Hostname dreambox

D

dreeke

Hi,

Is het mogelijk om de dreambox te benaderen via een hostname en niet via zijn ip-adres? Ik heb de voorlaatste Hydra draaien op het moment en heb samba als plugin.

Ik heb de dreambox aan een WL114 hangen en als ik via de wireless verbinding ga kijken wie er allemaal op de router hangt, dan zie ik de dreambox ook vermeld met "dreambox". Alleen als ik in de windows explorer probeer om de dreambox te benaderen met bijvoorbeeld //dreambox in plaats van // dan lukt dat niet. Is er een mogelijkheid om dit wel te laten lukken?

Oef even denken. De reden dat je dreambox ook met die naam in het netwerk ziet is dat hij zichzelf ook zo noemt.

Je krijgt daar een soort dns registratie van.

Wat je eerst eens moet doen is kijken of je hem over het netwerk kunt pingen, zowel op ip adres alsook op naam.

Op ip zal wel lukken (toch effe checken), maar op naam waarschijnlijk niet.

In dat geval is het de vraag of je wireless verbinding niet misschien in een ander netwerk hangt.

Wat zijn de ip adressen van je dreambox en je wireless?

Het op naam benaderen van zoiets over het netwerk, kan alleen maar via netbios, en netbios via verschillende netwerken routeren is een probleem, dat heb ik hier ook al ervaren.

Je zou eens kunnen proberen in dat geval, de dreambox in je hosts of lmhosts van windows op die wireless pc op te nemen.

Anders pas je je hosts list op de windhoos pc toch aan? of bedoel je wat anders.

Staat in elk geval in de map /windows/system32/drivers/etc/

Als je daar de dreambox als naam toevoegt met het ip adres erachter (scheidingsteken is een ) zoals bijv. onderstaand voorbeeld

127.0.0.1 localhost

192.168.1.204 dreambox

Anders pas je je hosts list op de windhoos pc toch aan
Ja dat schreef ik ook al.:)

Maar de uitleg erbij is natuurlijk wel handig voor als ie 't niet weet.

Kijk, dat was wat ik zocht. Ik heb de dreambox op de wireless router aangesloten met een kabel en dhcp aangezet. Als de router het nodig vindt om het ip nummer van de dreambox om te gooien dan moet ik weer in het expertmenu gaan kijken wat het ip nummer van de dag is (ik kan natuurlijk dhcp uitzetten en een fixed ip nummer gebruiken).

Echter:

Als ik op de router inlog en kijk wie er allemaal aangesloten is dan zie ik oa. mijn laptop met zijn ip nummer en naam en de dreambox met zijn ip nummer en echt met de tekst "dreambox" erachter. Op de een of andere manier laat de dreambox dus wel degelijk zien wie hij is. Wat ik dus niet begrijp is waarom ik die naam dan niet kan gebruiken om de box te benaderen.

Als dat niet kan lijkt het er dus op dat je router het netbios verkeer tussen je wireless deel en je bekabelt deel niet goed verder geeft.

Oplossing: betere router kopen of host files als genoemd gebruiken.

Althans dat lijkt me toch zo. Kan me op dit ogenblik geen andere reden bedenken, alhoewel.....

Controleer eens in je Dreambox, of je het gateway IP en het DNS ip beiden op het IP van je router hebt.

Dit probleem krijg je namelijk ook als je deze op de IP's van je provider hebt staan, dat is ook een van de reden dat ik altijd aangeef de standaard te gebruiken (ip van de router dus).

In dat geval zet dan eens minimaal het DNS ip op het interne ip van je router (in de Dreambox), goede kans dat het dan wel werkt.

De ip's staan al op die van de router.Trouwens, als ik de box direct aan mijn laptop koppel met kabel dan is de situatie identiek.

Ik heb in de tussentijd nog een stukje proza met betrekking hierop gevonden wat ik nog moet checken. To be continued zullen we maar zeggen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan