Goedkope hardware

D

decibel

Hallo,

Ik ben compleet nieuw op dit forum en in het satelliet-gebeuren.

Ik wil wat experimenteren om te beginnen, en als het me bevalt koop ik misschien wel degelijker materiaal.

Mijn vraag:

Welk materiaal koop ik best om zo goedkoop mogelijk de eerste stappen te zetten?

Ik ben wel handig met computers en software, dus ik zou een PCI kaartje kopen en via mijn PC experimenteren. Daarnaast zou ik een schotel op mijn dak plaatsen.

Kan ik gelijk welk goedkoop DVB-S tuner kaartje kopen op ebay? of moet dit aan bepaalde vereisten voldoen? Verschilt het zenderaanbod veel met DVB-S?

Is een monoblock noodzakelijk? Wat mis is als ik enkel op astra of enkel op hotbird kan kijken? Hoe groot moet de schotel zijn?

Heb ik bepaalde vereisten nodig om te cardsharen? Of wordt dit allemaal softwarematig geregeld?

Ik wil alles zo goedkoop mogelijk, met de mogelijkheid om in de toekomst wat degelijker materiaal te kopen.

Ik vind DVB-S tuners op ebay vanaf 25 euro, schotelantenne's vanaf 50 euro.

Alvast bedankt!

 
Hoi decibel (dB), welkom op het Satellite FUN Board !

Uiteraard heb je even de tijd genomen en ons reglement (klik!) gelezen, en heb je regel nummer 6 ook ter harte genomen.

Verder wijs ik ook nog even op de sticky in dit deel waarin je tips vindt over juist het onderwerp dat je aansnijd.

Je kunt een willekeurig kaartje aanschaffen om goedkoop te experimenteren.

Maar er zijn ook kaartjes met een connector om een CI (Common Interface) slot te kunnen gebruiken.

Zo'n CI slot is een aansluiting voor een hardware decoder module, waarin je weer een abonnementskaart kunt steken.

Een monoblock is niet noodzakelijk, ik raad je sterk een 60 tot 80 centimeter schotel aan (en neem er dan geen van het merk "raven", omdat je daar geen willekeurige LNB ("ontvangstkop") op kunt monteren).

Als je Nederlandse kanalen wil kunnen zien, zul je naar Astra 1 op 19,2 graden oost moeten kijken.

Overigens is het wel raadzaam eerst even vast te stellen of je überhaupt wel vrij zicht hebt op de satelliet die je wil ontvangen, dus geen bomen of andere obstakels er tussen.

Om te cardsharen heb je een kaart nodig om die je dan gaat sharen (dûhh), een server en een client.

De server en de client kunnen ook op 1 systeem staan, dan kun je met het loopback IP 127.0.0.1 werken.

Het is eerst zaak te zorgen dat je de installatie op orde hebt en FTA (Free To Air, vrij te ontvangen) kanalen hebt.

Daarna kun je aan de gang met het decoderen van de signalen en dan kun je eventueel aan cardsharen gaan werken.

Wil je later ook nog NL HD (High Definition) kanalen kunnen zien, dan heb je een DVB/S2 kaart nodig.

Dat is dus iets anders dan een DVB/S kaart.

De HD signalen worden namelijk anders verpakt in de signalen van de satelliet en dat moet dan dus ook anders verwerkt worden.

DVB/S2 is downwards compatible met DVB/S, dus met de S2 versie kun je ook de S versie aan, maar andersom niet.

Verder zitten deze NL HD signalen op een andere satelliet, namelijk Astra 3 op 23,5 graden oost.

Dan is een monoblock wel handig, maar let er wel op dat je de juiste daarvoor hebt (ze zijn er voor verschillende configuraties).

Maar puur om de smaak te pakken te krijgen is dat dus niet nodig.

Ik raad je aan om eerst nog es wat onderwerpen te lezen in de FAQ sectie, en wat recentere onderwerpen hier in het beginners/algemeen gedeelte.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan