@Tech
Ben nadat mijn vorige schijf echt stuk was begonnen met een ssd er in te bouwen (2tb die er nu dus ook in zit) en 9.2 stable versie , nieuwste datum.
Die ssd begon te haperen binnen een week.
Toen gedacht dat het aan de ssd lag om welke vage redens dan ook en weer een hdd aangeschaft wd purple die jaren had gewerkt.
Spul omgebouwd en toen begon de ellende pas echt.
Hdd geformatteerd in de vu en gaan kopiëren vanaf de pc via ftp naar de vu( of dat anders kan doet niet terzake en boeit me nu ff niet)
Ineens de verbinding weg met kopiëren.
Vu uit de kast getrokken en op de werkbank en zoeken.
Partitie van de hdd weg.
Opnieuw er op (dus weer format met vu)
Toen gaan zoeken en dus uiteindelijk er achter komen dat als je de voeding er uit haalt dit geintje gebeurt (of het wel of niet handig is boeit niet)
andere hdd er in waarvan bekent was als goed maar kleiner in opslag
zelfde probleem..
format in de vu en partitie staat , spanning er ag partitie naar de kl... (-1.0mb)
toen terug naar pli versie 8.3 stable versie er op en weer proberen
zelfde ellende met beide schijven (dus zowel de nieuwe purple als de oudere bekent als goed)
versie 7.3 stable open pli er maar op (dit was de versie voor stukgaan originele hdd en ombouw naar ssd)
en ja wel probleem weg,
het werkte ineens...
nu ben ik iemand die niet veel bijgeleerd heeft maare dan lijkt me het toch in het software te zitten?
overleg gevoerd met de directie thuis en de ssd er weer in gehangen
partitie maken , spanning er onverwachts af, weer aan en het werkt gewoon.
dus pc naar vu ftp opbouwen en over jassen van de oude opnames die we nog veilig konden stellen van de eerste hdd.
vervolgens weer in de kast gezet en aangesloten en tot nu (dus al dik een week) nog steeds werken zonder problemen.
nog even terug komende op of het wel of niet verstandig is om je spanning ineens van de kast te halen.
ik ben daar heel simpel in
je zou niet bang moeten zijn of enexis een probleem krijgt of er een groep in je groepen kast er uit knalt of jij je opnames heel houd.
en om nu te zeggen om daarvoor een nobreak voeding er tussen te moeten hangen gaat me toch iets te ver...
als je dan als gebruiker te horen krijgt "mag niet" of "is beter dat je het zo of zo doet"
dan had het een cola blikkie moeten blijven!!