Hulp gevraagd bij Linux

papano

Active member
Lid sinds
2 apr 2005
Berichten
207
Waarderingsscore
13
Punten
18
Ik heb een behoorlijke crash hier op mijn Laptop en reserve PC.
Nu, ik kom niet meer in de PC (windows10) krijg melding gestopt)
Was al langer van plan Linix erop te zetten.
Ik had jaren geleden eens op een PC Linux gezet en werkte goed.
Nu dacht ik, ik heb die crash en ik zet dat er weer op.

1. Welke versie (hoeft niet te uitgebreide versie te zijn)
2. Wil wanneer ik de PC uitzet dat Linux eraf is.
3. Wil graag op een USB stick maar hoeft niet pers?

Wie kan me helpen?

 
Ik heb een oude laptop en gebruik ubuntu.
Hoe en wat staat allemaal beschreven en kan geladen worden met usb stick.
 
Misschien kun je eens deze website doorlezen. Hier staat veel nuttige informatie op.
https://sites.google.com/site/computertip/Home
 
2. Wil wanneer ik de PC uitzet dat Linux eraf is.
Dus je wilt niet Linux op de pc installeren of hoe bedoel je dit?

Als het om een Live-CD gaat, probeer Knoppix dan eens.
Er zijn ook Live CD's van Linux Mint en Ubuntu.
 
@Janblues
Heb Ubuntu 16.04.2 gedownload, helaas krijg ik hem niet unzip op deze PC.
Lijkt me wel iets.

@satshow
Ik moet nog veel leren zeg, maar bedankt voor de tip.

@Black Tiger
Ik bedoel ermee dat PC en Laptop leeg zijn, zich zelf weer eraf halen. In het verleden had ik zoiets en werkte mooi.

@All
PC en Laptop wil ik proberen te behouden. Ergens moet er iets zijn waar de zaak vast liep.
Ik kom er nu niet meer in en ook mijn backups zijn pffffffff naar de vaantjes.
Alles start maar stopt op een gegeven moment en zie ik een blauw schempje met melding dat het systeem gestopt is door windows om beschadiging te voorkomen. Mooi van die melding maar kan niks meer doen.
 

 
Er zijn mogelijkheden voor een hersteloptie voor W10 zonder verlies van jouw data vanaf een USB of DVD. In plaats van W10 installeren kan je dan voor een herstel kiezen en zo de meeste data behouden. Lees het onderwerp "de PC herstellen met behulp van een installatiemedium" maar even door.
 
@parabolica
Ben bezig geweest om het uit te voeen zoals je schrijft.
Heb dat gedownload en krijg een programmatje van  17.928kB.
Staat op een stick maar hoe verder?
Wanneer ik dat programmatje start op deze PC om een iso te maken gaat het weer fout.
Hij gaat dan op deze PC Windows aanpassen. Op de andere PC welke gerepareerd moet worden krijg ik niks te zien.
Die PC start toch niet op en ziet geen .iso op Stick of DVD.

Maar bedankt voor je info en hulp.

 
Om van een USB of DVD op te kunnen starten dan moet je dit even in de Bios aanpassen, in de Bios selecteer je dan de volgorde van welke device de PC eerst moet opstarten. In jouw geval is dat de DVD of USB als eerste en niet vanaf de HD.

Ik heb het zelf ook een keer gedaan maar dat is al zolang geleden dat ik niet precies meer weet hoe het ging. Volgens mij zijn er kant en klare ISO files te vinden voor een herstel DVD voor w10 die je alleen nog maar hoeft te branden. Ik zal wel even zoeken voor je en de link hier plaatsen als ik hem kan vinden.   


 
Je moet eerst het hulpprogramma downloaden en uitvoeren en daarna worden er een aantal dingen voorbereid.

Daarna krijg je 2 keuzes te zien.

1]. Deze PC bijwerken
2]. Installatiemedia (USB Stick, DVD of een ISO bestand maken voor een andere pc en kies volgende.

Voor jouw is dat natuurlijk optie 2 en als het goed is dan worden er bestanden gedownload en naar het medium geschreven waarvoor je gekozen hebt.
Als jouw USB of DVD dan wel gezien wordt door jouw PC dan kan je aan het herstel van W10 gaan werken. Lees het goed want voordat je weet maak je een verkeerde keuze en gaat de herstel DVD jouw HD formateren. Dus voordat je verder gaat eerst alles goed doorlezen en alleen kiezen voor herstel zonder te formateren!
 
Is mislukt met de stick. Het staat er allemaal op dacht ik maar krijg alleen maar een knipperende cursor te zien. Ik heb het over de PC. Ben nu de IS) aan het downloaden van Windows10. Hopelijk dat die het doet maar ik twijfel. Morgen dan maar naar de winkel beginnend met een A*** daar hebben ze nieuwe.
Ik ga toch nog eens op zoek naar Ubuntu.

Bedankt alvast
 
Om straks Linux te installeren is zeker een goed alternatief maar je wilt natuurlijk wel je data ook terug? Een oplossing is dan om via een herstel van W10 in ieder geval weer toegang te krijgen tot jouw data en kan je je niet opstarten van jouw Cd-Rom want die optie kan je gewoon aanzetten in de Bios?

Maar wat is nu de reden van die crash, lag het aan de software bijvoorbeeld na een update van W10 of is er misschien iets met defecte hardware? Moeilijk om op afstand te adviseren maar ik zou nu zeker niet iets op je HD installeren met het risico dat W10 eraf gaat. Linux alleen opstarten van een USB is dan wel een goede optie.
 
Kun je niet een live dvd maken van bv linux mint en dan daarmee je computer opstarten? Mocht dat lukken misschien kun je vanaf de live sessie je data redden.
 
@parabolica
Niks lukt, lijkt wel alsof er een echte muis in woont. hihi. Ik ga morgen eens kijken bij iemand die een PC heeft staan die me die wel wil bezorgen. Ik heb er geen belangrijke data op staan misschien vrouwlief een paar van die hmhm mannen. Dus geen probleem daarmee. Pc daar speelde de vrouw wel eens een spelletje en met de Laptop Origami.

@satshow
Data's hoef ik niet te redden die staan op deze PC maar dit hele gedoe heeft me te denken gezet. Ik zal zeker met een live sessie beginnen wil ook wel eens weten wat er loos is.

@all
Wat er gebeurd is met die twee PC en laptop? Ik weet het niet, alles was normaal afgesloten (programma's) en de dag erna opstarten nope. Kreeg dat blauwe schermpje met melding Starten is nu geblokkeerd ter voorkoming van beschadiging?? zoiets toch. Dit schermpje zie ik nu ook niet meer. Gelukkig is het Containerpark nogal dichtbij. Bedankt allen die me hebben geholpen.
 
Fijn om te lezen dat er geen belangrijke data op staat en de muis dus niks te vreten heeft. :)
Succes met het weer draaiende krijgen van de boel maar dan op Linux.
 
Lappie, die heb ik aan de praat met ubuntu 16.04.2. een nadeel tot nu toe, ik krijg de flash player er niet op lukt me niet en heb ik nodig. De PC daar weet ik nu ook meer van, het blijkt dat de Videokaart het begeven heeft hij werkt 10 seconden en dan is ie weg. 
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan