Het is groen.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.506
Waarderingsscore
638
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Mijn vijver dan.
Vorig jaar binnen een week groen van alles er ingesmeten en blijft groen.

Vorige week vijver voor ruim 85% leegepompt resterend was granulaat en waarschijnlijk slib. Met drab water. Pomp slibte dicht diepste gedeelte is 1m75 en 40cm breed en 3meter lang
Vijver weer gevuld 4 kub (normaal 4,25 dus er zat nog incl granulaat nog ca 200liter waterzooi in
Door restant water een beetje troebel maar de verwachting was dat dat met een paar dagen wel zou bezinken. Maar we zagen iig de goudvissen weer. Veel te veel en dus vijver opengesteld voor onze vaste bezoeker de reiger., struikeldraden weggehaald.

En ja hoor nu een week verder en het lijkt wel of de hulk is komen douchen , weer groen.
KH is 5 is iets te laag
PH is 7.5 is prima
GH is 11-12 is ook prima.


Veel zwevend troep. Nu in filterbak een paar lagen afzuigkap filters gelegd en ongelooflijk wat die opvangen.
Mss dat we het daarmee redden.
Vandaag 4 liter Microbe-Lift Sludge Away (SLIB opruiming) besteld kijken of dat de slib reduceert.
Ik heb ook een oase waterzuiger maar met al dat granulaat raakt hij steeds verstopt. Onding. .

Overigens bij het leeghalen emmers vol zuurstofplanten eruit gelepeld. Schoon gemaakt en 20 bosjes terug , was veel te veel .

Een vijver is leuk trekt veel vogels aan die komen badderen in watervalletje. Nooit geweten dat mussen, merels, pimpelmeesjes, koolmeesjes, boomklevers, winterkoninkjes, roodborstjes, eksters, houtduiven tortel duiven etc. groen zijn.

Maar misschien dat hier echte experts zijn die meer ervaring hebben en succesvol hun vijver
Clear houden
Krijg het idee dat ik van alles aangesmeerd krijg en amper tot niet werkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen verstand van zwemwater. Maar de oplossing van het filtermateriaal vond ik vindingrijk.
 
Ja wat wil je ook.
Dit is de kip of het ei verhaal.
Jouw vijver maakt die vogels groen, tegen wil en dank.
Geen wonder dat die je vijver vol schijten.
En das weer prima mest voor het groen.
 
Ze komrn alleen badderen hoor ze schijten alleen de zonnepanelen en de ruiten onder. 😎
En hier zijn geen kippen
 
Onze vijver is nooit groen.
Ik verplaats water met 2 lucht pompjes en het oppervlakte vuil wordt afgevoerd door een ander leiding systeem.
20210714-205053.jpg
 
Wat ik begrepen heb is dat de liggingver aan doet. Tevens heb ik een kattenkooi van 6m2 en die dakgoot slurpt het water in een regenton. Als die op hoogte is loopt overtollig regenwater de vijver in. Dat kon wel eens teveel zijn.
Zijn nu een maand bezig met slibvreters een of ander goedje wat.bacterieen op hoog peil moet brengen om slib op natuurlijke waardecte krijgen.
Vervolgens om de week een scheut clear spul erin en tot onze schrik werd de vijver helderder. Maar er zitten wel 100 goudvissen in en dat is 10 keer te veel , tevens zijn goudvissen niet de juiste keuze omdat die de bodem omwoelen.

Heb 2 borrelstenen in de vijver en 2 pompen 1 voor de sier en de andere door een filterbak. Deze bak iedere week schoon filter erin smeuige groene vervangen.

Ik overweeg een filterbak te kopen metcern UV lamp erin. Maar heb daar geen ervaring mee.

Vijverinhoud is ca 3500liter
 
Mijn zoon heeft in het verleden de vijver aangelegd en het is een behoorlijk gecompliceerd iets geworden.
Het water wordt door middel van 2 lucht pompen rond gepomp en komt eerst in een bak met lavasteentjes en daarna in een planten bak.
Door afsluiters te openen kan ik ook nog de poep van de vissen weg spoelen. En als er blad in valt wordt dat via een scanner weer afgevoerd.
Hij is ongeveer 2meter 50 diep en bij goed weer zie je de bodem.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan