maakt kan ik net zo goed die bulk nemen. Scheet op 4 schijven toch weer 26 euro.

Maar wat ik bedoel.... ik ga dus even op deze site (klik) kijken. Dat is dan exact voor mijn merk en type NAS. Dan zie je 6 verschillende types Toshiba schijven, waarvan er enkele hier niet verkrijgbaar lijkt het.
Allemaal 4TB. Dus daar ben ik nog even mee aan het hannessen.

Weet jij toevallig welk type jullie in die CNC's hebben zitten?

Ben ook nog aan het denken waar ik ze het goedkoopst kan krijgen, maar wel ook met fatsoenlijke service zodat als er iets is, ze gemakkelijk terug kunnen enzo. Zoveel mogelijk voor 'n dubbeltje op de eerste rang zal ik maar zeggen. :biggrin: Misschien een bedrijf die korting geeft als je er 4 tegelijk neemt?
 
ik vraag me nu echt af waar dan die 50 gram extra in zitten? Bulk weeg 720 gram en de retail 770 gram.

Dat kan al het verschil zijn van eventueel meegeleverde montage schroefjes en boekjes voor de retail versie.
Die zitten er bij de bulk versie zeer waarschijnlijk niet bij.
Maar of 4 schroefjes 50 gram wegen, weet ik niet.

Nog waarschijnlijker is dat de retail in een doos zitten, en de bulk in een foam tray van 20 of zo.
Dan is dus de verpakking anders wanneer je er maar 1 bestelt, en dus ook het gewicht van het geheel.
Dat verklaart ook het prijsverschil.

 
Mas3 zei:
Dat kan al het verschil zijn van eventueel meegeleverde montage schroefjes en boekjes voor de retail versie
Daar was ik eerst ook over aan het denken. Maar ze nemen alle kale specs, ook de afmetingen zijn hetzelfde, dus van een kale disk. Bij een retail zit er ook een doos omheen ja. Dus nadien leek het me sterk dat als ze de maten kaal nemen dat ze opeens wel schroefjes gaan meetellen bij het gewicht. Maar men wete natuurlijk nooit.

Kan ook zijn dat die info niet klopt of dat ze het doen om mensen toch wat te bewegen een retail te nemen en dat ze toch gewoon beiden 720 wegen of beiden 770. Is niet de eerste keer dat men aparte info vermeld op een site die niet helemaal klopt.

Het prijsverschil zit inderdaad in de verpakking en het bijgeleverde spul zoals schroefjes. Zolang het qua garantie niets uit maakt is het mij goed. En zo te zien is dat allemaal hetzelfde. :)

Toch blijf ik het maar raar vinden. Er zit ook een Raid Scrub optie in de NAS. Ik dacht dat die automatisch werkte, nou nee dus, in de Asustor moet je die met de hand aanzetten.
Dat dus maar eens gedaan, zojuist gekeken, de scrub is klaar en 0 problemen. Ook heeft de Smart tot nu toe altijd 0 problemen aangegeven, dus ik blijf het raar vinden dat er twee weken geleden 1 schijf gedegradeerd werd en er een aantal dagen terug opeens 2 er gewoon uit lagen, niet gedegradeerd maar lagen er gewoon uit.
En bij een herstart dus eentje die gewoon weer werkte en de ander die gerebuild werd. Waarom geven al die test tools dan geen probleem aan? Er moet toch iets zijn lijkt mij dan.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan